Gå til innhold

Lavkarbo oppskrifter:)


ThereseJP

Anbefalte innlegg

Oppskriften gir 10-12 boller.

Boller:

4 mellomstore egg

4 ss sukrin

1 dl fløte

50 gram smeltet smør

1 dl kokosmel

2 ts bakepulver

3 ss fiberhusk

1 ts kardemomme

(egg til pensling)

Vaniljekrem:

2 eggeplommer

4 ss sukrin

½ dl fløte

½-1 ts vaniljepulver

50 gram smør

2 dl fløte pisket til krem

Vaniljekremen lages ved å blande sammen alle ingrediensene utenom smøret i en kjele. Kok opp og rør hele tiden til det tykner. Ta kjelen av platen. Rør inn smøret i biter og la deretter kremen avkjøles. Stivpisk krem av to desiliter fløte, og bland inn i vaniljekremen når den er blitt kald.

Lag så bolledeigen:

Visp egg og sukrin godt sammen. Tilsett det smeltede smøret og fløten. Bland det tørre godt sammen og bland det godt inn i det våte. La deigen svelle ti minutter.

Ta litt og litt av deigen og trill til boller. Dypp en teskje i vann og bruk baksiden til å forme en grop. Fyll vaniljekrem i gropen.

Skolebrødene stekes midt i ovnen ved 175 grader i cirka 18 minutter. La de så avkjøles på brettet. Rør sammen litt sukrinmelis med rester av eggehvitene. Jeg gjetter på at jeg brukte 1-1,5 dl sukrinmelis. Stryk litt utover hvert skolebrød og dryss så litt kokosstrø over.

Velbekomme!

dsc02193.jpg?w=600

Hentet fra lavkarbo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brød

3egg

75 gram smørost

1/2 dl fløte

110 gram malte solsikkekjerner

1 ss fiberhusk

1 ts bakepulver

litt salt

Bland sammen og bre det utover en bakepapir – Stek v 175 grader i varmluft i ca 20 min.

Jeg bruker ofte en liten ildfast form. Brødet blir ikke stort -og ikke høyt men jeg deler det i ruter og deretter som rundstykker og får dermed skorpe på hver skive.

Dette er en grunnoppskrift – til loff maler jeg sesamfrø og lager av det. Jeg syns og deigen blir litt løs,så jeg har gjerne litt mer mel i og slik at den er fastere.

Brødet blir grovere om en bruker malte eller hele linfrø.

Hele eller knuste gresskarkjerner i og oppå er også godt.

Som jeg oppdaget i ferien holder brødet seg bedre om det oppbevares i papirpose, hjemme vil jeg bruke tørkerull. Det er mye fuktighet i brødet så det mugler fort når det ligger i plast pose.

Jeg har brukt oppskriften til bl. a :

pizza

foccacia

bruchetta

baguett

post-2326-14440830098428_thumb.jpg

Oppskriften er funnet på nett:) Bilde som er copyright meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynn pizza bunn

4 porsjonspizzabunner:

Ingredienser:

200 g philadelphia, romtemperert

70 g mykt smør

120-130 g melerstatning*

3 ss fiberhusk

50 g revet ost

1 ts salt

2 ts tørkede urter (f.eks basilikum og oregano)

Fremgangsmåte:

Ha philadelphia og smør i en bolle og rør sammen til en myk krem.

Tilsett resten av ingrediensene og bruk hendene til å blande det raskt sammen (bruk gjerne engangshansker).

Del deigen i fire baller og sett dem i kjøleskapet i 15-30 minutter.

Kjevle hver ball til en flat runding på ca 20 cm i diameter. Bruk bakepapir under og plastfolie over.

Fjern plastfolien og stek bunnen ved 200 grader varmluft i 5-7 minutter.

Skal du bruke bunnen med en gang legger du på ønsket fyll og steker videre til osten har smeltet.

