Gå til innhold

Hvordan dra seg opp av senga på morgenen....


weightlossc

Anbefalte innlegg

Hei dere,

Jeg trenger såårt tips til hvordan komme seg opp av senga når klokken ringer på morgenen.

Folk er jo så flinke til å stå opp tidlig og ha god tid på morgenen får jeg inntrykk av, noe som er skikkelig deilig. Uansett så deilig jeg syntest det er, så klarer jeg bare ikke å dra kroppen opp av senga.

Så hvordan klarer dere det? Hvordan kommer dere dere opp av senga om morgenen??

Jeg trenger maaange tips så jeg kan starte i en ende med å prøve ut. Jeg kommer meg stort sett opp max en halvtime før, løper utfor med hunden så han får gå på do, steller meg og kler på meg i rekordfart før jeg kaster meg i bilen.

I dag tok jeg meg rett og slett bare god tid, fordi klokken allerede nærmet seg 07:30 når jeg sto på badet (det er evig med kø da, så kunne like godt drøle litt hjemme), gikk tur med hunden i 20min og hadde egentlig bare god tid. Det er jo så ufattelig godt, og jeg vil jo klare dette hver dag..

Jeg slumrer meg fint fra klokken 05:45 til 07:00... :shy:

Håper det ikke bare er jeg som sliter med dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier å trene kl 530 om morran, og det eneste tipset jeg har til deg er å stå opp med EN gang og ikke ligge å dra deg. Da kan du like sågodt glemme det. Du må bare fortelle kroppen at den må opp. NUH. Enten det eller ha vekkerklokka på et sted som du MÅ ut av senga for å slå den av.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du slumrer fra kl 05:45 og ikke klarer å stå opp før 7, så er det bedre om du stiller kl til 06.45 i stedet og står opp til kl 7. da får du en time ekstra på øyet.

Jeg har alarmen på kl 06.30, og min motivasjon for å komme meg opp er rett og slett: desto tidligere du kommer deg på jobb, desto tidligere kan du dra hjem, OG jeg unngår rushtiden, OG jeg får bedre tid til å gjøre ting på ettermiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg deg tidlig

Forebered ALT dagen før, klær, kaffe, mat, absolutt alt.

Lag et rituale rundt det å legge seg, der du roer deg ned, og legg deg til samme tid hver eneste kveld.

Unngå skjermtid den siste timen før du legger deg

IKKE TRYKK PÅ SLUMREKNAPPEN!

Når vekkeklokka ringer, kom deg opp med en eneste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare du som sliter, jeg står opp og drar på trening om morgenen og her er noen av mine tips om de kan hjelpe deg:

- Ha alt klart - elsker å stå opp å ta på behagelige klær (treningsklær) og baggen er pakket med jobbklær, mat ol er klargjort dagen før. Eneste jeg gjør er kle på meg tightsen og lufter hundene før jeg suser til trening. Om jeg kun skal lufte hundene en lengre tur er det også digg siden jeg kan gå i behagelige klær :whistle: nevnte jeg behagelige klær??;)

- Ha noe å glede seg til - "belønningen" min er god frokost/smoothie/kaffi/celsius

- Liker ikke å kaste bort en dusj uten å ha trent på forhånd - funker kanskje ikke helt i ditt tilfelle om du ikke dusjer etter hundeluftingen da..

Jeg har aldri klart å stå opp tidligere for å slappe av hjemme da, men nå er jeg et morramenneske som får mest gjort før klokka er ni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke bare du som sliter, jeg står opp og drar på trening om morgenen og her er noen av mine tips om de kan hjelpe deg:

- Ha alt klart - elsker å stå opp å ta på behagelige klær (treningsklær) og baggen er pakket med jobbklær, mat ol er klargjort dagen før. Eneste jeg gjør er kle på meg tightsen og lufter hundene før jeg suser til trening. Om jeg kun skal lufte hundene en lengre tur er det også digg siden jeg kan gå i behagelige klær :whistle: nevnte jeg behagelige klær??;)

- Ha noe å glede seg til - "belønningen" min er god frokost/smoothie/kaffi/celsius

- Liker ikke å kaste bort en dusj uten å ha trent på forhånd - funker kanskje ikke helt i ditt tilfelle om du ikke dusjer etter hundeluftingen da..

Jeg har aldri klart å stå opp tidligere for å slappe av hjemme da, men nå er jeg et morramenneske som får mest gjort før klokka er ni.

Har prøvd meg på og ha alt klart tidligere, men ender stort sett opp med å måtte pakke utav jobbklærne igjen og hive de på meg. But I'll give it another try

Jeg dusjer ikke etter tur med hunden nei, fordi turene ikke er av den grad at jeg blir svett. Dusjer alltid etter trening da og det er stort sett på kvelden før jeg legger meg. Treningssenteret her begynner med døgnåpent nå snart, så da blir det nok litt lettere å kanskje trene før jobb også (nå åpner det 06:00 tirsdag og torsdag, ellers klokken 08:00). Har vært flink å trent før jobb kanskje en-to ganger hver andre måned men det detter fort ut igjen fordi jeg ikke kommer meg opp av senga.

