Gå til innhold

Lavkarbo oppskrifter:)


ThereseJP

Anbefalte innlegg

Kalorier har betydning i et lavkarbokosthold også ;)

Jo, selfølgelig. Men det e alikevel viktig for å kun oppretthol kostholdet at man ikke teller alt man har i seg. For da sprekker det til slutt.. Har prøv selv og tell kcal osv..man kan fort bli alt for opphengt i det og man må tenk at for å hold et sunt og lavkarbo livstil e det viktig at å ikke tell alt.. og av å te e det viktig å faktisk kos seg med som for eks den smoothien jeg laget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kalorier har betydning i et lavkarbokosthold også ;)

Noen sverger til at de ikke trenger å telle kcal...jeg har alltid i bakhodet at kcal har en viss betydning. Jeg stresser ikke med å telle kalorier, men de eksisterer jo selv om jeg legger hovedvekten på karbohydratene...men som dere ser på oppskriftene mine så er det ikke ofte at rettene inneholder supermye kalorier selv om det er lite karbohydrater. Som Ole Brum sier "ja takk begge deler"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-233-14440833011076_thumb.jpg

Haha..ja..jeg har hatt en vaffelperiode! Nå er det smoothieperiode. Av og til lurer jeg på om jeg mangler en diagnose eller noe?

Vafler ala Kristine Weber

Jeg laget litt større porsjon og så brukte jeg mer bakepro enn oppskrifta sa, mindre mandelmel enn oppskriften sa

:)

Men oppskriften hennes er slik:

2 egg

1 eggehvite

40 g mandelmel

10 g bakepro

Sukrinmelis

Kanel og kardemomme

1/2 ts jbk-mel (kan sløyfes)

1/2 ts bakepulver

Spe på med litt vann/melk om røren blir tykk

Visp eggene forsiktig med vann/melk (ingen stivpisking) og tilsett det tørre.

La røren svelle. Stek :)

3 vaffelplater inneholder pr plate:

109 kcal

14 g protein

1,4 g karbohydrater

5,3 g fett

(og om jeg kunne så skulle jeg ha giftet meg med Kristine Weber!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle glatt giftet meg med henne jeg og:)

[ATTACH=full]10946[/ATTACH]

Haha..ja..jeg har hatt en vaffelperiode! Nå er det smoothieperiode. Av og til lurer jeg på om jeg mangler en diagnose eller noe?

Vafler ala Kristine Weber

Jeg laget litt større porsjon og så brukte jeg mer bakepro enn oppskrifta sa, mindre mandelmel enn oppskriften sa

:)

Men oppskriften hennes er slik:

2 egg

1 eggehvite

40 g mandelmel

10 g bakepro

Sukrinmelis

Kanel og kardemomme

1/2 ts jbk-mel (kan sløyfes)

1/2 ts bakepulver

Spe på med litt vann/melk om røren blir tykk

Visp eggene forsiktig med vann/melk (ingen stivpisking) og tilsett det tørre.

La røren svelle. Stek

:)

3 vaffelplater inneholder pr plate:

109 kcal

14 g protein

1,4 g karbohydrater

5,3 g fett

Jeg kunne så skulle jeg ha giftet meg med Kristine Weber!)

Jeg skulle glatt giftet meg med henne jeg og:)

Jo, sant det:) Ja, takk begge deler. Men for min del da, som i hovedsak får i meg for lite av matinntak .. grunnet stress og liten matlyst må jeg passe på at jeg får i meg litt mer proteiner og fett i kosten. Styrer unna det meste av karbo, grunnet at jeg har lavt stoffskifte.. men må da i tillegg ta en del vitaminer og kosttilskudd for når man lever på lavkarbo.. er det slike mangler som følger med.. tar for eks magnesium og vitamin e kompleks- burde også tatt vitamin B..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle glatt giftet meg med henne jeg og:)

Jeg skulle glatt giftet meg med henne jeg og:)

Jo, sant det:) Ja, takk begge deler. Men for min del da, som i hovedsak får i meg for lite av matinntak .. grunnet stress og liten matlyst må jeg passe på at jeg får i meg litt mer proteiner og fett i kosten. Styrer unna det meste av karbo, grunnet at jeg har lavt stoffskifte.. men må da i tillegg ta en del vitaminer og kosttilskudd for når man lever på lavkarbo.. er det slike mangler som følger med.. tar for eks magnesium og vitamin e kompleks- burde også tatt vitamin B..

