Gå til innhold

Treningstilbudet hos de store kjedene – hva bør vi forvente?


Deportista

Anbefalte innlegg

Som noen har fått med seg har det allerede blitt diskutert litt rundt hva vi burde forvente oss av ansatte på et treningssenter under ‘Irriterende på trening’ og jeg håper her på å få deres meninger vedr. hva vi burde kunne forvente oss som medlem på et treningssenter.

Nå vet jeg at mange av dere på dette forumet er så unge at dere er flasket opp med SATS, ELIXIA og tilhørende fancy og hippe Z- og X-navn på treningsformer :) så jeg får støtte meg til de som ‘har levd en stund’ og husker hvordan det var før, eller de som er så heldige å kunne trene på et frittstående gym, ofte med idealistiske eiere som selv tar del i arbeidet.

Personlig er jeg ikke fornøyd med utviklingen fra små enkeltstående gym til de større kjedene. Jeg forstår selvfølgelig at det er markedskreftene som rår og at det er umulig å snu denne utviklingen så lenge konkurransetilsynet aksepterer dette.

Allikevel bør vi vel kunne forvente en viss oppfølging/veiledning på disse store sentrene om man skulle ønske det uten å måtte betale for PT-timer? Eller i det minste at de ansatte sier i fra når de ser en person som gjør øvelser som er direkte skadelige?

Trener selv, både på Elixia (da dette er nærmest der jeg bor), samt også på et lite privateid gym (for å få inspirasjon) og kontrastene er enorme.

Fra en hel horde med ansatte (les: selgere) på Elixia som ikke har 'tid' til medlemmene som trener der fordi de, enten er opptatt med å ringe rundt for å kapre NYE medlemmer, stå på stand for å kapre NYE medlemmer, stå i resepsjonen for å skravle med hverandre, eller selge diverse klær etc. - til det mindre gymmet hvor eierne selv er i lokalet for å hjelpe de som trenger det, enten i form av tips, eller bare for å motivere deg.

Må vi virkelig akseptere at utviklingen har gått så langt at vi, for å få personlig hjelp, må kjøpe dette i form av PT-timer (ja, jeg vet det finnes egen motivatortid, men jeg er vel ikke den eneste som finner disse komiske)?

Hvordan kan det ha seg at små enkeltstående gym har ‘råd’ til å ta seg av medlemmene på en annen måte, enn Elixia med bl.a. Stein Erik Hagen og Celina Midelfart på eiersiden?

Hvilke erfaringer har dere? Kan vi gjøre noe/kreve noe mer som kunde?

PS! Ikke meningen å støte evt. elexianere ved å kun bruke Elixia som eksempel, men det er de jeg har erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der jeg trener er det treningsveiledere som alltid vandrer rundt for å prate med kundene eller hjelpe de som utfører øvelsene feil. Har dog aldri sett de som trener med frivekter få teknisk hjelp. PT'ene jeg har observert er greit flinke, men jeg hadde ALDRI betalt for en PT derfra når det finnes så mange som er flinkere til en lavere pris. Det er også muligheter for å få satt opp programmer gratis, men da får man kun øvelser som innebærer trening i maskiner. Veldig greit for nybegynnere, men for viderekommende er programmene... dårlige.

Tipper at hvis man spør pent om å få satt opp et program med øvelser utelukkende med manualer så får man det. Men det er jo klart at det er lettere å sette opp programmer der øvelsene utføres i maskiner, i og med at de må vise hvordan øvelsene funker, og da rekker ikke 45 minutter til dersom man skal sette opp et program med manualer OG gå igjennom øvelsene, og utføre dem teknisk riktig.

Det er gratis og ubegrenset hvor mange ganger man vil sette opp program/endre program, men jeg ser at det hovedsakelig er nye kunder som benytter seg av tilbudet.

Hvis treningssenterne skal tilby noe mer så vil det antakeligvis bli vanskelig å betjene gratis i og med at de har endel kunder.

