Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Det der er bra du spør om, for jeg lurer på det samme selv:) Altså hva og hvordan skal man spise etter endt diett? Jeg har lest opp og ned i mente, men har ikke helt fått med meg dette:)

Hehe, ikke sant:) men vet du om man skal ligge i kalorioverskudd den siste dagen på diett, altså oppkarbingsdagen? Og hvor mange gram karbohydrater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har et spørsmål om PSMF her, håper det er noen som kan svare på det for meg :)

Jeg er en jente på 19, 176 cm og 67 kg. Vil ned noen kilo før sommeren, og har funnet ut at PSMF kan være en "enkel og grei" måte å gjøre det på. Har lest artikkelen nøye og forstår hva som står i den. Jeg har trent en del styrke fra og til før, men aldri vært i noen spesielt god form. PSMF handler jo mye om å beholde mest mulig muskelmasse. Jeg har ikke trent styrke på noen måneder nå (operasjon), og har derfor ikke en hel masse muskler som mange andre som går på PSMF.

Er det da noen vits for meg å trene styrketrening samtidig som jeg går på PSMF? Klarer kroppen å gjøre noe som helst ut av styrketreningen, eller vil det ikke ha noen effekt/ikke bygges noe som helst muskler?

Jeg vil jo gjerne begynne å trene styrke nå fordi litt muskler absolutt ser bedre ut på kroppen.

Håper dere skjønner hva jeg mener, og at noen kanskje kan svare på dette :)

Jeg lurer på samme som du gjør, altså om man er utrent ved oppstart hvor mye styrke må man få til på dietten?

Ellers forstår jeg ikke hva du skal på denne dietten for unge dame, du har fantastisk fin vekt i forhold til din høyde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers forstår jeg ikke hva du skal på denne dietten for unge dame, du har fantastisk fin vekt i forhold til din høyde!

Jeg kan forstå at du sier det, og takk for det :) Har alltid vært slank, men lagt på meg 3-4 kg i "kjærlighetsvekt" i vinter, og de trives jeg absolutt ikke med! Jeg som trodde at jeg ikke kunne gå opp i vekt fordi jeg hadde såå god forbrenning.. :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål om PSMF her, håper det er noen som kan svare på det for meg :)

Jeg er en jente på 19, 176 cm og 67 kg. Vil ned noen kilo før sommeren, og har funnet ut at PSMF kan være en "enkel og grei" måte å gjøre det på. Har lest artikkelen nøye og forstår hva som står i den. Jeg har trent en del styrke fra og til før, men aldri vært i noen spesielt god form. PSMF handler jo mye om å beholde mest mulig muskelmasse. Jeg har ikke trent styrke på noen måneder nå (operasjon), og har derfor ikke en hel masse muskler som mange andre som går på PSMF.

Er det da noen vits for meg å trene styrketrening samtidig som jeg går på PSMF? Klarer kroppen å gjøre noe som helst ut av styrketreningen, eller vil det ikke ha noen effekt/ikke bygges noe som helst muskler?

Jeg vil jo gjerne begynne å trene styrke nå fordi litt muskler absolutt ser bedre ut på kroppen.

Håper dere skjønner hva jeg mener, og at noen kanskje kan svare på dette :)

Hei, jeg synes du skal tenke deg godt om før du begynner på psmf. Det er en grunn til at det ikke anbefales til unge jenter.

Så til svaret. Du vil ikke bygge ett gram muskler mens du går på psmf. Ikke ett. Dette er fordi dette er ett vlcd program, og på så stort underskudd er det nok utfordring i å beholde de musklene du allerede har. Musklene du hadde forsvinner ikke på noen måneder uten trening. De kan skrumpe inn litt, men de kommer svært fort tilbake når du spiser på vedlikehold og trener styrke.

Selv om du ikke vil bygge muskler på psmf, vil det se ut som om du gjør det. Dette fordi underhudsfettet reduseres, og avslører musklene under.

Du er ikke pokka nødt til å trene styrke, men det hjelper til å bevare musklene. Du skal derimot absolutt unngå utholdehetstrening. Ihvertfall utover en liten spasertur i samtaletempo.

Har du en hektisk hverdag med mye aktivitet, gåing, bæring el.l, så er ikke det forenelig med psmf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg synes du skal tenke deg godt om før du begynner på psmf. Det er en grunn til at det ikke anbefales til unge jenter.

