Gå til innhold

Fedmeoperasjon.


Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/2012/02/05/nyheter/fedmeoperasjoner/helse/innenriks/fedme/20094224/

Jeg er ikke lege, jeg er ikke sykepleier. Jeg har overhodet ingen rett til å uttale meg om hva dette her innebærer, hvorfor noen ikke klarer å gå ned i vekt. Er det noen som kan fortelle meg om det rett og slett er sånn at noen ikke KAN gå ned i vekt på vanlig måte? Jeg tenker jo, etter å ha sett på programmer som Slankekrigen osv, at det rett og slett handler om plusser og minuser, inntak og trening. Er det noen det ikke er så lett for? Kan noen gi meg et nyansert bilde av dette her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han her klarte nå å gå ned nesten 200 kg i hvert fall:

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/632380/

Kalorier inn minus kalorier ut dikterer hvor mye kroppsvekten din vil forandre seg. Ja, termodynamikkens lover gjelder for alle personer. Enkelte mennesker har lavere stoffskifte, men det er håp for dem også. Trening og et fornuftig kosthold er også her oppskriften, i tillegg til at det vel finnes medisiner som hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fedmeoperasjon, og at det fungerer, er jo også et bevis på at termodynamikkens lover fortsatt gjelder :) En innsnevring i magesekken vil gjøre det vanskeligere å spise for mye -> ergo kaloriunderskudd. Det vil jo selvsagt også gi sterkere og tidligere metthetssignal, men jeg er usikker på i hvor stor grad dette skjer. I tillegg tror jeg det er individuelt og kommer ann på hvilken type fedmeoperasjon som utføres.

Et lite tankekors er den andelen mennesker som går opp igjen etter operasjonen. Usikker på hvor stor andel det er i Norge, men i USA mener jeg å huske at det var 20-40%. Problemet for de er at en større andel av vektoppgangen er da fett, altså en høyere andel fett enn vekten før operasjonen. Så da blir man i enda værre forfatning, og risikofaktorene for diverse lidelser blir ganske mye høyere.