Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Takk takk, så dersom jeg ender med å være viljesterk nok til ikke å trykke trynet fult av kebab og all slags annen gatemat, så vil ikke dette påvirke dietten noe spesielt? Bare sørge for å ha en sykt deilig frokost ventende på meg i kjøleskapet :p

Og fingers crossed, er jeg heldig får jeg kanskje inn en treningsøkt på natta :p

Hvis du egentlig ikke vil drikke, men føler at et blir mye pes med at du lar være har j et triks: ta en imstal flaske m fun light saft med litt Bacardi razz på, så kan du kose deg med den i løpet av kvelden. Mye saft og lite alkohol = ikke dårlig dagen derpå :-) med en gang du tar den første drinken er d ingen som ser hvor mye du egentlig drikker... I vet det er latterlig å ikke bare kunne si at man ikke ønsker å drikke, men noenganger er d bare lettere å gjøre d på denne måten enn å høre på maset heeeeele kvelden ;-) dette er av egen erfaring altså...

Fortsetter under...

dag 9 unnagjort og i dag (min 10. dag) har jeg refeed. jeg tok en baguette med ost/skinke og paprika til frokost + en sjokkomelk <3

Før treninga i dag tok jeg meg en shake og et eple. Men ALDRI før har jeg vært så mett. Jeg er ikke i nææærheten av å ha matlyst nå, og er fortsatt oppblåst og mett. Planen var å få i seg taco + litt rundstykker i løpet av kvelden (22:00) også.. Men det spørs om det går. Fler som sliter med matlyst på PSMF (refeed-dagen?) Føles ut som om det er EVIG mat, og jeg har DEN dagen derpå :S

edit: hav av skriveleifs..

Hva er hovedgevinsten med å innta myse i form av bcaa? Jeg trodde det beste var å satse på kun kjøtt, fisk og grønnsaker så lenge man klarer å holde seg innenfor rammen av kcal, prot, karb og fett. :)

Jeg tror du har misforstått hvordan proteiner fungerer. De er bygget opp av aminosyrer, hvorav BCAA er en gruppe av dem. Du får med andre ord i deg aminosyrer i form av myseprotein, ikke andre veien.

Nå er det uansett slik at du trenger essensielle aminosyrer (EAA) for at kroppen ikke skal bryte ned muskelmasse, og det får du gjennmo kjøtt, fisk, egg, melk osv. Ikke tenk så mye på BCAA, EAA osv osv enda. Det er ikke såå stor forskjell med mindre du trener fastende, og den treningen man skal gjøre på en PSMF skal ikke være hard nok til at du trenger noe mer enn det dietten dikterer.

Finnes det et fiskeolje som ikke smaker høgg ( les: tran) ?? Man må vel ta ørten piller om man ikke skal ta det flytende..

Jeg tar 12 av Star Nutritions Omega 3 piller om dagen. Mye fordi jeg ikke takler tran, men mest fordi min geniale samboer kjøpte 12 bokser på salg på gymgrossisten for et års tid siden og har spist ca halvannen.. Men, nå går det jammen unna! (De er sikkert harske, men det merker jo ikke jeg... :p)

Jeg tar 12 av Star Nutritions Omega 3 piller om dagen. Mye fordi jeg ikke takler tran, men mest fordi min geniale samboer kjøpte 12 bokser på salg på gymgrossisten for et års tid siden og har spist ca halvannen.. Men, nå går det jammen unna! (De er sikkert harske, men det merker jo ikke jeg... :p)

Det gjør du nok ikke, men merk at oksiderte (harske) fettsyrer har andre egenskaper slik at du kanskje ikke får samme resultat...

Det gjør du nok ikke, men merk at oksiderte (harske) fettsyrer har andre egenskaper slik at du kanskje ikke får samme resultat...

Nå åpnet jeg en kapsel og smakte og lukta, og det smakte like vondt som tran, men ikke harskt.. Så da fortsetter jeg med de... :)

Annonse

Jeg tror du har misforstått hvordan proteiner fungerer. De er bygget opp av aminosyrer, hvorav BCAA er en gruppe av dem. Du får med andre ord i deg aminosyrer i form av myseprotein, ikke andre veien.

Ok. Takk for svar. :)

Har ikke helt roen på alt det tekniske med proteiner nei. Må sette meg litt mer inn i det.

