Gå til innhold

Ned i vekt til sommeren?


marphil

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

V

Får vel slenge meg på her siden det er så mange flinke folk som kan motivere mot sommeren! Har sett meg ut en familietur i midten av juli som mål for slankingen, ca 14 uker frem i tid med andre ord. Startet på mandag, kjente at overgangen ble enorm etter en veldig kosete påske!

Når jeg målte meg på mandag lå jeg på 96,7kg, med i underkant av 23% fett. Målet er å gå ned 10-15 kg innen nevnt dato. Var litt fristet til å kaste meg på PSMF-bølgen, men merker at lommeboken min ikke har råd til den type mat som kreves, og jeg vil rett og slett ha litt frihet mtp kosthold ettersom jeg er ganske lat av meg på fritiden.

Jeg er 186 høy, 23 år og som nevnt veier jeg 96,7 kg for øyeblikket. Siden mandag har jeg ligget på alt fra 1100 til 1500 kcal, prøver å få i meg mye proteiner, men kostholdet mitt er veldig enkelt og lettvint pga dårlig tid til matlaging etter trening/før jobb/før & studier.

Det blir for det meste egg kostholdet går i om dagen, da med knekkebrød som tilbehør. 1 knekkebrød per egg, selvom det ikke blir så mye forskjell. 50g protein før og etter trening i shake, som også er der jeg får hovedparten av karbo iløpet av dagen. Ettersom jeg spiser såpass mange egg føler jeg at det blir mye fett i løpet av dagen, men det blir ikke så mye mat i eggene hvis jeg skal ta ut plommen av alle! :p Prøver å spe på med Skyr som mellommåltid, mest fordi det ikke frister stort med kesam eller cottage cheese. Middagsmat blir det dårlig med, ettersom jeg har ca 1 time fra treningen er over til jeg må på jobb. Jeg vet det er lettvint å ta en dag til å gjøre klar mat for mange dager fremover (steking av kylling, karbonadedeig etc), men som sagt, økonomien setter grenser for hva som er mulig å innta av slikt iløpet av uken.

Treningssplitten min er slik for øyeblikket:

Dag 1: Rygg & Biceps + 4x4 intervaller etter styrkeøkt

Dag 2: Bryst & Triceps + 4x4 intervaller

Dag 3: Skuldre + Bein

Dag 4: Fri, eventuelt 4x4 intervaller

Dag 5: Se Dag 1

Dag 6: Se Dag 2, dog uten intervaller

Dag 7: Se Dag 3.

Velkommen hit Kristoffer !!:D Så herlig at du har satt deg et mål da! Det er jo en kjempestart. Vet at mange her inne, inkludert meg selv, bruker diett.no til å logge mat. Dette er helt gratis. Tjenesten regner også ut makronæringsstoffer til deg i alt du spiser, så det er bare å begynne å logge i vei:D Du kan også få diett.no til å regne ut hvor mange kalorier du i gjennomsnitt må spise hver dag for å gå ned f.eks 5 kg ila. f.eks 2 mnd. Dette er også helt genialt!:D Det første som slo meg var at du ikke spiste noe mye frukt og grønnsaker! Dette vil jeg sterkt anbefale deg å gjøre. dette er en kilde til mange viktige vitaminer og mineraler som kroppen din trenger, samt fiber og gode karbohydrater. Grønnsaker er også veldig billig da! Det samme er en sånn big pack med kyllingfileter. Du får sånne 2kgs poser på Rema 1000. Frossen kyllingfilet til en veldig billig penge. Sleng inn litt grønnsaker her, i tillegg til en fettsyre (selolje, omega 3 eller noe nøtter) og du har et fullverdig måltid :D Selv er jeg student så jeg vet hva det vil si å leve på budsjett. Tunfisk er også billig og proteinrikt.1100-1500 kalorier hørtes ALT for lite ut for en sterk mann som deg. Mange av jentene her inne spiser det samme eller mer som deg:pDu kan fint spise enda litt mer og fortsatt gå ned i vekt. Her må du tenke langsiktig. Finn ut hva basalforbrenningen din er, og hvor mange kalorier du forbrenner hver dag. Da kan du enkelt regne ut hvor mange kalorier det passer deg å spise hver dag, så du slipper å sulte for så å gå på en megasmell ;)Her snakkes det om erfaring! Føler jeg skrev masse nå. Skjønte du noe av dette? Det er i alle fall mine erfaringer. Blir spennende å se hvordan det går med deg:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer. Ut i fra de opplysningene du ga om deg selv fant jeg ut dette :

  • Din BMR er 2154.80 kcal ( Dette bruker kroppen din KUN på å holde seg i live ila. en dag)

  • Kaloriforbruk hvis du er moderat aktiv (moderat mosjon eller trening 3-5 dager i uken) er 3339.94 kcal

  • Anbefalt antall kalorier fra karbohydrater er 1335.98
  • Anbefalt antall kalorier fra proteiner er 1001.98
  • Anbefalt antall kalorier fra fett er 1001.98

  • Dette vil si at du i alle fall ikke bør spise under 2200 kalorier hver dag. Dager du trener bør du ikke ha et underskudd på over 500 kcal for å unngå at kroppen forbrenner muskler fremfor fett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, tusen takk for svar! :) Jeg ligger nok litt lavt på kalorier ja, problemer er jo rett og slett å få i seg nok på de dagene der timene ikke strekker til! Er nede på 94,5kg nå, men antar at det kun er vann og tarminnholder som har forsvunnet etter påsken, men det er da uansett moro med fremgang! Skal se om jeg får kjøpt inn litt kylling på Rema! :)

