Gå til innhold

Krigen om lavkarbo


Vegard L

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sitter og spiser på de beste knekkebrødene jeg har smakt noen gang (selv uten pålegg, smør e.l.). Det er faktisk hjemmelagede lavkarbo-knekkebrød. Ingredienser: Linfrø, gresskarkjerner, sesamfrø, grov sammalt rug, lettkokte havregryn og vann (muligens også solsikkekjerner).

Det blandes sammen, rulles ut til deig og stekes i ovnen. Fett, fett, fett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og spiser på de beste knekkebrødene jeg har smakt noen gang (selv uten pålegg, smør e.l.). Det er faktisk hjemmelagede lavkarbo-knekkebrød. Ingredienser: Linfrø, gresskarkjerner, sesamfrø, grov sammalt rug, lettkokte havregryn og vann (muligens også solsikkekjerner).

Det blandes sammen, rulles ut til deig og stekes i ovnen. Fett, fett, fett!

Ser deg og høyner med knekkebrød av 400g karbonadedeig, 5 egg og 200g havregryn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns norsk kosthold med variert innhold er best ut fra mitt faglige ståsted. og at dagbladet må finne seg noe annet å skrive om enn lavkarbo og slanking

Hva er ditt faglige ståsted? Hva er et norsk kosthold? Hva er variert innhold?

Er brødmat til frokost, lunsj og kvelds + pasta til middag variert innhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg prøver egentlig å unngå slike diskusjoner om lavkarbo, da mine fantastiske resultater kommer av mitt helsemessige dårlige utgangspunkt og ikke kan overføres direkte til hvordan friske mennesker opplever en slik livsstil...

men...

er det faktisk fortsatt noen som ikke tror på at frukt påvirker blodsukkeret nevneverdig??

ikke at jeg vil virke som en bedreviter eller noe, jeg er absolutt ingen ekspert, men alle mine barn har reagert kraftig på rene fruktmellommåltider, og alle vi har hatt kontakt med innen helsevesenet har jo også bekreftet våre erfaringer på dette området.

det er ytterst få i min omgangskrets som annser frukt alene som et ok mellommåltid, hverken for store eller små, derfor jeg stusser litt... hehe...

Neisj, jeg anser det også sånn at frukt egentlig bør spises sammen med annen mat, det er bare vanskelig å gjøre det i praksis hele tiden. Mye lettere å stuppe ned tre bananer uten noe mens man er på farta. Dessuten lager jeg vel aldri noe spesielt hvor det egentlig passer seg å blande inn noen epler eller pærer :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er ditt faglige ståsted? Hva er et norsk kosthold? Hva er variert innhold?

Er brødmat til frokost, lunsj og kvelds + pasta til middag variert innhold?

MItt faglige ståsted er i det ernæringsfaglige område. Det blir for omfattende å forklare her hva norsk kosthold er dersom du ikke er klar over det selv.

Variert innhold er et kosthold som inneholder riktige mengder av de 6 næringsstoffene vi har og da spesielt de 3 energigivende.

Det du gir som eksempel er et veldig ensidig kosthold med ekstremt høy mengde av karbohydrater. MEN, dersom brødmaten og pastaen er skikkelig grove, fullkorn produkter, altså det vi kaller for langsomme karbohydrater (polysakkarider) og ikke er hovedinnholdet i måltidet... ja da kan det være en del av et variert innhold.

Lavkarbo betyr ikke "ingen"-karbo, men mindre mengde en vi har tradisjonelt vært vant med i kostholdet vårt OG riktig kabohydrater, altså fiber og polysakkarider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MItt faglige ståsted er i det ernæringsfaglige område. Det blir for omfattende å forklare her hva norsk kosthold er dersom du ikke er klar over det selv.

Variert innhold er et kosthold som inneholder riktige mengder av de 6 næringsstoffene vi har og da spesielt de 3 energigivende.

Det du gir som eksempel er et veldig ensidig kosthold med ekstremt høy mengde av karbohydrater. MEN, dersom brødmaten og pastaen er skikkelig grove, fullkorn produkter, altså det vi kaller for langsomme karbohydrater (polysakkarider) og ikke er hovedinnholdet i måltidet... ja da kan det være en del av et variert innhold.

Lavkarbo betyr ikke "ingen"-karbo, men mindre mengde en vi har tradisjonelt vært vant med i kostholdet vårt OG riktig kabohydrater, altså fiber og polysakkarider.

