Gå til innhold

Fedmeoperasjon.


Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/2012/02/05/nyheter/fedmeoperasjoner/helse/innenriks/fedme/20094224/

Jeg er ikke lege, jeg er ikke sykepleier. Jeg har overhodet ingen rett til å uttale meg om hva dette her innebærer, hvorfor noen ikke klarer å gå ned i vekt. Er det noen som kan fortelle meg om det rett og slett er sånn at noen ikke KAN gå ned i vekt på vanlig måte? Jeg tenker jo, etter å ha sett på programmer som Slankekrigen osv, at det rett og slett handler om plusser og minuser, inntak og trening. Er det noen det ikke er så lett for? Kan noen gi meg et nyansert bilde av dette her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han her klarte nå å gå ned nesten 200 kg i hvert fall:

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/632380/

Kalorier inn minus kalorier ut dikterer hvor mye kroppsvekten din vil forandre seg. Ja, termodynamikkens lover gjelder for alle personer. Enkelte mennesker har lavere stoffskifte, men det er håp for dem også. Trening og et fornuftig kosthold er også her oppskriften, i tillegg til at det vel finnes medisiner som hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fedmeoperasjon, og at det fungerer, er jo også et bevis på at termodynamikkens lover fortsatt gjelder :) En innsnevring i magesekken vil gjøre det vanskeligere å spise for mye -> ergo kaloriunderskudd. Det vil jo selvsagt også gi sterkere og tidligere metthetssignal, men jeg er usikker på i hvor stor grad dette skjer. I tillegg tror jeg det er individuelt og kommer ann på hvilken type fedmeoperasjon som utføres.

Et lite tankekors er den andelen mennesker som går opp igjen etter operasjonen. Usikker på hvor stor andel det er i Norge, men i USA mener jeg å huske at det var 20-40%. Problemet for de er at en større andel av vektoppgangen er da fett, altså en høyere andel fett enn vekten før operasjonen. Så da blir man i enda værre forfatning, og risikofaktorene for diverse lidelser blir ganske mye høyere.

Det var jo en deltager på Biggest Loser i USA som hadde hatt en slankeoperasjon. Han hadde lagt på seg alt igjen, i tillegg til litt mer. Han fortalte at han drakk mye brus (typisk for slankeopererte med problem etterpå), og at han gjerne kjøpte seg de samme fast-food menyene som før. Han klarte jo selvsagt ikke å spise de på vanlig vis, men kjørte de i blendern og drakk det!! :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange som sliter og som har kommet så langt at fedme operasjon ender opp som den "eneste" muligheten. Personlig tror jeg det er veldig få som ikke KAN gå ned i vekt, jeg tror de fleste kan klare det, men for noen har det gått så langt at det virker umulig. En fedme operasjon kan jo være den beste utveien med tanke på psyken også.

Når det er sagt så tror jeg ikke en slankeoperasjon egentlig er noen varig løsning for noen. Jeg gikk ned 30 kg i vekt for noen år siden, men det var fordi jeg gikk på Reduktil. Så fort jeg sluttet på de så gikk jeg opp igjen fordi jeg ikke lærte hvordan man egentlig skal gå ned i vekt. Fedme operasjon hjelper der og da, men dersom man ikke har egentlig lært hva som skal til for å holde vekten nede og ikke får bukt med problemene så vil man bare gå opp igjen!

Jeg synes imidlertid det blir for lett å si at feite personer er late, mange ganger ligger det MYE mer bak enn bare latskap (selv om det selvsagt er tilfelle hos noen). Man skal ikke dra alle over en kam og det gjelder faktisk også overvektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at alle feite personer er late, men jeg sliter med at han insinuerer at fedmeoperasjon er den eneste muligheten for han. Så feit som han er burde man jo gå ned kilovis i uka bare med redusert kaloriinntak alene.

Du har et poeng med din egen historie Helene. Varig vektreduksjon oppnår man kun ved endret livsstil, og hvilke livsstilendringer har Pitbull-Terje gjort siden han kan konkludere med at ikke noe funker? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klarer bare ikke å la være med å tenke følgende:

Fedmeoperasjon: Medfører mye smerte (operasjon er smerte), helt ny måte å spise på, stadige kosttilskudd, fare for at kroppen ikke får den næringa man trenger. Ergo er man fedmeoperert 24 timer i døgnet resten av livet.

