Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Nå starter jeg på min tredje uke med PSMF, og hadde min første oppkarbing på lørdag (etter 2 uker på). Jeg hadde så sinnsykt skallebank på søndagen da jeg våknet, føltes ut som at jeg hadde vært på grisefylla! Noen som har opplevd det samme? Og noen som kan si hva slags resultater de har hatt etter runt 3 uker? Jeg har gått ned fra 119.8 kg til 115.3 (ca.), men den siste uka virker det som at det har stått rimelig stille. Har kanskje bygget litt muskler? cm rundt hofte og bryst har gått ned 2-3 cm, mens magen fortsatt er på 114. Noe jeg gjør feil, tror dere? Eller skal det gå sånn som dette - litt opp og ned?

Du fikk kanskje skallebank fordi kroppen ikke var forberedt på plutselig mye karbohydrater eller mer sannsynlig mangel på vann. (Karbohydrater krever vann for å omdannes til glukose i mukler og lever. ) Første uka gikk du ned vann idet du brukte opp lageret av glukose fra muskler og lever fordi vann frigjøres når dette forbrennes. Det er brått noen kilo bare det. Fett er ikke like raskt å bli kvitt dessverre. Men det går av det også om du er tålmodig og ikke forventer å bli kvitt1 kg rent fett i uka.

At magen ikke er mindre kan ha med at tarmen er full å gjøre også. Enten av luft eller dritt. Eller at du ikke er vant til så mye fiber (som sveller opp) og derfor har mer i tarmen nå enn før. Noen får ikke tømt tarmen like ofte når de spiser ifølge denne dietten. Dette kan også gi utslag på vekta. Det er viktig å få tømt tarmen på en diett fordi fett har giftstoffer lagret hos seg, og når dette fettet frigjøres må giftstoffene ut. Om de kommer til tarmen for å utskilles og tarminnholdet omtrent ikke beveger seg kan det hende giften gjenopptaes i blodet. På apotek og helsekost finnes forskjellige midler for å tømme tarmen. Sennes-te er veldig effektiv men man får kramper i magen av den. Skikkelig vondt.:inpain: Lactulose er melkesukker og bør ikke taes på denne dietten. Mikrolaks kan brukes, men den tømmer bare en "posjon" som ligger nederst av tarmen.

På helsekost finnes det noen urtepiller som er snillere. På apotek finnes magnesium i en form som er spesielt egnet for å tømme tarmen. Man kan også bruke linfrø eller loppefrø i vann for øke tarminnholdet og med det håpe på mer peristaltikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da er jeg ferdig med 12 dager. Har ikke hatt no særlig problemer. Vekta funka ikke når jeg begynte, men lå nå på 71. Litt lavt egentlig, men jeg har endel fett fortsatt. En god håndfull på magen, så jeg skal fortsette å trene som jeg har gjort opptil psmf. Styrke på 500 underskudd ca. Målte magen før jeg begynte, eller en dag etter tror jeg. 77 over navel, 82 under, 75 og 78 nå. Skimter blodårer på underarmer gjør jeg og^^

Mat har jeg gjort veldig enkelt og kjedelig, siden jeg ikke skulle gjøre dette så lenge. Tunfisk/kylling med grønnsaker og div. krydder. Har funka det, aldri hatt sykt søtsug eller vært ekstremt sulten. Må innrømme at det har gått 7 flasker pepsi/cola zero, med isbiter og sitron. NAM!

Nå har jeg kjøpt inn en kurv jordbær, blåbær, eple, banan og honningmelon. Gleder meg til ikveld, skal fortsette ut dagen bare.

De neste 2 ukene er det fadderopplegg som gjelder, og da blir det endel alkohol, spørs hvor flink jeg er med trening da. Noen som har tips til hvordan jeg ikke går opp alt for mye på den tida? Jeg hadde vel egentlig sett for meg å gå ned nå, det jeg legger på meg de neste to ukene, men det hadde vært digg om jeg ikke hadde lagt på meg alt igjen:P Men ekke så farlig, skulle egentlig bare teste om jeg klarte å fullføre psmf, og hvordan det påvirka kroppen min. Mulig jeg prøver igjen uti semesteret.

Lykke til, til dere som holder på eller skal begynne^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Da er jeg ferdig med 12 dager. Har ikke hatt no særlig problemer. Vekta funka ikke når jeg begynte, men lå nå på 71. Litt lavt egentlig, men jeg har endel fett fortsatt. En god håndfull på magen, så jeg skal fortsette å trene som jeg har gjort opptil psmf. Styrke på 500 underskudd ca. Målte magen før jeg begynte, eller en dag etter tror jeg. 77 over navel, 82 under, 75 og 78 nå. Skimter blodårer på underarmer gjør jeg og^^

Mat har jeg gjort veldig enkelt og kjedelig, siden jeg ikke skulle gjøre dette så lenge. Tunfisk/kylling med grønnsaker og div. krydder. Har funka det, aldri hatt sykt søtsug eller vært ekstremt sulten. Må innrømme at det har gått 7 flasker pepsi/cola zero, med isbiter og sitron. NAM!

