Gå til innhold

Skremmende bivirkninger av kreatin


mumlegaasegg

Anbefalte innlegg

Vel, en ting som skurrer her... Hvis dette er en såkalt skoleungdom så har den inneholdt mye mere skriveleifer, dårlige ordsetninger og ikke så fancy ord som a white cloud of mysterious dust sparkles into the wind so graciously

Det var relativt mange skriveleifer i det innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe. Takk for svar. Jeg kan ikke si med sikkerhet at dette skyldes kreatin. Forhøyet puls og følelsen av hjertebank er jo klassiske overtreningssymptomer. Det kan skyldes mange ting. Jeg ønsker bare å forhøre meg litt her. Men det skal sies at det er flere andre som har rapportert om slike opplevelser. Imidlertid er det jo ikke bevist forskningen at dette er en vanlig bivrikning ved kreatin. Jeg har også sett flere her på FB som har nevnt at kreatin kan gi søvnproblemer.

Har faktisk opplevd noe lignende av muscle tech kreatin som jeg kjøpte i mexico. Høy puls + hjertebank + div skjelvinger. Tok for høy dose da, så det kan ha hatt noe å gjøre med saken. Har aldri opplevd noe lignende med kreatin kjøpt i Norge, det kan også ha hatt noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk opplevd noe lignende av muscle tech kreatin som jeg kjøpte i mexico. Høy puls + hjertebank + div skjelvinger. Tok for høy dose da, så det kan ha hatt noe å gjøre med saken. Har aldri opplevd noe lignende med kreatin kjøpt i Norge, det kan også ha hatt noe med saken å gjøre.

Stikkordet her er mexico

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Har opplevd samme bivirkninger! Me nå står Kreatin på doping lista så da er det ikke så vanskelig å la være

Lol, tuller du?

Folk må slutte å knytte enhver kroppslig reaksjon man opplever i det daglige mot kreatin. Alle opplever hjertebank, svettetokter, kvalme, løs avføring, hard avføring, oppblåst mage o.s.v. en gang i blant, uten at det trenger å knyttes til kreatin.

Kreatin finnes naturlig i kjøtt, og alle har kreatin i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe,ja er sikker,men jeg får samme raeksjon av kafe også!!kan hende jeg drakk for lite vann,men vist jeg må drikke 4 liter for dagen,blir jeg skeptisk...men sier ikke at kreatin er dårlig for alle,sikkert kjempe bra vist man tåler det!! og ja, Kreatin ståt på doping lista i enkelte idretter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ukjent666
hehe,ja er sikker,men jeg får samme raeksjon av kafe også!!kan hende jeg drakk for lite vann,men vist jeg må drikke 4 liter for dagen,blir jeg skeptisk...men sier ikke at kreatin er dårlig for alle,sikkert kjempe bra vist man tåler det!! og ja, Kreatin ståt på doping lista i enkelte idretter

Går utifra dette er idretter som sjakk da?:nin: Link til hvilke idretter som faktisk mener at kreatin er dop?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe,ja er sikker,men jeg får samme raeksjon av kafe også!!kan hende jeg drakk for lite vann,men vist jeg må drikke 4 liter for dagen,blir jeg skeptisk...men sier ikke at kreatin er dårlig for alle,sikkert kjempe bra vist man tåler det!! og ja, Kreatin ståt på doping lista i enkelte idretter

Det du skriver er rent tull. Kreatin står på ingen dopingliste. Kreatin kan forøvrig ikke sammnlignes med kaffi, da det ikke har noen sentralnervestimulerende effekt.

Det er faktisk et stort problem at slike påstander som du kommer med blir spredt over en lav sko i treningsmiljøet uten at det stemmer. Dette gjelder ikke bare om keatin. Dette danner myter og påvirker andre som ikke vet bedre. Slik har man det gående.

Jeg anbefaler at neste gang du ytrer noe sånt, så tenker du deg om en gang først hvor du har det fra, foretar en viss kildekritikk, for så å vurdere hvorvidt du publiserer det som en påstand eller et spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en god del useriøse produsenter av kosttilskudd som lager en uren vare som kan inneholde hva som helst.

Det finnes lite dokumentasjon av folk som reagerer negativt til ren kreatin monohydrat, på tross av at det er et av de mest brukte kosttilskuddene på verdensbasis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel også gi nyresvikt over tid om kreatinin nivåene blir for høye over tid

Det er omvendt :)

Kreatintilskudd vil ikke øke kreatininnivåene. Hvis du får nyresvikt så vil nivåene øke, og det er en markør på at du har fått nyresvikt.

Har opplevd samme bivirkninger! Me nå står Kreatin på doping lista så da er det ikke så vanskelig å la være

Kreatin står ikke på dopinglisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kreatin har skylden for global oppvarming! Ettersom det selges mer kreatin nå en for 200 år siden og temperaturen har steget i den samme perioden så er det kreatinet sin skyld at isbjørnen sliter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreatintilskudd vil ikke øke kreatininnivåene. Hvis du får nyresvikt så vil nivåene øke, og det er en markør på at du har fått nyresvikt.

Det er mulig jeg tar feil, men et kreatintilskudd vil vel øke serumkonsentrasjonen av kreatinin ettersom kreatinin er anhydridet til kreatin? Selvsagt uten at dette er et tegn på nyreproblematikk, men kreatinnivåene vil ved første øyekast kunne fremstå som noe forhøyede (hos enkelte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg tar feil, men et kreatintilskudd vil vel øke serumkonsentrasjonen av kreatinin ettersom kreatinin er anhydridet til kreatin? Selvsagt uten at dette er et tegn på nyreproblematikk, men kreatinnivåene vil ved første øyekast kunne fremstå som noe forhøyede (hos enkelte).

Det vil også bli en økt utskillelse av kreatinin via nyrene, nivåene i blodet reguleres ganske bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver dette av egen erfaring og kjenner flere som har fått samme symtomer som meg! Ser derfor ingen grunn til å henvise til noen sikre kjilder.. Kreatin er sikkert ikke farlig for alle,men anbefaler alle å høre med legen sin før man begynner med kreatin

Jepp, og i likhet med deg så kan alle sammen med stor sikkerhet vite at dette var pga kreatin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

første gangen jeg tok kreatin fikk jeg magesmerter og kvalme.

Først så tenkte jeg at det var kreatinet jeg fikk vondt av, men så fant jeg ut at det var en matvare jeg har spist.

Se på hva du tar kreatin ilag med, i mitt tilfelle så hadde jeg spist en omelett rett etterpå jeg tok kreatin. (jeg er allergisk mot egg).

Er ikke sikkert kreatinet du reagerer på, men noe annet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...