Gå til innhold

Ned i vekt til sommeren?


marphil

Anbefalte innlegg

For det første synes jeg du gjør det rett i å unngå telling av kalorier fordi du vil unngå å havne tilbake til gamle vaner. Ettersom du har slitt med en spiseforstyrrelse før føler jeg ikke at jeg skal komme med råd, ettersom det er så mye mer enn bare mat som ligger til grunn for en spiseforstyrrelse. Jeg er ikke faglig kvalifisert til å råde deg ettersom en spiseforstyrrelse for mange kan ligge i bakhodet resten av livet og jeg kan ved en feil gi råd som tolkes feil/trigger gamle vaner.

Det jeg kan fortelle deg er at du ligger altfor lavt i kaloriinntaket selv om du lar være å telle kalorier. Du er flink til å trene, noe som betyr at du må ligge på et mye høyere kalorinivå enn nå for å vedlikeholde vekta, og en del mer for å gjennomføre en sunn vektreduksjon. Kroppen din trenger mer mat for å gjennomføre oppgavene sine optimalt, det er snakk om å leve, ikke overleve.

Det går greit om du kommer med noen råd for min del...spiseproblemene mine har jeg kontroll over slående jeg ikke begynner å teller kalorier osv... Men må jeg altså fortsatt spise mer mat ? Synes jeg spiser mye jeg men skal prøve å få inn enda mer...jeg spør om råd her fordi jeg vil lære å spise riktig og nok..tusen takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går greit om du kommer med noen råd for min del...spiseproblemene mine har jeg kontroll over slående jeg ikke begynner å teller kalorier osv... Men må jeg altså fortsatt spise mer mat ? Synes jeg spiser mye jeg men skal prøve å få inn enda mer...jeg spør om råd her fordi jeg vil lære å spise riktig og nok..tusen takk for svar :)

Problemet med å bare spise ved å følge kroppens signaler kan for noen være at man rett og slett ikke oppnår høyt nok inntak av energi(kalorier), selv om man føler seg mett. Hvis du leser gjennom tråden kan du jo se hvordan Megan har måtte venne seg til å få i seg mer mat enn hun trodde var mulig :)

Så ja, ikke vær redd for mat! Vet at det for mange er en stressfaktor i hverdagen, men det skal det ikke være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei :) Henger meg på her jeg. Er 22 år, gift og har to nydelige gutter på 2 og 4 år. La på meg drastisk de svangerskapene. Fra januar i fjord til juni i fjord hadde jeg gått ned 30kg, har 8 kg igjen før jeg er ved mål.

Men nå går vekta mi bare ikke ned :( etter et lavfett kosthold, var jeg lei og la om til lavkarbo, raste ned 2,5kg den første uka, men nå går vekta mi opp :cry:

sammensetningen på dagen f.eks i går så slik ut: Totalt : Kcal 2091 - 49g karbo - 137g protein - 149g fett

Trener hard styrke trening hver dag utenom lørdag og søndag, men da er det som regel håndball kamper.

Har planer om BF 2013, men skal jeg nå det målet så kan det ikke fortsette slik.

Noen som har noe forslag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei :) Henger meg på her jeg. Er 22 år, gift og har to nydelige gutter på 2 og 4 år. La på meg drastisk de svangerskapene. Fra januar i fjord til juni i fjord hadde jeg gått ned 30kg, har 8 kg igjen før jeg er ved mål.

Men nå går vekta mi bare ikke ned :( etter et lavfett kosthold, var jeg lei og la om til lavkarbo, raste ned 2,5kg den første uka, men nå går vekta mi opp :cry:

sammensetningen på dagen f.eks i går så slik ut: Totalt : Kcal 2091 - 49g karbo - 137g protein - 149g fett

Trener hard styrke trening hver dag utenom lørdag og søndag, men da er det som regel håndball kamper.

Har planer om BF 2013, men skal jeg nå det målet så kan det ikke fortsette slik.

Noen som har noe forslag? :)

Hvor høy er du og hva veier du da? :) Tror kanskje du ligger litt høyt i kaloriene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil ha godkjent mitt egenkompinerte program for idag. Er nybegynner så ikke slakt meg:wub: beina var gele etter trening, men kjenner jeg godt kan økte litt på frivektene neste uke. Hvor mye vil dere anbefale?