Så til svaret. Du vil ikke bygge ett gram muskler mens du går på psmf. Ikke ett. Dette er fordi dette er ett vlcd program, og på så stort underskudd er det nok utfordring i å beholde de musklene du allerede har. Musklene du hadde forsvinner ikke på noen måneder uten trening. De kan skrumpe inn litt, men de kommer svært fort tilbake når du spiser på vedlikehold og trener styrke.

Selv om du ikke vil bygge muskler på psmf, vil det se ut som om du gjør det. Dette fordi underhudsfettet reduseres, og avslører musklene under.

Du er ikke pokka nødt til å trene styrke, men det hjelper til å bevare musklene. Du skal derimot absolutt unngå utholdehetstrening. Ihvertfall utover en liten spasertur i samtaletempo.

Har du en hektisk hverdag med mye aktivitet, gåing, bæring el.l, så er ikke det forenelig med psmf.

Takk for flott svar! Er usikker på om jeg skal pumpe hardt på nå før sommeren og videre, og spise bra med mat, eller kjøre PSMF til jeg blir kvitt de kg jeg vil ha av, for så å kjøre styrke med bra mat.. Hva som ville være det beste rent resultatmessig på 4 uker. Vanskelig dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for flott svar! Er usikker på om jeg skal pumpe hardt på nå før sommeren og videre, og spise bra med mat, eller kjøre PSMF til jeg blir kvitt de kg jeg vil ha av, for så å kjøre styrke med bra mat.. Hva som ville være det beste rent resultatmessig på 4 uker. Vanskelig dette :)

På 4 uker med konvensjonell lavt kalorinivå, altså i overkant av 500 kalorier i underskudd, vil du kunne gå ned 4-6 kg. Du bør ligge på minimum 2g protein pr kg kroppsvekt. Mange, for ikke si de fleste går på altfor lave inntak av protein, og spesielt når de er på diett...Samtidig vil du kunne stramme opp musklaturen endel med styrketrening. Jeg kan komme med anbefalinger, men da går vi utenfor psmf som tråden omhandler.

Jeg kjenner ikke deg, men jeg kjenner den personen jeg var når jeg var 19 år. Jeg er ganske overbevist om at jeg ikke ville taklet psmf så bra da. Det er lett å havne inn i en vond spiral, med helseskadelige spiseforstyrrelser som konsekvens.

Du kan uansett ikke regne med å bygge så mye muskler på 4 uker. Det tar lang tid, spesielt for kvinner som ikke er genetisk disponert for muskelvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar før jeg legger meg... Om du ikke kan trene styrke, ikke hiv dere på PSMF. Styrketrening er viktig for å gi kroppen signaler om å beholde muskelmasse. Uten styrketrening vil man på dette kaloriinntaket risikere å miste muskelmasse, noe som er lite ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4 uker med konvensjonell lavt kalorinivå, altså i overkant av 500 kalorier i underskudd, vil du kunne gå ned 4-6 kg. Du bør ligge på minimum 2g protein pr kg kroppsvekt. Mange, for ikke si de fleste går på altfor lave inntak av protein, og spesielt når de er på diett...Samtidig vil du kunne stramme opp musklaturen endel med styrketrening. Jeg kan komme med anbefalinger, men da går vi utenfor psmf som tråden omhandler.

Jeg kjenner ikke deg, men jeg kjenner den personen jeg var når jeg var 19 år. Jeg er ganske overbevist om at jeg ikke ville taklet psmf så bra da. Det er lett å havne inn i en vond spiral, med helseskadelige spiseforstyrrelser som konsekvens.

Du kan uansett ikke regne med å bygge så mye muskler på 4 uker. Det tar lang tid, spesielt for kvinner som ikke er genetisk disponert for muskelvekst.

Forstår at nok protein er viktig ja. Forstår ikke helt svaret ditt, er det trolig at PSMF ville gitt et bedre resultat når målet mitt er å gå ned i vekt? Selv om man ikke nødvendigvis går ned i vekt med hard styrke og et bra kosthold, vil det jo etterhvert gi resultater i form av mindre fett og mer muskler = bedre kropp. Er bare usikker om 4 uker med styrke og bra mat vil gjøre at jeg føler meg nogenlunde klar for sommeren. (Er 4 uker til jeg skal til Tyrkia, vil gjerne få strammet litt opp til den tid). Det er jo ikke mye som forandres på 4 uker, men tror små forskjeller kan gjøre mye siden jeg selv føler at jeg har et godt utgangspunkt. Meninger om dette? Beklager hvis dette blir litt offtopic.

