Gå til innhold

Treningstilbudet hos de store kjedene – hva bør vi forvente?


Deportista

Anbefalte innlegg

Grunnfag idrett er jo ett års studium hvor man er innom anatomi, fysiologi, treningslære osv. Vi tilater som sagt kun disse på nivå 1 hvor de har en rimligere pris og relativt lav lønn, så kundene vet på en måte hva de får. Vi ønsker og gi de en kjangs. Blir litt som en frisør læring, litt billigere og kundene vet hva man får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Her er noe av det jeg forventer:

- Rene garderober

- Bredt utvalg av utstyr ( både cardio & styrke )

- Hyggelige ansatte som innehar den kunnskapen den enkelte ``rolle`` er tiltenkt.

- Tilbakemelding på henvendelser

- Apparater som blir vedlikeholdt

Hadde jeg gått på timer ville jeg helt klart forventet et bredt tilbud av dette. Og det er det for så vidt også. ( Elixia ).

Pris pr.mnd ligger vel på rett over 500,- Ikke så avskrekkende med tanke på at jeg er der 3-5 dager i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Litt off topic, men noen som har noen tips til et bra gym i Trondheim.

For var medlem av 3T før jeg ble syk, nå er jeg frisk igjen og har lyst til å starte med treningen igjen.

Synes riktignok ikke 3T var så ille, men er veldig mye apperater,litt upersonlig og liten frivektavdeling.

Noe som ikke er helt ideelt ettersom jeg ønsker å begynne og trene styrke med frivekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men noen som har noen tips til et bra gym i Trondheim.

For var medlem av 3T før jeg ble syk, nå er jeg frisk igjen og har lyst til å starte med treningen igjen.

Synes riktignok ikke 3T var så ille, men er veldig mye apperater,litt upersonlig og liten frivektavdeling.

Noe som ikke er helt ideelt ettersom jeg ønsker å begynne og trene styrke med frivekter.

Kaliber Treningsstudio på Tiller/Heimdal. Beste gymmen i Trondheim!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å holde liv i Elixia i denne tråden så må jeg legge til at Elixia kommer til Ullevål (stadion?) sommeren 2012. Må si jeg er spent på hvilket frivektsutstyr som blir å finne der mtp. at det sikkert blir en del fotballspillere som skal trene der. Noen som har noe mer info om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner meg absolutt igjen i det du sier. Man kan ikke lenger forvente gratis veiledning, oppfølging eller hjelp til øvelser av en PT. Det er jo synd at det har blitt så fokus på salg, men om man spør fint om hjelp til noen øvelser (og ikke et helt treningsprogram) så har jeg selv erfart at de fleste egentlig er veldig behjelpelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som irriterer meg med de store kjedene er:

