Gå til innhold

Pull Ups eller Chins?


Tor

Anbefalte innlegg

Nei dette er ikke den evige diskusjon rundt hvorvidt den ene trener mer biceps, lats, rygg eller hva en de diskuterer rundt - nei dette er mye værre.

Først vil jeg berømme Robert for en flott artikkel anngående den viktigste kroppsvekt baseøvelsen du får, men nå syns jeg tiden er kommet for en sunn diskusjon! Hva er egentlig navnet på hvor og hvem?

Jeg nekter og tro at jeg er den første som ble forvirra da jeg søkte Chins i Google, Youtube eller andre søkemotorer, spesielt om du - som meg før - mente at chins var med overhåndsgrep ( den tyngste varianten av heng her og trekk deg opp).

Jeg mener bastant at Pullups er slik vist under

how-to-do-more-pull-ups.jpg

Og at Chins (eller Chin Up som den heter) ser slik ut

chinup.jpg

Altså stikk i strid med hva jeg føler Ola Nordman har som begreper. Jeg kan ta feil.

Hvordan kan jeg påstå noe så latterlig?

Det er ikke meningen og snu opp ned på ditt syn av navn på disse to øvelsene - eller jo, på en måte.

Jeg har tasset mye rundt på forum fra andre land, både internasjonale og ikke, fellesnevneren er at alle bruker definisjonen vist ovenfor. Stikk i stid med hva jeg hadde lært! Så jeg bestemte meg for undersøke temaet.

Noen kjappe søk på google, wikipedia, og treningsrelaterte nettsteder viser også til resultatet ovenfor. Det eneste jeg kan finne imot er (ironisk nok) Delavier sin Strength Training Anatomy 3rd Edition - det burde vites at her heter det Chin-Up og Revert Chin up, og navnet Pull Up er ikke nevnt - og nordiske foraer.

I full forvirring vil jeg ha en diskusjon rundt dette, og forhåpentligvis få mer KONKRETE og FASTE faktaer på bordet slik at man en gang i framtiden kan kunne tasse rundt på forum, artikler, treningsnyheter osv i god tro om at alle mener det samme.

Jeg vet ikke med dere, men jeg blir ofte gal av å lese treningslogger og ikke vite hva personen mener er en pullup eller en chin-up, jeg blir hvertfall gal når Robert kaller det en Chin Up og T-Nation / Wikipedia kaller det motsatte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er av det inntrykket at i Norge så sier vi motsatt av resten av verden. Jeg mener også som du sier at pullups er overhandsgrep og chins er underhandsgrep. Men stort sett her hjemme ser at det motsatte blir sagt.

Dont know why thou...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG mener akkurat det samme som deg, og har hatt mange diskusjoner, da blant annet med min PT som mente det motsatte:huh:

Begynte med en gang å lete etter en artikkel jeg leste en gang hvor de forklarte forskjellen, men uten å huske akkurat hva det stod, innebar det hvertfall noe med: At chins er den varianten der du holder fingrene MOT deg, og pull-ups er overhåndsgrep.

Chin-up kommer fra det engelske ordet chin- altså at haka skal komme over stativet.

Mer enn det husker jeg ikke, tror jeg leste det på trim.no en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt og høre at jeg ikke har blitt gal!

Jeg har også den oppfatningen av at det er her I norge, ( og til dels ellers i norden) det er motsatt av hva det virker som i resten av verden. Nå vil jeg at noen som mener det motsatte skal komme på banen :D Så det blir en skikkelig diskusjon! Jeg nekter og tro at dette er SE&HØR fenomenet - (les: Ingen kjøper det men alle har lest det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg enig i dine definisjoner, men før var det motsatt for meg. Jeg lærte etterhvert at det var slik som du nevner, etter å ha hørt det av diverse myndige personer innenfor gamet.

Men disse begrepene vil alltid bli brukt om hverandre, ettersom folk har forskjellige oppfatninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man bare burde betrakte chins og pullups som synonymer og heller presisere om man mener underhånds eller overhåndsgrep? Hva med hammergrep, er det chins eller pullups? Selv kjører jeg chins med grep på ca 30 grader (mot uh).