Om du skal fryse dem lar du de først avkjøles på bakerist. Legg de deretter oppå hverandre med matpapir i mellom og putt i fryseren. Da kan du enkelt ta ut ønskede antall bunner. Bunnene trenger ikke å tines før bruk.

pizzabunn06.jpg

Forslag til Pizzafyll:

pizzasaus01.jpg

Ingredienser:

3 fedd finhakket hvitløk

1/2 hakket rød chili (kan sløyfes)

2 ts tomatpurè

1 boks hermetiske tomater

2 ts peppermiks

1 ts salt

1 ts oregano

1 ts basilikum

Fremgangsmåte:

Fres hvitløk, chili og tomatpurè raskt i litt olje. Rør hele tiden så det ikke brenner seg.

Tilsett resten av ingrediensen og kok opp. La putre i 15-20 minutter, rør av og til.

Pizzasausen holder til en stor langpannepizza eller fire porsjonspizza'er.

Sausen kan fint fryses. Jeg pleier å lage opp en stor porsjon og fryse i isbitformer. Da er det enkelt å ta ut kun den mengden man trenger.

Totalt næringsinnhold:

Protein: 5 g - 35%

Karbohydrat: 8,5 g - 58%

Fett: 0,5 g - 7%

Kcal: 75

Oppskiften er funnet på nett, veldig go pizza:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som er glad i boller :) et godt lavkarbo alternativ.

De både smaker og ser ut som vanlige boller, men de er sukkerfrie, proteinrike og grove.

Proteinrike vaniljeboller

20 g vita hjertegod lett margarin

2 dl skummet melk

1 ss yaconsirup

4 ss sukrin

1/4 ts salt

Litt økoligsk vaniljepulver

25 g tørr gjær

0,5 dl kokosmel

0,5 dl vaniljeprotein

3 dl speltmel

1 ss fiberhusk

Smelt smøret og tilsett melk og yaconsirup.

Varm opp til rundt 37 grader.

Bland sammen sukrin, salt, kokosmel, vaniljeprotein, speltmel, fiberhusk og gjær.

Tilsett det våte og bland godt.

La deigen svelle noen minutter før du elter skikkelig.

Hev deigen i 45 -60 minutter.

Rull boller, jeg fikk seks store boller, og sett dem på en bakepapirkledd stekeplate.

La bollene heve mens ovnen blir varm, i 10 -15 minutter.

Stek på 225 grader i cirka 10 minutter.

Har du ikke kokosmel kan dette byttes ut med en annen tørrvare som mandelmel, speltmel eller lignende.

Vaniljeprotein kan du bytte ut med annet proteinpulver eller eventuelt en annen tørrvare.

Har du ikke speltmel kan du bruke hvilke som helst annet mel.

Fiberhusk kan byttes ut med jbk-mel.

Yaconsirup kan sløyfes eller erstattes med annen sirup.

Økologisk vaniljepulver kan byttes ut med vaniljeessens.

Det duftet nydelig av vanilje og boller i hele huset i går.

Da jeg endelig tok de ut av ovnen, klarte jeg ikke vente og tok til meg en bolle med en gang.

Helt nybakte, varme og utrolig luftige.

Mmm, de nærmest smeltet i munnen.

Jeg lagde en enkel vaniljetopping av philadelphia light ost, sukrinmelis og vaniljepulver.

Helt nydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du låner oppskrifter fra blogger, slik som du har gjort her, burde du i det minste gi forfatteren cred for oppskriften. Kristine på dedication er sikkert ikke veldig glad for at folk bare låner bildene og oppskriftene hennes sånn helt uten videre.

