Gå til innhold

big-p

Medlemmer
  • Innholdsteller

    315
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om big-p

  • Rang
    Avansert medlem

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Jeg føler at løpinga går "lettere" nå enn før, men nå får jeg løpt litt mer enn i fjor og har i tillegg kjøpt riktige løpesko i stedet for Nike free's og gått ned et par ufrivillige kilo. Jeg klarer kanskje ikke å løpe akerselva opp og ned (5 km ca) uten pause enda, men jeg må finne ut litt hva skal fokusere på og sette meg mål, slik at det ikke bli så mye lapskaus-trening når det gjelder utholdenhet. Når det gjelder intervaller, burde man heller kjøre mer i3-intervaller + langturer (sone 1) enn for eks. bare 4x4 hvis man vil økesyreterskelen? Hva med sirkeltrening for bein, vil ikke
  2. Jeg kan gi en liten statusoppdatering på dette. Stiv masseter på venstreside har gått over (eller nok til at jeg ikke må massere det lengre). Jeg har i stedet prøvd å fikse noe jeg har lengre tid, plager rundt venstre skulder og brystrygg. For eks. når jeg trekker pusten dypt og sitter fremoverlent, så kjenner jeg det er noe som strammer på venstre siden av ryggraden. Etter bare en nålbehandling (IMS) i erector spinae musklene mellom skulderblad og ryggrad så ble dette fikset. Det jeg plages mer med er triggerpunkter i levator scap. og rhomboids på venstre side som jeg tenker å mer
  3. Fikk tips om maridalsvannet - bjørnholtet. Skal sjekke ut den. Noen som kjenner til "løypa" ?
  4. Noen som vet av noen lange slake oppoverbakker i Oslo-nord? Tenker på motbakker med liten stigning hvor man kan trene litt elghufs (løping med skistaver).
  5. Hei, Kanskje litt sent svar. Jeg regner med du er midt i opptrappinga til å prikke inn formen til skarverennet? Jeg ville ha kjørt mindre styrkeøkter og mer skiøkter nå i fra januar hvor du legger grunnlaget for kondisjonen og fokuserer mindre på styrke og har et lite kaloriunderskudd. For eks for en uke: Terskelintervall (pulssone 3-ish) Styrkeøkt Markløft Bulg. utfall Pull-ups Dips Roing/face pulls Mage (plankevarianter i slynge, bjørgen-øvelsen etc.) Intervaller (sone 4-5), gjerne elghufs (diagonalgang på bar bakke med staver
  6. Vet ikke om det er nevnt men jeg har litt den samme utfordringa. Har ikke trent mye utholdenhet før, mest styrke. Så jeg kjørt litt terskeltrening for å øke melkesyreterskelen. For oss mosjonister så ligger terskelpulsen på rundt 80-85% av makspuls dvs. ca. sone 3, sånn rent teoretisk. Beste er å ta en laktat-test for å finne din terskel. Ellers merker jeg selv hvis jeg trener tunge knebøy eller bulgarske utfall 1-2 dager før en lang skitur, så er det ikke like mye futt i beina. Har løst dette ved å enten stake eller heller trene beinstyrke dagen etter en skitur eller heller legge inn en
  7. Hva anbefales av skiturer nå i påska da? Det begynner å bli tynt i Oslo-området (spesielt i bakkene)
  8. Glem ikke alternativ trening til sone1-trening. For eks. sykkel, cross trainer, roing, og andre apparat, selv om det er morsomst å løpe ute!
  9. KNEBØY: «ASS TO GRASS» ELLER TIL PARALLELL? Det er solide bevis for at dype knebøy logisk nok fungerer bedre enn halve knebøy når målet er maksimal styrke i dype knebøy, men det er også godt bevist at det fungerer best for muskelvekst, såvel som de fleste atletiske parametere som bl.a. spenst og hurtighet. Spørsmålet er da videre; hvor dypt er dypt nok? En studie av Bret Contreras, Brad J Schoenfeld et al. i 2015 sammenlignet EMG-målinger (muskelaktivering) ved dype knebøy, knebøy til parallell, og dype frontbøy, og fant at EMG-målingene mellom de tre øvelsene var veldi
  10. OK, legemidler blir siste utvei her. Dessuten så prøver jeg å behandle årsaken enn å dempe symptomene. I starten tok jeg 5-htp for å få sove og slappe av. Men nå er det er mer holdning og muskler som bidrar til å gjøre det bedre. Har massert scalenes i det siste nå og det hjalp veldig på "klumpfølelsen" jeg har hatt av og til foran venstre side av halsen.
  11. Er det noe spesifikt du tenkte på angående langrenn? Klassisk skiteknikk kan du nok lære deg ganske raskt, mens skøyting kanskje tar noe mer tid for de fleste. Det kommer også an på hvor mye du prioriterer dette. Du kan kortere skiturer svært ofte, hvor du trener på teknikk. Personlig har jeg og venner jeg har lært bort teknikk, hatt mye utbytte i å gjøre ulike øvelser som trener for eks. tyngdeoverføring eller fikser feil. Hvor man har blikket syns jeg hjelper en del, spesielt på skøyteteknikken. Man kan si at klassisk er lettere å lære, men vanskeligere å mestre, og omvendt når det
  12. Ja virker nok sånn. Mange inkl. undertegnede som slet med klabbing med både lilla og rød. Endte opp med å skrape bort alt. Mulig en blanding med isklister og universal hadde vært bedre.
  13. Godt tips! Får forsøke dette evt. i morgen. Bør man bruke isspray i rubben for å hindre ising? Har på blå og lilla fra sist helg. Så tar jeg på et tynt lag med rød for å få feste i starten frem til jeg kommer mer i høyden (-1 -2 der). Går det helt skeis, skraper jeg av alt og staker.
  14. Smøretips til helga da (Oslo-marka) ?
×
×
  • Opprett ny...