Men ellers enig i deg at skal man skille så er chins uh og pullups oh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, Tor. Chins = supinert, pull-ups = pronert. Mitt inntrykk er at mange bruker kun et av uttrykkene, f. eks. chins, og så spesifiserer de om de mener med overhånds- eller underhåndsgrep. Så både chins og pull-ups blir en generell betegnelse på å løfte seg opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å få begrepene på plass. Jeg har enda ikke fått tak på om det er meningen at man skal bruke over eller underhåndsgrep på 5x5, men bruker underhåndsgrep fordi det virker å gi god effekt på biceps. Og det er jo faktisk øvelsenes effekt på muskulaturen som er interessant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Limer inn diskusjonen og analysen av Mr.Berkhan, han er enig med Tor:)

The proper way to perform chins and pullups is with a medium/shoulder width underhand grip (chins) or medium/shoulder width overhand grip (pullups). I often see people using a wide grip for pullups in the hope that it will hit the lats better. This only results in piss poor ROM (range of movement) and sore elbows. Knowing how poorly people tend to perform pullups I often recommend chins as the default lat movement when I can't monitor the client in question. This is a fail-safe way of ensuring good ROM with increasing weights, as people also tend to skimp on ROM when adding more weight to pullups.

Chins involve a greater total muscle area* than pullups, which is another factor that makes this movement an all round better choice. Pullups on the other hand hit the lats better which is why I might make this the primary choice for lat specialization-routines. Of course, there's no reason you can't include both movements in your training routine.

* On this particular issue, I am not sure. I recall an old study using electromyography for chins and pullups which found the former to be slightly better in terms of total muscle area activated. I'll look around and see if I can find it. Let me know if you are aware of any evidence to the contrary. Should I be wrong, I still stand by my recommendation for chins as the first hand choice due to the fact that people generally maintain a better ROM for this movement.

DSC00372.JPG

My experience with chins as the default lat movement is that it greatly lessens the need for direct biceps work. Throughout my training career I've performed very little direct work for my biceps. The best biceps growth I ever saw came many years ago when I was training for a one-arm chin-up.

Addendum part one: One commentator linked this article. Though it does not reveal whether chins are superior to pullups in terms of total muscle area involved, or vice versa, it provides some interesting data. Note that weighted chin-ups wins out in terms of peak biceps activity and mean lats activity.

"Some say that wide-grip pull-ups are better than underhand-grip chins for lat development, but they're actually very close. The weighted chin-up edges out the weighted pull-up in mean activity, and the weighted pull up-edges out the weighted chin-up in peak activity. Quid pro quo."

- Bret Contreras

Addendum part two: I e-mailed Contreras and this is what he said in response to the question -

"Do you know if it is possible to rank chins above pullups, or vice versa, in terms of total muscle area involved or the degree of mean/peak activity in the targeted muscles? Which one would you consider to be the all round better choice for someone looking to get the most bang for their buck so to speak."

His reponse -

"I believe that the two are very similar in lat activity as the wide grip may give a preferential angle but also less ROM and less resistance. The chin has more ROM and more resistance, but maybe the angle isn't quite as good as the pull up. My EMG studies confirm this, which is why I said "quid pro quo."

If I had to go with one or the other, I'd agree with you and go with the chin. The greater ROM and resistance in my opinion has to work more muscle - maybe the same amount of lat with a little more bicep, rhomboid, mid and lower trap, etc. Even if the chin and pull up are close, the tie has to go with the greater ROM. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man bare burde betrakte chins og pullups som synonymer og heller presisere om man mener underhånds eller overhåndsgrep? Hva med hammergrep, er det chins eller pullups? Selv kjører jeg chins med grep på ca 30 grader (mot uh).

Men ellers enig i deg at skal man skille så er chins uh og pullups oh.

Dette er det allerede mange som gjør, problemet oppstår når personer som ikke kjenner til trenignsuttrykk leser det. Det er utrolig mange som ikke vet hva supinasjon og pronasjon er (det er strengt tatt faguttrykk på lik linje med Medialt og Lateralt osv) og en del som ikke skjønner forskjellen på over- og underhåndsgrep.

Som regel kjøres Pullups og varianter av dette på stenger som ligger horizontal mot deg, og ikke langs deg. Jeg så aldri noen kjørte pullup med hammergrip før det ble designet apparater til dette.