Beklager , men gir henne all kreditt for den fantastiske oppskriften:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nå seg slik å da, at det er hele tiden folk som låner og skriver ut oppskrifter fra blogger uten å spørre den som har skrevet de om lov til det. Men Gir Kristine all cred for den:)

Mange til meg og det, som har tatt bilder som er mine og publisert de på andre sider på nett. Kan ikke kreve at alle sprø om lov eller cred for det. Når man legger ut bilder og ting på nett må man forvente det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nå seg slik å da, at det er hele tiden folk som låner og skriver ut oppskrifter fra blogger uten å spørre den som har skrevet de om lov til det. Men Gir Kristine all cred for den:)

Mange til meg og det, som har tatt bilder som er mine og publisert de på andre sider på nett. Kan ikke kreve at alle sprø om lov eller cred for det. Når man legger ut bilder og ting på nett må man forvente det!

Helt enig, mange stjeler oppskrifter, men trenger du å være en av dem?

Forsåvidt greit nok det, men du kan jo være høflig nok til å henvise til dem selv om. Det blir litt som å låne et vakkert fotografi noen har tatt og lagt ut på en blogg for å vise det til omverden, også stjeler du det bare og sier at det er du som har tatt det.

Ser at du har linket til dem nå, og det er fint, fortsett med det :) Vi setter kjempepris på at du legger ut gode oppskrifter her, bare du forteller hvor du har dem fra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokolade

mousse.jpg

mousse2.jpg

Birgitta Höglund har mye delikat og spennende mat på bloggen sin, det var her jeg lot meg friste av sjokolademoussen som ble dessert i dag.

Man trenger:

50g mørk sjokolade, minst 70% (jeg brukte Lindt 85%)

2 eggeplommer

2 dl kremfløte

Noen korn havsalt (kun Maldon er i skuffen min)

Litt ekte vaniljepulver

Fremgangsmåte:

Smelt sjokoladen i vannbad.

Rør ned eggeplommene i sjokoladen, bland godt slik at røren blir glatt.

Visp fløten, ikke for mye, og rør så en skje av kremen ned i sjokoladen. Rør godt, og vend så sjokoladerøren ned i resten av kremen.

Smak til med litt salt og vaniljepulver.

Fyll opp glass eller porsjons-fat og sett i kjøleskap ca. 15 minutter.

Server gjerne med jordbær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokolade

mousse.jpg

mousse2.jpg

Birgitta Höglund har mye delikat og spennende mat på bloggen sin, det var her jeg lot meg friste av sjokolademoussen som ble dessert i dag.

Man trenger:

50g mørk sjokolade, minst 70% (jeg brukte Lindt 85%)

2 eggeplommer

2 dl kremfløte

Noen korn havsalt (kun Maldon er i skuffen min)

Litt ekte vaniljepulver

Fremgangsmåte:

Smelt sjokoladen i vannbad.

Rør ned eggeplommene i sjokoladen, bland godt slik at røren blir glatt.

Visp fløten, ikke for mye, og rør så en skje av kremen ned i sjokoladen. Rør godt, og vend så sjokoladerøren ned i resten av kremen.

Smak til med litt salt og vaniljepulver.

Fyll opp glass eller porsjons-fat og sett i kjøleskap ca. 15 minutter.

Server gjerne med jordbær :)

Åh! Det der så skikkelig godt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, mange stjeler oppskrifter, men trenger du å være en av dem?

Forsåvidt greit nok det, men du kan jo være høflig nok til å henvise til dem selv om. Det blir litt som å låne et vakkert fotografi noen har tatt og lagt ut på en blogg for å vise det til omverden, også stjeler du det bare og sier at det er du som har tatt det.

Ser at du har linket til dem nå, og det er fint, fortsett med det :) Vi setter kjempepris på at du legger ut gode oppskrifter her, bare du forteller hvor du har dem fra! :)

Kommer til å henvise hvor oppskriftene er fra vær du sikker:) Men fikk ikke gjort det i farten i går kveld. Å beklager for det.

Har selv opplevd at andre har tatt mine malerier og lagt ut på nett så...vet hva dere mener.. Likens med fotografier jeg har tatt og publisert de som egne..

