Gå til innhold

Fedmeoperasjon.


Anbefalte innlegg

Noen mennesker trenger en realitycheck. Er du så overvektig at det går på helsa løs er du en idiot. Selv har jeg en del kilo jeg gjerne kunne bli kvitt og veier 118kg as we speak, og jeg har aldri hatt noe problem med å bli kalt feit, det er jo sant. Hvor skal vi ikke få lov å kalle en spade for en spade?

(..............)

Veldig enig med deg Jeg ønsker heller ikke å være stygg mot noen. Men jeg syns slankeoperasjoner er litt for enkle å få.

Ei jeg kjenner kjøpte seg slankeoperasjon. Gikk ned mange kilo og fikk så dekt boobjob og fiksing av løshud av staten:o

Kan skrive litt mer om historien hennes etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hver eneste gang dette temaet rundt fedme, kvier alle som er på TV for å snakke om kaloritelling. Skjønner ikke helt hvorfor dette er saken. har man problemer, uansett vei, vil jeg påstå at man ved telling av kalorier kommer opp/ned i den vekten man ønsker, UTEN at jeg har noen form for utdanning på området, verken på overvekt eller spiseforstyrrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste må jo forstå at det ikke er det fysiske det kommer til når man er så overvektig som dette og ikke klarer å gå ned i vekt, men det psykiske.

Hadde helsenorge hatt et tilbud til disse som innebar noe annet enn å bli sendt bort på fatcamp i tre måneder, eller å få oppfølging en gang i mnd på et lokalt sykehus, hadde nok de aller fleste klart å gå ned i vekt på egenhånd.

Tett oppfølging av psykolog og ernæringsspesialist hadde vært tingen!

Det er lett å sitte her å si "herregud, spis mindre" til de som er overvektige, men når man gjerne har vært slik siden man var barn (jeg generaliserer veldig her nå, men dere skjønner poenget), blitt mobbet hele livet og møter konstant motstand fra alle hold er ikke dette "bare, bare".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det helsenorge trenger er en ferdig kostholdsplan som man gir til foreldrene til feite barn og sier " Ungen din er tjukk, hvis ikke du/dere senker mengden kroppsfett på han/hun så vil det oppstå store helsemessige problemer i fremtiden, men spiser dere sunt feks slik så kan dere reversere trenden"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da kommer historien til en bekjent av meg.

Noen fakta om henne sånn hun er nå:

  • 25 år gammel
  • ca.55 kg
  • ca. 170 høy
  • 2 barn med ett år i mellom
  • litt skummelt tynn om du spør meg

Hun la på seg litt etter første svangerskap. Ikke så mange kilo det er snakk om 4 - 5 kg. I stedet for å ta jobben med å ta de av så spiste hun store mengder med fastfood og dårlig mat. Gikk fra 65 kg til 120 kg.

Hun begynte å trene men gjorde ikke noe med kostholdet. Forsatte å spise samme mengde mat å gå på gruppetimer. Ingenting skjedde med vekta riktig nok. Det var jo ikke noe rart.

Hun søkte om støtte til slankeoperasjon men fikk avslag da hun ikke var stor nok. Så prøvde hun å legge på seg mer for å få dekket operasjon men klarte ikke å bli stor nok :eek: ( her er det noe alvorlig feil i hodet på denne personen )

Noen måneder seinere tok hun opp lån for å ta operasjonen. Fikk kjapt time til operasjon og fikk en Gastric Bypass. Alt gikk bra under operasjonen og i etterkant gikk hun ned til 55 kg.

Hun kan ikke spise normalt må spise veldig lite. Å da mener jeg lite for hun blir mett med en gang.

Etter hun var ferdig med å gå ned i vekt trengte hun en boobjob og fjerne overflødig hud på armer, mage og lår. Dette fikk hun dekket av staten.

Jeg mener det er:

  • feil av staten å dekke på plastisk kirurgi i etterkant av slankeoperasjon man selv har betalt for
  • mange andre muligheter enn å måtte ty til slite operasjoner

Hva med å lære folk hvordan spise riktig og gå ned i vekt på en sunn måte? Jeg syns det blir helt feil at en jente på 120 kg og 22 år skal få lov til å få en slankeoperasjon så lett. Mange som sliter med overvekt sliter også mye psykisk. Hvorfor ikke hjelpe de med den psykiske biten før man i det hele tatt vurderer slankeoperasjoner.

Dette er bare litt av mine tanker rundt saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er rett og slett målløs.

Ja veit du hva, det er jeg også.. Det burde ikke vært mulig.

Tenker litt på hva de går glipp av når de ikke får oppleve å gå ned i vekt på egenhånd, den mestringsfølelsen og selvtilliten man får gjennom hardt arbeid. Har mine tvil om at det kommer med en slik operasjon, dessverre.

Helt enig, hun jeg skreiv om har ikke noe bra selvtillit o.l etter operasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en som har hatt en gastric bypass, og han sleit skikkelig rett etter operasjonen. Tok nesten ett år før han klarte å dosere matmengden riktig...

