Gå til innhold

Treningstilbudet hos de store kjedene – hva bør vi forvente?


Deportista

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å pushe min mor som har blitt pensjonist til å begynne å trene. Hun bor i nærheten av et Elixia senter i Oslo og dette er prisen jeg fikk "Din mor kan få ett medlemskap før alla senter før en pris på 679 kr/mnd."

Er det bare meg som synes denne prisen er urimelig høy for en pensjonist?

Prisen ovenfor forutsetter i tillegg 12mnd bindingstid......så jeg tør ikke engang spørre om hva det vil koste uten binding....

Hun er kun interessert i å trene vekter for å bli sterkere og kommer ikke til å delta på zumba, eller Burlesque :mellow: (haha man vet vel aldri) og jeg blir litt provosert at det ikke kan tilrettelegges bedre med en lavere treningsavgift for de som ikke deltar på saltimer.

Trener for øvrig på et meget ekslusivt 'gym' i utlandet et par mnd i året, med spaavdeling, svømmebasseng og saltimer, men til en levelig pris da jeg kun betaler for en 'pakke' som består av vekttrening. Noe lignende kunne kanskje vært en idé for de store sentrene i Norge?

Jeg tenker at dette blir litt som å kjøpe en Ferrari, men så be om rabatt for at du kun skal kjøre den til butikken, og ikke så fort som bilen er bygd for. Hvorfor skulle man ønske å trene på Elixia om man kun ønsker tilgang til en vektavdeling?

Om man bor i Oslo er man rimelig bortskjemt med treningstilbud til en rimelig penge. Priser fra kr 199 pr mnd uten binding er ikke vanskelig å finne. Fresh Fitness, Bare trening, Fitness Express, Jimu, Evo og en drøss med lokale steder som ikke er tilknyttet en kjede.

Så hvorfor prøve å prute på en Ferrari når du trenger en Toyota?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at dette blir litt som å kjøpe en Ferrari, men så be om rabatt for at du kun skal kjøre den til butikken, og ikke så fort som bilen er bygd for. Hvorfor skulle man ønske å trene på Elixia om man kun ønsker tilgang til en vektavdeling?

Om man bor i Oslo er man rimelig bortskjemt med treningstilbud til en rimelig penge. Priser fra kr 199 pr mnd uten binding er ikke vanskelig å finne. Fresh Fitness, Bare trening, Fitness Express, Jimu, Evo og en drøss med lokale steder som ikke er tilknyttet en kjede.

Så hvorfor prøve å prute på en Ferrari når du trenger en Toyota?

Bra poeng. Selgerne våre sier faktisk ifra til de som kun tenker pris, at hvis prisen er det viktigste for deg er ikke elixia det rette stedet og trene. Vi er en av de dyreste, fordi vi tilbyr det breeste produktet til medlemmene og noen av de beste senterene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott innlegg Tomas. Har jo selv vært medlem på Elixia i 3 år så er jo ikke direkte misfornøyd heller.

Men irriterer meg at de ikke kan skaffe et powerrack :thumbsdown:

Det kommer:) mange sentre har vært i mange år da power racker for forbeholdt styrkeklubber og ukjent. På nye sentre setter vi inn half racker istede for knebøystativ og oppgraderer nye stativ med halfracker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er litt sånn som det er ellers i samfunnet, nemlig at vi har noen generalister og noen spesialister som vi sier i biologien. Ikke helt det sammen, men men :) I hvert fall, med det mener jeg at noen trives og syntes det er helt greit med tilbudet Elixia gir - for dem er det mer enn godt nok. Andre er mer kresne, og foretrekker en mer personlig oppfølging - slik man ofte får på små gym.

Tomas: Ser på nettsiden deres at dere har solarium, i hvert fall på mitt lokale Elixia. Koster det noe å benytte seg av dem?

Ja:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å se dine innspill her Tomas. Ser selv ikke noe galt i prisen for de som bruker gruppetimer. Jeg for min del har for lengst forlatt Elixia, og er vel heller ikke en type kunde man er spesielt interessert i å ha der.

Du er mest sannsynlig ikke den bredden vi jobber hardest for og få nei:) de som blant annet leser her på forumet er av den type kunder som trener uansett og størrelsen på manualene er viktigere enn garderoben og gruppetimene. Det er kanskje 10-20% er i denne katogorien. Da elixia er en stor kjede som ønsker ett bredt tilbud til folk flest, er ikke denne 10-20% første pri. Det må inrømmes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om et gym har det jeg vil ha og beliggenheten er riktig så er jeg "dum" nok til å ikke bry meg om prisen. Men jeg syns det burde være mulig å kunne betale for kun det man bruker. Jeg bruker styrkedelen og kardioapparatene, aldri saltimer, dusj etc. Så jeg føler det blir feil å måtte betale for alt dette.