Goblet squat x 10 (uten vekter for å få inn teknikk)

deretter 2 x 10 (8 kg) dumbell

tilsutt 16 kg 2 x 8 (16 kg)

Bulgarske utfall 10 x 3 (5 kg)

Vanlige utfall 8 x 2 (10 kg)

Skulderpress 8 x 3 (5 kg) --> vet dette er pinglerosa vekter men må få inn teknikk. skal øke neste uke!

Brystpress 10 x 2 (10 kg)

Leg press: Her begynte jeg med 55 kg, å merka at dette er for lett... skal jeg holde på slik kan jeg heller gå hjem. Så økte jeg til 95 kg (12 x 2) og deretter 125 kg (8 x 2). Da var jeg stolt! :p Til slutt låste det seg så stoppa, men det viser at jeg er sterkere enn jeg tror. Tok 45 kilo før. snakk om å undervurderer kreftene sine. Skal prøve 145 kg neste uke.

Leg extension: 12 x 3

Etbeins hip thrust (5 kg) 10 x 3

Avsluttet med 30 min moderat cardio på mølle i oppoverbakke med incline 15. Og nedtrapping siste 5 min, incline 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste pastasløyfer med kjøttdeig,pastasaus,champigion og diverse krydder. Eneste jeg har spist, ikke sulten nå heller. Kan ikke si at porsjonen var sååå stor eller, så hakke peiling. Vurderer å pakke i meg nå.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår ikke hvordan det går ann :p Jeg er sulten til samme tid hver dag stortsett, og hvis jeg ikke er sulten så sier kroppen i fra på andre måter at den trenger mat!

Vi er bygd forskjellig vettu;) De dagene jeg er sulten spiser jeg myeeee da. Føler jeg aldri blir mett. Ikke så godt det heller :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jenter i denne tråden? :rolleyes: Gutt i midten av 20-årsalderen her! Jeg har planer om å gå ned rundt 10 kg frem til sommeren sånn at magen forhåpentligvis ser bedre ut. Jeg spiller fotball ca 5 gang i uka, så får løpt en del. For tiden trener jeg ikke noe styrke, men kommer mest sannsynlig til å trene styrke om en liten stund, når jeg forhåpentligvis har gått ned noen kilo.

De 2-3 siste årene har vekten min variert mellom 73-78 kg, men i romjula var den på 80 kg, da det var lite fotballtreninger i desember måned. Kostholdet mitt før var ikke til å skryte av. Det gikk i kjøpepizza, brus og godteri hver dag.

Jeg er ca 170cm høy og vil anta at jeg veier 78 kg per dags dato, men nå er det over en måned siden jeg veide meg sist. (har ikke vekt tilgjengelig)

Jeg er ute etter å komme meg ned på ca. 70 kg og deretter begynne å bygge litt muskler. For tiden studerer jeg, dette gjør at det blir veldig mye "dårlig" mat. Derfor trenger jeg noen forslag om hva jeg kan spise.. jeg har tenkt å begynne med havregrøt om morgenen. Det virker som det er populært. Jeg har sluttet med brus, godteri og kjøpepizza på ukedagene, det tar jeg i helgene.. enn så lenge.

Hvor dumt er det å spise taco ofte? Pølse m/brød? Pasta bolognese? Kokte egg? Jeg skal bli flinkere til å spise kylling & ris, men dressing er noe jeg ha når jeg spiser kylling.. og det er jo som kjent ikke veldig sunt.

Så; har noen forslag til frokost, middag og kveldsmat til meg? Og det er ikke noen som vurderer å kutte ut kveldsmaten for å gå ned i vekt? Har lest/hørt litt at det skal hjelpe å ikke spise etter klokken 20.00..

Edit: Skal forresten kjøpe havregryn, epler, bananer, gulrot, rosiner i morgen.. sånn at jeg blir flinkere til å spise litt mer riktige ting. Også må jeg vel bytte ut brød med knekkebrød?

Er forresten litt interessert i å kjøpe meg noen flakser med pepsi max, da det ikke inneholder noen kalorier? Har hørt at flere raser ned i vekt, selv om de drikker 1,5 liter med pepsi max daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du delta i tråden, velkommen til oss:):p

For det første må jeg få frem at det ikke er noe du gjøre av det ene eller andre. Det skal ikke føles som tvang, da er vektnedgangen mest sannsynlig dømt til å mislykkes for den har begynt.

