Gå til innhold

Trenger smarte råd?


Success

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en gutt på 16 år som veier 56kg og er 171cm høy. Jeg er en normal tynn gutt, men har litt fett på magen som aldri har gått bort skikkelig når jeg har prøvd å slanke meg. Men nå har jeg bestemt meg skikkelig. Har spist sunt og trent en del siden nyttår og begynt å sett resultater i speilet. Målet er ikke å miste vekt, men å stramme opp kroppen før sommeren. Når man skal miste vekt så må man ha et kcal-underskudd, men er det den rette løsningen i dette tilfellet?

Jeg trener fotball 1-2 ganger i uka, trener på studio 3-4 (styrke + kardio) ganger i uka.Kostholdet til vanlig ser slik ut.

Frokost: 1ss blåbærsylteøy, 2ss cc og musli (blandes sammen). + en flaske vann.

Lunsj: 2-3 knekkebrød med skinke og agurk, paprika + litt div frukt og grønt. +melk

Middag (etter skolen): Hva mamma lager, ofte fisk eller kjøtt med grønnsaker (prøver å ikke spise meg stappmett.

Mellommåltid før trening: Skyr eller banan.

Kvelds: 1-2 knekkebrød med div sunt pålegg eller cc.

Har ikke noe anstrengt forhold til mat, og har sluttet med brus, chips og smågodt. Har en popcorn-maskin som jeg lager popcorn av i helgene. I helgene bruker jeg som oftest å lage med omeletter eller sunne bananlapper til frokost/lusnj ettersom.

Prøver heller ikke å telle kalorier, men vet hva de fleste ting inneholder.

Har regnet ut ca hvor mye jeg forbrenner uten trening ila en dag (1500ca). Med trening (2000?)

Noen innvendinger til en som prøver å stramme opp magen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utifra høyden og vekten du oppgir,så høres du svært slank ut allerede, så hvis målet er å stramme opp kroppen, vil jeg heller tro du vil få_mye_ bedre effekt av å fokusere på å bygge muskler, enn ved å forsøke å slanke deg ytterligere:)

I første runde vil jeg anbefale deg å finne deg et klokt styrketreningsprogram med fokus på baseøvelser, vurdert å kutte ned på kardioen, og heller spist mer.

Husk at du er i puberteten, dette er den best tenkelige perioden i livet å begynne å trene på, men for resultater så trenger kroppen nok drivstoff (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slanking høres helt feil ut. Du er allerede veldig slank. Nå er du i puberteten og veldig ung så ville ikke stresset for mye med vekta, men om du skal gjøre noe så er det styrke. Du kan fint få mer muskelmasse. Da vil fettprosenten automatisk synke og du vil se mer fit ut.

Tung styrke(helkroppsprogram)3 ganger i uka med et godt kosthold med moderat overskudd burde gjøre susen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar begge to:)

Formulerte meg en smule feil mtp slanking, men men.

Er veldig flink til å spise sunt, og spiser ikke godteri kanskje mer en en gang ilø 2 uker.

Men hvorfor skal jeg kutte ut kardioen?. Har litt fett nederst jeg gjerne vil bli kvitt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar begge to:)

Formulerte meg en smule feil mtp slanking, men men.

Er veldig flink til å spise sunt, og spiser ikke godteri kanskje mer en en gang ilø 2 uker.

Men hvorfor skal jeg kutte ut kardioen?. Har litt fett nederst jeg gjerne vil bli kvitt:)

Fordi kardio også brenner muskelmasse. Du har ikke høy fettprosent, men lav muskelmasse. Når du bygger opp muskelmassen så vil fettprosenten synke og du vil se mer rippet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvis jeg ligger i kcal-overskudd i slutten av uka, og trent styrke, vil dette påvirke planen om å bli ripped? Vet at man legger på seg ved overskudd.

Evt andre som har erfaringer med dette å bli ripped i ung alder? Skal i alle fall begynne å spise mer mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få en sterk og fit kropp må du legge på deg. Jeg er jente og er 161 cm og veier 58 kg... Fokuset ditt bør ligge på å bli så sterk du klarer. Da vil også kroppen din endre seg deretter. Slik du holder på nå vil gjøre deg tynn-feit, det motsatte av det du vil. Skinny-ripped er ikke pent. Det ser sykt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så styrketrening vil gjøre at at fettet forsvinner? Ikke gjøre at jeg vil se enda "større" ut?

Jeg føler at jeg er tynn-feit for atm, fordi jeg er slank og middels sterk, men likevel har fett på magen.

Er litt nyskjerrig på dette her, så takker for alle svar:)

EDIT: Og hvor mye kcal bør jeg ligge på? For å ikke legge på meg mer fett.