Han gikk fra å spise junk i store mengder til å få mageknip etter ett lite knekkebrød. Noe sånt må jo tære ekstremt psykisk! For å ta ett eksempel : Rett etter operasjonen fikk han kun innta væske (tror det var ca 2 dl han hadde plass til) og i ett desperat forsøk på å få i seg noe junk heiv han en big mac burger i blenderen...

En uke før operasjonen fikk han kun innta 1000 kcal, og for å gjøre det enkelt for seg selv drakk han 3 (4?) Noka shaker istedenfor å spise skikkelig mat.

Må tilføye at han har fått ett nytt liv etter denne operasjonen, men veien har vært ekstremt lang. Jeg er overbevisst om at han hadde klart å gått ned i vekt på en normal måte, om han bare hadde fått nok (og riktig) info om kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å virke selvgod, så vil jeg påstå at jeg kunne fått Jørgen Foss ned i vekt UTEN operasjon. Dette hadde såklart vært betinget av at han lot meg bestemme og faktisk fulgte opp det jeg sa.

Jeg stiller meg svært tvilende til at man er villig til å gjennomføre en slik operasjon på en person som i media har uttalt ting som at "når jeg fyller bensin, så blir det jo en kaffe, og da følger det såklart med noen boller til en billig penge", der egentlig alle sitatene hans kan oversettes til "det er alle andre sin feil at jeg er feit, jeg kan ikke gjøre noe med det selv".

Når han satt på en debatt på NRK for ca et år siden og klaget over at ingen hadde funnet "løsningen" på overvekt, og kunne gi han en konkret, ferdigforsket oppskrift på hva han skulle gjøre, så syns jeg det dier alt om motivasjonen hans for å ta tak i egen helse. Alle de andre historiene fra publikum i salen som hadde gått ned haugevis med kilo ble avslått med at "det der hadde aldri fungert på meg".

Beklager, men jeg tror ikke et sekund på at han faktisk har "prøvd alt", hvertfall ikke over tid. Kan godt være at han har gått en uke her og en uke der på diverse slankekurer, men at han har fulgt et slankeopplegg over tid, ikke sjans! I hans situasjon burde han uansett vært motivert for å prøve ulike opplegg, og om noe ikke fungerer så kunne han prøvd noe annet. Hans innstilling om å ikke foreta seg noe før noen har forsket fram den ultimate oppskriften og serverer den på sølvfat, sier meg at han egentlig ikke har lyst å gå ned i vekt.

Jeg har aldri møtt Jørgen Foss, så jeg kan ikke si at dette er noe som stemmer, men det er hvertfall det inntrykket jeg sitter igjen med etter hans mediaopptreden. Jeg prøver ikke å henge han ut personlig, og det jeg skriver kan overføres til enhver person i samme situasjon. Ingen har en kropp som ikke kan gå ned i vekt, da har de rett og slett ikke prøvd hardt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri møtt Jørgen Foss, så jeg kan ikke si at dette er noe som stemmer, men det er hvertfall det inntrykket jeg sitter igjen med etter hans mediaopptreden. Jeg prøver ikke å henge han ut personlig, og det jeg skriver kan overføres til enhver person i samme situasjon. Ingen har en kropp som ikke kan gå ned i vekt, da har de rett og slett ikke prøvd hardt nok.

Fra vg.no:

"VG:Er det ikke ganske enkelt slik at om du spiser mer enn du forbrenner, som Jaquesson sier, går du opp i vekt?

Foss: Så enkelt er det bare ikke. Jeg nekter å være med på at det er så enkelt. Jeg sier ikke at alle har en genetisk feil, men det er flere forhold. Oppvekst, hvor du bor og miljøet du går i. Det er mye som ligger til grunn for at mennesker eventuelt blir overvektige"

Virker ikke som om han er enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra vg.no:

"VG:Er det ikke ganske enkelt slik at om du spiser mer enn du forbrenner, som Jaquesson sier, går du opp i vekt?

Foss: Så enkelt er det bare ikke. Jeg nekter å være med på at det er så enkelt. Jeg sier ikke at alle har en genetisk feil, men det er flere forhold. Oppvekst, hvor du bor og miljøet du går i. Det er mye som ligger til grunn for at mennesker eventuelt blir overvektige"

Virker ikke som om han er enig med deg!

Det får så være, det underbygger bare mitt poeng om dårlig forståelse for hvordan kroppen fungerer.

Hvor stor praktisk betydning energi inn og ut har i planleggingen av et kosthold kan diskuteres, og jeg personlig mener dette ikke bør vektlegges så alt for mye. Det er som Oddis påpeker flere ting som påvirker HVORFOR et menneske spiser for mye, og det er disse tingene som er interessant å finne ut av, slik at man kan gjøre noe med årsaken. Å påtvinge seg selv et energiunderskudd vil jeg se på som symptombehandling, og selve problemet forsvinner ikke av den grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde forelsening om dette temaet i går. Foreleseren var da en som har arbeidet med overvektige på klinikk- og på han kunne det neste virke som en operasjon var noe han lett kunne anbefalt. Han forklarte at det har vært personer helt ned i 14 års alderen (!) som har tatt operasjon.

Selv vil jeg heller finne GRUNNEN til problemet. Som Oddis sier: Det er mange grunner til at en blir overvektige/det er mange grunner til at en spiser for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...