Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

På min andre runde med PSMF nå, og har funnet ut en ting om denne dietten her:

Hvis du føler at det er enkelt, og er veldig fint å gå på denne dietten, så går du mest sansynlig ikke på samme diett som meg.

Men kroppen reagerte anderledes på runde 2 merker jeg, mange av de nevnte symtomene ved start av diett som jeg ikke hadde første runde kom nå på runde 2.

Men det er godt å kjenne at kroppen min fortsatt hater meg som pesten, og prøver å sette meg ut av spill ved å kun sende tanker om ostepop, pasta, pizza og andre djevelskap inn i hodet mitt.

Så unnet meg en porsjon med karbonadedeig, løk og salsasaus. så får den nøye seg med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ser på "Dagens oppskrift på facebook" eller hva tråden nå heter, så finner du tacokrydderet jeg bruker. setter helt maks smak på kjøtt :D

Men obs obs, om du mangedobler - drit i å mangedoble chilien!:eek: Been there, osv..:unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på "Dagens oppskrift på facebook" eller hva tråden nå heter, så finner du tacokrydderet jeg bruker. setter helt maks smak på kjøtt :D

Uansett er min erfaring at karbo-suger er verst om man spiser alt for lite eller om man ligger for høyt på karbo.

Lovlig tacokrydder?! det hadde jo vært himmelsk, har holdt meg langt unna slikt pga innholdet til vanlig tacokrydder.

Og ligger på en 2g karbohydrater hittil idag, så kan nok stemme at jeg har fått i meg for lite karbs, så det er derfor jeg er sulten.

Men takk for tipset om krydderet, nå blir det jo meksikansk middag hele uka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vimsa

hva er for høyt med tanke på fett og karbo egentlig?

ligger på rundt 110-120 gram protein, mellom 8-13 gram fett og karbo hver dag. er nå på dag 5 tror jeg, og har syyyyykt karbosug -.- syns det er vanskelig å holde karboinntaket nede med tanke på at de fleste grønnsaker har karbo i seg. men trives egentlig veldig godt med mye kjøtt, føler meg ikke sulten i det hele tatt, sliter nesten med å få i meg all mat. så børge fagerli skrev på et forum at det ikke er uvanlig å ha kcal inntak mellom 500-1000 på denne dietten, man må bare ikke passe på å holde på med psmf for lenge eller trene for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vimsa
Hva er målvekten din? med 120g protein spiser du så lite at kroppen vil kvitte seg med muskler så den kan gå ned til 48kg. Det er veldig lite. Om du spiser for lite vil leptinet ditt krasje, og du vil få veldig søtsug.

Når det gjelder fett og karbo bør de være så lave som mulig, og helst under 20g av hver. I tillegg skal du ta EFA-er (fra EFA-ene får du 100kcal, så du ser kanskje selv at 500 er absurd lavt)

jeg har ikke noen spesifikk målvekt, bare fjerne litt fett. syns 120 gram protein virker mye jeg, da jeg føler meg egentlig konstant mett (blir alltid veldig mett av kjøtt), men jeg kan jo prøve å øke enda mer :) hvis det er under 20 gram av hver så klarer jeg meg hvertfall fint på karbo og fett :) men da har jeg ikke tatt med EFA, det kommer i tillegg.

mente da virkelig at børge fagerli skrev på forumet at det ikke var uvanlig med 5-600 kcal på en slik diett, jeg? vet jo at dette er veldig lite, dette er på dager jeg ikke trener. noen andre dager har jeg vært på rundt 900. dietten skal vel lage et så stort underskudd så fettnedgangen går relativt fort? mulig jeg husker helt feil hva han har skrevet. hmmm, men jeg skal prøve å spise enda mer. godt jeg er glad i kjøtt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vimsa
Du skal spise såpass lite at du ikke trenger noen trening for å hjelpe på nedgangen. Helkroppsprogram 3x i uken med 3x12 per kroppsdel fungerer helt fint og bevarer muskelmassen. Mer enn det kan gjøre vondt verre. Du skal heller ikke justere kaloriene for trening- og ikketreningsdager.

