Gå til innhold

Insekter som proteinkilde?


Rødhette

Anbefalte innlegg

Kunne du tenkt deg å spise insekter i fremtiden, hvis du visste at det var svært næringsrikt (masse proteiner, fiber, omega-3, sink, jern, kalsium etc. etc.) og i tillegg bærekraftig og miljøvennlig? F.eks. en insektsshake eller proteinbar så man ikke så at det var insekter eller hele insekter på pastaretten din etter trening?

http://www.vox.com/2014/4/30/5664782/insects

For min del tror jeg at jeg kunne klart det om det var tildekket... kanskje til nød noe sprøstekt. Hva med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sprøstekt smaker eksempelvis gresshopper helt fantastisk digg.

Melorm er og ganske godt.

Inhuman avlivning av maur i steikepanne er også ganske digg, da maursyren gir en litt annerledes friskhet.

Det er enda ett av de områdene hvor magen prøver å gjøre opprør før man putter det i munnen, men det er ingen logisk grunn til det... Så da er det bare å fortrenge idiotien som kommer hvis man blir kvalm av tanken.

Insektsshake synes jeg høres verre ut enn å se selve dyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har null problemer med det. Veamark kan være direkte dritgodt. Helt ok rå, men stekt gyllen over bålet har den en kremet nøtteaktig smak. Anbefales! Maur er ok som en sur snack, men ikke noe å spise mye av tror jeg. Sleng noen i furuteen som sitronsubstitutt. Mauregg er helt ok, smaker tilnærmet ingenting. Gresshoppe er helt ok sprøstekt så lenge du fjerner vinger og bein. Det er vel stort sett de jeg har erfaring med, men prøver gjerne mer. Dyr er dyr, dyr er godt. (Jada, Raptorial, insekter er sikkert ikke dyr).

Edit: Shit, ninjafaen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasjonelt har jeg ingen problemer med det, og ser at det kan bli en nødvendighet i fremtiden. Slik ninjafaen og tequilakongen fremstiller det, høres det til og med nesten fristende ut.

Men servèr meg det på en tallerken, og jeg er 99 % sikker på at hode og mage gjør irrasjonelt opprør. Overlater den siste prosenten til Maaemo/Noma, lar tvilen komme dem til gode. Heldige sofist.

Ikke akkurat vitenskapens høyborg, sol.no, men relevant nok.

http://www.sol.no/1927/mat_sol_no/2014_11_24_31690_sju-grunner-til-at-vi-bor-spise-mer-insekter-til-middag.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Insekter er jo en til dels viktig proteinkilde for mange kulturer rundt om i verden, nesten bortsett fra den vestlige.

Her har vi jo nærmest et tabu rundt det å spise insekter.

Jeg har ikke med viten og vilje spist insekter, men ser ikke noe problem med det.

Har hørt at ristede gresshopper (og store kakerlakker) skal være særdeles godt, særlig med litt cayenne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke så veldig langt fra mellom en reke og en kneler. Og i Frankrike spiser de snegl :p

Jeg tror personlig at i framtiden vil Maur være en seriøs og nødvendig matkilde for å dekke verdens stadig økende næringsbehov.

Er langt på vei enig, delte opp ein hummer her ein dag og tok ein ekstra titt på munnområdet, følte det var farlig nærme ein stor, raud tarantell eller lignande o_0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, nei takk.

Men dersom eg hadde måtte, så trur eg at eg heller ville ha sett kva eg åt enn å drikka det i form av shake. Tanken på å skulle drikka ein shake kor eg veit der er insekter most opp og blanda inn... :yuck:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...