Og er det ikke farlig for en i vekst og gjøre tung styrketrening? Har fått et program av en på gymmen med baseøvelser for hele kroppen med lette vekter, men lurte på det med tunge vekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, fokuset ditt bør være på å få inn riktig teknikk fremfor altfor tunge vekter i starten, men når teknikken sitter, så vil en gradvis økning av vektene være bra.

Hvis du legger deg på et lite overskudd når det gjelder matinntaket, så vil du legge på deg mer muskelmasse enn fett. Noe fett vil nok komne på, men når muskelmassen økes vil fettmassen bli lavere da du generelt har en større kroppsmasse. Du vil se mer propersjonert ut, og fettet rundt magen vil jevnes ut, da resten av kroppen øker i str.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så styrketrening vil gjøre at at fettet forsvinner? Ikke gjøre at jeg vil se enda "større" ut?

Jeg føler at jeg er tynn-feit for atm, fordi jeg er slank og middels sterk, men likevel har fett på magen.

Er litt nyskjerrig på dette her, så takker for alle svar:)

EDIT: Og hvor mye kcal bør jeg ligge på? For å ikke legge på meg mer fett.

Og er det ikke farlig for en i vekst og gjøre tung styrketrening? Har fått et program av en på gymmen med baseøvelser for hele kroppen med lette vekter, men lurte på det med tunge vekter.

Med din høyde/vekt vil du ikke være halvsterk.

Klart, du vil kunne slanke deg og få frem magerutene mer... Men det vil ikke se trent ut, for det er ingen muskelmasse under.

Du kunne se magerutene på konsentasjonsleirfangene. De så ikke veldig fysisk sterke ut.

Skaff deg muskelmasse først. Da vil du kunne se trent ut.

Med en bmi på 19 er det idioti å være redd for å bli større

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen til at du har litt fett på magen er at det ikke er så mye muskler under. Du får ikke mer muskler hvis du ikke spiser mer mat. Seriøst, på din alder har du skikkelig bra hormontilstand for å legge på deg muskler. Hvis du setter av 3 mnd til å spise så mye kvalitetsmat (kjøtt, poteter, egg, havre, melkeprodukter osv) som du klarer, så kommer mye til å skje! Drit i å telle kalorier, bare vær litt moderat når du spiser junk. Så lenge du trener og fokuserer på å bli sterkere går maten til musklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Målet er ikke å miste vekt, men å stramme opp kroppen før sommeren. Når man skal miste vekt så må man ha et kcal-underskudd, men er det den rette løsningen i dette tilfellet?"

1. Du skal ikke miste vekt

2. Du må bygge muskler

3. Spis!

Ja, du kan trene tung stryke så lenge teknikken er god. 1 ss syltetøy og 2 ss musli er et måltid for en spurv! Du kommer ikke til å bli "stram" med dette kostholdet. Spis deg mett til hvert måltid og treng tung styrke, så har du en begynnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et siste spørsmål:

Hvis jeg spiser næringsrik og god mat og ikke spiser godteri på helgene (klarer meg uten:) samtidlig som jeg trener fullkroppsprogram 3-4 ganger i uka. vil det ødelegge å legge inn 1 intervalløkt for å fjerne det siste lille fettet nederst på magen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et siste spørsmål:

Hvis jeg spiser næringsrik og god mat og ikke spiser godteri på helgene (klarer meg uten:) samtidlig som jeg trener fullkroppsprogram 3-4 ganger i uka. vil det ødelegge å legge inn 1 intervalløkt for å fjerne det siste lille fettet nederst på magen?

Hvis du spiser ekstra mye mat for å kompensere. Problemet er ikke at det er fett på magen, der er at det er for lite muskler under. Høres kanskje litt brutalt ut, men sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av det jeg har lest så virker det ut som du er ganske slank ifra før. Men nå er ikke jeg en ekspert på alt innen trening, men hvis du vil begynne og bygge muskler så SPIS MAT. Nå er jeg jente da, men når jeg gikk drastisk mye ned i vekt og skulle etterpå bygge muskler, så jeg faktisk hvor mye jeg måtte spise for å kunne bygge. Spiser omtrent det dobbelte av hva venninnene mine gjør :roflmao:

Ikke kutt alt som heter karbohydrater, fordi kroppen trener litt for å holde seg gående. Jeg har 1 cheatday i uken og det har hjulpet meg veldig på både motivasjonen og videre trening. Når det kommer til fettet på magen så er den eneste brutale sannheten at hvis det er omtrent helt grusomt og se på, så må du ned i fettprosent. Da ville jeg rådført meg med en personlig trener eller noen som kan det :)

Eller's stå på, dette får du til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det:) Har begynt å sett resultater nå. Blitt kvitt litt av fettet, og hvis jeg strammer vises de øvre magemusklene. Skal fortsette slik jeg gjør i noen uker til, så skal jeg begynne å trene tung styrke. Tror dere programmet "Starting Strength" er noe for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...