Gå til innhold

Skremmende bivirkninger av kreatin


mumlegaasegg

Anbefalte innlegg

Etter å ha prøvd kreatin i et par uker har jeg opplevd noe redusert søvnkvalitet, hjertebank og forhøyet puls. Ved å gjøre et raskt søk på nettet fant jeg ut at det ikke var en uvanlig reaksjon på bruk av kreatin. Jeg kom også over en del andre påstander om bivirkninger ved kreatin, som for eksempel økt håravfall.

Hva er deres tanker rundt dette? Har andre her hatt lignende erfaringer med forhøyet puls ved kreatinbruk?

Mitt inntrykk er at de fleste her på Fitnessbloggen har en veldig avslappet holdning til kreatin og at de fleste mener at det er beviselig trygt og uten alvorlige bivirkninger.

Selv må jeg innrømme at jeg fremdeles føler et snev av usikkerhet. Såkalte autoriteter innen fitness, ernæring, helse osv. hevder ofte at kreatin er helt trygt. Samtidig er det ikke alltid så lett å vite hvorvidt disse personen uttaler seg på et nøytralt grunnlag, om de har interesser innen kosttilskuddsbransjen osv.

Jeg kom for eksempel over denne siden der mange beskriver negative bivirkninger av kreatin. Jeg må innrømme at siden virker shady.

http://www.creatinemonohydrate.net/hairloss.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jester

Jeg sluttet å lese på den siden da jeg kom til:

The best-selling guide to

creatine supplementation

Learn how to maximize the potential benefits of creatine supplementation with the least amount of stress to your system and at the lowest cost!

Creatine: A practical guide is a comprehensive e-book that will teach you intelligent creatine use for maximal muscle growth, improved athletic performance and overall good health.

Don’t spend another dime on creatine until reading this guide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

Og følgende er jo bare helt feil:

Unexplained Side Effects

Rumors about creatine abound and often stem from the public confusing creatine with anabolic steroids and not from factual occurrences. On the other hand, some unexplained side effects may be real, but may have escaped detection in the scientific arena. Unsubstantiated side effects sometimes attributed to creatine use include increased aggressiveness, anxiety, acne, male breast formation (gynecomastia), a reduction in penis size, hair loss (men) and body hair growth (women). Of these, aggressiveness, acne and hair loss are the most frequently reported.

Dette er ikke småting som har "escaped detection in the scientific arena"

Det som beskrives her er helt i tråd med hva som er beskrevet som vanlige bivirkninger av syntetiske hormonpreparater, noe kreatin ikke er eller noen gang blir til å bli. Det er ingen virkestoffer i kreatin som skulle tilsi aromatisering av testosteron til østrogen for å kunne framkalle dannelse av fettvev i brystet (gyneokomasti) håravfall, hårvekst, aggressivitet eller lignende.

Legger også merke til "reduction in penis size" dette hinter også til det elendige kunnskapsnivået som ligger bak dette, da det selv med ulovlige preparater ikke vil være penis i seg selv som krymper, men testiklene som et resultat av mindre eller ingen egenproduskjon av testosteron.

Dette er bare for å skremme deg til å kjøpe makkverket av en bok om det tilskuddet som i bunn og grunn er veldig lite komplisert. Man trenger ingen bok, guide eller lignende til kreatin monohydrat. Det er også bred enighet om dets sikkerhet og en av de få enkle tilskudd med beviselig effekt hos mange uten noe hokus pokus.

Det du evt bør tenke på er ikke kast bort mengene på dyrt designkreatin, her er det enkle monohydratet det beste, mest testede og rimeligste alternativet.

Her følger diverse artikler om kreatin, dets effekt og hva som er best:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Ja, jeg vet det. Akkurat den siden er jo åpenbart spekulativ. Men spørsmålet mitt vedstår. Det er mulig jeg overdramatiserer her, men det erjo lov å være litt kritisk.

Jeg er helt enig at man skal være kritisk og sette seg inn i hva man bruker pengene sine på og hva man inntar. Så all honør for at du spør og er nyskjerrig. Men jeg tror ikke du skal uroe deg når det gjelder kreatin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, jeg ser at akkurat den siden jeg linket til blir mindre og mindre troverdig. Det er sant som du sier at det er stor forvirring der ute når det gjelder dette (jeg er visst en av de forvirrede). Av og til kommer jeg over noen personer som nevner proteinpulver og anabole steroider i samme åndedrag, og som ikke har helt klart for seg at det finnes visse forskjeller mellom de to. Dette skyldes jo bare uvitenhet. Det handler sikkert også om at kroppsbyggerverden generelt er uglesett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jester
Hehe, ja, jeg ser at akkurat den siden jeg linket til blir mindre og mindre troverdig. Det er sant som du sier at det er stor forvirring der ute når det gjelder dette (jeg er visst en av de forvirrede). Av og til kommer jeg over noen personer som nevner proteinpulver og anabole steroider i samme åndedrag, og som ikke har helt klart for seg at det finnes visse forskjeller mellom de to. Dette skyldes jo bare uvitenhet. Det handler sikkert også om at kroppsbyggerverden generelt er uglesett.