Om du ikke vet hva målvekten din er, så ta nåværende -5 eller noe. Gang det med 2.5 så får du proteinmengden du skal ha. Fett og karbo holder du lavt uansett (så det er verre for menn enn for damer) og EFA tar du som sagt i tillegg.

Slter du med protein, så ta en shake med vann :)

trener helkropp 3x i uken akkurat som du sier med 3x12. har hatt høyere kcal inntak de dagene jeg har trent rett og slett fordi jeg har vært mer sulten, men da skal jeg prøve å holde lik hver dag =)

tusen takk for svar, da skal jeg prøve det=)

et lite spørsmål til bare, når begynner man egentlig å forbrenne fett og ikke bare gå ned i vannvekt? første dagene gikk jeg ned 0,5 kg om dagen, men nå er det mye mindre, betyr det at jeg nå forbrenner fett og ikke bare mister vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vimsa
Les "of whooshed and squishy fat" av Lyle, så får du svaret. Det skal være relativt umulig å ikke forbrenne fett på denne dietten, med mindre du har gjort noe rart med forbrenningen din.

tænk ju =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynt på en tidagers-tjohei-kur i dag. Lurer litt på hvordan jeg skal legge meg på kaloriene though. Har en aktiv hverdag, blir fort ei mil med gange daglig i tillegg til daglig husarbeid og styr. Tenkte å ta styrke tre dager i uka mens jeg går på den, og droppe kardiodagen jeg vanligvis har. Vedlikehold er omtrentlig 2100. Tenkte ca 1000, men lurer på om det kan bli noe lavt mtp aktivitetsnivået?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynt på en tidagers-tjohei-kur i dag. Lurer litt på hvordan jeg skal legge meg på kaloriene though. Har en aktiv hverdag, blir fort ei mil med gange daglig i tillegg til daglig husarbeid og styr. Tenkte å ta styrke tre dager i uka mens jeg går på den, og droppe kardiodagen jeg vanligvis har. Vedlikehold er omtrentlig 2100. Tenkte ca 1000, men lurer på om det kan bli noe lavt mtp aktivitetsnivået?

Jeg ligger på rundt 1400 kcal daglig grunnet mitt aktivitetsnivå på jobben som plutselig krever at jeg må eksplodere for en kortere periode. Det kan også bli endel gåing i løpet av en dag.

Jeg følger PSMF sine retningslinjer og har på 20 dager gått ned ca 8 kg.

Man trenger ikke å ligge på 600 kcal for å få resultater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer enda en noobie med spørsmål. håper noen tar seg tid til å svare :)

Har lest gjennom mange sider her (dog ikke alle 153) så beklager om jeg spør om noe som har blitt spurt om før. Det jeg lurer på er: Er det noen måte man best mulig forberederer kroppen på PSMF? Jeg har planlagt dagen jeg skal starte (når eksamenstiden er over) og har enda litt tid på meg.

Så lurer jeg på dette med å avslutte dietten og gå over til mer normalt kosthold igjen. Til vanlig spiser jeg såpass sunt at jeg ikke hadde uroet meg noe for det, men saken er at jeg skal til the country of eating, USA i to uker rett etter endt diett. Hadde det da vært bedre for meg å stoppe litt før for så å venne kroppen sakte men sikkert til litt mer mat, eller spiller ikke det noen stor rolle? Når det er sagt skal jeg selvsagt spise bevisst og kontrollert til tross ferie.

I tillegg kan jeg legge til at jeg er en jente på 169cm med 73kg på vekta og planlegger 5 uker på dietten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer enda en noobie med spørsmål. håper noen tar seg tid til å svare :)

Har lest gjennom mange sider her (dog ikke alle 153) så beklager om jeg spør om noe som har blitt spurt om før. Det jeg lurer på er: Er det noen måte man best mulig forberederer kroppen på PSMF? Jeg har planlagt dagen jeg skal starte (når eksamenstiden er over) og har enda litt tid på meg.

