Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

eneste frukten som er tilatt er en halv frukt før trening for å få litt mer energi, ellers skal man ikke spise frukt pga mye fruktsukker.

Er du flink og spiser alle måltider/mellommåltider uten at det går for lang tid i mellom måltidene?

Jeg prøver å spise minst tre ganger om dagen ( frokost, lunsj og middag) men kan fort gå litt lang tid i mellom lunsj og middag og er jo da disse "droppene" kommer.

Har du faktisk målt blodsukkeret ditt, eller bare antar du at det faller? I normalt friske individer skal ikke det være tilfellet...
er ikke målt nei, så dette er bare noe jeg antar.

I og med at du styrer unna karbohydrater, skal jo ikke blodsukkeret svinge noe særlig. Går du for lenge mellom måltidene er det ikke merkelig om du får symptomer som at du blir ukonsentrert, utmattet og desorientert.

Vanlig svart kaffe innholder 0 kcal, men masse antioksidanter, så drikk i vei :)

Er nok derfor derfor ja, kan fort gå 7t mellom lunsj og middag pga det praktiske rundt det. Men HURRA! KAFFE ER GODT FOR SJELEN MIN! :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sliter med og få i meg nok proteiner i løpet av en dag.Kan jeg ta protein pulver i tillegg og hvilken protein pulver anbefaler dere.

Har satt opp hva jeg har spist til nå idag.

Er mann på 38 år som veier 80 kg og er 175cm høy.

Protein:

FROKOST 5.13

null.gif Yoplait Dobbel 0% Jordbær - bringebær 4 x 125 g, Fjordland

select_arrow.gif 5.13

null.gif Ruis Omega-3 Selolje

select_arrow.gif 0

Ny:

select_arrow.gif

LUNSJ 28.5

null.gif Kyllingfilet naturell, Prior

select_arrow.gif 28.5

Ny:

select_arrow.gif

MIDDAG 40.95

null.gif Karbonadedeig, Nordfjord

select_arrow.gif 38

null.gif Paprika, gul, rå

select_arrow.gif 0.36

null.gif Løk, norsk, rå

select_arrow.gif 0.19

null.gif Grovhakkede Tomater, Eldorado, Hermetisk

select_arrow.gif 2.4

Ny:

select_arrow.gif

SNACKS

Ny:

select_arrow.gif

Sum: 74.58 g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med og få i meg nok proteiner i løpet av en dag.Kan jeg ta protein pulver i tillegg og hvilken protein pulver anbefaler dere.

Har satt opp hva jeg har spist til nå idag.

Er mann på 38 år som veier 80 kg og er 175cm høy.

Protein:

FROKOST 5.13

null.gif Yoplait Dobbel 0% Jordbær - bringebær 4 x 125 g, Fjordland

select_arrow.gif 5.13

null.gif Ruis Omega-3 Selolje

select_arrow.gif 0

Ny:

select_arrow.gif

Her kan du kutte ut yoplait dobbel, og legge inn mager kesam med fun light pasjonsfrukt + vaniljeessens.. da får du 36g protein.

LUNSJ
28.5

null.gif Kyllingfilet naturell, Prior

select_arrow.gif 28.5

Ny:

select_arrow.gif

Legg inn 50g kyllingfilet til

MIDDAG
40.95

null.gif Karbonadedeig, Nordfjord

select_arrow.gif 38

null.gif Paprika, gul, rå

select_arrow.gif 0.36

null.gif Løk, norsk, rå

select_arrow.gif 0.19

null.gif Grovhakkede Tomater, Eldorado, Hermetisk

select_arrow.gif 2.4

Ny:

select_arrow.gif

Her er det fint med protein.

Fikk ikke med meg hvor mye det var i snacksen, men nå har du iallefall 120g fra de 3 måltidene. Om du vil ha mer, kan du legge til ENDA mer til de måltidene, ca 50g protein per måltid.. også får du 30g fra et mellommåltid f.eks cottage cheese + roast beef.