Gjøre det selv: Tar kanskje 2 timer om dagen, halvannen til trim av kroppen og en halvtime til å planlegge måltider. Etter 2-3 års tid er man kanskje der man skal være i vekt, da kan man bare vedlikeholde med si ca. 10 timers aktivitet i uka og et normalt kosthold.Ingen operasjonsarr, ingen inngrep, ingen tukling med fordøyelser, ingen kosttilskudd resten av livet. Og mestringsfølelse herfra til himmelen.

Jeg vet hva jeg ville valgt, for å si det sånn. Og jeg syns det er merkelig at ingen har hjulpet gutten, han er 22 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer bare ikke å la være med å tenke følgende:

Fedmeoperasjon: Medfører mye smerte (operasjon er smerte), helt ny måte å spise på, stadige kosttilskudd, fare for at kroppen ikke får den næringa man trenger. Ergo er man fedmeoperert 24 timer i døgnet resten av livet.

Gjøre det selv: Tar kanskje 2 timer om dagen, halvannen til trim av kroppen og en halvtime til å planlegge måltider. Etter 2-3 års tid er man kanskje der man skal være i vekt, da kan man bare vedlikeholde med si ca. 10 timers aktivitet i uka og et normalt kosthold.Ingen operasjonsarr, ingen inngrep, ingen tukling med fordøyelser, ingen kosttilskudd resten av livet. Og mestringsfølelse herfra til himmelen.

Jeg vet hva jeg ville valgt, for å si det sånn. Og jeg syns det er merkelig at ingen har hjulpet gutten, han er 22 år.

Signed and sealed.

Har jeg misforstått noe? Fører ikke en fedmeoperasjon til at man spiser mindre og derfor går i kaloriunderskudd og går ned i vekt?

Hvordan kan han si at han da har prøvd alt? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns ikke de burde slankeoperert en 22åring. Han burde fått hjelp på andre måter. Er litt dumt å lære unge mennesker at man "bare" kan operere seg så er alt greit igjen (jeg vet det ikke er så lett - MEN det er den lateste utveien). Finnes jo "fatcamps" i Norge også. kunne heller sykemeldt han og satt han på en av disse. Her lærer man mye om trening og kosthold, vet om flere som har snudd livet sitt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerteønske: Omtal overvektige mennesker som overvektige, ikke feite...det er litt nedgraderende og mobbete ord...

Dessverre må jeg jo være enig i retorikken om at han nok ikke har prøvd "alt".

Jeg tror dessverre at det er slik at han prøvd sultekurer (som naturlig nok stoppet av seg selv), Grete Roede, slankepiller, quick fix kurer etc. Det er noe de aller fleste overvektige gjør. De mister noen kg og går opp det samme + vennene deres etterpå. Dette er fordi de aldri finner en livsstil som passer for dem.

Vi kan ikke leve på sjokoladeplater og junkfoods, men det er det heller ikke alle overvektige som gjør. Mange av dem spiser ganske "sunt", null fett og teller hvert gram, andre igjen spiser sunt og har helsikkes store etegilder fordi de er så sultne og andre igjen glemmer å ta med alle skjulte kalorier, etc.

Vi må nesten ta med i betraktning at 90% av overvektige mennesker har en eller annen form for insulinresistanse, noe som kan gjøre det vanskelig å gå ned i vekt dersom man ikke er nøye med å holde fettlagringshormonene i sjakk. Det hjelper ikke akkurat å prøve å gå ned i vekt så lenge kroppen jobber mot deg.

Hadde han fått hjelp av noen til å lage sunn mat, til å bevege seg litt hver dag og til å sakte endre livsstilen sin ville han nok gått ned i vekt. Han er imidlertidig så stor at han føler at operasjon er eneste utvei. I tilegg tror jeg faktisk at mangler motivasjon nok til å gjøre en livsstilsendring på egen hånd. Det kan være ganske skummelt å snu oppned på alle sine vaner og det er der de fleste feiler, fordi de går tilbake til gamle vaner etter en stund.

Fedmeoperasjoner reduserer magesekken og tarmen sånn at du ikke kan spise så mye som før og ei heller at all næringen i maten tas opp. De pleier å fjerne 80-90% av magesekken, noe som gjør at du sitter igjen med 10-20% av plassen du hadde før. Du blir raskere mett og tar opp mindre næring .Det er ingen enkel og lettvindt løsning, og grunnen til at ventetiden er så lang på disse operasjonene er fordi de har strammet inn på regelverket. Man må gå på livsstilskurs før man får operasjon og ukene før operasjon får man innta maks 1000 kcal om dagen fordi magesekken skal være tommest mulig. Man får operasjon om man har en BMI over 40 eller 35 dersom man har sykdommer som følge av overvekt.