Jeg skal garantert prøve igjen altså, kommer ikke til å gi meg på det. Jeg skal klare å komme meg opp tidlig om morgenene, ikke alltid kun for å trene men for å komme meg på jobb til 07:00 så jeg kan gå hjem igjen 15:00. Da syntest jeg alltid det er lettere å komme meg på trening også, enn når jeg går hjem 17:00.

Tusen takk for tips til alle sammen, jeg skal ta de med meg.

Tidligere her klarte jeg det forresten hele tiden, da var jeg på jobb 07:00 i ett helt år men så datt det ut - hadde jeg bare holdt på det altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med det samme! I perioder så får jeg til å stå opp, mens andre perioder går det ikke i det hele tatt. Og det har sjeldent sammenheng med hvor mye jeg sover. Som i dag; la meg kl 22 i går kveld, kom meg ikke opp før kl 08.

Problemet mitt er at det ikke funker å si "ikke slumre" eller "bare stå opp med en gang klokka ringer" - for jeg er rett og slett ikke bevisst. Folk kan gå inn og "vekke" meg, føre en samtale og jeg svarer helt normalt, men husker ikke noenting av det seinere på dagen.

Min erfaring er likevel at jeg kommer meg opp når jeg MÅ (jobb, rekke et fly, har en avtale), så noe underbevisste greier burde man jo klare å påvirke for å klare å skjønne at klokka ringer.

Har hørt det finnes sånne apper hvor du må legge et puslespill for å slå av mobilalarmen eller må ta et bilde av noe som er utenforrommet ditt (f.eks kaffetrakteren) før den slutter å pipe. Selv om jeg hater tanken på det så må man vel kanskje ut av komfortsonen for å få til endring? Skal installere den i dag og gi deg update om hvordan det funker for meg :)

Ellers tror jeg kanskje det kan funke å variere vekkerklokkesignalet, slik at man ikke blir vant til lyden. (Bør vel teste dette jeg også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også det har mye med å gjøre hvor mye man vil en ting. For meg er trening noe veldig positivt og jeg tenker ikke på det som noe jeg MÅ, heller noe jeg gleder meg til og ønsker å gjøre. Det har sikkert noe innvirkning på underbevisstheten og hvor motivert man er for å stå opp. Vet ikke om det stemmer, er en teori jeg har laget meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også det har mye med å gjøre hvor mye man vil en ting. For meg er trening noe veldig positivt og jeg tenker ikke på det som noe jeg MÅ, heller noe jeg gleder meg til og ønsker å gjøre. Det har sikkert noe innvirkning på underbevisstheten og hvor motivert man er for å stå opp. Vet ikke om det stemmer, er en teori jeg har laget meg :)

Jeg er delvis enig med deg. Det å stå opp er aldri noe jeg vil like; men resultatet av det å stå opp er noe jeg veldig mye ønsker. Når jeg først har kommet meg opp er jeg supervåken og full av energi, det er bare det med å åpne øynene og skjønne at det er stå opp-tid som er dritt.

Så viljestyrke er nok noe av problematikken, men når den ikke er til stede må man finne teknikker for å lokke den frem.

Så for å lokke frem min stå opp-viljestyrke, skal jeg teste:

- ny vekkerklokke-app som aktiverer hjernen (har prøvd sånn som skal vekke deg når du sover "lettest" - funka ikke)

- rutiner, rutiner, rutiner (noenlunde samme leggetid og ståopp-tid)

- lage en oversikt som jeg kan krysse av dagene jeg står opp innenfor "godkjent" tid, som en bevisstgjøring (grønne kryss på dager som går bra, røde kryss på dager som går dårlig)

- skrive en liste over positive ting ved å stå opp tidlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har mobiltelefon med vekkerklokke i stua (tynn dør så jeg hører den godt når den hyler), har ikke noe annet valg enn å stå opp og gå ut av rommet for å få faenskapet til å ti stille. Og da er det vanskelig å legge seg igjen, fordi katt er for happy for at noen er våken og kan kaste kattemat på gulvet for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kjæreste som er håpløs. Du kan vekke han minst 50 ganger, han setter seg opp, svarer deg, ser på deg, sier han står opp straks. Og han husker ikke en dritt av det. Kan sove seg gjennom det meste. Noe av hans løsning er en helt vill alarmlyd på mobilen, som gir meg et lite hjerteinfarkt omtrent hver gang jeg hører den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert nevnt over her - men det er veldig effektivt å koble telefonen/macen/pcen til et høyttaleranlegg. Jeg har macen min koblet opp mot hjemmekinoanlegget på greit volum, og jeg våkner med en gang vekkerklokka går(har app på macen). Da må jeg også reise meg opp og gå bort til macen for å skru av vekkerklokka. Så er det rett på kjøkkenet for å tilberede kaffe! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...