Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Gjest Vimsa

kopi fra PSMF - Diett for hurtig- og sunn vektnedgang:

De som har en moderat treningsmengde, og litt ekstra fett å ta av (dvs størstedelen av befolkningen):

  • 2-6 uker sammenhengde på diett
  • Enten en oppkarbing hver uke av 5 timers varighet (omtrent 3-5g karbohydrater per kg kroppsvekt) eller 1 “gratis-måltid” hver uke, som betyr at du bare spiser det du har lyst på til middag på fredag eller lørdag, det kan være alt fra pizza til mors kjøttkaker i brunsaus.

Så jeg pleier å ha et frimåltid hver uke eller hver 10 dag sånn ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener å ha lest at menn kan ha opp til 16g karb pr kg i opptil 30 timer, mens damer helt nede på 7-9g pga mindre muskelmasse, hvor ofte spørs på fett prosent, menn over 20% og kvinner over 28% er ikke vits.

Jeg syns det hørtes jævlig mye ut, korriger meg en eller annen hvis jeg er helt på vill spor! Er du på psmf, følg retningslinjene med 3-5g karb pg kg kroppsvekt, eller et "cheatmeal" med hva du vil. :thumbsup: Bare husk å hold fettinntaket lavt, da vil du forbrenne mer med oppkarbingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest at menn kan ha opp til 16g karb pr kg i opptil 30 timer, mens damer helt nede på 7-9g pga mindre muskelmasse, hvor ofte spørs på fett prosent, menn over 20% og kvinner over 28% er ikke vits.

Jeg syns det hørtes jævlig mye ut, korriger meg en eller annen hvis jeg er helt på vill spor! Er du på psmf, følg retningslinjene med 3-5g karb pg kg kroppsvekt, eller et "cheatmeal" med hva du vil. :thumbsup: Bare husk å hold fettinntaket lavt, da vil du forbrenne mer med oppkarbingen :)

Takk :) men husker Little Engine that Could snakket om oppjustering av leptin og ikke en full Oppkarbing, men finner ikke det igjen.. Derfor jeg lurte hvor mye karbo det er for å bare justere opp, men ikke ha en full Oppkarbing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg vært på dietten i 5 dager, og det går egentlig helt greit! Har litt problemer med å komme innenfor grensene på makro, men ligger jo fortsatt rundt 1000 kalori om dagen. Derfor lurer jeg på en ting, hvorfor i faen går jeg ikke ned i vekt? Jeg har ikke tapt vannvekt en gang, men er ganske sikker på at jeg er i ketose. Eller jeg har gått ned et kilo. Nå kan det være at det synes bedre på målbåndet når jeg skal ha måling på lørdag, men faen heller da, jeg vil ha mindre tall på vekta!

Men burde ikke jeg hvertfall gå ned vannvekt?

Sånn, der va dagens klaging over, nå skal jeg spise opp brokkolien min og komme meg på jobb :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skulle vi gjort uten deg altså! Svarer på alt som finnes av spørsmål til alle døgnets tider! :-D

Ja, jeg får vente til lørdag og se hva målebåndet og kalipern sier :-)

Jeg ser jo forsåvidt at jeg blir mindre, selv om det ikke vises på vekta. Og jeg gleder meg til den gangen jeg bruker vekta for å se om jeg er blitt for lett :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par spørsmål:) Har gått på psmf i 4 dager nå, og har allerede mistet ca 2,5 kg. Jeg spiser kun kylling, svin, tunfisk og grønnsaker, ikke supplert med proteinpulver eller shakes eller noe sånt. MEN jeg lurer på om det er noe fare å drikke pepsi max? Det demper sukkersuget mitt og jeg er kanskje en smule avhengig:P Og vil det være skadelig å ta en atkinsbar som snacks en gang i uken? Føler ikke jeg får i meg så mye sukker, karbs og fett ellers at det bør være noe problem, men jeg er dessverre ikke så god på dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par spørsmål:) Har gått på psmf i 4 dager nå, og har allerede mistet ca 2,5 kg. Jeg spiser kun kylling, svin, tunfisk og grønnsaker, ikke supplert med proteinpulver eller shakes eller noe sånt. MEN jeg lurer på om det er noe fare å drikke pepsi max? Det demper sukkersuget mitt og jeg er kanskje en smule avhengig:p Og vil det være skadelig å ta en atkinsbar som snacks en gang i uken? Føler ikke jeg får i meg så mye sukker, karbs og fett ellers at det bør være noe problem, men jeg er dessverre ikke så god på dette her.

slå deg løs , det er 0 problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ketose eller ikke...strengt tatt er du i ketose når du går ned i fettvekt. Ikke tenk på det en gang, for det er et uttrykk som misbrukes til markedsføring etter at tidligere studier viste at det *kanskje* hadde noe magisk over seg. Det har det ikke.

