Gå til innhold

Lavkarbo oppskrifter:)


ThereseJP

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skal prøves i helga med sukkerfri sjokoladepålegg som fyll og ristede hasselnøttdryss <3

TWO MINUTES CHOCOLATE CAKE (ALA KRISTINE DEDICATION.BLOGG.NO)

1 egg

1 eggehvite

10 g kakaopulver

20 g melkesjokoladeprotein10 g kokosmel

10 g pofiber1 ts fiberhusk

2 ss sukrin

4 dråper stevia vanilje

Bland alt godt sammen med en gaffel.

Hell deigen over i en liten bolle eller en kopp.

Stek på full guffe i mikroen i 2 minutter.

Server.

http://dedication.blogg.no/1329936103_two_minutes_chocolate.html

570236-10-1329935685449.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøves i helga med sukkerfri sjokoladepålegg som fyll og ristede hasselnøttdryss <3

TWO MINUTES CHOCOLATE CAKE (ALA KRISTINE DEDICATION.BLOGG.NO)

1 egg

1 eggehvite

10 g kakaopulver

20 g melkesjokoladeprotein10 g kokosmel

10 g pofiber1 ts fiberhusk

2 ss sukrin

4 dråper stevia vanilje

Bland alt godt sammen med en gaffel.

Hell deigen over i en liten bolle eller en kopp.

Stek på full guffe i mikroen i 2 minutter.

Server.

http://dedication.blogg.no/1329936103_two_minutes_chocolate.html

570236-10-1329935685449.jpg

Lettvint liker vi:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er en generell info om : Hva man kan spise- Du kan også spise og Hva du skal unngå :)

Kilde er LCHF Norge.

Du kan spise!

Egg i alle former, kokte, stekte, eggerøre, omelett. Så mange du vil – hver dag. Fisk og skalldyr, All slags fisk. Gjerne fet fisk

som makrell og sild er suverene valg. Ikke paner fisken. OBS! Oppdrettslaks har mer omega 6 enn omega 3, og bør unngås.

Kjøtt, lam, vilt, svin, storfe, bacon, kjøttdeig, medister. Ikke skjær bort det viktige fettet. Fulg, kylling, kalkun, and, vilt, grillet, stekt i panne, gryte og stekovn. Behold skinnet.I nnmat, lever, nyrer, osv. Sauser, dressinger, majones, olivenolje, kokosolje (cocosa). Ikke fettfritt eller fettredusert. Bernaisesaus, Hollandaise, les på forpakningen eller lag selv. Det er lett å lage

saus! Spis når du er sulten, og s pis deg mett! Sjekk varedeklaras jon er! Slutt å bry deg om kalorier. Det er antall karbohydrater du må sjekke! Under 5 % er ok. Finnes det ingen varedeklarasjon – unngå produktet.

Du kan også spise!

Grønns aker, som vokser over jorda. Kål av alle slag, blomkål, hvitkål, grønnkål, rødkål, asparges, brokkoli, squash, aubergine, oliven, spinat, sopp, agurk, alle slags grønne salater. Avokado og kokosfett er godt og tillatt. Med litt mer karbohydrater: Løk, paprika, tomat. Meieriprodu kter, ekte meierismør og setersmør, all slags ost, Philadelphia, Feta, Mozzarella,

Cottage Cheese. Ikke geitost og ikke magre oster. Fløte, Creme fraiche, Hmelk, fløte, sukkerfri yoghurt (naturell). Velg alltid de feteste typene. Om du har vanskeligheter med å gå ned i vekt, kan du begrense meieriprodukter i kosten. Begynn

med å ta bort de magreste variantene. Unn deg til fest! Når og om det er fest bestemmer du selv, men vektnedgangen kan kanskje stoppe opp.Mørk sjo kolade: Minst 70 % kakaoinnhold. Alkohol: Tørr vin rød/hvit, whisky, cognac, drinker

med sukkerfritt blandevann. Nøtter: Valnøtter, paranøtter, mandel, macademia. Snacks: Bacongull, baconcrisp (knust fungerer

også fint som panering).

Unngå!

I disse produktene er det mye karbohydrater, så kutt ned etter dine forutsetninger og ønskemål. Ønsker du å bedre din helse bør du være forsiktig med disse varene. Hvis du i tillegg ønsker å gå ned i vekt, må du unngå det meste. Sukker, strøsukker, sukkerbiter, honning, sirup, syltetøy, godterier, sukkerholdig brus, kaker og kjeks. Ikke glem alt sukkeret som er

”gjemt” og som finnes overalt. Sjekk innholdsfortegnelser! Poteter, rotgrønns aker, pasta, brød og frokostblandinger; er også sukker, bare i en annen form, også grove og fullkorns varianter. Potetgull og pommes frites. Ris, mais, couscous, bulgur; er også sukker. Margarin! Kunstig fett som er et kjemisk produkt, og inneholder transfett. Bruk ekte meierismør i stedet.

Pølser og blandings pro dukter som inneholder stivelse, potetmel og sukker. Les innholdsfortegnelser – det finnes gode

produkter på markedet.Omega 6rike matoljer som maisolje, jordnøttolje, soyaolje og solsikkeolje. Øl, som er flytende brød!

Frukt, inneholder bare sukker og vann. Tørket frukt er derfor konsentrert sukker. Bær er bedre – bringebær har minst karbohydrater.

Hvorfor virker Lavkarbo og hvordan?

Dette handler ikke om kalorier inn og ut. Kalorier er et mål på energi og fungerer best om man skal bruke det til brensel. Kroppen er mer komplisert enn det, for det er mye annet som spiller inn. Som for eksempel hormoner.