  • Som jeg tidligere har nevnt i andre tråder; man får ingenting igjen for å være en trofast kunde.
    Jeg fikk brev fra Elixia for en stund siden der jeg fikk beskjed om at de har økt månedsprisen min til 599,- eller 579,-. Det betyr at jeg sparer ca 500-700kr i året på å fortsette å være kunde i forhold til de som nettopp har meldt seg inn. Problemet er bare at de som melder seg inn som regel benytter seg av kampanjetilbud, og ender derfor opp med å betale 500-1000kr mindre enn meg. I tillegg får de gratis PT-timer. Er det noen som helst grunn til at jeg ikke skal binde meg for ett år, for så å melde meg ut å kaste meg på neste kampanje de har? Da får jeg jo ofte gratis innmelding, gratis PT-timer og kostnadene for et helt år blir mindre.
    Jeg bryr meg lite om det ekstra jeg betaler, det går mer på prinsipp. Det virker som dette gjelder i mange bransjer og mange kjeder, men jeg synes helt klart det er en uting.
  • Ivrige selgere..
    Jeg meldte meg inn samtidig som to kamerater gjorde det. Totalt var vel de på trening 12 ganger til sammen iløpet av det året de var medlem, og alle disse øktene var i løpet av de to første ukene. De har ikke fått en eneste telefon fra treningsstudioet etter de meldte seg inn. Det hadde neppe hjulpet, men uansett. Far min, der i mot, som var med meg på to prøvetimer som jeg fikk etter å ha trent så og så mange ganger innenfor en gitt periode, har blitt nedringt. Den første perioden med ringing gikk over, men så fant de ut at han eier en mellomstor bedrift, og fattet da interesse igjen for å lage en avtale. Nedringt høres kanskje litt for dramatisk ut, men vil estimere antall ganger til å være rundt 15 i løpet av et år. Min far ga hele tiden beskjed om at det ikke var aktuelt.
    En annen gang hadde de "gi prøvetimer til en venn"-kampanje. Jeg tok med meg søsteren min på 15 (det hørtes utrolig patetisk ut), og da de spurte om mobilnummer henns hvor på jeg svarte at de kan få mailadressen, men hun er for ung til å motta tilbud fra dere per tlf. Da virket det som de ønsket å trekke hele gratis prøvetime-tilbudet.
  • Uansett hva de selv påstår så mener jeg helt tydelig at de enten ønsker støttemedlemmer, eller folk som ikke bruker frivekter.
    Det er mulig at jeg bare har vært uheldig og jeg tror nok det er stor forskjell på studioene rundt omkring, selv innen de samme kjedene. Uansett, jeg har i hvertfall trent flere plasser hvor de har fjernet de tyngste manualene. Forstår jeg hvorfor de gjør det? Helt klart. Deres begrunnelsen er at de vil unngå bolere for å skape et bedre og tryggere miljø. Problemet er bare at man trenger ikke akkurat være boler for å ha nytte av manualer som er tyngre enn 35 eller 40kg… Da jeg tok dette opp med senteret så de ikke problemet, for jeg kunne jo bare bruke apparatene.. Igjen, jeg skjønner greia, men ikke påstå at dere ikke skviser ut de som trener seriøst. En annen ting er at kommersielle treningsstudio ofte kan ha dobbelt opp av de forskjellige fancy mage-apparatene, men fortsatt mangle ett skikkelig knebøy-rack(!).
    Man ser også på kampanjene at de ofte tar sikte på overvektige og potensielle støttemedler. Man kan godt godt kalle det "prøve å få de som trenger å trene til å trene", men jeg vil heller kalle det lett-tjente penger.
  • Utnytter klientenes uvitenhet og gir dem ikke optimale program.
    Igjen, sikkert veldig stor forskjell fra studio til studio. Jeg har fortsatt til gode å se en PT få klienten sin til å ta knebøy, markløft og andre skikkelige øvelser. Jeg er fullt klar over at mange personer ikke ønsker å trene på en så "seriøs" måte, men med tanke på hvor stor forskjell det er på utbyttet av frivekter kontra apparat, så skulle man tro at i det minste én PT hadde greid å overtale klienten sin. Det er ikke 100% sant at jeg ikke har sett en PT fått klienten sin til trene knebøy eller markløft, men dette har vært uten vekter eller i et "crossfit-opplegg", hvor det egentlig kun har fungert som kardiotrening.
    Det er vel liten tvil om at ett par baseøvelser bør være en del av de aller, aller, aller fleste treningsprogram? Merkelig nok er det som regel kun personer som ikke har behov for PT som trener disse øvelsene der jeg trener..


    Det finnes såklart mange dyktige PTer (det er jo mange av disse på dette forumet f. eks.), men det virker som nivået på PTene, evt. nivået på det de gir kundene sine, på de kommersielle studioene, ofte er for dårlig. Det finnes veldig mange positive ting med kommersielle treningsstudio også, og jeg må nok bare innse at det fleste egentlig er mer interresert i å "trene" enn å TRENE. Det nytter så klart ikke å ha verdens beste treningsprogram så lenge klienten er mer opptatt av å få god samvittighet enn å få noe utbytte.