Det er mye å sette seg inn i, men interessant så lenge det er snakk om helse og næring. :)

Hei!

Først; Takk til Little Engine that Could, samt et par andre som tok seg tid til å svare på mitt første innlegg på dag 1 av psmf.

Gutt, 33 år, 184cm, ca 85 kilo.

Det tilsier at jeg trenger rundt 200g proteiner om dagen. Vil kjøre denne dietten så ekstrem som mulig og har derfor som mål å holde fett og karbohydrater på et minimum. Jeg sitter nå å planlegger dagens psmf meny (dag 3), og sliter med følgende problem;

For å komme meg opp på 200g proteiner, er jeg nødvendigvis nødt til å spise ganske mye.

Dermed går også fett og karbs opp, og jeg finner ikke ut en fornuftig måte å holde de under 15g om dagen.

Her er menyen fra de to første dagene, og som dere ser så sliter jeg med å holde fett og karbs nede, med så høyt protein inntak. (2000 mg sel-olje (dha190mg, epa150mg, dpa80mg) kommer i tillegg.)

Dag 1:

280g tunfisk i vann (72g proteiner, 3g fett, 0g karb)

300g storfe, ytrefilet (66g proteiner,6g fett, 0g karb)

75g brokkoli (2g proteiner, 0g fett, 2g karb)

200g isbergsalat (1g proteiner,0g fett, 3g karb)

70g agurk (1g proteiner, 0g fett, 1g karb)

80g paprika (1g proteiner, 0g fett, 4g karb)

45g Whey tech (44g proteiner, 1g fett, 6g karb)

Totalt:

Protein: 178

Fett: 10,5

Karb: 15,22

Kcal: 883

Dag 2:

280g tunfisk i vann (72g proteiner, 3g fett, 0g karb)

150g (3stk.) kokt eggehvite (15g proteiner, 0g fett, 0g karb)

200g Gilde karbonadedeig (5%) (38g proteiner, 10g fett, 0g karb)

100g brokkoli (3g proteiner, 0g fett, 2g karb)

45g Whey tech (44g proteiner, 1g fett, 6g karb)

150g Mager Kesam (18g proteiner, 2g fett, 6,5g karb)

Totalt:

Protein: 181

Fett: 15,6

Karb: 14,7

Kcal: 924

Som dere ser så ligger allerede fett og karbs over det som er "optimalt" for en ekstrem variant. Samtidig er ikke protein inntaket høyt nok. Har sålangt i dag spist 1 boks tunfisk og en halv boks Kesam (150g) blandet med 45g Whey tech.

Dermed er allerede karbohydratene oppe i over 12 og jeg har bare spist ett måltid.

Jeg ser at det foreslåes mange måter å innta mye proteiner på, men de fleste betyr også betydelige mengder fett eller karbohydrater. Eksempelvis Kesam og Whey Tech.

Grønnsakene gir jo mer karbohydrater enn proteiner slik jeg ser det. Forslag til hvordan man kan komme opp i proteiner, uten å sprenge fett og karb grensene? Leve på tunfisk og eggehviter? Hehe..

Kan også nevne at problemet ikke er for lite mat. Tvert imot, jeg har aldri spist så og ofte som nå. Det er tidvis vanskelig å presse i meg så mye mat, så ofte, som psmf tilsier at man skal. Har kjent meg litt svimmel etter et par dager nesten uten karbohydrater, men ikke mer enn at det går helt fint.

På forhånd takk! :)

Du kan bytte ut eks mager kesam med en kyllingfilet istede kanskje? og heller ta en protein shake ved siden av?

EDIT: også kan du bytte ut protein pulveret ditt med et annet som har mindre karbo i seg?

Med tanke på at du veier veldig lite, tror jeg uansett ikke du tar skade av å ligge litt høyere på kaloriene. Nå vet jeg ikke hvor høy du er og hvordan du ser ut, men 55 kg er uansett ikke mye. Jeg ville i hvert fall vært forsiktig med å anbefale PSMF til noen på den vekten, selvsagt avhengig av andre forhold også. Uansett... poenget er at med din vekt tror jeg du gjør det lurere i å legge deg litt høyere kalorimessig, og da kan du gjerne hente de ekstra kaloriene i fra mer kjøtt/fisk/fugl.