Neste gang du kommer over noen som nevner de to tingene i samme åndedrag sier du bare "cool story bro" å trekker deg stille tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri merket noe slik som du har gjort. Kan det være noen andre faktorer som gir disse reaksjonene? Noe annet du har begynt å gjøre, som du ikke gjorde før, eller motsatt? Hvis ikke så er det ofte utrolig hvilke bivirkniger ( og virkninger ) noe kan gi etter man har lest om det. Kjære placebo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Takk for svar. Jeg kan ikke si med sikkerhet at dette skyldes kreatin. Forhøyet puls og følelsen av hjertebank er jo klassiske overtreningssymptomer. Det kan skyldes mange ting. Jeg ønsker bare å forhøre meg litt her. Men det skal sies at det er flere andre som har rapportert om slike opplevelser. Imidlertid er det jo ikke bevist forskningen at dette er en vanlig bivrikning ved kreatin. Jeg har også sett flere her på FB som har nevnt at kreatin kan gi søvnproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Hehe. Takk for svar. Jeg kan ikke si med sikkerhet at dette skyldes kreatin. Forhøyet puls og følelsen av hjertebank er jo klassiske overtreningssymptomer. Det kan skyldes mange ting. Jeg ønsker bare å forhøre meg litt her. Men det skal sies at det er flere andre som har rapportert om slike opplevelser. Imidlertid er det jo ikke bevist forskningen at dette er en vanlig bivrikning ved kreatin. Jeg har også sett flere her på FB som har nevnt at kreatin kan gi søvnproblemer.

Det er også folk her på FB som sier man blir feit,tynn,blir sterkere,får mer pump, mer energi, mindre energi, oppblåst mage, ikke oppblåst mage.. hmm... vondt i ledd etter lengre bruk.. osv..

Så alt her er nok individuelt etter hva man opplevere, ofte så kan mange knytte andre ting til kreatinen, nettopp: pga det er et tilskudd og da tenker man med en gang " det er sikkert kreatinen som gjør det" og muligens ikke det at du bare er utslitt/spist noe dårlig osv...

Men du sier du har redusert søvnkvalitet? Hva legger du i det? sover 1time mindre? våkner ofte?

Hjertebank? hva/når/hvordan?

Og puls: sjekker du pulsen på deg selv? Eller er dette bare noe du føler?:)

Nyskjerrig, greit med konkrete fakta før noen her på FB faktiisk kan se noe. Som du selv nevner: overtrening=heteslag/hjertebank og utslitt...!

ALLTID bra å være kritisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleste som tar kreatin bruker som regel også andre tilskudd, så kan hende at det kolliderer litt og/eller at kroppen reagerer på tilskuddet, vi er <insert huge number here> folk på planeten, og alle er ulike.

Jeg kan godt si at jeg fikk vondt i tåa når jeg tar kreatin, for at jeg slo tåa i bordkanten mens jeg drakk kreatinen (head up while walking)

Folk har også en enorm tendens til å overdrive, 1 fjær til 10 høns osv, men det lønner seg å være nysgjerrig og spørre, er bare da man blir såpass klokere at man kan videreformidle det rette svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On a cold Friday afternoon, I had come home from school. I had been thinking of the gym all day. I was hungry, didn't have any lunch. In fact, I didn't eat because I spent the money. For the past month I was saving up for something. Something special which I bought at GNC. I was surprised they didn't ask for ID; I was pretty sure the cashier noticed how nervous I was. Anyways, my mom asked my how my day was when I got home, but I ignored her. I have more important things to do. I run to the bathroom and unpack my bag. In my school bag is a white plastic bag from GNC. I open the bag, first removing the receipt and flushing it down the toilet to get rid of the evidence. My heart was racing now. I unpack the creatine monster from the bag.

I wonder what people will be asking me when they see that I will be 50lbs heavier. Should I say I was just eating a lot? I remove the label from the tub and tear it into a thousand small pieces. I flush that down the toilet, too. It is time now. I run up to my room when my mom ask me what I am holding. I panic, sweat drips down my forehead and my teeth chatter. "Mom, it's just for a school project". "What project?" "I don't know mom I just started it!". A tear runs down my cheek. I run upstairs and open the creatine, scooping upservings into a clear water bottle. What have I gotten myself into? I fill it with water and drink it. There is no turning back now. The creatine monster is inside me now, it will control me. What should I do if I die? I cant let my family know about this.