Nå har jeg kjøpt inn en kurv jordbær, blåbær, eple, banan og honningmelon. Gleder meg til ikveld, skal fortsette ut dagen bare.

De neste 2 ukene er det fadderopplegg som gjelder, og da blir det endel alkohol, spørs hvor flink jeg er med trening da. Noen som har tips til hvordan jeg ikke går opp alt for mye på den tida? Jeg hadde vel egentlig sett for meg å gå ned nå, det jeg legger på meg de neste to ukene, men det hadde vært digg om jeg ikke hadde lagt på meg alt igjen:p Men ekke så farlig, skulle egentlig bare teste om jeg klarte å fullføre psmf, og hvordan det påvirka kroppen min. Mulig jeg prøver igjen uti semesteret.

Lykke til, til dere som holder på eller skal begynne^^

Say what 7flasker? haha! Jaja! Bra du er fornøyd ihvertfall da!:)=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Say what 7flasker? haha! Jaja! Bra du er fornøyd ihvertfall da!:)=

7 flasker på 12 dager er da ikke så ille? Mindre enn 1 om dagen jo. På diett er det lov:P Har ikke planer om å fortsette med så høyt forbruk:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Endte opp med å ikke få tid til å lage noe, eller kjøpe noe.. så måtte bare kjøpte en cola zero i all hast på kinoen.. hehe. Men spiste en boks cottage cheese etterpå, hehe... etterpåklok:p

Men jeg har veldig søtsug fortiden... selvom jeg spiser eggefluff i både tide og utide.. men jaja, det går seg til.. men jeg reiser til sverige(jeg er SJELDEN der, pga jeg bor på vestlandet), på tirsdag natt eller onsdag.. og er usikker på om jeg vil gå på dietten da... er liksom litt kjipt at når jeg først er der nede, så kan jeg ikke unne meg ting som bær etc.. spesielt vanskelig på lange kjedelige bilturer også. Ikke at jeg skal være usunn, det har jeg null planer om... men tror jammen at jeg dropper psmf når jeg først er der så sjeldent. Om jeg avslutter psmf onsdag har jeg gått ca 6 dager så det er jo en ukes tid.. så kan jeg heller fortsette når jeg kommer tilbake... tror jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Endte opp med å ikke få tid til å lage noe, eller kjøpe noe.. så måtte bare kjøpte en cola zero i all hast på kinoen.. hehe. Men spiste en boks cottage cheese etterpå, hehe... etterpåklok:p

Men jeg har veldig søtsug fortiden... selvom jeg spiser eggefluff i både tide og utide.. men jaja, det går seg til.. men jeg reiser til sverige(jeg er SJELDEN der, pga jeg bor på vestlandet), på tirsdag natt eller onsdag.. og er usikker på om jeg vil gå på dietten da... er liksom litt kjipt at når jeg først er der nede, så kan jeg ikke unne meg ting som bær etc.. spesielt vanskelig på lange kjedelige bilturer også. Ikke at jeg skal være usunn, det har jeg null planer om... men tror jammen at jeg dropper psmf når jeg først er der så sjeldent. Om jeg avslutter psmf onsdag har jeg gått ca 6 dager så det er jo en ukes tid.. så kan jeg heller fortsette når jeg kommer tilbake... tror jeg! :)

Viktig å kunne kose seg og i livet!;) Stå på!

Jeg personlig tror det at mange får mer søtsug grunnet de spiser ting som: fluff,bær,diett brus osv.. Rett og slett pga det kan gi en "falsk" følelse for enkelte. Siden mange bruker det som erstatning til "the good stuff":)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er fellesnevneren for personer som har veldig søtsug under PSMF er at dette er personer som ønsker å utnytte de 20g fett og karbohydrater til å ha en "semi-utskeielse", som er innenfor makro-budsjettet, men fortsatt virker å trigge søtsuget. Hold kostholdet enkelt og unngå å prøve å få "skviset" inn godteri/desserter laget av alternative matvarer, om dere har søt-sug. Om man ikke kjenner noe til søt-suget så kan man selvfølgelig bare fortsette med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke hvorfor jeg har søtsug... hadde ikke det sist på psmf. Tror det er litt fordi jeg veldig plutselig fant ut at " imorgen begynner jeg på psmf " , ikke at jeg må ha mange dager å manne meg opp på.... men ble litt plutselig kanskje.. vet ikke. Uansett, det går greit fordiom! Og jeg gleder meg til jeg er hjemme igjen... og til HVERDAGEN starter.. da blir det trening for fult igjen. Har hatt pause i sommer, av egen vilje.... så to mnd treningsfri... ja da skal det bli godt å komme inn i treninga og mønsteret igjen! Trives best i det ;)