Ok, først sier du at du har bakgrunn i det ernæringsfaglige, og deretter sier du at vi har 6 næringsstoffer. Jeg kan nevne 8, og da har vi bare tatt for oss B-vitaminene.

Hvor står du i det ernæringsfaglige miljøet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, først sier du at du har bakgrunn i det ernæringsfaglige, og deretter sier du at vi har 6 næringsstoffer. Jeg kan nevne 8, og da har vi bare tatt for oss B-vitaminene.

Hvor står du i det ernæringsfaglige miljøet?

Jeg er ernæringslærer.

Og B-vitaminene er en del av 1 gruppe ikke-energigivende næringsstoffer vi har; nemlig VITAMINER.

De andre vi har, dersom du ikke her helt sikker, er: fett-karbohydrater-proteiner-vitaminer-mineraler-sporstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MItt faglige ståsted er i det ernæringsfaglige område. Det blir for omfattende å forklare her hva norsk kosthold er dersom du ikke er klar over det selv.

Variert innhold er et kosthold som inneholder riktige mengder av de 6 næringsstoffene vi har og da spesielt de 3 energigivende.

Det du gir som eksempel er et veldig ensidig kosthold med ekstremt høy mengde av karbohydrater. MEN, dersom brødmaten og pastaen er skikkelig grove, fullkorn produkter, altså det vi kaller for langsomme karbohydrater (polysakkarider) og ikke er hovedinnholdet i måltidet... ja da kan det være en del av et variert innhold.

Lavkarbo betyr ikke "ingen"-karbo, men mindre mengde en vi har tradisjonelt vært vant med i kostholdet vårt OG riktig kabohydrater, altså fiber og polysakkarider.

At fullkornsprodukter kan være en del av ett variert kosthold er helt korrekt også etter min mening, men jeg ser ikke at korn har noe i ett dagligdags sunt kosthold i de mengdene som spises her på bjerget da korn hindrer næringsopptak og er direkte korrelert med en del helsemessige utfordringer vi står ovenfor. Alle næringsstoffene er mulig å få i seg uten korn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ernæringslærer.

Og B-vitaminene er en del av 1 gruppe ikke-energigivende næringsstoffer vi har; nemlig VITAMINER.

De andre vi har, dersom du ikke her helt sikker, er: fett-karbohydrater-proteiner-vitaminer-mineraler-sporstoffer.

Hvordan blir du ernæringslærer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

syns norsk kosthold med variert innhold er best ut fra mitt faglige ståsted. og at dagbladet må finne seg noe annet å skrive om enn lavkarbo og slanking

Hva er ditt faglige ståsted? Hva er et norsk kosthold? Hva er variert innhold?

Er brødmat til frokost, lunsj og kvelds + pasta til middag variert innhold?

Når det er snakk om kosthold sier mange at vanlig norsk mat og sunt folkevett rekker lenge, men hvor vanlig og hvor norsk er egentlig maten vi spiser? Bortsett fra det Vegard nevner har vi blant annet posemat, snarkokt ris, margariner, ferdigmat full av matsminke og sukker, e-stoffer og kjøtt fra dyr som ikke lever slik husdyr burde for at kvaliteten blir best. For å nevne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:thumbsup: Ikke akkurat...

Dere får starte et tråd om utdannelse innen ernæring så finner dere det sikkert ut på en annen måte. ;)

Et raskt googlesøk etter "ernæringslærer" gir nøyaktig ingen relevante treff.

Jeg utdanner meg til klinisk ernæringsfysiolog, som foregår på universitetet, hvor utdanner man seg til ernæringslærer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er snakk om kosthold sier mange at vanlig norsk mat og sunt folkevett rekker lenge, men hvor vanlig og hvor norsk er egentlig maten vi spiser? Bortsett fra det Vegard nevner har vi blant annet posemat, snarkokt ris, margariner, ferdigmat full av matsminke og sukker, e-stoffer og kjøtt fra dyr som ikke lever slik husdyr burde for at kvaliteten blir best. For å nevne noe.

Helt enig. Man burde heller jobbe for at folk blir opplyste om hva de putter i kroppen og får kunnskaper om hva som finnes i mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et raskt googlesøk etter "ernæringslærer" gir nøyaktig ingen relevante treff.

Jeg utdanner meg til klinisk ernæringsfysiolog, som foregår på universitetet, hvor utdanner man seg til ernæringslærer?

Da får du jo en god utdannelse innen ernæring. Jeg har fått min utdannelse på Høyskole, ved å bli Yrkesfaglærer i ernæring, helse og miljø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...