    Personlig skulle jeg ønsket at jeg bodde i Tr.heim. Der virker det som det er flere skikkelige treningsstudio som vet hvordan de skal tilfredsstille de mer hardcore-kundene samtidig som de kan gi husmødrene et godt treningstilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var med søstra mi på elixia en gang.. på sånn "ta med en venn" greie.. måtte skrive meg inn med navn og tlf nr.. og de ringte .. og ringte, og ringte ..... og riiiiiiiiiiiiingte.. makan til masete. ett nei må vel være ett nei..

etter det har jeg aldri skrivd mitt ordentlige tlfnr. opp på sånne ting... så da får de riiiinge og riiiinge og riiiiiiiiiiinge.. noen andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Deportista: Som Thomas har nevnt tidligere så har Elixias personlige trenere kun betalt for den tiden de bruker på sine kunder. Det du ønsker er at de skal bruke tid før og etter arbeidstid, eller alternativt pausene sine på å jobbe uten lønn? Personlig synes jeg det er ganske mye forlangt. Likevel er det ofte slik det er. Det er faktisk svært sjelden kunder med spørsmål blir avvist av en ledig pt. Dette på tross av at dette er noe man gjør fullstendig uten godtgjørelse. Hvor mange andre yrkesgrupper gjør tilsvarende? Personlig koster det meg ikke mange kalorier å bruke noen minutter på å vise et medlem hvordan en øvelse skal gjøres eller svare på noen spørsmål. Det handler rett og slett om servise og interesse for faget. I sum tror jeg nok de det blir brukt mange årsverk på "gratis hjelp" på de store kjedene. Men som i de fleste sammenhenger var alt mye bedre i gamle dager:)

Det vi som personlige trenere ofte kan oppleve som ubehagelig er alle de medlemmene som mener de har krav på hjelp og råd, samtidig som vi arbeider med kunder som har betalt flere hundre kroner per time for å trene med oss. Disse kundene blir ofte svært fornærmet når de får beskjed om at vi dessverre ikke har mulighet akkurat nå.

Jeg synes det er veldig rart at mange stusser på at Elixia har personlige trenere med "kun" grunnfag idrett. Grunnfag idrett er års studie (60 studiepoeng), men det til sammenlikning ikke er noen utdanningsinstitusjoner i Norge som tilbyr PT utdanning på mer enn 30 studiepoeng. Riktignok er PT studiene rettet direkte mot PT yrket, men grunnfag idrett er langt mer omfattende.

PT pro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forventer at senteret er rengjort, at det er ett greit utvalg av utstyr og at det finnes kompetente ansatte der, og ikke bare 17 år gamle jenter som sitter i resepsjonen som ekstrajobb etter skolen. Jeg forventer også at dersom noe er ødelagt eller må fikses at det fikses innen rimelig tid, altså +/- en ukes tid.

I tillegg forventer jeg at de som gir veiledning har en del grunnleggende kunnskaper om teknikk og øvelser, noe som begynner å irritere meg når jeg ser mengden apparat-program som blir lagt opp og at noen av de ansatte utviser helt annen teknikk enn hva jeg har lært via nettet, f.eks fitnessbloggen :D:p :whistling:. I tillegg består programmene ofte av nesten utelukkende isolasjonsøvelser.

Ellers klarer jeg meg ofte selv, selv om jeg kanskje ønsker meg en PT som kunne ta meg ett hakk her og der. Vi har ingen PTer nemlig. Det har nok sammenheng med at det er vanskelig å finne PTer i Nordnorge :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deportista: Som Thomas har nevnt tidligere så har Elixias personlige trenere kun betalt for den tiden de bruker på sine kunder. Det du ønsker er at de skal bruke tid før og etter arbeidstid, eller alternativt pausene sine på å jobbe uten lønn? Personlig synes jeg det er ganske mye forlangt.

PT pro

Hallo PT pro????!!!! Ønsker jeg at PT'ene skal jobbe gratis?