Da trenger du ikke proteinpulver.. :-)

Om du vil ha proteinpulver anbefaler jeg ProZyme fra tn.no eller Myo-protein fra myrevolution.no.. om du vil ha billigere så bare kjøp whey-80 fra tn.no. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å spise minst tre ganger om dagen ( frokost, lunsj og middag) men kan fort gå litt lang tid i mellom lunsj og middag og er jo da disse "droppene" kommer.

er ikke målt nei, så dette er bare noe jeg antar.

Er nok derfor derfor ja, kan fort gå 7t mellom lunsj og middag pga det praktiske rundt det. Men HURRA! KAFFE ER GODT FOR SJELEN MIN! :D

Om det går 7t mellom lunsj og middag så har du problemet.. får du ikke lagt inn litt kesam med fun light i mellom? :-) Evt investere i proteinpulver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg og venninna mi (Stine) gått på PSMF (strikt) i 8 dager, vi hadde "formsjekk" idag og tallene var for vår del sykt bra :-)) vi begge hadde kjent det godt på klærne, men trudde ikke vi hadde tatt av så mange cm... Vi måler oss, tar bilder, vekt en gang per uke sammen - måler på hverandre (slik at vi ikke kan "jukse";).

Vi begge har gått ned nesten 4kg (dette er selvfølgelig en del væske)... MEN d artigste var målene: Jeg har gått inn 24!!! Cm, og venninna mi i underkant av 20, helt rått! Dette feira vi m torsk, brokkoli og selolje ;-) haha.

D skal sier at ingen av oss er radmagre og vi har en den å ta av... Jeg er 172cm og veide 76 - nå 72... vi gikk fra en "rask-karbo-diett" fra påsken ;) til nazi PSMF, så kroppen fikk sjokk de første dagene for så å tilvenne seg forholdsvis raskt.

vi spiser 2-2,5 gram prot pr kg kroppsvekt, selolje som fettkilde og karb fra grønnsaker med lita karb (tomat, isbergsalat, grønn paprika, blomkål, brokkoli, spinat, Sjampinjong, løk). Også har vi en dag med litt ekstra raske karb for å få fart på forbrenningsanlegg igjen (potet, ris, riskaker/loff med hapå pålegg, taco, pizza e.l. Ligger mellom 600-800kcal per dag. Kjører 3 styrke - fullkropps økter i uka, ingen utholdenhet! Vi går da vi må - på jobben osv - det holder i massevis på et så stort kcal underskudd.

I mårra går vi inn i uke 2 av 3. Ønsker noen å følge vår vei gjennom denne dietten er d bare å gå inn på: http://stineallin.blogspot.com/

Nb! Dette er første gangen vi prøver denne dietten, så vi har prøvd å tilegne oss så mye kunnskap som mulig, men vi ønsker gjerne tilbakemeldinger dersom vi gjør noe som er helt bak mål... Glad for all hjelp vi kan få, veldig mange flinke her, og vi har lært mye av å lest gjennom denne tråden her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som dere gjør det bra, bare pass på å ikke overdrive PSMF da studier kan konfirmere at et mindre underskudd er bedre i lengden enn et stort underskudd. I tillegg til å følge kroppens sultfølelse.

Viktig å endre livsstil, og ikke bare hoppe på en diett og holde ut så lenge som mulig for det holder ikke i lengden for 99,5%. Så begynn å undersøk litt hva dere skal gjøre ETTER psmf.. hvor lenge skal dere holde på?

- Et lavt underskudd er langt bedre for kroppssammensetning enn et høyt underskudd. Faktisk økte gruppen med et lavt underskudd (tilsvarende 0,7% nedgang i vekt/uke) i muskelmasse og tapte MER fettmasse enn gruppen med dobbelt så høyt underskudd (1,4% vektnedgang/uke). Dette er eliteutøvere med flere års styrketreningserfaring.

