Gå til innhold

Treningstilbudet hos de store kjedene – hva bør vi forvente?


Deportista

Anbefalte innlegg

At det er "jålete jenter" der kan da vel umulig være noe stort problem, og er vel neppe noe kjeden kan styre. Jeg har to medlemsskap, et på Kaliber og et på Elixia - jeg får gjort det jeg skal begge plasser, men jeg trives best på Kaliber pga. miljø blant annet. Elixia er nærme og blir brukt til hverdags fordi det er lettest. Senteret er rent, pent og har hyggelige ansatte. Jeg aner ikke hva jeg betaler der, men det har heller ikke vært noe issue, fordi jeg vil trene uansett. Jeg har to timers reising for å dra til Kaliber (buss t/r) men det er heller ikke noe problem, fordi jeg elsker gymmet og vil trene der.

Å diskutere utstyr, pris osv skjønner jeg - men å trekke frem at medlemmene er for jålete blir bare teit. Enten noen trener i digre joggebukser eller kort shorts, så påvirker det vel ikke din trening? Jeg skjønner bare ikke at det går an å bruke energi på å bry seg med noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At det er "jålete jenter" der kan da vel umulig være noe stort problem, og er vel neppe noe kjeden kan styre. Jeg har to medlemsskap, et på Kaliber og et på Elixia - jeg får gjort det jeg skal begge plasser, men jeg trives best på Kaliber pga. miljø blant annet. Elixia er nærme og blir brukt til hverdags fordi det er lettest. Senteret er rent, pent og har hyggelige ansatte. Jeg aner ikke hva jeg betaler der, men det har heller ikke vært noe issue, fordi jeg vil trene uansett. Jeg har to timers reising for å dra til Kaliber (buss t/r) men det er heller ikke noe problem, fordi jeg elsker gymmet og vil trene der.

Å diskutere utstyr, pris osv skjønner jeg - men å trekke frem at medlemmene er for jålete blir bare teit. Enten noen trener i digre joggebukser eller kort shorts, så påvirker det vel ikke din trening? Jeg skjønner bare ikke at det går an å bruke energi på å bry seg med noe sånt.

For ei med utrolig lav selvtillit og selvfølelse så er det ganske så tøft skal jeg si deg. Det gjør det ikke noe bedre at jeg ikke har særlig med muskler på kroppen heller. Elixia kan selvfølgelig ikke styre dette, så jeg klager ikke på kjeden ang. det. Men jeg bare føler det ubehagelig, og jeg vet faktisk at det er flere som føler det likedan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer mr. M

Minimumskravet er grunnfag idrett i tilegg til vår interne utdanning på 50 timer.

Skal man på nivå 2 og 3 må man ha formell pt utdannelse fra akadamiet for personlig trening, nih, go study osv:)

Hva vil disse ulike nivåene si? Er det ulike lønnstrinn osv?

Hva ligger forresten ca timelønn på for en PT i de ulike nivåene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For ei med utrolig lav selvtillit og selvfølelse så er det ganske så tøft skal jeg si deg. Det gjør det ikke noe bedre at jeg ikke har særlig med muskler på kroppen heller. Elixia kan selvfølgelig ikke styre dette, så jeg klager ikke på kjeden ang. det. Men jeg bare føler det ubehagelig, og jeg vet faktisk at det er flere som føler det likedan...

Har faktisk samme "problem" selv. Jeg vet det høres gørrteit ut for mange, men det er bare en sperre der. Av samme grunn svømmer jeg ikke heller. Jeg klarer bare ikke å prestere foran grupper med disse jålejentene (sorry:P) eller hvis det er mye folk generellt. Blir utrolig usikker og nervøs rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hvordan du har det, tro meg. Jeg har vært 100 kg, 48 kg og i konkurranseform - jeg vet like godt som noen hvordan det er å føle seg utilpass på trening og i dagliglivet generelt. Heldigvis er 99% av oss som trener ganske selvbevisste (les: selvopptatte) så vi bryr oss ikke om hvordan de andre ser ut på treningssenteret, vi er opptatt av oss selv og våre egne feil / komplekser. Det var ikke meningen å virke krass, jeg vet som sagt hvordan du har det, men jeg kan i hvert fall love deg at jeg aldri har sett ned på noen fordi de har lite muskler eller mye fett. Aldri. Det tror jeg heller ingen av kardiofrøknene gjør. Mulig jeg tolket innlegget ditt feil, men syns det er urettferdig å "legge skylden" på jenter i dyre klær, jenter i god form, jenter med mye muskler osv. Alle har begynt en plass, og hvis dyre treningsklær gjør at ei jente føler seg vel på mølla, so be it. For alt du og jeg vet, så er hun akkurat like usikker som meg og deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, dette blir for OT, så jeg stopper diskusjonen ang. det temaet i denne tråden etter dette innlegget.

Jeg har aldri sagt at jeg ikke liker Elixia - jeg har jo tross alt ikke trent der en gang, og da føler jeg det blir feil å mene noe som helst. Det jeg sa var (for å sitere meg selv):

Eneste negative jeg har å si om Elixia er at det så mange jålete "kardiofrøkner" der med det nyeste innen treningsmote, og da føler en som er litt mindre "stilig" kledd seg litt utenfor...hehe:)

Når det eneste negative med et treningssenter var såkalte "jålete kardiofrøkner", da er det jammen meg ikke mye å klage på.

