Gå til innhold

Krigen om lavkarbo


Vegard L

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sjefen på jobb idag: "Ah, salat igjen, Nolita!" Så snur han seg til de andre og sier "Hun spiser sånn LCHF" (lol).

Jeg: "Eeeeeh, nei, jeg gjør ikke det altså."

Han: "Men du spiser ikke brød?"

Jeg: "Nei...det er sant, men -"

Han: "Du spiser ikke ris?"

Jeg: "Nei, jeg spiser ikke ris" (jeg liker ikke ris:P)

Han: "Hva spiser du da?"

Jeg: "Stort sett sunn mat - kjøtt og...Han:"LCHF altså!"

Jeg: "..kjøtt og grønnsaker.. poteter iblant. Du vet.. vanlig, sunn mat?"

Han: "Men altså, hva slags diett går du på da, hva HETER den?" :rofl:

Folk er så opphengt i LCHF, haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Studien ser på sammenhengen av inntaket av karbohydrater og protein med forekomsten av hjertesykdom. Ekspertene til VG velger å fokusere på fettinntaket.

Hvis du går på lavkarbo uten å være overvektig får du den uheldige virkningen av høyt fettinntak. Da øker kolesterolet hos de aller fleste, hos enkelte opp til en dobling. Dette øker igjen risikoen for hjerte- og karsykdommer, sier Retterstøl og legger til:

- Hvis lavkarbo-moten holder seg i mange år, så frykter man at tilfellene av hjertesykdommer vil øke.

Enten så har de ikke lest studien, eller så satser de på at folk flest ikke gidder å undersøke hva studien egentlig undersøkte. Sitter og skriver på en artikkel om studien nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på om dette er ironisk ment, men velger å tolke det slik. Det er forskjell på å opprettholde energinivå gjennom dagen og løpe i 9 km

Løpe 5 - 9 Km 3 dager i uken og opprettholde energinivået i hverdagen er for meg ikke noe problem på lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I denne artikkelen nevner han at at lavkarbo-kosthold er både positivt og negativt, men etterhvert ramser han opp en haug med bivirkninger ved å være i ketose. Man vet jo ikke helt hva man skal tro siden dette kommer fra Iform, men jeg har hvertfall ikke hatt noen av de bivirkningene som nevnes bortsett fra litt svimmelhet, men det var pga jeg fikk i meg for lite fett de første dagene når jeg startet på LCHF. Hva mener dere?

Fullere muskler, mer pump og bedre definisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne artikkelen nevner han at at lavkarbo-kosthold er både positivt og negativt, men etterhvert ramser han opp en haug med bivirkningerved å være i ketose. Man vet jo ikke helt hva man skal tro siden dette kommer fra Iform, men jeg har hvertfall ikke hatt noen av de bivirkningene som nevnes bortsett fra litt svimmelhet, men det var pga jeg fikk i meg for lite fett de første dagene når jeg startet på LCHF. Hva mener dere?

Fullere muskler, mer pump og bedre definisjon.

haha "bruk den glysemiske indexen"

trolololol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha "bruk den glysemiske indexen"

trolololol

"Spis mer karbohydrater om morgenen, og mindre etter klokken 17."

Spis måltider som inneholder både karbohydrater, proteiner og fett. Spis karbohydratene i hyppige og små doser gjennom dagen.

Spis cirka 75 gram av karbohydrater med lav Gl sammen med protein innen en time etter vekttrening. Etter forbrenningstrening, vent en time før du spiser."

+++

høhøhø

iForm og Treningsforum leser jeg bare som underholdning en gang iblant, Fitnessbloggen leses for informasjon.

12_you-funny-kid.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig saklig

Hehe, var på jobb og skummet bare såvidt over artikkelen. Nå har jeg lest gjennom, men kom bare halvveis før jeg nesten gav opp.

  • Den korte versjonen:

Glem at den artikkelen eksisterer.

  • Den lange versjonen:

Mesteparten av det jeg leste er direkte feil, men presenteres som ubestridelige fakta. Eksempler:

I millioner av år var vi samlere og jegere. Vi eksisterte på korn, grønnsaker, frukt, bær og et og annet dyreslakt. Kostholdet bestod av over 70 prosent naturlige, fullverdige, av glykemiske og mineralrike karbohydrater.

Dette har ingen støtte i litteraturen overhode. Kostholdet vårt i fortiden har variert mye etter hvor i verden man var, men av det som er tilgjengelig av litteratur på området så er ikke kostholdet beskrevet i artikkelen i nærheten av det som var realiteten.

Men etter hvert som den sosiale evolusjonen tok over for den biologiske evolusjonen (det desperate behovet for å være slank - med en gang!), har mange av oss byttet ut den naturlige matkjeden med lettvinte løsninger, et kosthold som gir oss det vi ønsker i dag, og som betaler seg gjennom morgendagens helse... og morgendagens fysikk. Det jeg refererer til her, er høy-protein/lav-karb dietten.