Det viktigste hormonet for vekten er insulin. Insulinets oppgave nr. 1 er å transportere glukose (sukker) inn i cellene, der den brukes til energi. Insulinets oppgave nr. 2 er å omdanne og lagre sukkeret som glykogen i leveren og fett i fettcellene.

Hormonet glukagon er kroppens budbringer som gir ordre om å forbrenne – eller bruke fett. Når insulinnivået er lavt i lang nok tid om gangen, frigjøres glukagon som begynner å forbrenne fett. Med dagens anbefalinger fra Statens Ernæringsråd, og ulike dietter hvor man skal spise karbohydratrik kost 6 8 ganger om dagen, vil aldri glukagonet bli frigjort. Insulinet ”låser” fettcellene så lenge blodsukkeret er høyt og ustabilt. Det har vist seg at fete personer vanligvis har høye nivåer av insulin i blodet, og slanke personer har lave nivåer. Store mengder insulin i blodet fører i lengden til vektoppgang i form av fett. Tilstrekkelig lave nivåer har motsatt effekt, og gir vektnedgang. Fettcellene vil da langsomt avgi sitt innhold til blodet og tar ikke opp næring, som igjen fører til at de krymper. Denne frisettingen sørger for solid næring for kroppen, og man har derfor lettere for å holde

seg mett lenger. Man kan selv påvirke mengden av insulin i kroppen relativt enkelt gjennom maten man spiser. Et høyt innhold av sukker eller andre karbohydrater i maten, gir en rask stigning av insulin i blodet. Fett og protein gir normalt langt

fra samme stimulering av insulinproduksjonen. Dette er årsaken til at et kosthold bestående av tilstrekkelig lavt nivå av karbohydrater hos overvektige normalt gir vektnedgang, men et lavkarbo kosthold hjelper også for de med ulike sykdommer som meg:) Er ei tynn og veltrent dame :)

Eksempel på lavkarbo dagsmeny

Slik kan en dagsmeny se ut på lavkarbo-kost:

Frokost: Egg og bacon, omelett med litt grønnsaker, eggerøre med røkelaks eller annen form for egg - eller yoghurt naturell med 4-korn pluss eventuelt litt hakkede nøtter/frø.

Lunsj: En fargerik salat med kylingfilet, skinke, tunfisk eller annet. Eller rester av gårsdagens middag.

Middag: Rent kjøtt, fisk eller fugl, med grønnsaker i stedet for poteter/ris/pasta. Gjerne en god saus med fløte/smør/rømme/crème fraiche.

Dessert: Litt bær med Kesam Vanilje, eller et par biter mørk sjokolade (minst 70 % kakaoinnhold).

Lavkarbo gjør deg friskere

Lavkarbo-kosthold kan hjelpe mot sykdommer som betennelsessykdommer i blant annet hud og tarm, Det samme gjelder diabetes, fibromyalgi, hypotyreose (lavt stoffskifte) migrene og annet.

Mange merker ifølge dr. Hexeberg at lavkarbo-kost blant annet gir økt energi, magen blir mindre oppblåst og vond, de kommer i hormonell balanse og humøret blir lettere.

Kilden er Sofie Hexeberg, lege!

Som nevnt lenger oppe i linken min her, skrev jeg prøver å leve et så å si lavkarbo liv og det er pga at jeg har HYPOTYEROSE (LAVT STOFFSKIFTET) og endringen fra vanlig kostholde til dette er fantastisk:)

Jeg merker som dr. Hexeberg nevner at kosten gir økt energi, magen er ikke treg/vond eller opplåst, føler jeg er mer i hormonell balanse og humøret blir lettere. Stoffskitft verdiene mine holder seg også stabile og det er lite svigninger i TSH verdier og FRITT 4 verdier. Det er prøver man tar til legen for å sjekke stoffskifte verdiene i kroppen. Spør om dere lurer på noe i forhold til dette :)

post-2326-14440833157135_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj da. Hvilken av dere kokker kan jeg flytte inn hos?

De snakker stygt i Harstad. Men hvis du flytter til Trondheim..(hehe, for de snakker ikke stygt i Trondheim?:whistling: Tenk dere mi dialekt, Sandnes+Stavanger+litt bokmål+litt trønder-ord+litt av språket til kjæresten min(nordlending). Jeg sier "stakkars mine fremtidige barn!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo tortillalefser oppskriften er hente fra klikk.no

8 store wraps

1 ¼ dl malte mandler

1 ¼ dl glutenmel

2 ½ dl myseprotein eller soyaprotein

3 ss smør eller kaldpresset olje

1 ts salt

2 ½ dl varmt vann

Å, kan man kanskje bytte ut glutenmelet? Jeg har glutenallergi:p. Av en eller annen merkelig grunn reagerer jeg liksom på mat hvis jeg tilsetter glutenmel i min mat! Men skal definitivt teste ut oppskriften uansett, har jo andre som tåler gluten. Og de ser veldig god ut på bildet!

Glutenmelet får dem vel litt saftig og slikt? Fiberhusk tør jeg ikke å bytte den ut med. Kan jeg bare ta mer av andre ting(bakepro f.eks?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De snakker stygt i Harstad. Men hvis du flytter til Trondheim..(hehe, for de snakker ikke stygt i Trondheim?:whistling: Tenk dere mi dialekt, Sandnes+Stavanger+litt bokmål+litt trønder-ord+litt av språket til kjæresten min(nordlending). Jeg sier "stakkars mine fremtidige barn!)

Jeg bare...What...? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...