Jeg synes tilbudet på mitt treningssenter er mer enn bra nok, skal man ha noe mer, så synes jeg det er rett og rimelig at man betaler for det. Å være personlig trener er krevende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg trener er det egentlig helt tragisk. Ingen som jobber der som jeg mener er kompetente til å verken veilede eller gi instrukser i forhold til styrketrening. Men det finnes noen flinke folk som trener der, og det er lurt å utnytte seg og bli kjent med de som en merker har litt mer kompetanse. Jeg mener at erfaring veier mye tyngre enn utdanning i forhold til trening og slikt. Og hvis en er kritisk til det en leser og setter seg inn i ting SELV, lærer seg ting selv, så kan en komme ganske langt i stedet for å stole blint på hva "daglig leder" på treningssenteret forteller deg at du skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del skjønner veldig godt hva du snakker om. Jeg savner synlige personer i rommet som kan støtte/hjelpe/rettlede. Skulle gjerne trent på et mindre sted hvor noen hadde bedre tid til meg. Hadde nettopp noen timer med PT, men han gikk overhodet ikke gjennom det jeg gjerne ville lære, som f.eks riktig teknikk i baseøvelser. Jeg fikk i stedet beskjed om at det rakk vi ikke nå, men akkurat den uka hadde de tilbud på PT, og det kosta bare 2000 for tre timer. Æææææ. Sinna, og irritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man både sier opp, og forklarer de hvorfor man sier opp - så har man nok gjort nesten det man kan gjøre. Å øke medlemstallene til de enkeltstående smågymmene vil kanskje over tid bidra til at de store treningsstudiokjedene får øynene opp.

Om tråden blir stort nok, får jeg eventuelt vurdere å skrive en artikkel og belyse problemet.

Når det er sagt, så synes jeg ikke at man kan -forvente- at de personlige trenerne går rundt og hjelper folk som er usikker på hvordan de forskjellige øvelsene gjøres. Kanskje har de full timeplan? Dvs x antall timer, sending av e-post og kundeoppfølging? Det er vanskelig for oss å vite nøyaktig hvorfor man blir oversett. Mange av de jobber jo strengt tatt som selgere, trolig ofte også på provisjon, så da overrasker det ikke meg at de er hypp på nye kunder. Hvorvidt gruppen som trener feil er en god nok salgsarena, vites derimot ikke.

Jeg synes likevel det burde vært inkludert i det som ofte er dyre medlemskap på 6-8000 pr år. 3T som er en stor aktør her i Trondheim tar 7190.- for 1 års trening, eller 599.- i måneden. Da bør det være på sin plass at de har noen instruktører som går rundt på studioet og hjelper kundene. Nå kjenner jeg ikke til praksisen på 3T (kanskje har de noen som går rundt?), men generelt så tror jeg ikke det ville vært god avisomtale om medlemmene på de store kjedene skadet seg ved feil øvelsesteknikk, mens det samtidig gikk rundt ansatte som observerte det.

Man kan selvsagt ikke rekke over alle - men på samme måte som at man i en svømmehall har personer som passer på at ikke noe alvorlig skjer, bør man også ha dette hos de store treningsstudiokjedene som tar seg godt betalt. Det handler også litt om hva man betaler. Jeg føler ikke at man kan forvente det samme hos en billigaktør som Impuls - hvor prisen er under 50 %. Jeg tror man totalt sett ville vært tjent med å investert noen kroner i instruktører som holdt oppsyn og bidro litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha likte linken din Guffen :)

http://jasonferruggia.com/the-modern-gym/

"We promote the idea that you need a wide variety of isolation and machine exercises in every workout.

Welcome to this gym. We promise we will not push you hard, and we hope you will enjoy your time here. That is, you will enjoy it until you realize that the methods we promote will not help make you big and strong unless you have fantastic genetics or are pumped up on gear. Or like our regulars you will decide to forget about getting big and strong, and come here only for social contacts and visual kicks. Welcome to our gym!”

Enig med deg Eilertsen, at det mest riktige er å si opp og støtte opp om de som fortsatt klarer å drive uten kjedetilknytning, selv om det føles som 'å pisse i buksa for å holde varmen' da de før eller siden ikke vil klare å takke nei til et tilbud fra 'de store' når de har opparbeidet seg en stor nok kundegruppe til at de blir interessante.

