Gå til innhold

Insekter som proteinkilde?


Rødhette

Anbefalte innlegg

UTDRAG FRA FDAs LISTE OVER INSEKTSTOFF I MATVARER

CHOCOLATE AND CHOCOLATE LIQUOR:

Insect filth: Average is 60 or more insect fragments per 100 grams when 6 100-gram subsamples are examined OR any 1 subsample contains 90 or more insect fragments

Rodent filth: Average is 1 or more rodent hairs per 100 grams in 6 100-gram subsamples examined OR any 1 subsample contains 3 or more rodent hairs

CITRUS FRUIT JUICES, CANNED:

Insects and insect eggs: 5 or more Drosophila and other fly eggs per 250 ml or 1 or more maggots per 250 ml

RED FISH AND OCEAN PERCH

Parasites: 3% of the fillets examined contain 1 or more parasites accompanied by pus pockets

MACARONI AND NOODLE PRODUCTS

Insect filth: Average of 225 insect fragments or more per 225 grams in 6 or more subsamples

Rodent filth: Average of 4.5 rodent hairs or more per 225 grams in 6 or more subsamples

PEANUT BUTTER

Insect filth: Average of 30 or more insect fragments per 100 grams

Rodent filth: Average of 1 or more rodent hairs per 100 grams

POPCORN

Rodent filth: 1 or more rodent excreta pellets are found in 1 or more subsamples, and 1 or more rodent hairs are found in 2 or more other subsamples OR 2 or more rodent hairs per pound and rodent hair is found in 50% or more of the subsamples OR 20 or more gnawed grains per pound and rodent hair is found in 50% or more of the subsamples

WHEAT FLOUR

Insect filth: Average of 75 or more insect fragments per 50 grams

Rodent filth: Average of 1 or more rodent hairs per 50 grams

MUSHROOMS, CANNED AND DRIED

Insects: Average of over 20 or more maggots of any size per 100 grams of drained mushrooms and proportionate liquid or 15 grams of dried mushrooms OR Average of 5 or more maggots 2 mm or longer per 100 grams of drained mushrooms and proportionate liquid or 15 grams of dried mushrooms

Mites: Average of 75 mites per 100 grams drained mushrooms and proportionate liquid or 15 grams of dried mushrooms

TOMATOES, CANNED

Drosophila fly: Average of 10 or more fly eggs per 500 grams OR 5 or more fly eggs and 1 or more maggots per 500 grams OR 2 or more maggots per 500 grams

TOMATO PUREE

Drosophila fly: Average of 20 or more fly eggs per 100 grams OR 10 or more fly eggs and 1 or more maggots per 100 grams OR 2 or more maggots per 100 grams in a minimum of 12 subsamples

http://www.fda.gov/Food/GuidanceRegulation/GuidanceDocumentsRegulatoryInformation/SanitationTransportation/ucm056174.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Poenget var heller at de fleste spiser allerede deler av insekter forholdsvis ofte. :p

Insekter er kule, og generelt positivt å spise. Motviljen er primært baserte på irrasjonalitet. Derfor er det bare fint å kunne forklare for folk som er kategorisk avvisende, at de jo tross alt spiser det allerede.

Ellers: Jeg synes det er kult at et av svaralternativene over går på at man venter på at insekter skal selges i Norge. Selv syns jeg det er greiere å gå ut og finne maur, fremfor å kjøpe dem i butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å lese hvor mye insekt som er tillatt i div matvarer ;)

Eg treng ikkje, veit allereie at det er lov meg ganske mykje insektsrester i diverse mat. Velger berre å ignorera det. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mattilsynet har ingen grenseverdi :)

Du må bare være flink til å skjule hvor det ekstra proteinet i proteinhvetemeletmelet ditt kommer fra.

Dette er overraskende morsomt :D

Ellers er det jo interessant å se alle som ikke vil spise insekter. Jeg er fascinert av insekter så det er en mulig forklaring på hvorfor jeg ikke hadde hatt noe imot å spise dem. Ikke sånne shvære beist full av gugge, men sånne nette små som gjerne kan være ristet eller fritert eller stekt på noe vis. Insektkjøtt kommer bra ut på smak i blindtester, samt at de er langt ned på næringskjeden og inneholder mye protein relativt sett. Med tanke på ressursbruk så er insektkjøtt et godt alternativ. FN anbefaler mer bruk av insektkjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist min del av insekter på mine ulike reiser i Asia og jeg synes det er helt kurant på smak!

Jeg er særdeles lite "fisefin" på sånne ting, men skal jo innrømme at den første gangen jeg satte tennene i en svær kakerlakk og scorpion at det var en viss mental blokk. Men - når det først var gjort og en kommer forbi den ulogiske "ææææsj"-rynkingen på nesa så er det faktisk ikke så verst. Min favoritt er sprøstekte elle grillede små skorpioner eller gresshopper som du spiser hele. Smaker som salt potetgull med litt fyll :)

Utmerket måte å sørge for en bærekraftig fordeling av ressurser/mat til hele verden. Kjempebillig å "produsere", tar lite areal, er næringsmessig gunstig og lager mye mat for lite "kostnad".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror personlig at i framtiden vil Maur være en seriøs og nødvendig matkilde for å dekke verdens stadig økende næringsbehov.

Man kan tenke seg at det er mulig å høste mye mer animalsk protein ved å spise fra lengre ned i næringskjeden. Røfflig så regner man at 10% av energien overføre mellom hvert trofiske nivå.

F.eks. om vi spiser antarktisk krill så er den på annet trinn (planteplankton -> krill) i næringskjeden, om vi derimot spiser en diger lofottorsk så kan den være på femte trinn (planteplankton -> små dyreplankton -> store dyreplankton -> sild -> torsk). Med tanke på å høste mest mulig effektiv kunne man da tenke seg at det var mulig å høste i størrelsesorden 1000 X mer antarktisk krill enn av en fisk på samme nivå som torsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg på! Kan du fortelle meg om fordøyelsessystemet hos insekter?

Blir litt langt, og på siden, å fremlegge. Men legger ved to kjappe bilder.

Finger indikerer hvor på siden det står.

Sammenlikningsbildet er grovt forenklet.

[ATTACH]158942[/ATTACH]

[ATTACH]158943[/ATTACH]

Ellers, når gjelder næringstap når gjelder trofisk nivå er 10%-regelen primært fra plante til dyr. Primært fordi planter har så mye næring vi ikke kan benytte oss av. Mellom dyr til dyr er det langt mindre næringstap.

post-10380-14440998234004_thumb.jpg

post-10380-14440998236514_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...