2. Folk mister forskjellige mengder vannvekt. Glem badevekten annet enn som referanse for å se om du har gått ned i løpet av en hel uke. Men...det eneste jeg synes vekten er bra til er å se at man ikke blir for LETT. Selv forsøker jeg å gå videre ned i vekt, men jeg vil ikke under 80kg. Alt over er bare kos og da er det fettprosent som er konge. Alt under, og jeg går umiddelbart over på bulk for å ikke miste muskler. Bruk målebånd/kaliper. Om det viser at du mister fett samtidig som du ikke mister styrke gjør du noe riktig.

Det jeg glemte å spørre om sist gang Little Engine. Finnes det et akseptabelt tap av muskelmasse evt øvre/nedre grense for tap? Ta mitt tilfelle tidligere, Ikke at jeg nå tror målingene var rett, men la oss si de var det. At jeg hadde gått ned 20kg på 9 uker. I fett prosent gått fra ca 34% til 22% og hatt et tap på 2,6kg muskelmasse av de 20 kiloa. Har det villet vært alt for mye? Har jeg da gått for raskt ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, sitter og leser meg gjennom innleggene her, ettersom jeg tenkte å prøve ut PSMF i neste uke :) Jeg lurer egentlig bare på om det går an å ta omega 3-tabeletter i stedet for i flytende form? Jeg greier nemlig ikke å få ned tran og slike ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, sitter og leser meg gjennom innleggene her, ettersom jeg tenkte å prøve ut PSMF i neste uke :) Jeg lurer egentlig bare på om det går an å ta omega 3-tabeletter i stedet for i flytende form? Jeg greier nemlig ikke å få ned tran og slike ting..

Ja det går fint ann , var et spørsmål om dette 3 sider bak ca :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, sitter og leser meg gjennom innleggene her, ettersom jeg tenkte å prøve ut PSMF i neste uke :) Jeg lurer egentlig bare på om det går an å ta omega 3-tabeletter i stedet for i flytende form? Jeg greier nemlig ikke å få ned tran og slike ting..

Det kan du, men da må du ta en haug av dem.. Jeg trodde også at jeg ikke skulle få ned flytende omega 3, men vital arctic oil fra myrevolution går greit, den er ikke som tran i det hele tatt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det går fint ann , var et spørsmål om dette 3 sider bak ca :)

Det kan du, men da må du ta en haug av dem.. Jeg trodde også at jeg ikke skulle få ned flytende omega 3, men vital arctic oil fra myrevolution går greit, den er ikke som tran i det hele tatt ;)

Tusen takk for svar dere! :) Jeg har akkurat begynt å lest gjennom her, og har ikke kommet lengre enn til side 13 :blush:

Hvor får man kjøpt vital arctic oil? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten: Dersom du kjenner en kokk eller lignende, altså noen som jobber på storkjøkken, catering, etc, så har vedkommendes arbeidsgiver sikkert avtale med Nortura.

Nortura selger dette: http://storkjokken.nortura.no/egg-og-eggprodukter/eggehvite-article23034-13839.html

Prisen for 10 kg (!!) pasteurisert eggehvite er under 500 (inkl mva), det er ikke avskrekkende, med tanke på at det tilsvarer eggehvite fra ca 300 egg ... Dette burde holde ei stund; er passe lei av å sitte og kakke og dele egg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gir jeg meg etter 10 dager med psmf, takler det rett og slett ikke lenger med tanke på at det er ferie og at jeg jobber fulltid nå. gått ned 7kg så sier meg meget fornøyd med det! Da erre over til å begynne å bygge igjen, skal bli digg! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må prøve å planlegge neste ukes måltidsplan best mulig, ettersom jeg ikke er noe flink på dette med kosthold. Derfor lurer jeg på om dette ser greit ut som en dagsplan?

Jeg er en jente på 20 år, veier 53 kg og er 159 cm høy (evt. lav :blush:). Jeg skal vel da ha i meg 106 g med proteiner?

post-6339-14440867233218_thumb.jpg

Energi: 631 kcal

Fett: 6,49 g og i tillegg kommer jo omega3-tilskuddet

Karbohydrat: 19,3 g (kanskje litt høyt??)

Protein: 117,21 g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...