Så lurer jeg på dette med å avslutte dietten og gå over til mer normalt kosthold igjen. Til vanlig spiser jeg såpass sunt at jeg ikke hadde uroet meg noe for det, men saken er at jeg skal til the country of eating, USA i to uker rett etter endt diett. Hadde det da vært bedre for meg å stoppe litt før for så å venne kroppen sakte men sikkert til litt mer mat, eller spiller ikke det noen stor rolle? Når det er sagt skal jeg selvsagt spise bevisst og kontrollert til tross ferie.

I tillegg kan jeg legge til at jeg er en jente på 169cm med 73kg på vekta og planlegger 5 uker på dietten.

Jeg tror kanskje svaret på det første spørsmålet ditt avhenger litt av hvordan du spiser nå. Har du ligget lavt i kalorier (f.eks under 1500 kcal) en stund kan det være lurt å øke til vedlikehold (rundt 2000) i et par uker, for å booste forbrenningen når du starter på PSMF. Om du er vant til å spise mye karbohydrater kan det være lurt å kutte litt i de før du starter, så blir kanskje overgangen til ketose litt mindre tøff.

Ang ferie og spising høres det ut som om du er vant til å ta sunne valg, så da ser jeg ikke noen grunn til å forberede seg noe spesielt før du drar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg sliter litt med å finne ut av en ting her: Slik jeg har skjønt det så skal karbohydrat og fettinnholdet i mat holdes lavest mulig på psmf dietten.

Allikevel har jeg sett andre steder at for eks. honnigmelon er fyfy. Dette forstår jeg ikke helt med tanke på at ifølge matvaretabellen.no, så inneholder honningmelon 0,1g fett og 5,6g karbohydrater. Det er derimot 27kcal i det, men det blekner jo i forhold til for eks. cottage cheese som har 95kcal.

Så hva sier folket her inne? Er honningmelon OK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi sjå, om jeg har forsått det riktig, så tar man en reefeed dag for å kickstarte forbrenninga igjen? Eller kommer det i annen rekke, med tanke på å fylle på glykogenlagre? Jeg tenkte å ta en 10-14 dagers psmf før skolestart, og 2 uker med hardfyll(les:fadderuke). Tingen er at jeg tar tyroksin, og stoffskiftet styres av det. Vil jeg da ikke trenge en refeed dag, siden forbrenninga styres av tyroksin, eller skjer justeringa av stoffskiftet seinere? Type all tyroksinen blir ikke gjort om til tyronin, eller all tyroninen blir ikke brukt opp? Eller er stoffskiftet og forbrenning to vidt forskjellige ting?:p

Har ikke noe imot en refeed dag altså(elsker carbs:P), men skal det gjøres så kan det jo gjøras ordentlig. Og hvis det ikke er nødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi sjå, om jeg har forsått det riktig, så tar man en reefeed dag for å kickstarte forbrenninga igjen? Eller kommer det i annen rekke, med tanke på å fylle på glykogenlagre? Jeg tenkte å ta en 10-14 dagers psmf før skolestart, og 2 uker med hardfyll(les:fadderuke). Tingen er at jeg tar tyroksin, og stoffskiftet styres av det. Vil jeg da ikke trenge en refeed dag, siden forbrenninga styres av tyroksin, eller skjer justeringa av stoffskiftet seinere? Type all tyroksinen blir ikke gjort om til tyronin, eller all tyroninen blir ikke brukt opp? Eller er stoffskiftet og forbrenning to vidt forskjellige ting?:p

Har ikke noe imot en refeed dag altså(elsker carbs:p), men skal det gjøres så kan det jo gjøras ordentlig. Og hvis det ikke er nødvendig?