Nå er jeg like lei av utviklingen i daligvarehandelen med kun store kjeder som bestemmer hva vi skal like på grunnlag av hvem som betaler best....men det er en annen diskusjon....men man kan trekke paralleller til hva som skjer i treningsbransjen.

Tror det eneste vi kan gjøre er å bli flinkere til å gi tilbakemeldinger til de som jobber på disse treningsstudioene vedr. hva vi forventer å få igjen for det vi legger inn av penger. Nå har jeg selv forsøkt et par ganger, men opplever at disse 'elexianere' (sorry) senker stemmen og er livredd for å si noe som helst :confused: Et annet problem er at de fleste som trener ikke vet hvordan det kan være andre steder og selvfølgelig ikke har noe sammenligningsgrunnlag.

Er det bare meg som lurer på om det faktisk er greit les: lønnsomt for disse kjedene og ikke hjelpe medlemmene i større grad da de har a) lang bindingstid og man får medlemsavg. uansett om de forsvinner B) la de forbli umotiverte slik at de ikke opptar studioet mer enn 1 g i uken som er gjennomsnittet et medlem på Elixia trener c) få de til å tro at saltimer er måten å bygge kropp da man får inn fler personer pr. kvm :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at man burde kunne kreve litt når man betaler X antall kroner hver eneste år for å trene på et senter. På mitt senter (sats sentrum) så får man gratis treningsveiledning, men det er som nevnt lengre oppe, bare basisprogrammer kun med maskiner. Personlig forstår jeg at PTer ikke kan gå rundt og hjelpe alle gratis, men når de ser noen som gjør noe så galt at det går på helsen løs så burde PTen si ifra! Det er min mening, og den står jg fast med. Når det er sagt så er det jo ikke bare PTer som jobber på senteret, det er jo også andre treningsfolk som jobber der som burde ha noen kunnskaper om trening og teknikk til at de kan si ifra når noen holder på å skade seg!

Jeg prøvde meg engang å spørre en PT om han kunne vise meg en øvelse, og da han så jeg hadde med meg et program jeg hadde fått av coachen min begynte han med engang og skulle fortelle om manglene og selge inn sitt eget opplegg (som kun baserte seg på maskiner). Spurte ikke han om hjelp igjen...

Greit nok at PTer jobber på provisjon osv, men det har litt med common sense å gjøre også. Det handler litt om å yte service til kundene sine, dersom de kun skal gjøre det som står i arbeidsbeskrivelsen sin så gjør man ikke en god jobb spør du meg altså... Dersom treningssenterne hadde ytt litt ekstra service på visse steder så tror jeg de kunne motivert flere til å kjøpe tilleggstjenester og dermed tjent mer penger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fristet til å gå til mitt senter sin "personlige trener" å spør om hun kan se over øvelsene og sjekke om jeg har rett teknikk. Hun vet sikkert ikke hva markløft og knebøy er. Er ganske fristet til å gå bort å spør "du, jeg er litt i tvil på om jeg har rett teknikk under rack chins?" .....eller kanskje hack squat. De var helt nye for meg for noen uker siden, så jeg tviler på at aerobic instruktør-treneren har peil på dette :) Hun krever altså 1800 kroner for pt timer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fristet til å gå til mitt senter sin "personlige trener" å spør om hun kan se over øvelsene og sjekke om jeg har rett teknikk. Hun vet sikkert ikke hva markløft og knebøy er. Er ganske fristet til å gå bort å spør "du, jeg er litt i tvil på om jeg har rett teknikk under rack chins?" .....eller kanskje hack squat. De var helt nye for meg for noen uker siden, så jeg tviler på at aerobic instruktør-treneren har peil på dette :) Hun krever altså 1800 kroner for pt timer ;)

DO IT :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes pris og service skal samsvare.

