Gå til innhold

Treningstilbudet hos de store kjedene – hva bør vi forvente?


Deportista

Anbefalte innlegg

Jeg er tydeligvis ikke alene om å føle at de ansatte hos Elixia går en gammel timehareselger (haha ikke stolt av det...) en høy gang ;)

Hvordan selgeren jobber ser jeg ikke helt relevansen i akkurat nå og kan ikke si så mye om. Dette var en side av en sak og jeg kunne helt sikkert funnet en annen. Sånn er det alltid og det vet alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anita S, dessverre har jeg ikke tid til å trene der jeg vil pga reisetid og krevende jobb.

Jeg ønsker kun å opplyse om 'vekke' en del der ute som bare godtar at det er slik det er....nå synes jeg nordmenn er altfor passive i veldig mange sammenhenger eks. matvarepriser/utvalg, bomringer, veistandard, helsevesen 'you name it' :)

Selv om jeg trener på et gym hvor jeg ikke støtter konseptet, betyr det vel ikke at jeg kan forsøke å gjøre noe med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas; Personlig mener jeg mange av selgerne har litt å lære, mange skremmer rett og slett bort potensielle kunder ved å være overentusiastiske og ikke lytte til de signalene som kundene gir. Som selger selv blir jeg rett og slett flau noen ganger over Elixia selgerne, noen burde ta en titt på hva de egentlig lærer på opplæringen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sant! Men, ja det måtte komme et men. Selv om man ikke er personlig trener, og "bare" ansatt som motivator, så kan man gjøre en god jobb uansett. Ettersom jeg har forstått det, så er motivatorer bl.a. ulike studenter fra diverse helserelaterte utdanninger. Og man kan være flink med trening, selv uten noen form for utdannelse.

Det jeg tror Elixia bør "jobbe" med her er å kvalitetssikre de motivatorene de ansetter. Kanskje la brukerne av treningssentert gi tilbakemeldinger om hva de mener om sin motivator. I tillegg kunne de kanskje hatt en eller annen form for øvelse hvor de måtte teste ut sine kunnskaper - en slags praktisk prøve.

Det gjør vi faktisk. På hvert senter er det x-antall medlemmer som får gratis medlemskap mot at de vurderer motivatorer med spørreskjema som blir levert til leder som igjen tar det opp med motivator. De vurderer også reseepsjon, hvor mye hjelp man får og gruppetimer osv.

Motivatorene er først og fremst der for og motivere, og skal være ydmyke ved ting de ikke har kompetanse på men tilkalle personlig trenere eller lignende. Det blir ikke lett og standarisere ulike tester for de men hvert senter kvalitets sikrer selvsagt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas; Personlig mener jeg mange av selgerne har litt å lære, mange skremmer rett og slett bort potensielle kunder ved å være overentusiastiske og ikke lytte til de signalene som kundene gir. Som selger selv blir jeg rett og slett flau noen ganger over Elixia selgerne, noen burde ta en titt på hva de egentlig lærer på opplæringen...

Elixia bruker maler og opplæringer fra noen av værdens beste og mest fremgangsrike innen salg i treningssenter bransjen. I og med at elixia utelukkende har størst vekst i norge og finlad så gjør de nok mye bra. På ett nytt senter fylte 4 selgere opp ett senter med 3000 medlemmer før sentret var ferdig, så vi har mange suksess historier. Men bedre kan de helt sikkert alltid bli:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekalger min grønne elixia rustning. Men jeg elsker jobben min, elsker kjeden jeg jobber i, elsker meneskene som jobber der og medlemmene våre. Jeg vet vi gjør så ekstremt mye bra, og hjelper så ufattelig mange mennesker hver eneste dag. Så jeg klarer ikke sitte på sidelinjen i en slik diskusjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deportista, ta deg en tur innom du lokale matbutikk og observer forskjellene på folk der. På min lokale rema er det ei gammel hurpe som ser sur ut, ikke sier "hei", hva varene koster, eller noe i det hele tatt. Hun bare strekker frem hånda for å få penger. Missliker henne og den dårlige energien hennes intenst. Var innom der i kveld, møtte på ei annen dame som satt bak kassa. Hun var blid, hilste, slo av en liten prat med kundene mens hun peip varene, og ønska meg en god kveld videre når jeg dro.

Ser du hvor jeg går hen? Håpløse og umotiverte ansatte finnes det omtrent alle steder, men det betyr ikke at det ikke finnes hyggelige og serviceinnstilte ansatte der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekalger min grønne elixia rustning. Men jeg elsker jobben min, elsker kjeden jeg jobber i, elsker meneskene som jobber der og medlemmene våre. Jeg vet vi gjør så ekstremt mye bra, og hjelper så ufattelig mange mennesker hver eneste dag. Så jeg klarer ikke sitte på sidelinjen i en slik diskusjon

Det er da ikke noe galt i det :) Men selv om dere er størst i vekst osv så er det ikke dermed sagt at dere ikke har ting å forbedre dere på, med dere mener jeg altså elixia. Er det noe jeg har lært i salg så er det vel og bra å ha fine maler og opplæring fra de beste i salg, så hjelper ikke det dersom kundene ikke oppfatter det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I treningssenterbransjen er det langt bedre å ha lange medlemslister av folk som ikke trener, og dermed tenker dessverre mange at jobben er gjort når medlemsskapet er tegnet.

