Gå til innhold

Lavkarbo oppskrifter:)


ThereseJP

Anbefalte innlegg

Det er 1 dl melk og en banan -- . Sunt og godt i hvertfall :p

Det kommer egentlig helt ann på, nå grovregna jeg kun. Men den smoothien er nesten 400 kcal, 3,2 g fett, 25 g protein, 55 g karbohydrater. Så for noen som takler karbiser greit er den ok (men gjerne litt mye kcal for de som teller kalorier), men for de som spiser lavkarbo så bør de tenke seg om. Jeg som holder meg unna 72 g kh pr dag ville jo nesten slukt dagsbudsjettet mitt i ei enkel drikke. Men igjen, lavkarbo kan jo være langt mer enn 72 g...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne er GOD: 100 g Philadelphia light, blandes m 3 eggeplommer, 3 hvitter piskes stive, tilsett sukrinmelis og kanel, bre ut i langpanne på bakepapir, stek på max 180 grader til gyllen, ta ut, rull saman og vips: Nesten som rullekake av sukkerbrød :D

Kvelds i går.. savner den enda :p (tatt fra et eldre BODY magazine) :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig pizzabunn inneholder ca:

1700 kcal

33 g fett

59 g protein

297 g karbohydrater

Denne pizzabunnen inneholder:

1099 kcal

31,6 g fett

103,4 g proteiner

93 g karbohydrater

Og holder til iallefall 2 veldig sultne voksne..og helt sikkert til 3 ikke fullt så sultne ^^(vi var forresten 3 stk spiste denne her..og det var fortsatt mat igjen!!)

Oppskrift?

1 eggehvite (bindemiddel)

80 g mandelmel

60 g bakepro

50 g hi-maize

50 g kruskakli

100 g havregryn (males til mel, spar litt når du skal kna den ut)

1,5 dl vann

2 ts bakepulver

1 ss olje

En klype salt

Bland alt sammen og ha på fyll som du vil ha. Stek som vanlig :) Smaker godt :D

(Oppskrift: kristine weber sitt oppskriftshefte; kriweb.no

post-233-14440833000946_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-233-14440833001395_thumb.jpg

Krydderkake ala Kristine Weber

1 egg

1 eggehvite

70 g mager kesam

40 g mandelmel

10 g bakepro

sukrin

sukrinmelis

2 ts kardemomme

2 ts kanel

En klype malt nellik

Pisk eggehviten stiv og sett til side. Pisk egg med sukrin, sukrinmelis og vend inn kesam og deretter det tørre. Rør forsiktig til en røre og vend forsiktig inn eggehviten til slutt.

Hell i en kakeform og sett i ovnen på 175 grader i ca 25 minutter.

(Glasur? 1 dl mager kesam, sukrinmelis, vaniljeessens og 1 plate gelatin)

Innhold:

312 kcal

44 g protein

7 g karbohydrater

11 g fett

(uten glasuren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-233-14440833001858_thumb.jpg

Vaffler til frokost.

15 g kruskakli

10 g havregryn

1 egg

3 eggehviter

Dæsj kesam (mager) (1 ts)

Bland alt sammen og stek. Ha gjerne en god del søtning i (jeg bruker splenda, gul boks som man får på alle matbutikkene) så slipper du eggesmak :p

Alle 3 inneholder:

192 kcal

7 g fett

22,2 g protein

8,5 g karbohydrater (vil man ha mindre så kan man fint bytte ut havregryn med bakepro)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

post-233-14440833002241_thumb.jpg

Magre lefser (med vaniljekrem(ikke så magert))

Søtning (splenda, nustevia, sukrin eller noe lignendes)

2 ss vann

2 eggehviter

1 egg

10 g fiberfin

10 g vaniljeprotein (brukte casein-pulver)

1 ts fiberhusk

1 klype salt

Pisk eggehvitene og søtning stive. Ha resten av ingrediensene i en bolle for seg, og rør godt. Vend inn eggehvitene. Ha på bakepapir og smør det ut i tynt lag.

Jeg dobla røra og klarte kun halve :p

Stek på 200 grader i 10 minutter.