Ja, det trengs mer informasjon angående lavkarbo :) Så jeg ønsker å være en av de som kan gi informasjon og fakta om lavkarbo livsstilen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dr. Hexebergs frøknekkebrød

Oppskriften er fra boka "Frisk med lavkarbo, frokost og lunsj", Cappelen Damm forlag

Det er stort sett bare å røre sammen ingrediensene, helle deigen i former og sette det hele i ovnen.

Dette trenger du:

125 g nøtter/mandler

3 dl solsikkekjerner

1 dl linfrø

1 dl sesamfrø

2 ss fiberhusk (fås i mange dagligvare- og helsekostbutikker)

1 ts salt

5 dl vann

Fremgangsmåte:

Mal nøtter/mandler i en blender eller med mandelkvern.

Rør sammen alle ingrediensene i en bolle og la røren svelle i ti minutter.

Bruk en slikkepott og smør/klem røren ut på to bakepapirkledde stekebrett og rut opp med et pizzahjul eller kniv.

Sett et brett øverst og et brett nederst i ovnen, som er forvarmet med varmluft til 160 grader.

Stek i 35 minutter og ta brettene ut av ovnen.

Bytt plass på stekebrettene og stek i 35 minutter til.

Dersom du ikke har varmluft, kan du steke ett brett om gangen midt i ovnen ved 160 grader i 70 minutter.

Avkjøl på rist og bryt opp i biter.

Dr. Hexebergs fiberknekkebrød

Fra samme bok som oppskriften over.

Dette trenger du:

125 g mandler

60 g hasselnøtter

2 dl solsikkekjerner

2 dl sesamfrø

2 dl linfrø

1 dl fibergin

1 dl fibrex

2 ss fiberhusk

1 ts salt

5 dl vann

Fremgangsmåte:

Knus mandler og nøtter i en blender eller med en stavmikser.

Bland sammen de tørre ingrediensene, rør inn vannet og la røren svelle noen minutter.

Fordel røren utover på to bakepapirkledde stekebrett ved hjelp av en slikkepott. Prøv å få røren så jevn og tynn som mulig uten at det går hull på den. Du kan ev. legge plastfolie over røren og kjevle den ut.

Rut opp hvert brett i 16 stykker med et pizzahjul eller en kniv.

Sett et brett øverst og et brett nederst i ovnen, som er forvarmet med varmluft til 160 grader.

Stek i 35 minutter og ta brettene ut av ovnen.

Bytt plass på stekebrettene og stek i 35 minutter til. Dersom du ikke har varmluft, kan du steke ett brett om gangen midt i ovnen ved 160 grader i 70 minutter.

Avkjøl på rist og bryt opp i biter.

Hjemmelaget lavkarbo knekkebrød

Oppskriften er hentet fra Hot Chocolate Media.

Deilig, smakfullt, sprøtt og mettende.

Du trenger:

3 ½ dl grov spelt

3 ½ dl små havregryn

1 ½ dl sesamfrø

2 dl solsikkefrø

1 dl linfrø

1 dl kruskakli

1 ts salt

7 dl lunkent vann

(Du kan ha i 1 ts honning eller en buljongterning i vannet hvis du ønsker det).

ev. 1 dl hakkede valnøtter (dette kan droppes).

Slik gjør du:

Ha alle ingrediensene i en bolle og rør godt med en sleiv. Deigen blir klissete, nesten som havregrøt.

Bruk en slikkepott og fordel deigen utover to stekebrett med bakepapir. Den skal fylle hele brettet, og den skal være så tynn at det nesten går «hull» på den. Avslutt med å klappe deigen godt ut med hendene. Det er viktig at knekkebrødene ikke blir for tykke, da blir de seige.

Sett brettene i ovnen på 180 grader i ca. 10 minutter. Du må ha varmluft hvis du skal steke begge samtidig.

Ta ut av ovnen og kutt opp med en pizzarulle i passe store biter.

Sett tilbake i ovnen og stek i 30 minutter.

Brekk knekkebrødene fra hverandre og legg dem på rist. Sett i ovnen på 50 grader med døren litt åpen. Gjerne i en halv time. Da får du harde, sprø knekkebrød. Litt styrete i begynnelsen, men etter hvert går dette som en lek!