Ellers er jeg ikke det minste bekymret for meg selv på diett. Har et realistisk og uproblematisk forhold til kropp og mat. Har heller aldri hatt spiseforstyrrelser/ tendenser til slikt. Altfor glad i mat :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar før jeg legger meg... Om du ikke kan trene styrke, ikke hiv dere på PSMF. Styrketrening er viktig for å gi kroppen signaler om å beholde muskelmasse. Uten styrketrening vil man på dette kaloriinntaket risikere å miste muskelmasse, noe som er lite ønskelig.

Vet ikke om dette var myntet på meg. Jeg sa iallefall tidligere at jeg ville trene styrke. Spørsmålet mitt var iallefall om det ville ha noen som helst effekt da jeg ikke har spesielt mye muskler å beholde/prøve å ikke miste under diett. Bedre formulert; Om PSMF var noe for en person uten så mye muskler å "ta vare på".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at nok protein er viktig ja. Forstår ikke helt svaret ditt, er det trolig at PSMF ville gitt et bedre resultat når målet mitt er å gå ned i vekt? Selv om man ikke nødvendigvis går ned i vekt med hard styrke og et bra kosthold, vil det jo etterhvert gi resultater i form av mindre fett og mer muskler = bedre kropp. Er bare usikker om 4 uker med styrke og bra mat vil gjøre at jeg føler meg nogenlunde klar for sommeren. (Er 4 uker til jeg skal til Tyrkia, vil gjerne få strammet litt opp til den tid). Det er jo ikke mye som forandres på 4 uker, men tror små forskjeller kan gjøre mye siden jeg selv føler at jeg har et godt utgangspunkt. Meninger om dette? Beklager hvis dette blir litt offtopic.

Ellers er jeg ikke det minste bekymret for meg selv på diett. Har et realistisk og uproblematisk forhold til kropp og mat. Har heller aldri hatt spiseforstyrrelser/ tendenser til slikt. Altfor glad i mat :D

skal selv til tyrkia 10 juni:) jeg fikk streng beskjed om her inne at man må "velge" mellom denne dietten eller trening. dvs du kan såvidt trene noe styrke 3ganger i uka. er du glad i å pumpe deg og i mat bør du heller kjøre den veien, hvis ikke er dietten den letteste og kjappeste veien å gå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alright!

Skal ned ca 5 kg for å bli skikkelig lean før jeg starter med kalorioverskudd. Jeg har lest om PSMF før og lest opp igjen på det de siste dagene så tenkte å teste det ut.

Jeg får poste resultater når det er unnagjort.

Wish me luck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alright!

Skal ned ca 5 kg for å bli skikkelig lean før jeg starter med kalorioverskudd. Jeg har lest om PSMF før og lest opp igjen på det de siste dagene så tenkte å teste det ut.

Jeg får poste resultater når det er unnagjort.

Wish me luck.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Er på dag to med denne dietten nå. Tenkte bare å legge ut litt specs på maten for å sjekke at jeg ikke bommer fullstendig.

Gutt på 185 cm - veier nå 118 kilo - tenker meg etterhvert ned i en matchvekt på 100-105 kg. Har en god del muskler fra før, og har alltid vært tung/kraftig uten at det har vært usunt eller ulekkert, men i det siste har jeg fått litt VEL mye polstring. :)

Er pescetarianer, så tunfisk is my God:

Frokost:

240 g tunfisk, assorterte grønnsaker.

Mellommåltid: 250-300g Cottage cheese, noen få bringebær

Lunch: 240 g tunfisk, assorterte grønnsaker

Middag: ca 250g hvit fisk,vanligvis lettsaltet torsk eller sei. Assorterte grønnsaker.

Kjører tran som fiskeolje. Er det forresten ok?

Som dere ser, tenkte jeg å kjøre uten proteinpulver. Hva tror dere om dette?

Ellers så kjører jeg en uke nå uten noe trening for å ikke inføre for mange rutiner på en gang, og så blir det styrketrening 2-3 ganger i uka neste uke. Ellers jobber jeg i vår vakre servicenæring, så jobbdagene mine består av mye gåing og lett løfting

Et spørsmål jeg sitter med er dette: Hva er det lurt å spise før/umiddelbart etter trening? Jeg tenkte kanskje å spise en banan før trening, men etterpå? Kanskje legge inn mellommåltidet da? Håper noen erfarne flinkiser kan svare på meg på dette.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mas fra meg nå, men jeg leste nå at menn med en fettprosent på over 20% ikke skulle ha oppkarbings dag..

Jeg ligger som sagt på en fettprosent på ca 25 nå, og har tenkt til og kjøre dietten i 3-4 uker. Er på dag 6 til Lørdag når jeg hadde tenkt til og kjøre oppkarbing. Bør jeg la vær dette, og vente til jeg er på dag 13 ( neste Lørdag) Eller skal jeg ikke kjøre oppkarbing i det hele tatt?