På et treningssenter som ikke er priset urimelig høyt, så synes jeg man faktisk ikke kan kreve noe mer enn det man betaler for: tilgang til apparater, vekter, og eventuelle gruppetimer. Jeg forventer også hyggelig personale i resepsjonen, men det er jo også en selvfølge. Man skal også kunne få svar på det man spør om, så lenge det er innenfor rimelighetens grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener selv på Elixia og synes stort sett motivatorene er veldig hjelpsomme. Kunnskapsnivået er ikke alltid like høyt, men alle jeg har pratet med har ihvertfall vært mer enn villige til å hjelpe. Men dette kan sikkert variere fra senter til senter og kanskje en ide å lufte det for ledelsen om det ikke er tilfelle der du trener.

Er ikke så veldig mange PT'er i Norge som er skikkelig gode på teknikk på baseløftene så her skorter det dessverre veldig mye både hos Elixia og mange andre steder. Burde vært et minimum at alle PT'er ihvertfall har lest Starting Strength eller tilsvarene litteratur og selv har fått godkjent sin teknikk av en kyndig instruktør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å pushe min mor som har blitt pensjonist til å begynne å trene. Hun bor i nærheten av et Elixia senter i Oslo og dette er prisen jeg fikk "Din mor kan få ett medlemskap før alla senter før en pris på 679 kr/mnd."

Er det bare meg som synes denne prisen er urimelig høy for en pensjonist?

Prisen ovenfor forutsetter i tillegg 12mnd bindingstid......så jeg tør ikke engang spørre om hva det vil koste uten binding....

Hun er kun interessert i å trene vekter for å bli sterkere og kommer ikke til å delta på zumba, eller Burlesque :mellow: (haha man vet vel aldri) og jeg blir litt provosert at det ikke kan tilrettelegges bedre med en lavere treningsavgift for de som ikke deltar på saltimer.

Trener for øvrig på et meget ekslusivt 'gym' i utlandet et par mnd i året, med spaavdeling, svømmebasseng og saltimer, men til en levelig pris da jeg kun betaler for en 'pakke' som består av vekttrening. Noe lignende kunne kanskje vært en idé for de store sentrene i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kun trent en kort periode på treningssenter for en stund tilbake, så jeg kan ikke si noe om hva som skjer "på innsiden". Men jeg kan si at ELEXIA gjør alt for å få kunder - de spør til og med syke mennesker som nesten ikke kan gå om de vil starte et medlemsskap hos dem. Det gjør meg kvalm :sick:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trent på Sats de siste 3 årene nå og jeg er absolutt ikke fornøyd, eneste grunnen til at jeg fortsatt er der er mangel på alternativer i nærheten og at vi har et greit tilbud på Sats gjennom jobben. Det største problemet er at de driter i deg så lenge du er blitt deres kunder, de er kun interessert i mersalg og at du skal hjelpe dem å rekruttere nye medlemmer.

Det verste jeg vet er at de omstrukturer treningssalen deres engang i mnd på grunn av diverse trendy øvelser som forsvinner like fort som de dukket opp, alle skikkelig racks putter de i et eller annet hjørne og er fullstendig nedprioritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en tråd jeg finner interresant:)

Jeg er produktansvarlig for personlig trening i elixia kjeden og vet av den grunn mer enn de fleste hvordan det hele henger sammen.

Nr 1 : å få hjelp.

- selgerene er ikke ansatt på elixia for og kunne hjelpe de som trener. Heller ikke de i resepsjonen. Av den enkle grunn at de ikke har noen bakgrunn innen trening eller er kompetente til å gi råd. Men en motiverende hei, hadet, går det bra med deg osv blir de selvsagt drillet i. Og står du ett par timer bak en resepsjon og lytter vil du som regel legge merke til rimlig god medlems service dog ikke treningstips.

- pt'er. Ptene i elixia jobber alle sammen på times basis. Dvs at de kun få betalt per time de har pt. Mange nye pt'er bruker mye tid på og gå rundt gi tips for å skaffe seg kunder. Mens fullbookede pt'er som det blir flere og flere av har rett og slett ikke tid.

