Gå til innhold

Hvorfor bør ei jente trene benkpress?


Scherbatsky

Anbefalte innlegg

Mulig dette er feil underforum, beklager isåfall det.

Jeg har benkpress, nedtrekk og roing som overkroppsøvelser i programmet mitt. Jeg synes at benkpress er en artig øvelse som jeg har grei framgang i, men merker at den er såpass tung at jeg mangler litt krefter til nedtrekken etterpå.

Målet for denne delen av treninga mi er å få bredere rygg, og sterkere og fastere overarmer.

Jeg trener benk fordi det liksom er opplest og vedtatt at det skal inngå i ethvert program. Jeg har ingen smerter eller skader foreløpig, men har litt utfordringer med teknikken (stanga blir skjev på tur ned).

Det jeg lurer på, er egentlig hvorfor jenter bør trene benkpress? Det bygger vel i hovedsak bryst, som jeg skjønner er viktig for gutta, men for meg som ikke skal konkurrere i noe veit jeg ikke om store brystmuskler er så viktig? (De kan jo ikke akkurat erstatte pupper, utseendemessig...)

Har jeg gått glipp av andre fordeler ved øvelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Benkpress er en god øvelse for både bryst, triceps og skuldre, men du trenger ikke nødvendigvis prioritere det i programmet. Du bør ha med noen horisontale press-øvelser, men push ups funker også fint for dette.

Du kan forøvrig gjøre nedtrekk før benk viss du vil det. Det er lurt å ta de øvelsene som er viktigest for målet ditt først, slik at du kan fokusere skikkelig på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg gått glipp av andre fordeler ved øvelser?

(Sarkasmealarm): Kan jo være kjekt å være bråsterk i benk hvis du plutselig befinner deg rett bak ei bil som du må presse fremover ved kun å bevege armene...

Nei, du MÅ ikke trene benk (hehe som jeg forsøkte å forklare på en litt flåsete måte ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om benk er oppskrytt er det fortsatt den beste øvelsen for overkroppen. Jenter bør trene benk nettopp fordi dere er svakere i overkroppen enn menn. Ingen andre øvelser kommer i nærheten av hvor mye muskelmasse benk bruker (kanskje bortsett fra dips). De fleste som er sterke i overkropp har kun trent benk, vanlig press og litt chinups. Kabelapperater er ikke noe god erstattning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om benk er oppskrytt er det fortsatt den beste øvelsen for overkroppen. Jenter bør trene benk nettopp fordi dere er svakere i overkroppen enn menn. Ingen andre øvelser kommer i nærheten av hvor mye muskelmasse benk bruker (kanskje bortsett fra dips). De fleste som er sterke i overkropp har kun trent benk, vanlig press og litt chinups. Kabelapperater er ikke noe god erstattning.

Jeg kjenner ingen som er sterke i overkropppen som ikke har trent shittloads med rygg ) Litt chinups holder ikke om du skal bli sterk i overkroppen. Å trene kun benk, vanlig press og litt chinups gjør deg ikke det jeg vil definere som " sterk" i overkroppen. Da kjører man heavy ass roing og rygg trening, heavy ass DIPS og som du nevner benk og press.

Rygg har mest muskelatur i hele overkroppen så en blir ikke sterkere en det man er i ryggen :)! og litt chins er ikke nok for å bli det. Armene er en del av overkroppen, og man får ikke bedre styrke i underarmene og overarmene enn av å kjøre tunge ryggøvelser og dips vil jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som er sterke i overkropp har kun trent benk, vanlig press og litt chinups.

Dette er noe fryktelig tull! For det første er overkroppen ikke bare brystet. Faktisk utgjør ryggen den største del av overkroppen - også muskelmessig. Skal du være sterk i overkroppen som du sir - så er det først og fremst ryggen du skal trene. For det andre kan benkpress erstattes av andre øvelser - f.eks pushups med vekter på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette er feil underforum, beklager isåfall det.

Jeg har benkpress, nedtrekk og roing som overkroppsøvelser i programmet mitt. Jeg synes at benkpress er en artig øvelse som jeg har grei framgang i, men merker at den er såpass tung at jeg mangler litt krefter til nedtrekken etterpå.

Målet for denne delen av treninga mi er å få bredere rygg, og sterkere og fastere overarmer.

Jeg trener benk fordi det liksom er opplest og vedtatt at det skal inngå i ethvert program. Jeg har ingen smerter eller skader foreløpig, men har litt utfordringer med teknikken (stanga blir skjev på tur ned).

Det jeg lurer på, er egentlig hvorfor jenter bør trene benkpress? Det bygger vel i hovedsak bryst, som jeg skjønner er viktig for gutta, men for meg som ikke skal konkurrere i noe veit jeg ikke om store brystmuskler er så viktig? (De kan jo ikke akkurat erstatte pupper, utseendemessig...)

Har jeg gått glipp av andre fordeler ved øvelser?

For å være helt ærlig, så skjønner jeg ikke helt problemet.

Hvis du liker å trene benk, så trener du benk. Hvis det er for tungt med nedtrekk etterpå så kan du enten ta lettere vekter på nedtrekk evt ta lengre pauser mellom øvelsene. Få noen til å vise deg teknikken også, så ungår du skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om benk er oppskrytt er det fortsatt den beste øvelsen for overkroppen. Jenter bør trene benk nettopp fordi dere er svakere i overkroppen enn menn. Ingen andre øvelser kommer i nærheten av hvor mye muskelmasse benk bruker (kanskje bortsett fra dips). De fleste som er sterke i overkropp har kun trent benk, vanlig press og litt chinups. Kabelapperater er ikke noe god erstattning.

Nei, nei, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det mange synspunkter.