Jeg håper ikke noen ble såret eller følte seg berørt med mitt "kallenavn", for det var ikke ment som noen kritikk. Selv om noen, etter min mening, kanskje overdriver litt i forhold til hvor pyntet man skal være på et treningssenter, så er det flott at de fleste ser bra ut - selv på trening. Overhode ingen kritikk eller "skyldspåleggelse" til noen, men jeg håpet kanskje at de som leste mitt innlegg forstod at dette selvfølgelig dreide seg om personlige følelser og usikkerhet. Men det kom nok ikke frem i klartekst (lese mellom linjene er vel kanskje ikke alltid like lett)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener på elixia (flere forskjellinge) og gymmet hjemme på gjøvik. selv om gymmet er billigere og har mer utstyr enn elixia. vil jeg påstå at med den bredden i forskellige treningstilbud de store senterne har, så er ikke prisen høy. trener du bare vekter eller løping så er det jo bare å bytte til et rent gym eller løpe i skauen.( hvis det er noen i nærheten) . det kommer jo mer og mer slike "billig" sentre også, uten at jeg har noen erfaring ifra de.

eneste negative med de store senterne er at de stort sett ikke har tyngre hantler enn 40 kg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var spørsmålet jeg stilte, Thomas, 'hva vi bør forvente?' Det du sier (og reklamerer med) er jo bare en bekreftelse på hva min erfaring jeg har med Elixia - ingenting (så sant du ikke betaler xtra)

Jeg kan ikke forstå argumentene med at gymmet er på x kvadratmeter stort og har spa etc etc???? Er det automtatisk bedre fordi det er stort? og hva er problemet med å differensiere tilbudene? Hvorfor skal jeg være nødt til å kjøpe en hel ku for å få meg et glass melk?

Konklusjonen er at jeg ikke skal forvente noen som helst oppfølging, råd, tips/hjelp fra Elixia uten å måtte betale enda mer enn hva medlemskapet koster. I tillegg skal jeg sponse alle gruppetimer, spa, selgere, samt lokaler til disse fordi man ikke kan differensiere tilbudet?

Nå er det faktisk ikke prisen som provoserer meg mest på Elixia, men mangelen på mennesker som brenner for trening og derfor engasjerer seg i medlemmene, ikke for å tyne den xtra krona ut av de, men fordi man elsker å hjelpe andre, se fremgang, få folk til å lykkes til å nå sitt mål eller bare gi deg motivasjon om du har en dårlig dag.

Utopi? nei, ikke i det hele tatt. Disse menneskene og gymmene finnes....men ikke hos de fleste av de store kjedene.....trist som faen :thumbsdown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du konkluderer med det? For og gjenta meg selv. Vi har motivatorer på jobb hver dag, som er ansatt for og gi tips, råd og motivasjon så blant annet du kan nå målet ditt. Disse er gratis og har ingen andre arbeidsoppgaver enn å gå rundt og si hei, gi tips og korrigere. Hva er galt med motivatorer? hvorfor kan ikke de hjelpe?

Hvis du ikke trener vil vi ringe deg opp, tilby deg en gratis pt time for og få deg i gang. Hvordan kan du få det til å bli ingen oppfølging?

Alle som melder seg inn får gratis pt timer for og få en god trenings opplevelse og optimalisere treningen. Igjen, dette trenger du ikke betale for

I elixia har vi over 250 personlige trenere som er på jobb hver eneste dag av den enkle grunn for at de brenner for trening, engasjerer seg til de grader i medlemmer, elsker og hjelpe andre, se fremgang få folk til å lykkes til å nå sitt mål eller bare gi motivasjon på en dårlig dag. De tar selvsagt betalt for sine timer. Men elixia sponser også alle medlemmer med gratis pt timer.

I tillegg har vi tusen gruppeinstruktører som er på jobb hver dag som leverer ett gratis trenings produkt som blir brukt av tusenvis på hver klubb hver uke. Dette er ofte personer som brenner så intens for det du nettopp etterlyser så de jobber ekstra ved siden av fulltidsjobber fordi de elsker å hjelpe og motivere andre.

Så mangelen på mennesker som mangler det du etterlyser skjønner jeg ikke hvorfor du lar deg provosere over. Det er jo rett og slett feil Jeg tror du ikke finner noen andre sentre med fler mennesker som bryr seg om andre får motivasjon og resultater :)

Vi ønsker ikke differensiere tilbudet. Vi ønsker ikke og lage strenge kontroller for hvem som får lov til å være med på gruppetrening eller ikke på de kan du komme og gå som du vill.Vi ønsker ikke sjekke opp Hvem som bruker spa eller ikke osv osv. Elixia ønsker og tilby ett bredt tilbud som passer alle. Ønsker du kun en intim fri vekts avdeling så du kan betale mindre, så kan det hende andre sentre vil kunne tilby deg det. Men det er ikke vårt konsept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå trener jeg om formiddagen og da er det blåst for motivatorer, som er tilstede fra kl 1700 - 1800, enkelte dager. I dette tidspunktet er det så mange mennesker at du er svært heldig om du kan få mulighet til å spørre om hjelp. Jeg er dessuten ikke en person som 'tar så mye plass' at jeg klarer å legge beslag på en person som har så mange å 'feie over' ilø en altfor kort tid.