Lavkarboknekkebrød

Fra Matoppskrifter123.no.

Dette trenger du:

2-3 eggehviter

1/2 - 1 dl vann

2 dl linfrø

2 dl solsikkekjerner

1 dl gresskarkjerner (Kjøpes i helsekostbutikk)

1 dl sesamfrø

Fremgangsmåte:

Linfrøene bløtlegges i vannet og eggehvitene natten over eller noen timer.

Det hele kjøres fort i en kjøkkenmaskin. Frøene er fremdeles hele, det blir flott i de ferdige knekkebrødene. Eller du kan kjøre dem lenger i kjøkkenmaskinen og få en finere konsistens. Det blir en tykk deig.

Litt havsalt eller Himalayasalt has i deigen.

Spre deigen ut på en stekeplate med bakepapir på. Du kan bruke en slikkepott som dyppes i kaldt vann og dra røren utover til et tynt lag.

Om du ønsker det kan du gjerne strø litt ekstra sesamfrø på før du steker knekkebrødene.

Skjær dem opp i passende stykker før du setter de i ovnen.

Stekes ved 150 grader i 60 minutter og deretter 100 grader i 30 minutter (varmluft)

Nannas lavkarbo-knekkebrød

Fra Lavkarbohverdag.com.

Dette trenger du:

200 g solsikkefrø

50 g linfrø

1 dl sesamfrø

50 g kli

2 ss fiberhusk

ts salt

2 ts sukrin

5 dl vann

Fremgangsmåte:

Bland sammen alt det tørre i en bolle, og hell på vannet.

Rør godt sammen for hånd. Det blir en relativt fuktig blanding.

La det hele stå og svelle i ca 10 minutter. Det er viktig at fiberhusken får virke en stund før du baker det ut.

Sett bakeovnen på 160 grader (varmluft).

Fordel blandingen på 2 stekeplater, og smør det utover slik at det dekker hele plata. Det er viktig at det ikke blir for tykt, men du må også unngå at det blir huller i deigen. Bruk gjerne en kakespade for å få det jevnt utover.

Rut opp med et pizzahjul, en kniv eller liknende. (Vi fikk 12 knekkebrød på hvert brett).

Sett brettene inn i ovnen i 35 minutter.

Ta ut brettene og la dem bytte plass. Snu dem samtidig rundt, slik at den siden som var innerst I ovnen nå blir ytterst.

Stek i ytterligere 35 minutter.

Det kan være lurt å la knekkebrødene bli nesten kalde før du fjerner bakepapiret.

Et lite tips: Ikke bruk billig bakepapir - det kan henge fast i de ferdige knekkebrødene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag måtte jeg prøve å lage disse rundstykkene:)

Å de kan absolut anbefales, namnam

Oppskritene er hentet fra Sofie Hexeberg og Birthe Storakers bok Frisk med lavkarbo, frokost og lunsj.

Lavkarborundstykker

(Philadelfhia rundstykker)

24 små rundstykker

4 dl sesamfrø

4 dl solsikkefrø

2 ss bakepulver

4 ts johannesbrødkjernemel

1 dl fibrex

1 dl pofiber

1 dl fiberfin

1/2 ts salt

6 egg

2 stk. Philadelphiaost naturell (400 g)

50 g smør, smeltet

Knus frøene i en blender eller med en stavmikser. Bland alt det tørre i en bolle. Bland egg, ost og smør i en annen bolle, og bruk stavmikser for å få røren jevn.

Bland det tørre i det våte, og la røren svelle i 5 minutter. Røren skal være litt kladdete.

Form rundstykkene i hånden ved hjelp av en spiseskje, og plasser dem på to bakepapirkledde stekebrett. Stek midt i ovnen ved 175 grader i ca. 20 minutter. Avkjøl på rist.

post-2326-14440830392591_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...