Jeg er selv stor fan av Elixia sine utstyrsparker. Har aldri vært på et dårlig Elixiastudio, i tillegg har alle jeg har trent på tillatt singlet noe som er nice på varme dager. Men jeg har en morsom historie ang Elixia Hønefoss. Har en bror som bor der og var på besøk hos han i sommer. Vi var og trente på dette studioet og jeg måtte skrive meg inn i en gjestebok med navn, adresse, hvorfor jeg trente der etc. Så jeg skrev at jeg bodde i Tønsberg men var på besøk hos min bror og ville trene.

Et par uker senere ringer de meg fra studioet og lurer på om jeg vil begynne å trene der fast. Jeg ble først litt stum da jeg vet det stod svart på hvitt at jeg bodde i Tønsberg på den lappen. Jeg svarte dette men selgeren visste nok ikke hvor langt det var fra Tønsberg til Hønefoss. Så jeg måtte fortelle henne dette, deretter måtte jeg forklare at det ikke finnes Elixia i Tønsberg så jeg stod over å bli medlem hos de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer:) mange sentre har vært i mange år da power racker for forbeholdt styrkeklubber og ukjent. På nye sentre setter vi inn half racker istede for knebøystativ og oppgraderer nye stativ med halfracker :)

Det høres bra ut. Da skal jeg bare fortsette å mase på de for at de skal få et. Sist gang jeg spurte sa han ene PT'en at han var redd produktansvarlig i elixia ikke tillot powerrack ;)

Er det forresten slike half rack dere setter inn? Har 3 av disse (ikke helt like som bildet) på Elixia senteret jeg trener, men når jeg sitter i full squat (ræva nesten i bakken) er jeg fremdeles godt over sikkerhetsbøylene, så hjelper meg dessverre ikke stort. Må være skikkelig rack hvor en kan justere sikkerhetsbøylene ellers blir det lite poeng.

Half-Rack.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris.

- 600-700 kr i måneden hva er egentlig det? Her får du 3000 kvm og boltre deg på. 100 gratis gruppetimer og velge mellom. Egne spa avdelinger. Fri tilgang 364 dager i året pluss pluss. Tar jeg taxi i 30 min koster det meg 600 kr. Skal jeg ha en dag i ett skitrekk på trysild koster det meg 700 kr. Jeg synes 670 for det vi tilbyr er billig.

Vanvittig bra at du tar deg tid til å svare her, Tomas!

Faktisk tror jeg det er veldig få som vil påstå at kr. 670,- /mnd er dyrt for alt det Elixia tilbyr. Du har helt rett i at det er en bagatellmessig sum for alt man faktisk får.

Nå skal ikke jeg påberope meg noen form for innsikt i prispolitikken til en treningskjede, og det er selvfølgelig en grunn til at tilbudet er slik som det er. Men jeg tror at når folk sier at månedsprisen er høy, er det fordi de kun benytter seg av en liten del av tilbudet. De som mener prisen er høy, er sannsynligvis de som kanskje utelukkende er interessert i frivektene, bare vil løpe på tredemøllene, eller kun drar på aerobics to ganger i uka.

Kr. 670,- vil kanskje fortone seg som dyrt for en person som trener på mølla én gang i uka, men fullstendig rimelig for en person som trener styrke fem ganger i uka med påfølgende spa, og kardio på "hviledagene". Dette er jo et aspekt ved produktets natur som man ikke kommer unna.

Poenget er uansett at det skapes et gap mellom det man føler man betaler for og det man faktisk får; ikke fordi tilbudet er dårlig på noen måte, men fordi det ikke er særlig differensiert. Alle betaler det samme, alle får samme produkt, men ikke alle får samme tilført verdi av produktet fordi alle har et forskjellig forhold til trening. Det må være en stor utfordring ved å designe et slikt tilbud, ettersom trening er et komplekst og litt spesielt produkt og jeg ser for meg at det er en stor utfordring å differensiere.