Jeg skjønner ikke hvordan man greier å spise seg opp i vekt igjen etter operasjonen dog. Har en kompis...fedmeoperert. Gikk ned fra 200 til 68 kg, fordelt på 2 meter. Sykelig lite. Greide å presse seg opp til 80-90 kg etter flere ÅR med kamp. Han blir seriøst dårlig av å spise mat han ikke skal. Enten må jo da operasjonen til disse være lite vellykka eller så presser de i seg mat på bekostning av hva kroppen sier etter matinntaket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var så heldige å ha forelesning av ei som gjennomfører mange fedmeoperasjoner i året og jeg må si jeg ble enda mer betenkt i forhold til en slik operasjoen enn jeg var før(særlig privat).

Det er blitt rapportert økt forekomst av selvmord* etter operasjonen. Det er som regel en underliggende årsak til at man får fedme, og det er dette som må bli tatt tak aller først. Noen forventer at vekttapet skal løse alt, og når dette viser seg å ikke være sannheten føles det for noen at det ikke lenger er noe håp- "operasjonen skulle jo være løsningen".

Problemet er nok først og fremst på klinikker man ikke trenger oppfølging, vet at på de to regionale sentrene i Helse Sør-Øst har de strukturerte oppfølgingsprogrammer de første to årene etter operasjonen.(Og om jeg ikke tar feil er det konsultasjoner ett år i forveien av operasjonen også.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Vi var så heldige å ha forelesning av ei som gjennomfører mange fedmeoperasjoner i året og jeg må si jeg ble enda mer betenkt i forhold til en slik operasjoen enn jeg var før(særlig privat).

Det er blitt rapportert økt forekomst av etter operasjonen. Det er som regel en underliggende årsak til at man får fedme, og det er dette som må bli tatt tak aller først. Noen forventer at vekttapet skal løse alt, og når dette viser seg å ikke være sannheten føles det for noen at det ikke lenger er noe håp- "operasjonen skulle jo være løsningen".

Problemet er nok først og fremst på klinikker man ikke trenger oppfølging, vet at på de to regionale sentrene i Helse Sør-Øst har de strukturerte oppfølgingsprogrammer de første to årene etter operasjonen.(Og om jeg ikke tar feil er det konsultasjoner ett år i forveien av operasjonen også.)

Signerer den. Er to bekjente av meg som har tatt denne type operasjon, men er som du sier, fedmen er der for en grunn. Nytter ikke bare fjerne fedmen og tro at hele verden blir bra igjen. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mentaliteten - Motivasjonen - Viljestyrken - Støtteapparatet - Kunnskap

Er 5 viktige setninger når det kommer til å gå ned i vekt for å være der på et permament basis.

Jeg har ofte blitt kontaktet av bekjente osv for å hjelpe til med coaching og det mentale samt program som hjelper og har ofte opplevd at 99% er kjempegira ved starten - "yes! We! Can!" og alt det der.... Men har opplevd et frafall på 55% når det har gått mellom 4-8 uker ut i programmet.

Grunnen til det er;

  • Mister mye vekt mtp vanntap ved starten på et program. 2-4 Uker
  • Stabil vekt, vekten vil ikke gå ned eller opp. 2 Uker +-
  • Vekten går OPP
  • Frafall....

Jeg har ofte prøvd med min kompetanse å forklare at hovedgrunnen til at man går opp etter en stund er fordi at vanninnholdet i kroppen har fått balansert seg og at man nå begynner å legge på seg muskler istedenfor fett, og at jo større muskelgrupper man trener og større de blir, jo mere fett forbrenner man og vil oppnå et mere varig vektnivå/nedgang over lengre tid.

Fedmeoperasjon er en snarvei, og man er overvektig av en grunn. Er nok mange som vil si at det er genetisk, men er nok mere oppdragelsen det kommer an på når det kommer til den yngre garde, var vel en skarp artikkel fra Norges helsedronning angående dette for noen år siden..husker ikke navnet på hu i farten.