Nå tror jeg du har misforstått fullstendig ;) Som jeg har nevnt tidligere ønsker jeg at, også Elixia (og andre store kjeder for den saks skyld), har folk tilstede som er genuint interessert i medlemmene og yter hjelp (så godt det lar seg gjøre), enten i form av å komme med råd, holde motivasjonen din oppe ved å følge med på hva du gjør og hvilke mål du har med treningen etc., slik man finner på små private gym, uten å se på dette som annet enn en del av servicen. Jeg synes er det minste man kan forlange av et gym, og jeg vet heldigvis at de finnes, men dessverre ikke i like stor grad som før.

Jeg tror jeg snakker for flere, som har mange års erfaring med styrketrening, at jeg finner det urimelig å skulle måtte kjøpe en PT time bare for å spørre om et teknikkspørsmål e.l.

Jeg er for tiden i Spania hvor jeg trener på et gym, hvor jeg (og de andre medlemmene) er så 'heldige' at vi til enhver tid har 4 stk! ansatte som bruker tiden på å hjelpe til med å holde trykket oppe, følge med på teknikken din, etc. og dette i et land som sliter økonomisk! (og jeg har vanskelig for å tro at ikke eierne av Elixia skulle ha mulighet til å kunne bruke noe av overskuddet de sitter igjen med til de som faktisk har bidratt til at de tjener penger - medlemmene) Elixia tjener fett

Øvrig regnskapsinformasjon for Elixia Nordic AS er også tilgjengelig for 2009 / 2008 / 2007 / 2006.

Resultatregnskap

2010

Driftsinntekter (omsetning)

559 384 000

320 944 000

Driftsresultat

85 122 000

Resultat før skatt

77 180 000

Årsresultat (overskudd)

56 297 000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest gjennom tråden her og har kommet frem til følgende:

Som tidligere kommentert: Hvis jålete jenter er problemet, så har du ikke mye å klage på. Hvis man synes disse jålete jentene eller store guttene er skumle skal du tenke: bare vent, jeg blir like bra om litt. Bruk de som motivasjon!

Dernest synes jeg Tomas holder fortet meget godt. En kan ikke sakte Elixia for at de har et konsept og holder seg til det. Man kan ikke mene at et treningsstudio skal konsentrere seg om 10% av medlemsgruppen sin? Et treningssenter er tross alt en bedrift som skal gå i overskudd. å diske opp med årsresultatet til Elixia blir for tynt. En kan da ikke mene at et treningssenter så veletablert som Elixia skal gå i null eller underskudd? Tjener de godt så er det vel heller kredit til de at de greier å drive en så stor bedrift med et så godt overskudd, selv om dette ikke forsvarer den latterlige prisen noen av treningsstudioene (les 3T) opptrer med. Som Tomas sier: deres tilbud passer ikke alle, men for prisen deres ligger til grunn deres brede utvalg av produkter. Har du meldt deg inn i Elixia og finner ut at de tar for stor pris for frivektavdelingen sin, har du mest sannsynelig ikke sjekket ut hva de tilbyr for prisen. Vil du ha noe billigere så finnes det helt sikkert et treningssenter som utfyller dine spesifikke krav for en billigere penge. Vil du ha frivektavdeling bør man vel velge en av de lokale, mindre treningssentrene?

Når det kommer til hvordan kundebehandlingen er, så finnes det, som sagt tidligere, råtne epler i kurven. Dette gjelder alt fra de so står i resepsjonen til Pt-ene. Men overall velger jeg å tro at de fleste av de som jobber for et treningssenter er der for å være behjelpelige. Hvis det er slik at du spør om hjelp uten å få det, samt betaler 6-7k i året, mener jeg dette er for dårlig. Kanskje et forbedringspotensial for treningskjedene er å alltid en behjelpelig PT i de travleste tidene, som kan gå rundt å hjelpe. Dette gjør kundene fornøyde, noe som igjen må være bra for kjedene.