Du er veldig aktiv, så tror du kommer en veldig lang vei bare ved å gjøre endringer i kostholdet :)

Det eneste som egentlig betyr noe når man skal snakke om vekt er energi(kilokalorier/kca) og energi ut. For en vektreduksjon må det være et større forbruk av energi(først og fremst fysisk aktivitet) og et lavere inntak.

Det som kan være lurt er å spise mer "rent" i hverdagene. Dette kan høres vanskelig ut, men det er faktisk ikke så mye som skal til :)

Og du trenger ikke kutte ut taco, pølse m/brød osv, men noen matvalg vil ikke mette like mye som andre(Selv om de inneholder mye mer energi), så anbefaler og velge de litt usunne matvarene i helgene når du skal kose deg litt ekstra (men ikke fråtse, da kan du fort ødelegge all jobben du har gjort i løpet av uka):p

Eksempel:

Kjøper du ei kioskpølse med tilbehør (ketchup/sennep/brød) vil du fort komme over 400kcal. Ikke at dette er så utrolig mye når man bare ser tallet, men du får veldig mye energi og ikke så mye av alt annet(fordeling fett, proteiner, karbohydrater, vitaminer, mineraler osv) på kjøpet. Til sammenligning kan du jo spise 4-5 skyr(om du ikke har smakt dette så er det utrolig mettende) og få i deg mye mer proteiner(som er kroppens byggesteiner) :)

Hvis du trives godt med å spise brød vil jeg ikke si at dette er noe du må kutte ut, men heller velge det groveste brødet du finner på butikken(dette kan du se på "Brødskalaen" og prosenten som står under). Men anbefaler da at du velger et pålegg med mye proteiner så du holder deg mett enda lenger.

Mange lurer på hvordan fordelingen av makronæringsstoffene skal være(karbohydrater, proteiner og fett). Ved å spise proteiner til hvert måltid vil du som sagt holde deg mett lenger, og det kan være lettere å komme opp i anbefalt inntak av dette makronæringsstoffet hvis du spiser det fordelt på flere måltider.

Om du ikke klarer å slutte å drikke brus vil pepsi max være greit. Det inneholder ikke noen kalorier, og mange føler at de dekker søtbehovet sitt :) Brusen inneholder søtstoffer i stedet for sukker, dette kan du lese mer om i ulike artikler her inne på Fitnessbloggen hvis du vil.

http://www.facebook.com/fitnessbloggen?sk=app_125997777506575

Ved å bruke kalkulatoren over vil du få opp hvor mange kilokalorier du trenger for å vedlikeholde vekta di, og ved en vektreduksjon kan du gjerne legge deg 3-500 kcal under dette. Fotball krever at hodet og kroppen er "til stede" på treninga, så vil anbefale deg å ikke legge deg for lavt når dette skal gjøres over tid :)

For å få en bedre oversikt over kostholdet ditt kan du godt registrere matinntaket på diett.no, da er det lettere å få en oversikt!

Dette ble veldig mye, men les deg gjennom noen av artiklene som ligger under "ned i vekt" her på fitnessbloggen og du vil lære mye :)

Har du flere spørsmål så er det bare å kjøre på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag viste vekta 69,5, storfornøyd med det (selv om det meste nok er vann etter at jeg har kutta ned på KH)! :)

Mandag var jeg på styrketrening, trener et helkroppsprogram med stake markløft, knebøy, utfall, skulderpress, benkpress og div, mageøvelser. Skal dele opp etterhvert som jeg føler jeg mestrer øvelsene bedre og skal fokusere mer på framgang da(fortsatt stel etter økta, lårene mine dreper meg når jeg skal gå trapper :rofl: ).

Igår ble det en joggetur på en halvtime, nesten stolt over meg selv for denne, siden jeg egentlig ikke er noe stor fan av å jogge.

Idag ble det en herlig spinningøkt på 45 min.

Sliter skikkelig med å få i meg mer enn 1600 kcal per dag og fungerer egentlig helt fint her, så jeg kommer nok til å ligge rundt

der. Men jeg tenker på å kjøpe proteiner for å fylle på de siste kcal til 1900, høres det fornuftig ut? Og i så fall er det noen som har noen tips hvilket pulver jeg bør kjøpe, så i artikkelen om kosttilskudd for noen dager siden at det er viktigere med et bra produkt for de som er på diett? Hva som er bra, og ikke smaker heeelt forferdelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...