Har du prøvd å spise mindre måltider, jeg mener ikke mindre mat, men ikke så mange ganger pr dag? Jeg spiser 2-3 ganger pr dag. I begynnelsen var det stress å få i seg all den maten pr måltid, men nå føler jeg meg normal når jeg drasser frem ørtenførti tallerker i ett måltid :p

Tar ikke så mye kosttilskudd jeg da, men jeg har ikke behov for det heller. Det eneste er faktisk tran :) Ellers spiser jeg så mye mat at jeg tror jeg får i meg det jeg trenger av vitaminer (1 kg grønnsaker ++ pr dag...oops!). Og så kommer bcaa, kreatin og proteinpulver, men kan ikke si det kommer i samme kategorien som fiskeolje :p (Blærh).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du prøvd å spise mindre måltider, jeg mener ikke mindre mat, men ikke så mange ganger pr dag? Jeg spiser 2-3 ganger pr dag. I begynnelsen var det stress å få i seg all den maten pr måltid, men nå føler jeg meg normal når jeg drasser frem ørtenførti tallerker i ett måltid :p

Tar ikke så mye kosttilskudd jeg da, men jeg har ikke behov for det heller. Det eneste er faktisk tran :) Ellers spiser jeg så mye mat at jeg tror jeg får i meg det jeg trenger av vitaminer (1 kg grønnsaker ++ pr dag...oops!). Og så kommer bcaa, kreatin og proteinpulver, men kan ikke si det kommer i samme kategorien som fiskeolje :p (Blærh).

Spiser 3 ganger om dagen i gjennom snitt ja- eller prøver på 4 ganger. men blir små måltid- men de dagene jeg trener blir det mer:) så får i meg måltiden jeg skal, men grunnet stress og mistrivel på plassen jeg bor nå.. rinner det bare av.. men holder en stabil vekt og fått mer muskler på kroppen nå.. etter at jeg da trener styrketrening og får i meg proteintilskudd :) Så det er bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskrift på Lapper :) hentet fra lenabeatrice.net

post-2326-14440833129383_thumb.jpg

Ingredienser: 4 mellomstore egg, 4 ss kremfløte, 4 ss smeltet smør, 50 gram kokosmel (4-5 ss), en klype salt, sukrin melis etter ønske.

Sukrin melis er muligens ikke nødvendig, kokosmel har en god søtsmak i seg selv, men jeg ville prøve med litt ekstra søtt (ikke mye).

Sukrin melis valgte jeg fremfor sukrin for å unngå at sukrinen ikke skulle løse seg opp slik at lappene ble knasende. Har lest at noen har opplevd knasende bakst pga sukrin.

Jeg bruke bare en anelse salt.

Fremgangsmåte: pisk eggene til eggedosis, bland i det våte, så det tørre.

Min røre var ganske tykk, så tykk at den ikke rant ut i stekepanna.

Bakepulver ikke nødvendig synes jeg. Lappene hever godt under steking uten. Faller heller ikke sammen etterpå.

Klikk ut røra i stekepanna med skje. Trykk ut klikkene til ønsket tykkelse. Vil du ha tynne lapper trykker du de tynne. Jeg valgte å lage lapper med tykkelse omtrent som amerikanske pannekaker.

Husk at de hver seg under stekingen. Kan være lurt å teststeke en lapp først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brukernavn007
Kjapp deg på butikken og lag i vei missy :p

Orker.ikke.bevege.meg. :p Trening + forkjølelse = dårlig idé...Dobbelt så dårlig nå som før :meh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...