Det er en myte alse. De medlemmene som ikke trener bruker ikke noe penger på klubb, er ikke fornøyde, melder seg ut. Det er mye mer økonomisk og bevare ett medlem enn å få ett nytt. Og mye bedre for kjeden. Vi jobber ekstremt hardt for å bevare disse og unngå at folk blir støttemedlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke noe galt i det :) Men selv om dere er størst i vekst osv så er det ikke dermed sagt at dere ikke har ting å forbedre dere på, med dere mener jeg altså elixia. Er det noe jeg har lært i salg så er det vel og bra å ha fine maler og opplæring fra de beste i salg, så hjelper ikke det dersom kundene ikke oppfatter det...

Som jeg skrev: de kan helt klart bli bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som synes det fokuseres for mye på volum i forhold til kvalitet? Jeg jobber selv med eiendomsmegling og har vært en del av franchise-religionen.....erfaringen dessverre er det samme som jeg opplever hos de store treningskjedene - en for standarisert måte å tilpasse kundene på øker ikke kundetilfredsheten, kun lommeboka til franchisegiverne :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da kan vi like godt dekke hele Rogaland Inger Marie :)

Elixia Madla

Positivt:

Hyggelige PT'er og motivatorer

Bra frivektsavdeling med 3 knebøystativ, 3 benkpresser, decline og incline

Stort og åpent noe som gir god luft

Godt utvalg av gruppetimer for dem som liker slikt

Negativt:

Parkeringsplass kan være vanskelig, siden det ligger i et kjøpesenter.

Mangler halfrack/powerrack

Litt få tredemøller

Elixia Forus

Positivt:

Stort og åpent

Plenty tredemøller og kardiomaskiner

Godt utvalg av gruppetimer for dem som liker slikt

God parkeringsplass

Negativt:

Liten og trang frivektsavdeling, kun et knebøyrack i åpen sone (2 i PT sone)

Mange rare maskiner

Mangler halfrack/powerrack

Elixia St. Olav

Positivt:

Hyggelige PT'er og motivatorer

Sentralt for de som bor i Stavanger sentrum

Negativt:

Litt lite lokale og trangt mellom apparatene.

Liten frivektsområde, og benkene er spredt litt rundt om

Kun en knebøy rack

Mangler halfrack/powerrack

(over 1 år siden jeg har trent på St. Olav så det kan ha skjedd forbedringer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil komme med litt velfortjent skryt til Elixia!

Var innom på Elixia Lade i Trondheim i dag for gratis kroppsanalyse (de forlenget kampanjen to dager fordi de måtte dele på InBody-maskinen med en annen Elixia i nærheten). Personalet var kjempehyggelige og flinke, og jeg fikk god hjelp av en engasjert PT som gikk gjennom resultatene med meg.

Etterpå fikk jeg også lov til å trene der, selv om det ikke nødvendigvis var en del av den forlengende kampanjen. Flott gym, og enda frivektområdet ikke var så vanvittig stort så fikk jeg gjort alle mine vante øvelser uten problemer.

Stor stjerne i boka til Elixia fra meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer minst en benk ledig for meg, et power/safety rack og å få lov til å være i fred for veiledere som skal "småsnakke med kundene". Forbanna irriterende når man kjører tungt og så kommer det noen og skal snakke med deg mens du er anpusten og prøver å ikke svime av. Noen ganger kunne det vært greit å få en spotter uten å måtte ha treningspartner (les: skravlebøtte) resten av økten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer minst en benk ledig for meg, et power/safety rack og å få lov til å være i fred for veiledere som skal "småsnakke med kundene". Forbanna irriterende når man kjører tungt og så kommer det noen og skal snakke med deg mens du er anpusten og prøver å ikke svime av. Noen ganger kunne det vært greit å få en spotter uten å måtte ha treningspartner (les: skravlebøtte) resten av økten.

Bare å kjøpe seg denne t-skjorta, så er et av problema løst:

doomman_dont_talk_1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg ble egentlig overrasket over at man kan få PT jobb med bare Idrett Grunnfag. Uten å vite hva de lærer der ville jeg jo tro at det ikke var nok for å kunne opptre som en PT.

Noen som kan opplyse meg om det?

Jeg på min side har den oppfatningen at det er veldig forskjellig til sted til sted, og ikke så mye kjede til kjede når det gjelder interesse for kundene.

Men har ofte fått den oppfatningen at PT timene ikke er lagt opp optimalt sånn at det vil kreve flere PT timer for å få resultatene. Ikke at jeg har vært en hyppig bruker av PT timer.

Synes det er veldig fint å ha en her, Thomas, som kan opplyse oss i våres uvitenhet :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...