Helt enig med deg, Tor. Chins = supinert, pull-ups = pronert. Mitt inntrykk er at mange bruker kun et av uttrykkene, f. eks. chins, og så spesifiserer de om de mener med overhånds- eller underhåndsgrep. Så både chins og pull-ups blir en generell betegnelse på å løfte seg opp...

Det er kansje et stort spm, men jeg lurer på hvorfor det har blitt slik. Når jeg snakker med treningsvante og folk som ikke trener i utlandet så vet de fleste forskjellen på en Pullup og en Chin.

Men nå skal jeg ta selvkritikk, selv om jeg primært bruker definisjonene nevn i første post oppdager jeg ofte på jobb at det er mange som blir forvirret, og når jeg designer programmer eller forandrer øvelser må jeg ofte snu om slik at kunden forstår hva jeg mener. Kansje det ligger et problem her?

En annen ting som jeg syns er værdt å nevne er problemet med strekk i armene når du kjører Chins på helt rette stenger (pent løst av å lage en vinkel som gjør denne øvelsen enklere). Jeg klarer ikke Chins på rette stenger ene og alene fordi det gjør vondt i armene, jeg har testet lenge om dette er en vanesak men fikk tilslutt bettenelse og stoppet. Så om jeg personlig skal kjøre chins er jeg nødt til å ha fete med vinkel.

Det er greit å få begrepene på plass. Jeg har enda ikke fått tak på om det er meningen at man skal bruke over eller underhåndsgrep på 5x5, men bruker underhåndsgrep fordi det virker å gi god effekt på biceps. Og det er jo faktisk øvelsenes effekt på muskulaturen som er interessant..

Det er ikke så lenge siden jeg leste at forskjellen på Pull Ups og Chins mtp Biceps og Latissimus er nesten ikke merkbar. Resultatene av prosjektet viste at det knapt var forskjell på bruken av muskler. Personlig finner jeg dette interresangt og trodde svært lite på det først, intill jeg leste flere artikler med forskjellige referanser (mao flere studier). Leste blant annet en artikkel om dette på Iform.no, tror jeg. I senere tid merker jeg etter at jeg kuttet ut chins har jeg ikke mærket noe nedgang i styrke på biceps, ei heller noe stopp i progresjonen, men så skal det sies at det FØLES ut som biceps blir brukt hardere, men følelse og fornuft stemmer aldri har man vist funnet ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er vel syndre her :) når jeg skriver at jeg har tatt chins, så er det med overhåndsgrep... kansje bare skrive kroppshevninger;)

Kan ikke synden når man ikke vet ;) Kroppshevninger kan være mangt, alt i fra Dips til pushups osv, teknisk sett er det også kroppshevninger, men oftes brukt under Pullups/cin-up teknikkene. Som mange har fåreslått over kan man definere det med over eller underhåndsgrep.

Selv om jeg er en pådriver for to tilnærminger. Roing kan gjøres med smalt eller bredt grep, man definerer da det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke synden når man ikke vet ;) Kroppshevninger kan være mangt, alt i fra Dips til pushups osv, teknisk sett er det også kroppshevninger, men oftes brukt under Pullups/cin-up teknikkene. Som mange har fåreslått over kan man definere det med over eller underhåndsgrep.

Selv om jeg er en pådriver for to tilnærminger. Roing kan gjøres med smalt eller bredt grep, man definerer da det? :)

Roing kan også gjøres med over/underhåndsgrep og vertikalgrep. blir bare rot ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG mener akkurat det samme som deg, og har hatt mange diskusjoner, da blant annet med min PT som mente det motsatte:huh:

Begynte med en gang å lete etter en artikkel jeg leste en gang hvor de forklarte forskjellen, men uten å huske akkurat hva det stod, innebar det hvertfall noe med: At chins er den varianten der du holder fingrene MOT deg, og pull-ups er overhåndsgrep.

Chin-up kommer fra det engelske ordet chin- altså at haka skal komme over stativet.

Mer enn det husker jeg ikke, tror jeg leste det på trim.no en gang.

Kjenner igjen den! Kansje det har noe med utdanningen til de PT'ene?

Beste beskrivelsen jeg leste på de var noe av det du nevnte

Pullup - Drar deg opp med brystet mot stannge

Chins - Drar deg opp med haka over stangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...