- For økning i muskelmasse viste det seg at 500kcal+ pr dag var for mye, og denne gruppen økte over dobbelt så mye i fettmasse og tapte prestasjonsevne i øvelser der kroppsvekt har betydning (hopp, sprint, knebøy), sammenlignet med gruppen som kun spiste i forhold til sultfølelse (hohohoooo) og endte opp med et varierende og moderat overskudd. Økningen i muskelmasse var imidlertid identisk! Det kreves altså ikke så mye kalorier for å øke i muskelmasse som man har trodd tidligere, spesielt ikke når man er godt trent. Nybegynnere kan vokse så hurtig i muskelmasse at de "tåler" et høyere overskudd uten å lagre fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I mårra går vi inn i uke 2 av 3.

Jeg er så forvirret jeg nå. Hvor lenge kan man egentlig gå på dette? noen sier max 7dager, max 10dager, så en pause (vedlikehold) før man begynner på'n igjen osv.

-edit: selvsagt kommer det an på formen/fett% men sånn for en "average joe" som har litt ekstra, uten at det skal være farlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke målt nei, så dette er bare noe jeg antar.

Med mindre du har diabetes eller en eller annen eksotisk sykdom er det bare noe du har hørt andre tulle om før. Jeg hadde også den vrangforestillingen før, men...det skjer ikke i friske mennesker :)

Om det går 7t mellom lunsj og middag så har du problemet.. får du ikke lagt inn litt kesam med fun light i mellom? :) Evt investere i proteinpulver?

Tja...mange av oss som har gått mer enn 7t uten mat, både på PSMF og andre dietter. Selv går jeg 16 timer hver dag uten mat, så det er nok mye vanen...

Hmm. Høres jo interessant ut. Men hva med spise "normalt" denne dagen, vil det funke eller ødlegger det hele greia? Er ikke fryktelig gira på å slipp på koseturen i fjellet :p Det her er ikke en tur hvor jeg går i kjellern, det er veldig rolig tempo, men det spiller kanskje ikke noen stor rolle hvis kroppen ikke har noe å gå på.

Du ødelegger ikke noe ved å spise normalt *dagen før* og opp til løpet. Det eneste som skjer er at du får så mange timer der du ikke følger PSMF og dermed blir du så mange timer "forsinket". Ikke noe annet. Ikke noe annet *viktig* i hvert fall. Om du har litt lenger perspektiv vil det være langt sunnere å ikke dø :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så forvirret jeg nå. Hvor lenge kan man egentlig gå på dette? noen sier max 7dager, max 10dager, så en pause (vedlikehold) før man begynner på'n igjen osv.

-edit: selvsagt kommer det an på formen/fett% men sånn for en "average joe" som har litt ekstra, uten at det skal være farlig..

http://myrevolution.no/s/hurtig-vektnedgang-med-psmf/

I forhold t min fettprosent står det at jeg kan gå i 2-6uker, MEN vi evaluerer dietten en gang i uken for å se hvordan vi ligger ann i forhold t målet vårt. Vi ønsker en "motivasjonsboost" for å nå målet raskest mulig. Men vi skal justere kcal nivåer opp etter disse ukene.. Vi må fortsette med. En sin livsstil etter dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som dere gjør det bra, bare pass på å ikke overdrive PSMF da studier kan konfirmere at et mindre underskudd er bedre i lengden enn et stort underskudd. I tillegg til å følge kroppens sultfølelse.

Viktig å endre livsstil, og ikke bare hoppe på en diett og holde ut så lenge som mulig for det holder ikke i lengden for 99,5%. Så begynn å undersøk litt hva dere skal gjøre ETTER psmf.. hvor lenge skal dere holde på?