Jeg synes også det merkelig at man skal måtte ha egne tider for 'omsorg' ;)

Finner det vanskelig å forstå at du sier ;

Jeg tror du ikke finner noen andre sentre med fler mennesker som bryr seg om andre får motivasjon og resultater :)
da jeg overhodet ikke har noen av disse menneskene rundt meg annet i 'motivatortiden'

Setter pris på at du svarer utfyllende Tomas og jeg har stor respekt for det du gjør og kan, men jeg passer nok ikke inn i 'konseptet' Jeg har nok ikke så lett for å tilpasse meg et slikt konsept da jeg er vokst opp med 'de gamle gutta' som drev gym og kjente alle på fornavn....om du ikke har vært der forstår jeg at du vanskelig vil forstå hva jeg mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tydeligvis ikke alene om å føle at de ansatte hos Elixia går en gammel timehareselger (haha ikke stolt av det...) en høy gang ;)

http://veientilfitness.blogspot.com/2011/01/test-elixia-ringnes-park.html

utdrag fra linken

og jeg ble ringt 10 minutter etter at han hadde signert sin kontrakt. Mersalg står tydelig i fokus, og og jenta som ringte meg var svært intens. Faktisk så ivring på å få frem hva hun vil selge, at hun glemte å spørre meg - kunden - om hva jeg trengte.

Hun belærte meg om viktigheten av trening og et sunt kosthold, uten å spørre først hvilken erfaring jeg har fra før. Jeg fikk heller ikke lov til å komme og prøvetrene uten å ha et "salgsmøte" med henne, selv om jeg forklarte at jeg kun var interessert i prøve styrkeparken på egenhånd.

Jeg spurte selger, resepsjonist og en PT om de hadde hacklift, og det var det ingen som kunne svare på - selv om de faktisk har en flott hacklift stående midt i styrkeparken sin.]

Markedsføring

"Få 5 kr rabatt for hver kg du veier".... seriøst??

Utmelding

M derimot meldte seg jo inn, men ønsker å benytte seg av sin 14 dagers angrerett. Han sier først fra om det på senteret, men får beskjed om at kun den som meldte ham inn kan melde ham ut, og hun er ikke tilstede.

M prøver igjen per tilf neste dag, men får samme svar - hun er ikke der og ingen vet når hun skal jobbe.

Han går innom igjen, men får samme svar - og nå nærmer det seg at det går over 14 dager og at angreretten ikke kan benyttes. Vi ringer på nytt samme kveld med en ganske så stram tone, og endelig går det ann å melde seg ut likevel selv om personen som meldte ham inn ikke er på jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas; At man har motivatorer ansatt er vel ikke det samme som at de er engasjerte i trening og faktisk gjør jobben sin... Kjempefint tiltak men er ikke alltid ting funker like bra i praksis som i teorien.

Helt sant! Men, ja det måtte komme et men. Selv om man ikke er personlig trener, og "bare" ansatt som motivator, så kan man gjøre en god jobb uansett. Ettersom jeg har forstått det, så er motivatorer bl.a. ulike studenter fra diverse helserelaterte utdanninger. Og man kan være flink med trening, selv uten noen form for utdannelse.

Det jeg tror Elixia bør "jobbe" med her er å kvalitetssikre de motivatorene de ansetter. Kanskje la brukerne av treningssentert gi tilbakemeldinger om hva de mener om sin motivator. I tillegg kunne de kanskje hatt en eller annen form for øvelse hvor de måtte teste ut sine kunnskaper - en slags praktisk prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg har vært der:) Vokste opp på gym i fredrikstad og har trent på tidenes lokal gym da jeg bodde i bø i telemark ett par år. Men igjen, med 3-9000 medlemmer er det dessverre noen som ikke får den oppmerksomheten de kanskje burde.

Jeg aksepterer selvfølgelig at elixia konseptet ikke passer for alle. Sånn må det nesten bli. Men som sagt, den store massen vi er ute etter, viser seg og være veldig fornøyd. Det kan også tenkes at du personlig har hatt noen dårlige opplevelser med umotiverte elixia ansatte, det er selvsagt ikke bra. Men menneskene som bryr seg, de er der, det kan jeg garantere:) En av strategiene våre er see me, talk to me, inspire me, som vi bruker mye resurser på og kurse og drille våre medarbeidere i og tenke på. Som nevnt tidligere er det ikke sikkert alle får til dette like godt. Men vi jobber veldig aktivt ut mot dette da vi vet hvor viktig punktene dine er for at vi skal beholde medlemmer og forbli markedsleder.

Jeg kan love deg at dette er fokus og vi prøver hele tiden og bli bedre og ligger ikke på latsiden! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...