Jeg er dverg. :) (1,55 m) Fettprosenten er ca 22%, tipper jeg.

Du legger uansett ikke på deg muskler mens du går på en PSMF, så du får ta utganspunkt i hva du tror du skal ned i før du skal legge på deg alle kiloene med muskler ;)

Hahah, seff, men jeg vet ærlig talt ikke hvor mange kg fett jeg kan beregne å miste ned til den fettprosenten jeg vil ligge på.

Men etter jeg skrudde på hjernen og tok en rask beregning, tror jeg at vekta etter avflesking ligger på ca 45 kg (høres lite ut..! Kanskje 50). Det blir 112,5 g protein, omtrent samme mengde som jeg beregner ut ifra 2g/kg - 55 kg. Nesten ingenting med andre ord... Buuh.

ikke gjør dette mer avansert enn det er ;)

Og synes du det blir vanskelig ville jeg anbefalt deg å ikke gå på denne dietten. Jeg blir ikke veldig mett av to kyllingfilleter og de grønnsakene jeg spiser jeg heller, men det er det som må til :) sultfølelsen min er borte, så går ikke sulten heller. Føler meg bare litt tom i magen til tider... men det går :thumbsup:

Det jeg vil, får jeg til! Dag 1 var det mye sult, men idag (dag 2) har jeg vært mett store deler av dagen. :) <3

Genialt med egen PSMF tråd:thumbsup: og denne artikkelen er ekstremt god; http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/ !

Første dagen på PSMF for meg og min bedre halvdel. Har forsøkt å pløye meg igjennom forumet for å finne svar på det vi lurer på, men det er fortsatt noen ting som er uklare... håper noen kan gi noen tips:blush:

1) Jeg leser her i forumet at proteinmengden som skal inntas må beregnes av målvekta. Vil det da si at energiforbruket som en skal beregne, også beregnes utifra målvekta? Jeg har brukt den eminente kalorikalkulatoren til Fitnessbloggen og ser at jeg (med dagens vekt) trenger 2650 Kcal om dagen for å "break even". Hvis jeg benytter målvekta så får jeg 2200 Kcal. Ikke store forskjellen, men over tid kan det bety litt...eller?:huh:

2) Jeg er den stolte eier av en kropp som for tiden består av 28% fett. Jeg er 179cm høy og 103kg tung. Med en PSMF diett med mine vitale data, har jeg behov for oppcarbing? I tilfelle, hvor ofte? :)

3) Et veldig banlalt spørsmål, men here it goes; vekta en bruker til å beregne proteinmengden, er det totalvekta eller LBM?

4) Gjennomgangsmelodien er at en ikke skal henge seg opp i kalorier og telling av disse. Betyr det at dere bare teller antall proteiner i forhold til kroppsvekta?

På forhånd takk for svar...og beklager noe klønete fremføring av spørsmålene :whistling:

1) Jeg leser her i forumet at proteinmengden som skal inntas må beregnes av målvekta. Vil det da si at energiforbruket som en skal beregne, også beregnes utifra målvekta? Jeg har brukt den eminente kalorikalkulatoren til Fitnessbloggen og ser at jeg (med dagens vekt) trenger 2650 Kcal om dagen for å "break even". Hvis jeg benytter målvekta så får jeg 2200 Kcal. Ikke store forskjellen, men over tid kan det bety litt...eller?:huh:

2) Jeg er den stolte eier av en kropp som for tiden består av 28% fett. Jeg er 179cm høy og 103kg tung. Med en PSMF diett med mine vitale data, har jeg behov for oppcarbing? I tilfelle, hvor ofte? :)

3) Et veldig banlalt spørsmål, men here it goes; vekta en bruker til å beregne proteinmengden, er det totalvekta eller LBM?

4) Gjennomgangsmelodien er at en ikke skal henge seg opp i kalorier og telling av disse. Betyr det at dere bare teller antall proteiner i forhold til kroppsvekta?