164 kcal

6,36 g fett

5 g karbohydrater

21,4 g protein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer egentlig helt ann på, nå grovregna jeg kun. Men den smoothien er nesten 400 kcal, 3,2 g fett, 25 g protein, 55 g karbohydrater. Så for noen som takler karbiser greit er den ok (men gjerne litt mye kcal for de som teller kalorier), men for de som spiser lavkarbo så bør de tenke seg om. Jeg som holder meg unna 72 g kh pr dag ville jo nesten slukt dagsbudsjettet mitt i ei enkel drikke. Men igjen, lavkarbo kan jo være langt mer enn 72 g...

Ja, har du regna det ut i fra 100 gram du da ? Når man lever lavkarbo- e det ikke så nøye med å tell kcal- Det e viktig å skill mellom lavkarbo og GI..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har du regna det ut i fra 100 gram du da ? Når man lever lavkarbo- e det ikke så nøye med å tell kcal- Det e viktig å skill mellom lavkarbo og GI..

Jeg fokuserer mer på antall kh og ikke GI. Da jeg ikke følger Fedon :)

Og ut ifra 100 gram? Nei, jeg regna ut ifra det som stod oppgitt i oppskriftene. Kcal er ikke så viktig, det stemmer, men jeg har dem i bakhodet. Spist lavkarbo så lenge at det går av seg selv :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaniljeboller (12 små)

Opprinnelig er oppskriften slik:

http://dedication.blogg.no/1327567220_nydelige_vaniljebolle.html

Min ble slik (man tar det man har):

En liten dæsj smør og pittelitt olje

1,5 dl laktosefri lettmelk

0,5 dl vann

1 ss agave-sirup

Søtning

En pakke tørrgjær

50 g bakepro

20 g kokosmel

40 g vaniljeprotein

1 ss fiberhusk

Smelt smør, tilsett olje og melk. Og sirupen.

Varm opp til 37 grader.

Bland det tørre. Tilsett det våte. Bland godt og la det stå et par minutter før du blander litt til. Heves i 45 minutter.

Blir veldig klissete deig, men fukt hendene så går det greit. Eller bruk ei skje og putt i muffinsform. La dem heve litt til mens ovnen varmer seg.

Stek på 200 grader i 10 minutter.

Konklusjon: Rebecca liker dem veldig godt, Maren mente på at jeg kunne få alle selv; hun takler ikke proteinpulver! Men for dere som ikke er like pinglete som hun så anbefales de ;-)

Pr bolle(12 stk):

40,4 kcal

0,6 g fett

7,1 g protein

1,3 g karbohydrat

post-233-14440833007801_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

post-233-14440833009644_thumb.jpg

Boller

:D

Oppskrift fant jeg på fotballfrue.no, gjorde ørsmå forandringer, slik ser hennes oppskrift ut:

6 stk

80 g mandelmel

1 egg

2 ss kremfløte

3 ss kesam

4-5 ss sukrin

en klype salt

50 g smør

en toppet ts bakepulver

2-3 ss fiberhusk

2 ss kardemomme

Jeg brukte ikke mørkt mandelmel, men lyst (som da er skåldede mandler ;)). Og gresk yoghurt istedenfor kesam!

Pisk sammen egg og sukrin. Tilsett kesam og fløte. Smelt smøret og ha det oppi røra. Tilsett alt det tørre. La gjerne deigen hvile 10-15 min. Rull ut til boller og stek på 180 grader i 20-25 min

Pr bolle blir det da 1,6 g karbohydrater 8-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-233-14440833010073_thumb.jpg

okosboller ala Kristine Weber

3 eggehviter

Sukrinmelis

Vaniljeessens

5 plater gelatin

0,4 dl kokende vann

Legg gelatinen i bløt i kaldt vann. Visp eggehvitene helt stive og bland inn sukrinmelis+vanilje litt etter litt. Klem vannet ut av gelatinen og smelt den i det kokende vannet. Hell gelatinen i en tynn stråle i eggehvitemassen mens vispen går.

Ha folie på et brett, lag en sprøytepose og lag små kokosboller. Sett det kjølig til det stivner, ca 30-40 min. Pynt med sjokolade og kokos (glasur: kakao, sukrin, sukrinmelis, eggehvite og litt espresso/kaffe(jeg brukte kun vann)).

Alle kokosbollene (uten glasur):

73 kalorier

18 g protein

0,4 g karbohydrater

0 g fett

(Hva kan jeg si? Jeg hører vel hjemme på kjøkkenet?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...