Ang bystestørrelse- og form: Jeg har ganske små bryster, uten noe utpreget heng, og jeg ser derfor for meg at for mye volum på toppen ikke vil bli noe fint, når ikke selve bysten fyller ut så mye mer enn det brystmusklene på toppen gjør?

Jeg er mye svakere i pushups enn i benk, tenker det hadde vært gøy å øke her. Kanskje jeg skal bytte? Det er alltid så fullt på senteret mitt, så om jeg kan droppe ei stangøvelse hadde det spart meg mye venting (kjører hip thrust og am.markløft med stang.)

Synes benkpress er gøy, men etterhvert begynner vektene å bli såpass tunge (iaf i mine øyne...) at småplukket i teknikken kan få følger (klarer IKKE å få armene til å løfte helt simultant, uansett vekt. Alle andre deler av teknikken ser/kjennes bra ut).

Har også et problem med foroverroterte skuldre, muligens som følger av at jeg har fokusert mer på press enn på dra-øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det blir som Freckles sier - mindre byste vil jo ikke henge like mye nedenfor pectoralis major, og vil dermed bli bygget mer ut. Større byste vil antakelig vis bygge ut over der selve kjertel- og fettvevet ligger og dermed få en "penere" overgang...?...

Jeg er mye svakere i pushups enn i benk

Da gjør du minst en av øvelsene feil (ikke nødvendig vis, men svært sannsynlig). Si meg...om du kjører så mange pushups eller benkpress med stangen du klarer før du er totalt utmattet og ikke klarer en eneste til, hvor blir du sliten da? Jeg vil gjette at du vil være utmattet i triceps, øm foran på skuldrene og ha litt pump i brystmusklene. Am I right? Blir du like sliten på de samme stedene av de to øvelsene? Hvis du tar cable crossovers med armene 45 grader nedover (midt mellom rett frem og rett ned), blir du sliten et annet sted da (kjør med lav vekt, f.eks. 5 eller 10kg på hver side)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det blir som Freckles sier - mindre byste vil jo ikke henge like mye nedenfor pectoralis major, og vil dermed bli bygget mer ut. Større byste vil antakelig vis bygge ut over der selve kjertel- og fettvevet ligger og dermed få en "penere" overgang...?...

Da gjør du minst en av øvelsene feil (ikke nødvendig vis, men svært sannsynlig). Si meg...om du kjører så mange pushups eller benkpress med stangen du klarer før du er totalt utmattet og ikke klarer en eneste til, hvor blir du sliten da? Jeg vil gjette at du vil være utmattet i triceps, øm foran på skuldrene og ha litt pump i brystmusklene. Am I right? Blir du like sliten på de samme stedene av de to øvelsene? Hvis du tar cable crossovers med armene 45 grader nedover (midt mellom rett frem og rett ned), blir du sliten et annet sted da (kjør med lav vekt, f.eks. 5 eller 10kg på hver side)?

Mulig jeg gjør noe feil, skal sjekke ut det du spør om neste gang jeg trener. Ved benkpress har jeg vært så fokusert på spenn i ryggen, skuldrene ned og bak, og håndleddsvinkel, at det kan godt hende at jeg gjør noe galt med armene (har feks vært veldig usikker på hvor langt ut albuene skal gå, og hvor langt ned jeg bør gå. Tror jeg kanskje senker stanga til under 90 grader, men har hittil ikke hatt kjentfolk i nærheten til å observere.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg gjør noe feil, skal sjekke ut det du spør om neste gang jeg trener. Ved benkpress har jeg vært så fokusert på spenn i ryggen, skuldrene ned og bak, og håndleddsvinkel, at det kan godt hende at jeg gjør noe galt med armene (har feks vært veldig usikker på hvor langt ut albuene skal gå, og hvor langt ned jeg bør gå. Tror jeg kanskje senker stanga til under 90 grader, men har hittil ikke hatt kjentfolk i nærheten til å observere.)

Hvor holder du til? Det er ytterst få jeg har sett som klarer å aktivere bryst skikkelig i benkpress. Veldig mange vil bare løfte mest mulig og en styrkeløfter, selv om de har optimal teknikk for sin idrett, har sjelden optimal aktivering av enkeltmuskler (nei, jeg snakker ikke om å gjøre benkpress til en konsentrasjonsøvelse, og jeg sier ikke at styrkeløftere gjør noe feil osv osv - ikke start diskusjonen engang). Om du er i nærheten av Oslo vil jeg tro gutta på Optimal Trening kan vise.

Bottom line for all brysttrening er at armen skal bevege seg fra siden og inn mot midtlinjen av kroppen. Du kjenner det om du beveger armen helt ut til siden, legger andre hånden på brystmuskelen som nå er strukket ut, og så tar du armen du strakk ut og beveger slik at du kan klø deg på motsatt skulder - mens albuen peker rett frem. Dette er i prinsippet bevegelsen du gjør når du kjører flyes eller cable crossovers. Det er i prinsippet bevegelsen du skal gjøre i benkpress og pushups også, og her er det veldig mange som sliter med hvordan de skal treffe riktig. Målet er å ikke dytte seg opp fra bakken i pushups eller presse stangen fra seg i benkpress - for det er en tricepsbevegelse (jajaja - jeg vet at man treffer litt i bryst også, men *alle* jeg har hjulpet med benkpress, selv de som mener de har god teknikk, har måttet bite i det sure eplet og innrømmet at de nok har gjort det feil hele tiden).

Så - i alle brystøvelser er fokus at albuene skal ut til siden, og så skal albuene inn mot hverandre. At stangen går opp og ned er kun en bivirkning av at du holder fast i noe slik at armene dine blir kortere/lengre når du beveger albuene inn og ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...