På forhånd takk for svar...og beklager noe klønete fremføring av spørsmålene :whistling:

1. Energibruket tenker du ikke på når du er på PSMF. Du tenker protein og EFA. Resten prøver du så godt du kan å eliminere

2. Ta et måltid i uken til å begynne med, men du trenger ikke ta helt av. Om ikke annet er det bra psykisk. Du kommer neppe noe fortere i mål ved å "være strengere", men du kan fort gå på en smell der du faller av vognen i flere dager om du ikke gjør det.

3. Jeg regner LBM*2.5 = g protein. Du kan også bruke tabellen i artikkelen, men du får ca det samme bare med flere usikkerhetsmomenter

4. Ja, men du skal passe på å holde fett og karbo så langt nede som mulig, men du må huske på EFA.

Jeg er dverg. :) (1,55 m) Fettprosenten er ca 22%, tipper jeg.

Men etter jeg skrudde på hjernen og tok en rask beregning, tror jeg at vekta etter avflesking ligger på ca 45 kg (høres lite ut..! Kanskje 50). Det blir 112,5 g protein, omtrent samme mengde som jeg beregner ut ifra 2g/kg - 55 kg. Nesten ingenting med andre ord... Buuh.

:) <3

55 x 0.22 = 42,9 det høres unektelig lite ut. Men du kommer uansett ikke under 4-5% slik at målvekta ikke bør være under 42,9 x 1,05 = 45 som fortsatt høres svært lite ut, selv for en dverg.

Og 45 x 2,5 = (trommelyd) 112,5

Men siden du er kvinne burde du være meget fornøyd ved 10-12% hvorpå målvekta bør være 47-48, som igjen gir ca 120g protein/dag.

I dag har jeg spist følgende:

Frokost : 100 g laks og 1 ss selolje og 1 kapell multivitamin

Lunsj: 150 g strimlet kylling med grillkrydder, issalat, paprika, agurk og 2 egg uten plomme.

Middag: 150 g Flatbiff av svin, 200 g blomkålmos (kun tilsatt salt og pepper), issalat, paprika, agurk, sweet chilisaus 1 ss

Kvelds: 150 g karbonadekjøttdeig, 1/2 boks cottage cheese, 50 g sjampinjong, 1/2 tomat og 10 g paprika.

Hva syns dere, noen kommentarer på det?

Annonse

I dag har jeg spist følgende:

Frokost : 100 g laks og 1 ss selolje og 1 kapell multivitamin

Lunsj: 150 g strimlet kylling med grillkrydder, issalat, paprika, agurk og 2 egg uten plomme.

Middag: 150 g Flatbiff av svin, 200 g blomkålmos (kun tilsatt salt og pepper), issalat, paprika, agurk, sweet chilisaus 1 ss

Kvelds: 150 g karbonadekjøttdeig, 1/2 boks cottage cheese, 50 g sjampinjong, 1/2 tomat og 10 g paprika.

Hvis du gir oss makroene og litt info om deg selv vil det kanskje være mulig ;)

Skal man ikke ha 2ss selolje? eller? 1SS = 15ml(?)

Holder med 10ml. 20ml er ikke noe gæærnt det heller. Det er liten sjanse for å lagre det uansett...

Jeg har til dags dato ikke sett noen som har blitt feit av å spise mye laks.

Vanskelig å si ut fra bildet hvor tung du er, og hva målvekta di er, så proteinmengden er vanskelig å vurdere... Med mindre du ønsker å bli 55 kg.... Men sammensetningen er jo fin. Ville bytta ut laks og søt chilisaus pga fettmengde og carbo respektivt, også bør du ha grønnsaker til frokost og kvelds også.

Vanskelig å si ut fra bildet hvor tung du er, og hva målvekta di er, så proteinmengden er vanskelig å vurdere... Med mindre du ønsker å bli 55 kg.... Men sammensetningen er jo fin. Ville bytta ut laks og søt chilisaus pga fettmengde og carbo respektivt, også bør du ha grønnsaker til frokost og kvelds også.

Og med grønnsaker mener du mer brokkoli? Kan jeg spise en frokost med egg, har noen i så fall et forslag?

Et alternativ er å ta det sammen med måltidene og ha færre måltider, hvis man sliter med å få i seg nok

Spørsmål om oppkarbing: Ser det står 5-6g karb/kg . Lurer på de andre næringstoffene. Må jeg også i tillegg ha en del proteiner ved siden av og minimalt med fett eller er fokuset da kun på karb.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...