Refeeds er strengt tatt ikke nødvendig.. (særlig ikke etter 10-14 dager) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger på rundt 1400 kcal daglig grunnet mitt aktivitetsnivå på jobben som plutselig krever at jeg må eksplodere for en kortere periode. Det kan også bli endel gåing i løpet av en dag.

Jeg følger PSMF sine retningslinjer og har på 20 dager gått ned ca 8 kg.

Man trenger ikke å ligge på 600 kcal for å få resultater

8 kg på 20 dager? vet du ca fett% du har gått ned? kjører PSMF og faste nå, noen dager har jeg ikke noe lyst på mat siden jeg drikker mye greens/alger. Hatt 4 dager med 2 små måltider, ellers bare greens. Men kjører like hardt på trening, og kombinerer styrke med kardio på 4 mil pr uke.

Ligger på ca 1000 kcal om dagen, om jeg tar hardt i. Klarte aldri under 2500 før uten å føle at jeg døde, men nå har jeg mistet helt sultfølelsen. Når jeg holder på å besvime, spiser jeg litt. Men klarer meg fint 2 dager uten mat.

Det høres jo helt "kokko" ut. Men er dritt lei mage flesk så det skal bort. Spisedagen 1 pr uke hiver jeg innpå 3-4000 kalorier lett. Pizza og iskrem :) Noen som vet om man bør kutte ut den også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du skyter deg selv i foten ved å spise så lite

2. Du skyter deg selv i foten ved å trene mer enn det som er anbefalt på denne dietten

3. De som påstår at slankepiller og slankepulver fungerer (da snakker vi om det som selges lovlig over disk i den vestlige verden) har ingen anelse om hva de snakker om. Det vil si...om du regner med alle pengene man bruker på det, så *blir* man lettere, men man går ikke nevneverdig ned i fett. Ta deg en kopp kaffe om du trenger energi.

EDIT: Med 600kcal, om man antar at du klarer å holde deg nede på 20g fett og 20g karbo, noe de fleste sliter med - da får du 220kcal derfra. Det gir 380kcal fra protein, hvilket blir 90g. Det tilsier at målvekten din enten er 45kg, hvilket er idioti, eller du tror du kan optimalisere en ekstremdiett som har blitt gjennomarbeidet fra før. Du kommer nok til å gå ned i vekt, men det kan godt hende du GÅR OPP i fettprosent. Lykke til, og beklager at du tror du har mer greie på dette enn proffene :)

EDIT: Dette var svar til et innlegg som har blitt fjernet...

Okey, den der fikk jo meg til å skjelv av frykt. For jeg har gått opp i fett% etter at jeg begynte å faste/spise etter PSMF.

Hvor mange kalorier bør jeg ligge på? Og hvor fort kan man gå ned i fett%? Vil ikke miste muskler, bare fett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje svaret på det første spørsmålet ditt avhenger litt av hvordan du spiser nå. Har du ligget lavt i kalorier (f.eks under 1500 kcal) en stund kan det være lurt å øke til vedlikehold (rundt 2000) i et par uker, for å booste forbrenningen når du starter på PSMF. Om du er vant til å spise mye karbohydrater kan det være lurt å kutte litt i de før du starter, så blir kanskje overgangen til ketose litt mindre tøff.

Ang ferie og spising høres det ut som om du er vant til å ta sunne valg, så da ser jeg ikke noen grunn til å forberede seg noe spesielt før du drar :)

Tusen takk for svar :) Da tar jeg det hele med stor ro og gleder meg (ja, faktisk) til å starte PSMF eventyret snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, den der fikk jo meg til å skjelv av frykt. For jeg har gått opp i fett% etter at jeg begynte å faste/spise etter PSMF.

Hvor mange kalorier bør jeg ligge på? Og hvor fort kan man gå ned i fett%? Vil ikke miste muskler, bare fett :)

Om det er deg på bildet så ville jeg sagt at PSMF ikke var en diett for deg i det hele tatt, om du ikke har en spesifikk vektklasse du må nå i nærmeste fremtid med tanke på konkuranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...