Et lavkarbo/steinalderkosthold er vel snarere et bytte tilbake til den naturlige maten, og ikke vekk fra den. Med mindre industrimat som grandiosa og pølse er vårt naturlige kosthold da.

Det eneste en høy-protein/lav-karb diett er bra for, er som en snarvei. Det vil hjelpe deg i å nå dine mål på kort sikt, MEN ... forstå dette - det er kun en korttidsløsning, og ikke en sunn tilnærming mot å miste fett.

Feil

Du vil legge på deg (kanskje alt) vekten igjen etter fem dager, når du går tilbake til en "normal diett", og det er prisen du betaler.

Feil (kommer selvfølgelig an på hvor mye du har gått ned og hva man definerer som en normal diett).

Hjernefunksjonene lider fordi ketoner ikke er energi kilden den foretrekker. Forskning viser at læring, minne, reaksjonstid og humør blir skadelidende.

Det viser ikke forskning. Det er ikke noen studier (meg bekjent hvertfall) som er designet for å kunne si noe om dette. At glukose har en effekt på hukommelsen er det mange studier som viser, men dette er ikke studier som er gjort i kontekst av ketosetilstand.

Så kommer vi til bivirkningene av ketose, tar bare med noen:

Lavere metabolsk hastighet på grunn av kroppens følelse av å være i et sultstadium.

Tja, siste studien som så på akkurat dette viste akkurat det motsatte, lavkarbodietten gav høyere forbrenning.

Høyere forbrenning med lavkarbo? | Frisk og Funksjonell

Lavere antall muskelmitokondrier (de små fettforbrennende plantene inni muskelcellene), som minsker effektiviteten til fett forbrenning i muskelcellene.

Redusert antall mitokondrier ved økt fettinntak? Mitokondriene er organellene som står for fettforbrenningen, og i ketose vil fettforbrenningen oppreguleres, og det vil bli flere mitokondrier. Dette skjer også ved utholdenhetstrening.

Stort press på nyrene, og mulighet for langvarig skade, på grunn av økt proteinmetabolisme i blodomløpet.

Forutsatt et ekstremt proteininntak, og såvidt vi vet bare ved eksisterende nyresykdom. Proteinforgiftning - noe å frykte? - Fitnessbloggen

Stort press på lever, og mulighet for langvarig skade.

Fordi at?

Så kommer kostholdstipsene:

Bruk den Glykemiske Indeksen (GI) for å rangere karbohydratene for å bestemme deg for hvilke du skal bruke.

GI kan være nyttig, men så lenge man ikke tar hensyn til total mengde karbohydrater så er det ganske verdiløst.

Hold deg fortrinnsvis til mat med Gl under 60. Spis mer karbohydrater om morgenen, og mindre etter klokken 17.

Bakt potet, vannmelon, gulrøtter, ananas, fullkornsbrød, banan er altså nei-mat, mens potet (denne gangen ikke bakt), appelsinjus, muffins, druer og spaghetti er ja-mat.

Spis cirka 75 gram av karbohydrater med lav Gl sammen med protein innen en time etter vekttrening. Etter forbrenningstrening, vent en time før du spiser.

Ikke spis mer enn 150 gram karbohydrater etter klokken 17.

Ikke innta karbohydrater med høy GI etter treningen. Det vil ikke stimulere til glykogenoppfylling mer enn det karbohydrater med lav GI gjør, og det kan lettere lagres som fett.

Ikke spis mer enn 50 gram av noen som helst type karbohydrat om gang

Forfatter skal slite med å begrunne disse påstandene, da de er totalt meningsløse uten å sette det inn i en kontekst.

Ble mye slakting nå, men syns rett og slett artikkelen var latterlig dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, var på jobb og skummet bare såvidt over artikkelen. Nå har jeg lest gjennom, men kom bare halvveis før jeg nesten gav opp.

Siktet ikke til deg men han som skrev artikkelen:)

Kjenner følelsen, det er omtrent som å diskutere med nykristne som tror jorden er 6000 år gammel og at dinosaurer aldri fantes. Det blir liksom litt for mye wtfroflbanana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg: nei, jeg slanker meg ikke..jeg bare prøver spise maten vi er skapt for å spise..

Tihi

Stone Age diet included processed grains - Technology & Science - CBC News

The broad spectrum revisited: evide... [Proc Natl Acad Sci U S A. 2004] - PubMed - NCBI

Hvis du gidder å lese hele, så er dette også en interessant artikkel om lavkarbo

The Blog of Michael R. Eades, M.D. » Can your food make you fit?

Michael Eades <3

Jeg brukte å lese artiklene hans før for underholdningen sin skyld, men i det siste er jeg blitt mer glad i raw veganere. Jeg har enda ikke klart å bestemme meg for hvem av de er mer full of shit, Eades eller militante veganere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...