Men jeg finner det underlig at man kan si at støttemedlemmer ikke er bra for lommeboka. Kan ikke tenke meg et regnestykke der samtlige av alle Elixias medlemmer trener tre ganger i uken, uten at dette blir folksomt i lokalene. Stort sett trener vel folk etter jobb en gang, så fullt må det jo bli. Hvis man også tar hensyn til at mange trener på de treningssentrene som ligger i sentrum, blir det enda fullere. Altså, skal treningskjedene ha like mange kunder, men ingen støttemedlemmer må de sannsynligvis bygge flere sentre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med å se hvorfor det lønner seg å ha støttemedlemmer som ikke medfører noen ekstra utgifter. "Problemet" mitt, om det i det hele tatt kan kalles det da det er noe jeg tenker svært lite på, er at treningskjedene fremstille seg selv som så lite kyniske. Jeg hadde fått enorm respekt for den eieren av et treningsstudio som på tross av at han var behjelpelig på alle måter for de som faktisk trente, kunne ha innrømt at han gnir seg i hendene for hver eneste støttemedlem han får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med å se hvorfor det lønner seg å ha støttemedlemmer som ikke medfører noen ekstra utgifter. "Problemet" mitt, om det i det hele tatt kan kalles det da det er noe jeg tenker svært lite på, er at treningskjedene fremstille seg selv som så lite kyniske. Jeg hadde fått enorm respekt for den eieren av et treningsstudio som på tross av at han var behjelpelig på alle måter for de som faktisk trente, kunne ha innrømt at han gnir seg i hendene for hver eneste støttemedlem han får.

Ok, men spørsmålet igjen da er: hvem vil trene for et treningskjede som offentlig går ut å sier noe slikt? virker ikke akkurat som direkte tiltrekkende at du KUN er ut etter pengene. Kynisme er vel en egenskap svært få av oss finner tiltrekkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men spørsmålet igjen da er: hvem vil trene for et treningskjede som offentlig går ut å sier noe slikt? virker ikke akkurat som direkte tiltrekkende at du KUN er ut etter pengene. Kynisme er vel en egenskap svært få av oss finner tiltrekkende.

Hehe, neida, går ikke an å si sånn direkte. Er enig i at kynisme er en lite tiltrekkende egenskap, men om jeg skulle valgt mellom det og falskhet så er jeg neimenm ikke sikker hva jeg hadde valgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men spørsmålet igjen da er: hvem vil trene for et treningskjede som offentlig går ut å sier noe slikt? virker ikke akkurat som direkte tiltrekkende at du KUN er ut etter pengene. Kynisme er vel en egenskap svært få av oss finner tiltrekkende.

Om du hadde kjent meg hadde du visst at jeg absolutt vil at bedrifter skal være lønnsomme og tjene gode penger. (edit: haha så jeg hadde skrevet det motsatte)

Nå handlet tråden om 'hva vi kan forvente' og jeg må få lov til å komme med mitt syn hvor jeg mener at jeg får for lite igjen for pengene når jeg trener hos Elixia. Det er selvfølgelig naivt å tro at eiere av en treningskjede skal ha idealistiske forestillinger og ønske flest mulig medlemmer 'fordi det hadde gitt en indre tilfredsstillelse av å få folk i form' like naivt som det er å tro at man vil finne den samme eiersitsen når denne melkekua er tom for melk :D men allikevel må jeg få lov til å forvente noe mer i form av litt 'forpleining' til de som har vært medlemmer i årevis?

Føler at jeg sto på en VIP-liste før jeg signerte kontrakten, men i årene senere ble jeg aldri oppringt en eneste gang (ikke engang med en forespørsel om jeg ville benytte med at de to "PT-timene" (kun noen av PT-ene man kan velge mellom selvfølgelig :p ) jeg hadde til gode)

Nå har jeg meldt meg ut av kjeden da jeg følte at de har strukket strikken for langt, for mange medlemmer, og for liten frivektsavdeling, gjør treningen min lite effektiv da man tvinges til å vente for lenge på en ledig benk. Nå er jeg heller ikke av den typen som 'tar mye plass' og legger håndkle mitt på en benk hele ettermiddagen for å gjøre beslag på denne, men dette løses vel etterhvert ved at man kan få 'leie' sin egen mørkegrønnebenk i et litt dyrere VIP-medlemskap?:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...