Takk for smarte svar og god hjelp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Ellers er jeg ikke det minste bekymret for meg selv på diett. Har et realistisk og uproblematisk forhold til kropp og mat. Har heller aldri hatt spiseforstyrrelser/ tendenser til slikt. Altfor glad i mat :D

Det jeg ville ha frem er:

1. 4 uker er for kort tid til å bygge muskler.

2. Hvis du kvitter deg med fett, vil musklene komme til syne.

3. Du kan ikke kjøre utholdenhetstrening på psmf. Du kan eventuelt legge inn noen spaserturer i raskt tempo, men ikke raskere enn at det går ant å føre en samtale.

4. For å bevare de musklene du har, må du trene styrke, helkroppsprogram, helst 3 ganger pr uke, men hver trening skal ikke vare mer enn 45 minutter.

Så vil jeg legge til at psmf er ekstrem diett, og må derfor følges ekstremt nøye. Sett deg derfor godt inn i dietten, og les artikkelen nøye. Begynn på denne trådens første side, og les deg gjennom hele. Jeg er sikker på at alle spørsmål du har, er spurt om tidligere, slik at du finner også svarene her :-)

Lykke til og god tur til Tyrkia. Jeg kommer etter i august ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bedre resultat når målet mitt er å gå ned i vekt?

Jeg vil først som sist anbefale deg å legge vekk vekta hvis du beslutter å gå på psmf. bruk heller målebånd og eventuelt fettklype.

Selv om man ikke nødvendigvis går ned i vekt med hard styrke og et bra kosthold, vil det jo etterhvert gi resultater i form av mindre fett og mer muskler = bedre kropp. :D

Jeg prøvde å trene vekk fettet i 20 år. Jeg tenkte at sunt kosthold og masse aktivitet = bedre kropp.

Erfaring har lært meg at ingen mengde aktivitet i verden vil kunne gjøre deg slankere sålenge man ikke fokuserer på mengdene mat man spiser. Tenk på hvor fort man får i seg 500 kalorier i ett måltid, eller for den sags skyld i et par mellommåltider. Det er 2 timer superintens trening det. Spiser man 500 kalorier over vedlikehold pr måned, så blir det 800 g opp i vekt i form av fett hvert år. 500 kalorier pr måned, det er mindre enn 20 kalorier pr dag. Så godt øyemål har ikke jeg for kalorier ihvertfall :-) Kjøkkenvekten er uvurderlig hjelp for å finne ut hvordan man ligger an i kosten. Jeg veier ikke alt jeg spiser, men et par dager i måneden gjør jeg det, for å sjekke om jeg fortsatt har riktig øyemål.

Når det endelig sank gjennom den tykke skallen min, og jeg begynte å regne på inntak vs forbruk, og sattet opp et balansert kosthold, vips begynte kiloene å gå i rett retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil først som sist anbefale deg å legge vekk vekta hvis du beslutter å gå på psmf. bruk heller målebånd og eventuelt fettklype.

Jeg prøvde å trene vekk fettet i 20 år. Jeg tenkte at sunt kosthold og masse aktivitet = bedre kropp.

Erfaring har lært meg at ingen mengde aktivitet i verden vil kunne gjøre deg slankere sålenge man ikke fokuserer på mengdene mat man spiser. Tenk på hvor fort man får i seg 500 kalorier i ett måltid, eller for den sags skyld i et par mellommåltider. Det er 2 timer superintens trening det. Spiser man 500 kalorier over vedlikehold pr måned, så blir det 800 g opp i vekt i form av fett hvert år. 500 kalorier pr måned, det er mindre enn 20 kalorier pr dag. Så godt øyemål har ikke jeg for kalorier ihvertfall :) Kjøkkenvekten er uvurderlig hjelp for å finne ut hvordan man ligger an i kosten. Jeg veier ikke alt jeg spiser, men et par dager i måneden gjør jeg det, for å sjekke om jeg fortsatt har riktig øyemål.

Når det endelig sank gjennom den tykke skallen min, og jeg begynte å regne på inntak vs forbruk, og sattet opp et balansert kosthold, vips begynte kiloene å gå i rett retning.

Hvem har ikke prøvd det liksom :p Kaloriunderskudd og styrketrening gjør virkelig susen! Det er nå cm går inn og buksene sitter løsere :D Tenker tilbake på de x antall mil jeg har løpt i god tro om at det skulle hjelpe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...