Glemte å si at jeg kaster i meg 4-5 frukt om dagen, og prøver å spise grønnsaker de få dagene jeg rekker middagsmat! Tar også Omega3-kapsler hver morgen, men hele opplegget har blitt veldig tilfeldig med tanke på hvor begrenset kunnskapen min er innenfor dette feltet. Jeg putter i meg ting som jeg vet er bra, men ikke hvorfor det er bra hvis du skjønner :p

Tok en titt inne på diett.no, og fikk beskjed om å putte i meg 2182 kcal om dagen for å gå ned 15kg +/- innen fastsatt dato, så tydelig at jeg ligger langt under det som er optimalt! Ikke rart jeg har følt meg litt tappet for energi den siste uken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer. Ut i fra de opplysningene du ga om deg selv fant jeg ut dette :

  • Din BMR er 2154.80 kcal ( Dette bruker kroppen din KUN på å holde seg i live ila. en dag)

  • Kaloriforbruk hvis du er moderat aktiv (moderat mosjon eller trening 3-5 dager i uken) er 3339.94 kcal

  • Anbefalt antall kalorier fra karbohydrater er 1335.98
  • Anbefalt antall kalorier fra proteiner er 1001.98
  • Anbefalt antall kalorier fra fett er 1001.98

  • Dette vil si at du i alle fall ikke bør spise under 2200 kalorier hver dag. Dager du trener bør du ikke ha et underskudd på over 500 kcal for å unngå at kroppen forbrenner muskler fremfor fett:)

Hvordan kom du fram til sammensetningen av karb/proteiner/fett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann, tusen takk for svar! :) Jeg ligger nok litt lavt på kalorier ja, problemer er jo rett og slett å få i seg nok på de dagene der timene ikke strekker til! Er nede på 94,5kg nå, men antar at det kun er vann og tarminnholder som har forsvunnet etter påsken, men det er da uansett moro med fremgang! Skal se om jeg får kjøpt inn litt kylling på Rema! :)

Glemte å si at jeg kaster i meg 4-5 frukt om dagen, og prøver å spise grønnsaker de få dagene jeg rekker middagsmat! Tar også Omega3-kapsler hver morgen, men hele opplegget har blitt veldig tilfeldig med tanke på hvor begrenset kunnskapen min er innenfor dette feltet. Jeg putter i meg ting som jeg vet er bra, men ikke hvorfor det er bra hvis du skjønner :p

Tok en titt inne på diett.no, og fikk beskjed om å putte i meg 2182 kcal om dagen for å gå ned 15kg +/- innen fastsatt dato, så tydelig at jeg ligger langt under det som er optimalt! Ikke rart jeg har følt meg litt tappet for energi den siste uken!

Så bra! Da er du jo godt på vei;) Det er litt kjekt å ha det så behagelig som mulig når man skal skrelle vekk fettet, så slipper det å gå utover alt det andre man holder på med:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ned 10 kilo. Men det blir egentlig til slutten av året. Selv om sommeren slutter, slutter ikke livsstilen min:thumbsup:

Jeg må bare finne den rette balansen. Hvor mye er ok å miste ila en uke? Hvor mye bør jeg nøye meg med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme for meg og, hadde bare vært veldig flott om jeg klarte det til sommers ;)

Man sier at 0,5 kg er så my som du kan forvente å miste i fett på en uke. Om du mister mye over dette kan det fort være muskelmasse.

Ah, supert tusen takk:) Ja, da trenger jeg jo rundt 20 uker. Det blir jo fem måneder og da blir jeg jo ferdig i september.. hmm.. Det var jo motivasjon i seg selv:) takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg ønsker å gå ned ca 10 kg til slutten av juni.. er dette ett mulig mål ?? :unsure:.... Begynte å trene i sist uke, med en plan om å ha 3 dager i uka med styrke , heil kropp. og 4 dager i uke med kardio. selvfølgelig er kostholdet også endret , men er helt fersk på dette og tips mottas med stor takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arrr så skuffa! Gikk ned 200g denne uka, 100g forrige. Det vil si 2 uker med fokus på mat og kun 300g ned! :meh: Men har slitt veldig med motivasjonen denne uka og blant annet hatt en dag med 1700 i inntak så jeg regner med at sånne dager utgjør sitt. Får være hardere denne uka! Eller krysse fingrene for en kommende "whoosh" ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arrr så skuffa! Gikk ned 200g denne uka, 100g forrige. Det vil si 2 uker med fokus på mat og kun 300g ned! :meh: Men har slitt veldig med motivasjonen denne uka og blant annet hatt en dag med 1700 i inntak så jeg regner med at sånne dager utgjør sitt. Får være hardere denne uka! Eller krysse fingrene for en kommende "whoosh" ;P

Kan jo og være at du har økt noe muskelmasse slik at vekta har gjevnet seg ut. Bruker du noe målebånd eller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvordan går det med dere, folkens?:) Imorra starter jeg mitt 8-ukers prosjekt. Sommerkroppen 2012. Jeg har laget meg diett og fleskebudsjett, så nå er jeg supermotivert! Dette kommer til å bli knalltøft, siden det er et hardt program, men jeg liker at det er hardt. Det blir sydentur helt i slutten av juni, så nå har jeg noe konkret å jobbe mot:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...