Ved å kirurgisk fjerne overflødige kilo vil man bli tvunget inn på en diett som kan virke avskremmende i starten og man vil bruke god tid på å tilvende seg den, her snakker vi om å gå fra A-Å og ikke A-B.

Ved å gå fra A-B så tilvenner kroppen seg en ny diett over lengre tid og man vil etterhvert merke det på kroppen selv, ved å hoppe fra A-Å så vil man ikke få samme tilnærming og man vil tenke "næsj, jeg har jo sixpack nå, kan jo ikke skade med McD i noen uker, jeg har jo tenkt å trene, men har ikke tid nå...."

Men har man som sagt gått den lange veien vil man tenke seg ekstra godt om det er virkelig verdt å ofte uker, måneder kanskje år med slit for å komme ned i vekt..

Det er iallefall mine 5kr på dette subjektet :)

Mvh

Pro JB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk litt bakoversveis da jeg hørte noe på radioen i dag. Var på jobben så jeg fikk ikke med meg alt.

Det var snakk om barn\tenåringer og slankeoperasjoner. Jeg mener det er mye annet som må prøves før man faktisk slankeopererer et barn.

Dette var i Norge og det var ei jente som hadde blitt operert. Jeg fikk dessverre ikke med meg alder o.l , men jeg skal prøve mitt beste å finne noe på det i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk litt bakoversveis da jeg hørte noe på radioen i dag. Var på jobben så jeg fikk ikke med meg alt.

Det var snakk om barn\tenåringer og slankeoperasjoner. Jeg mener det er mye annet som må prøves før man faktisk slankeopererer et barn.

Dette var i Norge og det var ei jente som hadde blitt operert. Jeg fikk dessverre ikke med meg alder o.l , men jeg skal prøve mitt beste å finne noe på det i morgen.

Jepp, de skrev om det på nrk. Jeg postet lenken litt lenger oppe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gastric Bypass: Magesekken blir redusert ca 95%, og 1 til 3 meter av tynntarmen blir fjernet for å redusere næringsopptak.

Gastric Band: Bånd rundt magesekken for å hemme appetitt.

Gastric Sleeve: Fjerner store deler av magesekken. Ca 75%.

Førstnevnte er mest vanlig. Man må ha rimelig store mengder med vitamin og mineral supplement daglig resten av livet. I noen situasjoner er operasjon eneste utvei, som ved akutte komplikasjoner. For det meste er det en easy way out, men ikke lett å leve med.

Mange av disse har "prøvd alt". Grete Rhode, lavkarbo, ekstreme lavkalorie dietter over laaange perioder. Prøv å forestill dere at du må gå ned langt over halve kroppsvekten din. Det er ikke morsomt. "Gått ned en kilo, only 119 to go!". Noe annet en å gå ned 5 kilo liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bloggen til mine søskenbarn kan jo kanskje fortelle dere litt...

http://gundersensostrene.blogg.no/

De ble begge operert i mai

http://gundersensostrene.blogg.no/m_052011.html

Før og "etter" bilder

http://gundersensostrene.blogg.no/1316510838_for_et_fantastisk_r.html

Operasjon eller ikke, jeg er veldig stolt av begge to <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mennesker trenger en realitycheck. Er du så overvektig at det går på helsa løs er du en idiot. Selv har jeg en del kilo jeg gjerne kunne bli kvitt og veier 118kg as we speak, og jeg har aldri hatt noe problem med å bli kalt feit, det er jo sant. Hvor skal vi ikke få lov å kalle en spade for en spade? Man bør slutte å si til folk som har slaket seg at de ser flottere ut, vi bør heller si til de feite at de ser fæle ut. Å la være å kritisere folk som er selvdestruktive i matveien blir som å si til en narkis at det han driver med sunt.

En operasjon er en idiotisk løsning, da fjerner man ikke problemet som er at personen ikke er i stand til å ta riktige avgjørelser i livet på egenthånd. Det en operasjon gjør er at personen fysisk ikke klarere å ta opp den samme mengden som før. Grattis nå spiser tjukkingen en pakke boller og 2 cola om dagen istedet for 5 ganger så mye. Jeg prøver ikke å være stygg mot noen, men jeg blir fysisk uvel av å høre personer klage over at de har det for godt her i livet som faktisk det å være overvektig i Norge betyr.

Dette gjeller dog ikke folk som har påviste sykdommer som har påvirket helsen deres. De finnes det jo faktisk noen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...