I open the creatine tub and throw it all out the window; a white cloud of mysterious dust sparkles into the wind so graciously. I feel the substance taking control of me; I am now the monster. I walk downstairs, its time to work out; time to get big. Now I worry, I don't want to get too big; people will think I use steroids. I do use steroids. No I don't. Creatine. All I see is the weights now, I am almost downstairs when I hear "Do you want a cookie I just baked". I know I do not have time for this **** now. "No mom I do not want a cookie" I walk in the basement and drop to my knees before the weights, tears running down my cheeks. I turn to the right and look at myself in the mirror. Oh god, what have I done?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On a cold Friday afternoon, I had come home from school. I had been thinking of the gym all day. I was hungry, didn't have any lunch. In fact, I didn't eat because I spent the money. For the past month I was saving up for something. Something special which I bought at GNC. I was surprised they didn't ask for ID; I was pretty sure the cashier noticed how nervous I was. Anyways, my mom asked my how my day was when I got home, but I ignored her. I have more important things to do. I run to the bathroom and unpack my bag. In my school bag is a white plastic bag from GNC. I open the bag, first removing the receipt and flushing it down the toilet to get rid of the evidence. My heart was racing now. I unpack the creatine monster from the bag.

I wonder what people will be asking me when they see that I will be 50lbs heavier. Should I say I was just eating a lot? I remove the label from the tub and tear it into a thousand small pieces. I flush that down the toilet, too. It is time now. I run up to my room when my mom ask me what I am holding. I panic, sweat drips down my forehead and my teeth chatter. "Mom, it's just for a school project". "What project?" "I don't know mom I just started it!". A tear runs down my cheek. I run upstairs and open the creatine, scooping upservings into a clear water bottle. What have I gotten myself into? I fill it with water and drink it. There is no turning back now. The creatine monster is inside me now, it will control me. What should I do if I die? I cant let my family know about this.

I open the creatine tub and throw it all out the window; a white cloud of mysterious dust sparkles into the wind so graciously. I feel the substance taking control of me; I am now the monster. I walk downstairs, its time to work out; time to get big. Now I worry, I don't want to get too big; people will think I use steroids. I do use steroids. No I don't. Creatine. All I see is the weights now, I am almost downstairs when I hear "Do you want a cookie I just baked". I know I do not have time for this **** now. "No mom I do not want a cookie" I walk in the basement and drop to my knees before the weights, tears running down my cheeks. I turn to the right and look at myself in the mirror. Oh god, what have I done?

:confused: what tha actual fuck?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On a cold Friday afternoon, I had come home from school. I had been thinking of the gym all day. I was hungry, didn't have any lunch. In fact, I didn't eat because I spent the money. For the past month I was saving up for something. Something special which I bought at GNC. I was surprised they didn't ask for ID; I was pretty sure the cashier noticed how nervous I was. Anyways, my mom asked my how my day was when I got home, but I ignored her. I have more important things to do. I run to the bathroom and unpack my bag. In my school bag is a white plastic bag from GNC. I open the bag, first removing the receipt and flushing it down the toilet to get rid of the evidence. My heart was racing now. I unpack the creatine monster from the bag.

I wonder what people will be asking me when they see that I will be 50lbs heavier. Should I say I was just eating a lot? I remove the label from the tub and tear it into a thousand small pieces. I flush that down the toilet, too. It is time now. I run up to my room when my mom ask me what I am holding. I panic, sweat drips down my forehead and my teeth chatter. "Mom, it's just for a school project". "What project?" "I don't know mom I just started it!". A tear runs down my cheek. I run upstairs and open the creatine, scooping upservings into a clear water bottle. What have I gotten myself into? I fill it with water and drink it. There is no turning back now. The creatine monster is inside me now, it will control me. What should I do if I die? I cant let my family know about this.

I open the creatine tub and throw it all out the window; a white cloud of mysterious dust sparkles into the wind so graciously. I feel the substance taking control of me; I am now the monster. I walk downstairs, its time to work out; time to get big. Now I worry, I don't want to get too big; people will think I use steroids. I do use steroids. No I don't. Creatine. All I see is the weights now, I am almost downstairs when I hear "Do you want a cookie I just baked". I know I do not have time for this **** now. "No mom I do not want a cookie" I walk in the basement and drop to my knees before the weights, tears running down my cheeks. I turn to the right and look at myself in the mirror. Oh god, what have I done?

Hahahahah, beste jeg har lest på lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det blir alt for dumt å finne en random nettside og lese om bivirkninger av kreatin. Har du noen gang lest listen av bivirkninger av C-vitamin tilskudd? Kreatin finnes naturlig i kjøtt, men de fleste vil slite med å få i seg 4-5 kilo hver dag. Hadde kreatin vært farlig ville det i alle fall ikke vært lov i Norge, er jo så vidt vi får lov drikke sterk saft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...