Gå til innhold

Krigen om lavkarbo


Vegard L

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du lyver ikke. Du bare er overbevist over det er sånn det er. Og du har sånn delvis rett også. Jeg pleide også å være hellig overbevist om at lavkarbo var veien til all lykke, men så begynte jeg åstudere hva som egentlig skjer i kroppen når man spiser det, kontra noe annet. Spiste nesten ikke karbo av frykt for vekten og helsen en periode. Ikke frukt, ett uvalg bær og ett utvalg grønnsaker. Det er veldig hemmende i hverdagen, og det førte mest sannsynlig til etterhvert at kroppen min ikke greide å restituere seg like bra med tanke på to knallharde treninger hver dag.

Jeg hjelper en god del av mine venner på rett vei med kosten og vekten, og jeg kutter alltid ut de "verste" karbokildene i mitt syn først, altså sukker og korn. Bare der blir helsen og vekten drastisk endret nesten med en gang. Jeg har også forstått at det er to grunner til at jeg og andre ikke har gått ned i vekt på ett år (jeg har mistet 12 kg over sommeren bare ved å spise max 1600 kcal pr dag), den ene er fordi vi stresser, den andre er fordi vi glemmer, eller husker ikke på det vi putter i munnen utenom. Den ene håndfulle neven nøtter blir fort noen kalorier, det samme blir en fløteskvett i kaffen og en en klatt smør på fisken sin. Men jeg har også blitt frelst på at det finnes "gode" karbokilder også, f.eks vanlig, hvit ris som er overlegen karbokilde til den brune risen. Man trenger ikke å leve høykarbo eller lavkarbo, man trenger å spise sunt og smart, og det trenger ikke å bety å kutte helt ut ett eller to makronæringsstoffer.

Det finnes nok en del mennesker der ute av verdens befolkning som trenger å begrense karboinntaket sitt, det er kvinner med befruktningsproblemer, folk med diabetes og barn med ADHD, autisme og epilepsi. Det viser seg at de har god effekt av lavt karboinntak for å kontrollere sykdommen sin. I tillegg kan ekstremt overvektige mennesker ha godt av karborestriksjon. Jeg har dessverre til gode å lese noe plausibel littertaur om hvorvidt de ville oppnådd samme effekten med å spise smartere karbo istede for lavere karbo.

Signed (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. du må ikke spise i kalori underskudd vær dag for å holde vekten

2. Et høyt proteininntak vill hjelpe med sultfølelsen, slik at du lettere kan regulere fra dag til dag

3. Et høyt aktivitetnivå gjør at du kan fokusere enda mindre på kalorier ( selv om dette varierer, for noen er høyt aktivitetsnivå sultdempende for andre en unnskyldning til å frotse )

4. Når en først har slitt med overvekt en gang er det mye som tyder på at det er noe en må jobbe med resten av livet. Dvs vi som har vert overvektige må i større grad passe på inntaket vårt mens andre ser ut som de kan fråtse på mcD uten problem

5. Om en først skal spise et lavkarbo kosthold så gjør noe i retning av det Vegard Lysne gjør.

6. I midtøsten er det barn som ikke kjenner en annen tilværelse av krig, i afrika dør barn av sult og vannmangel som følge av diare. Å telle kalorier av og til for å regulere kroppsvekt er ikke et stort problem om du setter det i perspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næringsmiddelindustrien er skyld i at mange mennesker har dødd rundt omkring i verden fordi de heller ønsker at vi skal spise bearbeidet næringsfattig mat i stedet for naturlig mat.

Det var da voldsomt...

Nestle feks anbefalte afrikanske kvinner å bruke morsmelkerstatning i stedet for brystmelk..

Det kan ha med mor-til-barn-smitte av sykdommer i belastede områder. I utgangspunktet anbefales fullamming, men det finnes unntak, og der er morsmelkerstatning det beste valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener, og jeg er selvsagt glad for at du har funnet noe som passer for deg. Det er det viktigste!:)

Bare lurer på en ting.. Har du forsøkt lavkarbo?

Nei du skjønner absolutt ikke hva jeg mener, du har misforstått det meste jeg skrev. De 3 første punktene er konkrete råd for å holde vekten uten å telle kalorier. Du fikk anbefaling om høyt aktivitetsnivå til å bli "telle kaloriene når man trener."1. Nei, men alikevel kan du ikke la være å telle. Tenker at det blir feil fokus. Hvor mange kalorier man får i seg blir viktigere en hvor næringsrik maten er. Dessuten kan kaloritelling trigge til spiseforstyrrelser.

Ja jeg har spist strikt lavkarbo i flere måneder. Fikk helt ok resultater på vektnedgang i en periode, og en veldig kjekk diett å starte med ettersom jeg hadde lagt på meg mye som følge av en operasjon. Foretrekker en diett med karbohydrater i, men har ikke problem med at noen ønsker å spise lavkarbo.