Da skal jeg også oppdatere loggboken etc... har vært helt vekke herifra på to mnd også. Nå fikk jeg kjøpt meg litt kesam.. så lager noe rare gode saker i ovnen....

to eggehviter som jeg pisket stive, ca to ss kesam, stevia pulver + stevia vanilla cream, og to/tre ss skogsbærblandin/bær. De hadde jeg i etter jeg hadde mikset sammen "moussen"... lagde klatter på bakepapir og satte de i ovnen.... nomnom... ser nammis ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvorfor jeg har søtsug... hadde ikke det sist på psmf.

to eggehviter som jeg pisket stive, ca to ss kesam, stevia pulver + stevia vanilla cream, og to/tre ss skogsbærblandin/bær. De hadde jeg i etter jeg hadde mikset sammen "moussen"... lagde klatter på bakepapir og satte de i ovnen.... nomnom... ser nammis ut :)

Har du prøvd å bare holde deg til kjøtt, grønnsaker og omega 3 (og lett-brus)? Du må jo selvfølgelig gjøre det du trives med, men jeg har til gode å se at personer jeg har hjulpet med PSMF har hatt noe søt-sug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å bare holde deg til kjøtt, grønnsaker og omega 3 (og lett-brus)? Du må jo selvfølgelig gjøre det du trives med, men jeg har til gode å se at personer jeg har hjulpet med PSMF har hatt noe søt-sug.

God ide egentlig å ta en slik diett for å bli kvitt søtsuget, og etterpå spise mer rent (uten søtt). Jeg er vant til søt te/kaffe (suketter) og tyggis og skulle ønske jeg fikk skjerpet meg og kuttet det ut. Jeg klarte å kutte ut pepsi max og saft men jeg innbilder meg at jeg må ha noe søtt. Tror apetitten blir mindre uten noe. Ikke dumt det altså.Å ikke innta noe søtt tror jeg oppleves ganske uvant og rart. Men jeg tipper det er som med røyking. Man tror det etterlater en tomhet, men snart er det glemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ide egentlig å ta en slik diett for å bli kvitt søtsuget, og etterpå spise mer rent (uten søtt). Jeg er vant til søt te/kaffe (suketter) og tyggis og skulle ønske jeg fikk skjerpet meg og kuttet det ut. Jeg klarte å kutte ut pepsi max og saft men jeg innbilder meg at jeg må ha noe søtt. Tror apetitten blir mindre uten noe. Ikke dumt det altså.Å ikke innta noe søtt tror jeg oppleves ganske uvant og rart. Men jeg tipper det er som med røyking. Man tror det etterlater en tomhet, men snart er det glemt.

Jeg greier uten tvil å spise mer når jeg drikker Pepsi max til. Jeg hadde ikke greid PSMF uten lett-brus..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Synest det er vanskelig å finne rene proteinkilder, med lavt nok innhold av karb og fett til at jeg kan bruke den i psmf.

vekt ca 95 kg/178

Har høyt aktivitetsnivå (Fysisk jobb og trening)så vil ligge på over 2 g kv med protein, ca rundt 220 en plass, ser at jeg kommer VELDIG fort over 20g fett og 20g karb med det fleste råvarene jeg sjekka ut når jeg skal ha et så høyt protein inntak..

Til nå har jeg landa på 2 favoritter: Mørbrad og Kyllingfilet. :D

Noen som har tips til andre gode RENE proteinkilder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Hei

Synest det er vanskelig å finne rene proteinkilder, med lavt nok innhold av karb og fett til at jeg kan bruke den i psmf.

vekt ca 95 kg/178

Har høyt aktivitetsnivå (Fysisk jobb og trening)så vil ligge på over 2 g kv med protein, ca rundt 220 en plass, ser at jeg kommer VELDIG fort over 20g fett og 20g karb med det fleste råvarene jeg sjekka ut når jeg skal ha et så høyt protein inntak..

Til nå har jeg landa på 2 favoritter: Mørbrad og Kyllingfilet. :D

Noen som har tips til andre gode RENE proteinkilder ?

Kyllingfilet, tunfisk og diverse bifftyper er din venn!:) strimlet svinekjøtt har blant annet 3g fett pr 100(nordfjord)! Så de er litt høyt igjen. 220/2,5=88kg som er ønskelig vekt når du er ferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...