skjønner at vi må legge om livsstilen. Spiser vi som før dietten vet vi at vi vil rase opp igjen i vekt. Og at man etter dietten må passe ekstra på da kroppen ønsker å legge på seg fett raskt igjen. Planen vår etter disse 3ukene er å justere kcal opp. Vi skal fortsette med å få i oss 2-2,5gram prot per kg.kroppsvekt fra kylling, karbonadedeig, egg, svin, tunfisk m.m. - god metthetsfølelse og bra for å vedlikeholde muskler. Fettkilder fra fet fisk (laks/ørret), selolje, avokado, nøtter, Egg osv. Karbohydrater stort sett fra grønnsaker (raske karb som riskaker/frukt (banan) rett etter en tung styrke økt. Vi skal også etter PSMF følge med på kcal for å finne vedlikeholdsnivået. Vi kommer t å trene utholdenhet igjen også, men hovedfokus på styrke, da begge (endelig) har forstått at det er dette som former/strammer opp kroppen;). Jeg trur både jeg og Stine vet hva som skal til for å holde vekten etter en diett, det er bare å gjennomføre det som er utfordringa ;-) det er da så mye fristelser overalt ;/ men nå har vi laget en plan i flere mnd. fremover, så nå har vi trua ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du har diabetes eller en eller annen eksotisk sykdom er det bare noe du har hørt andre tulle om før. Jeg hadde også den vrangforestillingen før, men...det skjer ikke i friske mennesker

godt å vite, forsatt veldig ubehagelig.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når endt diet et over og en er fornøyd med fettprosent, er det naturlig å tenke at en ønsker å bygge noe mer muskler. Bør en da legge til karbo og ligge i overskudd med god sunn mat?

Har jeg forstått dette rett?

Da skal du spise over vedlikehold for å klare å bygge noe, ja...hva du spiser kommer mest an på hva du trives best med, men det er lurt å spise nok karbo til å fylle glykogenlagrene. Det er dog en annen diskusjon som forsåvidt ikke har så mye å gjøre i PSMF-tråden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LETC: Har du noen tips/linker til fibertabletter? Vet at jeg nok kommer til å ty til litt shakes for å få i meg nok protein og da blir magen litt treig.

Lurer også på om det har noe å si/er noen vits å bruke Kreatin i kombinasjon med PSMF?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LETC: Har du noen tips/linker til fibertabletter? Vet at jeg nok kommer til å ty til litt shakes for å få i meg nok protein og da blir magen litt treig.

Lurer også på om det har noe å si/er noen vits å bruke Kreatin i kombinasjon med PSMF?

Spis grønnsaker med høyt fiberinnhold. Om du ikke klarer å få i deg litt av dem bør du ikke gå på PSMF...

Kreatin går helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg og venninna mi (Stine) gått på PSMF (strikt) i 8 dager, vi hadde "formsjekk" idag og tallene var for vår del sykt bra :)) vi begge hadde kjent det godt på klærne, men trudde ikke vi hadde tatt av så mange cm... Vi måler oss, tar bilder, vekt en gang per uke sammen - måler på hverandre (slik at vi ikke kan "jukse";).

Så kjempeflinke dere er! Og så heldig du har vært som har en støttekontakt. Jeg har forsøkt å overtale noen av mine venninner til å bli med, men så langt ikke noe napp :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjempeflinke dere er! Og så heldig du har vært som har en støttekontakt. Jeg har forsøkt å overtale noen av mine venninner til å bli med, men så langt ikke noe napp :-(

Folk flest foretrekker å gå ned i vekt å bli sunne ved å sitte i sofaen og spise potetgull...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjempeflinke dere er! Og så heldig du har vært som har en støttekontakt. Jeg har forsøkt å overtale noen av mine venninner til å bli med, men så langt ikke noe napp :-(

Veldig greit å ha en å gjøre dette sammen med. Hjelpe hverandre med å holde motivasjonen oppe og snakke sammen de periodene det går litt tungt - vi gir hverandre stadig en "pep talk" hvis den ene f.eks får sug etter karb/godis ;) da minner vi hverandre på at det er verdt å holde seg unna den maten ;) men du kan få hjelp og motivasjon fra andre medlemmer på forumet. Og føld med på venninna mi sin blogg - der oppdateres det hver dag gjennom dietten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...