Jump to content
Guest Jester

Idiottrening, artikkel fra NIH ref. Crossfit og Rhabdo

Recommended Posts

Fortsetter under...

Interessant og bra artikkel. Det får meg til å tenke på når jeg gjør eksentrisk arbeid selv, i den form av å bare senke feks benkpressen kontrollert ned i 3-4sek m stopp, vil det påvirke restitusjonen i noen grad, kontra om man senker den kontrollert, men kjapt ned? Hvor mye eksentrisk arbeid skal til før det er ødeleggende/øker restitusjonstiden i betydelig grad? Muligens overtenking, men interessant å høre.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hører du KamillaK, vær forsiktig med den machotreningen.

"forsiktig"

Klassisk forsiktighet.

"Felles for disse er at de har deltatt på treningstimer med et innhold som har vært langt tøffere enn de er i form til."

Du vet jo at dette ikke gjelder meg, Dag. I mitt tilfelle er det treningstimene som ikke er i like god form som meg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Er så lei av folk som kaller det pull-ups når det er lov å hoppe, sparke, bli løftet opp av andre osv.

Forøverig interessant artikkel

Kaller de det ikke hangups? Og en "hangup" er vel noe man er hektet på og ikke klarer å slippe tak i det - så kanskje det er rabdo-varianten av pullups? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Interessant og bra artikkel. Det får meg til å tenke på når jeg gjør eksentrisk arbeid selv, i den form av å bare senke feks benkpressen kontrollert ned i 3-4sek m stopp, vil det påvirke restitusjonen i noen grad, kontra om man senker den kontrollert, men kjapt ned? Hvor mye eksentrisk arbeid skal til før det er ødeleggende/øker restitusjonstiden i betydelig grad? Muligens overtenking, men interessant å høre.

AFAIK så gir mye eksentrisk trening en god del høyere restitusjonstid enn "tradisjonell" trening der man kanskje i større grad fokuserer på den konsentriske fasen, så jeg tror absolutt ikke det er overtenking. Akkurat på benk tror jeg imidlertid det skal mye til før du havner i en situasjon hvor det er særlig relevant, ettersom du tross alt må dytte vekten opp etterpå og ikke har anledning til å jukse så altfor mye for å få til dette med mindre du har en spotter som hjelper deg. Det samme vil være tilfelle for bøy og mark og andre øvelser hvor det er vanskelig å jukse noe særlig. Den konsentriske fasen vil sannsynligvis sette en stopper for ting før du har fått noen vesentlig ekstra effekt av den eksentriske treningen i seg selv på restitusjonen.

Når det kommer til eksentriske ez-curls med én bro som spotter på hver side av stanga, derimot...

Share this post


Link to post
Share on other sites
100 pullups på 25 min. ... nå det skulle jeg likt å sett.

Enda bedre er det jo at Vg nå har begynt å kjøre artikkel serier av typen; "Gunnar skulle bare komme i form... døde nesten".

Og kommentarene: "ja, dette treningshysteriet er faen meg ikke sunt, asså! Koser meg med pottis og dipp på sofaen med god samvittighet jeg, håhåhå!"

Share this post


Link to post
Share on other sites
Og kommentarene: "ja, dette treningshysteriet er faen meg ikke sunt, asså! Koser meg med pottis og dipp på sofaen med god samvittighet jeg, håhåhå!"

Whatever makes you happy...

Tenker nå jeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Tror ikke han mener å kritisere det å kose seg med "pottis og dipp", men dobbeltmoralen. Det må jo være enten eller, moderasjon er jo heeelt umulig liksom.

Ser den. Det har jeg også tenkt noen ganger. Hvordan er det mulig å være så svart - hvit i tankegangen? "Kan jeg ikke være Arnold, så skal jeg være sakkosekk", satt på spissen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×