Som sagt, det er jo åpenbart en grunn til at tilbudet er satt opp på denne måten. Jeg forsøker kun å teorisere rundt hvorfor noen anser treningstilbudet hos de store kjedene som kostbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bra ut. Da skal jeg bare fortsette å mase på de for at de skal få et. Sist gang jeg spurte sa han ene PT'en at han var redd produktansvarlig i elixia ikke tillot powerrack ;)

Er det forresten slike half rack dere setter inn? Har 3 av disse (ikke helt like som bildet) på Elixia senteret jeg trener, men når jeg sitter i full squat (ræva nesten i bakken) er jeg fremdeles godt over sikkerhetsbøylene, så hjelper meg dessverre ikke stort. Må være skikkelig rack hvor en kan justere sikkerhetsbøylene ellers blir det lite poeng.

Personlig finner jeg slike racker gode å ha om du ser på det slik:

Det er bare positivt at du kommer helt ned i en knebøy uten at racken tar stangen din, for om du måtte ha gått baklengs noen meter så hadde hele poenget med sikkerhetsaspektet rundt racken falt på sin egen urimelighet.

Jeg mener sikkerhetsbøylene gjør sin nytte. La oss si du sitter på det dypeste i knebøy, og kommer deg ikke opp. Stangen må ikke falle langt før den treffer racken, du har muligheten til å tippe den bakover, eventuelt slippe den.

Dessuten har jeg en misstanke om at de sikkerhetsbøylene primaært ikke er bygd for sikkerhet (ironisk navn isåfall å bruke) men for brukav oppbevaring/pållessing av vekt ved f.eks markløft og slike type teknikker. Da fungerer den utmerket.

Forresten på Elixiaen jeg jobber på har vi en powerrack fra HammerStrength, den er høyt elsket av alle - til og med den eldre garde og eldrebølgen, for jeg har nemlig sett dem bruke den gang på gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et poeng Tor. Men i et powerrack eller half rack med bevegelig bøyle kan man selv stille den inn slik man ønsker det. Jeg setter den slik at jeg akkurat kommer ned om jeg er helt i full squat. Når jeg kjører maksløft går jeg bare til parallelt så den vil ikke være i veien. Ville vært skeptisk til å slippe den i 15-20cm høyde når den kanskje må rulle ned ryggen min til den treffer bøylen.

Men enig i at disse faste knebøyrackene er veldig greie ellers og mener ikke de bør erstattes. Bare få inn skikkelig powerrack i tillegg.

Har lokalt premium medlemskap og tilgang til 4 andre elixia senter i området her, så skal sjekke om kanskje et av de andre har powerrack så er jeg jo berga de gangene jeg skal forsøke på pers i knebøy.

Litt avsporing dette, men jeg forventer powerrack av alle seriøse treningssentre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et poeng Tor. Men i et powerrack eller half rack med bevegelig bøyle kan man selv stille den inn slik man ønsker det. Jeg setter den slik at jeg akkurat kommer ned om jeg er helt i full squat. Når jeg kjører maksløft går jeg bare til parallelt så den vil ikke være i veien. Ville vært skeptisk til å slippe den i 15-20cm høyde når den kanskje må rulle ned ryggen min til den treffer bøylen.

Men enig i at disse faste knebøyrackene er veldig greie ellers og mener ikke de bør erstattes. Bare få inn skikkelig powerrack i tillegg.

Har lokalt premium medlemskap og tilgang til 4 andre elixia senter i området her, så skal sjekke om kanskje et av de andre har powerrack så er jeg jo berga de gangene jeg skal forsøke på pers i knebøy.

Litt avsporing dette, men jeg forventer powerrack av alle seriøse treningssentre :D

Enig med at det er optimalt med bevegelig bøye, men så må man ta i bruk det man har.

Min teknikk da jeg satt meg fast i dype knebøy var å tilte bakover slik at jeg slapp rullingen. Men som jeg sa tviler jeg på at disse er designet primært for sikkerhet (altså de bøylene) men for å bruke som stativ for teknikker som innebærer lavere løft. Jeg skal ikke påberope at dette er det riktige. Derfor støtter jeg det du sier med at en majoritet av klubbene burde ha et powerrack da sikkerheten i disse er kan være tilnermet lik optimal. Dessuten har de så mange andre forbruksområder om man vireklig ser etter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med at det er optimalt med bevegelig bøye, men så må man ta i bruk det man har.