4. Hvis å jobbe med vekten = det samme som å telle kalorier, så tenker jeg at det er slitsomt, tung, vanskelig og kjedelig. Det er vel en grunn til at det finnes så mange overvektige.

Hvorfor ikke bare spise mat som gir lengre og bedre metthetsfølelse, som ikke gir svingninger i blodsukker, insulin og andre hormoner. Samtidig som man får i seg alle næringstoffer, inkludert fett. Det er ikke mye næring i hvit ris, som ble anbefalt over her.

tror fåtallet av oss kan frotse på mc'rn.

Nok et tegn på at du ikke har lest hva jeg skrev. Om du ser så oppfordrer jeg til høyt protein inntak for det virker sultdempende. Jeg sa ikke du måtte telle kalorier. Du misforsto også Mc D kommentaren min som handlet om hvordan det kan virke for oss tidligere overvektige når vi ser andre spise junk. Det er klart at de ikke frotser, men det føles urettferdig for oss.

Noe som det kan virke som flere og flere idrettsutøvere erfarer.

De fleste idretsutøvere som spiser etter lavkarbo prinsippene supplementerer med karbo under løp/aktivitet

6. Hehe... Her skjønner jeg ikke helt sammenligningen. Er det fordi det er kjipt å telle kalorier at du sammenligner. Litt sånn.." jaja, det er andre som har det værre enn meg" Eller er det fordi vi har tilgang til raffinerte bearbeidete produkter, som stakkars de ikke har.

Nettopp derfor bør man spise seg god og mett, fordi det finnes mange barn og mennesker i verden som ikke er så heldige som oss. " sette pris på maten". Næringsmiddelindustrien er skyld i at mange mennesker har dødd rundt omkring i verden fordi de heller ønsker at vi skal spise bearbeidet næringsfattig mat i stedet for naturlig mat. Nestle feks anbefalte afrikanske kvinner å bruke morsmelkerstatning i stedet for brystmelk..

her drar du det jeg skrev helt ut av proporsjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke derfor over 1/3 av verdens befolkning ikke ammer..

Det var ikke det vi snakket om. Det er ingen som fraråder disse å amme, snarere brukes det store ressurser for å få flere til å amme rundt omkring i verden.

Du kritiserte Nestlé for å ha frarådet noen å amme. Jeg påpekte at dette kan være helt legitimt om situasjonen tilsier dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager hvis jeg misforsto deg. Og det 6. punktet skjønte jeg ikke i det hele tatt.

Jeg bare mener at å telle kalorier blir feil i mine ører, og jeg forbinder det med en slankekur/diett. Hvis du føler at det er det som er riktig for deg, så er det bra. og hvis du klarer å leve med det, enda bedre.

Jeg har flere venninner som sverger til Grethe roede, og jeg støtter de selvsagt 100%. ( hver eneste gang)

Alikevel så ser jeg at problemet ikke ligger i å gå ned i vekt. Det kan alle klare!

Problemet kommer ofte etter dietten. Å holde vekten.

Det er problemet med alle slankekurer, når man er ferdig så vet man kun 2 ting, hvordan man å går opp i vekt ( fordi det har man gjort før) og hvordan man går ned i vekt ( dietten)

Det viktigste og det vanskeligste har man ikke lært enda, og det kommer etter dietten. Å holde vekten samtidig som man skal leve et normalt liv, med stress, ups and downs, sykdom og andre utfordringer. Dette klarer de færreste å lære og derfor går i jojoslanking fella. De klarer kun 2 av tingene ved å slanke seg, gå opp og ned i vekt.

Derfor tenker jeg det er mer hensiktsmessig og lettere med et kosthold som gjør en mett og god, uten å være opphengt i kaloriene. Et kosthold man kan leve på resten av livet.

Skal man telle kalorier resten av livet? Det tror jeg er sinnsykt vanskelig. Det er bevist at de fleste ikke klarer det, for da hadde Grethe roede vært konk.

men herregud da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du gi meg ett eksempel på et fettfattig kosthold som er mettende?

Hvis man kutter ut fettet, må man erstatte dette med karbohydrater. Og hvis karbohydrater øker insulinet som igjen har en synergieffekt med leptinet, som igjen sies å øke sultfølelsen, vil jo lavfett kosthold ha en omvendt effekt enn metthet.

USA er ett godt eksempel på dette, de fjerner fettet og erstatter det med karbohydrater, og amerikanerne blir bare tjukkere og tjukkere

Norge følger godt etter og vi har vel aldri hatt så mye light produkter som nå.. Alikevel blir vi bare fetere og fetere.

Dessuten er fett viktig for at cellene i kroppen skal fungere optimalt. Mens vi ser at visse karbohydrater ødelegger celler..