- motivatorer. Pågrunn av problemet med at pt'er er fullboket har vi motivatorer som får fast lønn for og gå rundt og gi tips. Det blir sagt at disse er latterlige, mem det er ofte fysio studenter, nih studenter og motiverende sosiale personer. De er ansatt utelukkende for og hjelpe medlemmer. Det skal også sises at elixia har ett skrikende behov for pt'er. Det er dermed veldig vanskelig og få ansatt personer som kun ønsker og gå rundt og hjelpe andre som ikke blir pt'er etter noen måneder.

Nr 2 gruppetimer.

- jeg er ekstremt uenig at dette er ett dårlig alternativ!!!! I elixia har vi Norges beste på flere områder som kampsport, kettlebels og friidrett som kjører ulike timer. Undersøkelser viser også at de personene som ukentlig bruker gruppetimer i elixia er de som er medlem lengst i kjeden. Dvs at de er lengst motiverte, trener mest og blir mest fornøyd. På enkelte klubber vi har som er over 3000 kvm har vi opp mot 7000 medlemmer.det sier seg selv at disse ikke kan få individuell hjelp hver uke. Mens på gruppetimer kan de få ekstremt mye mer enn hva de ville fått til på egenhånd. Gruppetimer er ett ekstremt bra tilbud til massen og bredden.

Nr. 3 proffit av støttemedlemmer.

Dette er en myte. Elixia visjon er keep members for life. Vi gjør stadig undersøkelser på kunder for og kartlegge hvem som er medlems lengst da de som oftes er mest fornøyd for å finne ut hva vi kan gjøre for og bevare. Det er mye billigere og bevare ett medlem enn og få ett nytt.Har du trent mindre en 3 ganger på 3 måneder i elixia vil du bli ringt opp av senteret, tilbudt en pt time eller lignende for og komme igang igjen. Dette er fordi vi vet at støttemedlemmer sier opp, og det er det siste vi ønsker. Fokus nr en for selgere er nye medlemmer. Fokus nr en for alle vi andre i elixia er det og bevare medlemmer. Derfor gruppetimer som har dokumentert effekt på meldemsbevaring, gratis pt til alle nye medlemmer, oppfølging av de som detter ut, motivatorer for å hjelpe massen og freshe sentre.

Nr 3 kompetanse.

Alle pt'er i elixia må minimum ha grunnfag idrett. Sålenge de kun har grunnfag idrett vil de heller aldri få mer enn 170 kr i lønn før de har fått en formell pt utdannelse. Dette fordi vi tror endel personene innen idretter osv skal få en kjangs og prøve seg som pt men må vidreutdanne seg dersom de skal komme videre.

Alle pt'er på nivå 2 og 3 må ha formell pt utdannelse eller tilsvarende type fysioterapi osv. Om stætlig strenght burde vært pensum? Kanskje det, men det må nesten bli opp til utdanningsinstitusjonene. Vi kan ikke la hver og godkjenne utdannelser vi mener mangler en bok i pensum:)

Da vi setter krav til utdanning hos våre pt'er må vi heller se på de som utdanner og ikke elixia nødvendigvis. Vi må kunne godkjenne utdannelser fra seriøse øktører.

Pris.

- 600-700 kr i måneden hva er egentlig det? Her får du 3000 kvm og boltre deg på. 100 gratis gruppetimer og velge mellom. Egne spa avdelinger. Fri tilgang 364 dager i året pluss pluss. Tar jeg taxi i 30 min koster det meg 600 kr. Skal jeg ha en dag i ett skitrekk på trysild koster det meg 700 kr. Jeg synes 670 for det vi tilbyr er billig.

Er det noe jeg har glemt ????

(Skriver på iPad så ser det er edel autokorekt her som ble feil og jeg ikke gidder fikse.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er litt sånn som det er ellers i samfunnet, nemlig at vi har noen generalister og noen spesialister som vi sier i biologien. Ikke helt det sammen, men men :) I hvert fall, med det mener jeg at noen trives og syntes det er helt greit med tilbudet Elixia gir - for dem er det mer enn godt nok. Andre er mer kresne, og foretrekker en mer personlig oppfølging - slik man ofte får på små gym.

Tomas: Ser på nettsiden deres at dere har solarium, i hvert fall på mitt lokale Elixia. Koster det noe å benytte seg av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...