Min teknikk da jeg satt meg fast i dype knebøy var å tilte bakover slik at jeg slapp rullingen. Men som jeg sa tviler jeg på at disse er designet primært for sikkerhet (altså de bøylene) men for å bruke som stativ for teknikker som innebærer lavere løft. Jeg skal ikke påberope at dette er det riktige. Derfor støtter jeg det du sier med at en majoritet av klubbene burde ha et powerrack da sikkerheten i disse er kan være tilnermet lik optimal. Dessuten har de så mange andre forbruksområder om man vireklig ser etter ;)

Ja, er litt merkelig når sentre som Elixia ellers virker å sette sikkerhet i fokus. Senteret jeg trener har også massevis av plass, så er ikke noe argument at et powerrack opptar mer plass heller.

Skal forøvrig teste teknikken din på litt lettere vekter og se om det funker for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har valgt Impulse fremfor de litt større sentrene som 3T, Elixia (har de Elexia i Trondheim?..*ikke oppdatert*) og Spenst. Jeg betaler 300 kr i mnd hos Impulse, da får jeg all hjelp jeg vil ifh til sette opp program og lære meg teknikk på ulike øvelser. Jeg er utrolig fornøyd med Impulse, prisen de har og selve stedet (nå kan jeg kun snakke for Impulse Stjørdal og Lade).

Tidligere har jeg trent på Elexia. Jeg burde vel elska stedet, da jeg trente der i hvor mange år? Men nei, det er unødvendig dyrt for meg. Jeg går ikke på saltimer, jeg benytter meg ikke av de ulike spa-tingene som de har osv. Da er 600 kr litt mye, synes jeg.

En annen ting som er viktig for meg er faktisk x antall personer som benytter seg av studio. Elexia, 3T, Spenst o.l har mange kunder. Impulse har mindre. Når jeg er hjemme trener jeg litt på Elexia, men jeg blir stressa av mengden folk:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er litt merkelig når sentre som Elixia ellers virker å sette sikkerhet i fokus. Senteret jeg trener har også massevis av plass, så er ikke noe argument at et powerrack opptar mer plass heller.

Skal forøvrig teste teknikken din på litt lettere vekter og se om det funker for meg.

Som Tomas har nevnt så er det en marginal prosentavdel som har behovet for dette, og da er ikke de en alt for stor prioritet. Dessuten faller sikkerhetsaspektet bort mtp at de fleste bruker spotter når de forsøker max ol.

Bare å teste ;) mitt værste tilfelle med den teknikken var da jeg dunket hodet i stangen.. Men heller det en at ryggen går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Tomas har nevnt så er det en marginal prosentavdel som har behovet for dette, og da er ikke de en alt for stor prioritet. Dessuten faller sikkerhetsaspektet bort mtp at de fleste bruker spotter når de forsøker max ol.

Bare å teste ;) mitt værste tilfelle med den teknikken var da jeg dunket hodet i stangen.. Men heller det en at ryggen går.

Hvor mange er det som er flinke til å spotte knebøy? Krever egentlig to spottere for å gjøre det trygt, og selv da skal de være ganske godt koordinerte :)

En ting er sikkerheten, men for å tørre å gi på litt også er det greit å vite at man bare kan sette den ned om det blir for tungt. Merker dette veldig godt når jeg trener på andre sentre som har powerrack at en tørr ta i litt ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste for meg med treningsstudioet er at det er i relativt nærhet, at det har senter i flere byer (greit å kunne trene når man er hjemme i Fredrikstad en tur!) og at de har det som trengs av utstyr. En god cardio avdeling er et must, og personlig liker jeg litt nye treningsapparater og ikke gamle hauger fra 1980 :p I tillegg liker jeg lyse og åpne lokaler med god plass! Var på sats manglerud engang og var såvidt man kunne bevege seg mellom apparatene. Gruppetimene interesserer meg forsåvidt ikke så mye, men så lenge alt det andre er på plass så betaler jeg gjerne litt peng for å trene der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bra ut. Da skal jeg bare fortsette å mase på de for at de skal få et. Sist gang jeg spurte sa han ene PT'en at han var redd produktansvarlig i elixia ikke tillot powerrack ;)

Er det forresten slike half rack dere setter inn? Har 3 av disse (ikke helt like som bildet) på Elixia senteret jeg trener, men når jeg sitter i full squat (ræva nesten i bakken) er jeg fremdeles godt over sikkerhetsbøylene, så hjelper meg dessverre ikke stort. Må være skikkelig rack hvor en kan justere sikkerhetsbøylene ellers blir det lite poeng.

Half-Rack.png

Haha, jo power Rack vil vi ha:) Nei det er standar Rack. Half Rack fra hammerstrenght er det vi setter inn. Justerbare sikringer, med egen benk så man kan kjøre slike øvelser og, chins grep osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...