Jeg tror at fettets viktige egenskaper er undervurdert, og at vi i framtiden vil finne ut at fett er nøkkelen til sykdommer som ms, parkinson ol.

Sykdommer som ikke finnes i land der de har et avslappet forhold til fett. ( dette siste er kun min teori )

ffs.

Bare spis masse proteiner så går det bra med sultfølelsen.

Insulin…an Undeserved Bad Reputation » Weightology Weekly

Og les den og del 2. Please.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gi meg ett eksempel på et fettfattig kosthold som er mettende?

Hvis man kutter ut fettet, må man erstatte dette med karbohydrater. Og hvis karbohydrater øker insulinet som igjen har en synergieffekt med leptinet, som igjen sies å øke sultfølelsen, vil jo lavfett kosthold ha en omvendt effekt enn metthet.

USA er ett godt eksempel på dette, de fjerner fettet og erstatter det med karbohydrater, og amerikanerne blir bare tjukkere og tjukkere

Norge følger godt etter og vi har vel aldri hatt så mye light produkter som nå.. Alikevel blir vi bare fetere og fetere.

Dessuten er fett viktig for at cellene i kroppen skal fungere optimalt. Mens vi ser at visse karbohydrater ødelegger celler..

Jeg tror at fettets viktige egenskaper er undervurdert, og at vi i framtiden vil finne ut at fett er nøkkelen til sykdommer som ms, parkinson ol.

Sykdommer som ikke finnes i land der de har et avslappet forhold til fett. ( dette siste er kun min teori )

Vegetarianere har i gjennomsnitt en lavere kroppsvekt enn andre populasjoner, og de spiser i høyeste grad høykarbo. Dette er individuelt. Det finnes mange befolkninger som har levd på høye mengder karbohydrater, f.eks. mange steder i Asia og Afrika.

Leptin er forøvrig et hormon som øker mettheten, ikke sultfølelsen. Hvordan insulin og leptin påvirker hverandre er veldig komplisert, men det vi vet er at de bruker noen av de samme signalveiene intracellulært, slik at en overdreven insulinproduksjon (ved insulinresistens) kan bidra til å utvikle leptinresistens, slik at leptinsignalet ikke virker.

Det er ingen tvil om at karbohydratrestriksjon er det mest effektive ved insulinresistens. Men uten insulinresistens, for et aktivt menneske, er det ingenting i veien for at mer karbohydrater skal være noe problem. Alle reagerer ulikt, men ved overvekt/insulinresistens/diabetes/inaktivitet ville jeg absolutt anbefalt å holde tilbake på karbohydratene.

Du skriver at visse karbohydrater ødelegger celler. Hvilke karbohydrater tenker du på og hvor har du dette fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gi meg ett eksempel på et fettfattig kosthold som er mettende?

Et kosthold med mye proteiner. Utenom det kommer det ann på hva du legger i fett-fattig, de fleste her inne som kjører høy karbo kosthold får i seg det som trengs av fettkilder.

USA er ett godt eksempel på dette, de fjerner fettet og erstatter det med karbohydrater, og amerikanerne blir bare tjukkere og tjukkere

Bare fordi Amerikanerene konsumerer et høyt nivå med sukker og pga dette får i seg for mye kalorier, betyr ikke at den rake motsetningen er løsningen.

Dessuten er fett viktig for at cellene i kroppen skal fungere optimalt. Mens vi ser at visse karbohydrater ødelegger celler..

Du kan ikke komme med en så alvorlig påstand uten kilder.

Jeg tror at fettets viktige egenskaper er undervurdert, og at vi i framtiden vil finne ut at fett er nøkkelen til sykdommer som ms, parkinson ol.

Sykdommer som ikke finnes i land der de har et avslappet forhold til fett. ( dette siste er kun min teori )

Blant de som har peiling på ernæring er ikke fettet undervurdert.

Det er ikke din "teori" det er noe du tror eller mistenker. Ordet teori i vitenskapelig sammenheng har mye større tyngde enn brukt i det folkelig. Du har ikke engang en hypotese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning de siste årene tyder på at " advanced glycated end product" spiller en stor rolle i aldersrelaterte sykdommer som Alzheimer, hjerte-kar, diabetes 2 ol.

Det finnes massevis av kilder rundtomkring hvis man søker advanced glycated end product på nettet.

Forskere har klart å forlenge marks liv med 6 ganger ved å kontrollere blodsukkeret.

Forskning på mus gjorde viste det samme. De levde lenger og ble ikke tjukke.

Cynthia Kenyon-The Biologist Who Extends Lifespans - Events - LONGECITY

1. Det er DIN oppgave å finne fram kilder

2. Mark =/= menneske

3. Mus er vertfall ikke lik menneske

Kom med noe skikkelig. og bevis påstandene dine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...