Gå til innhold

Hvorfor bør ei jente trene benkpress?


Scherbatsky

Anbefalte innlegg

Hvor holder du til? Det er ytterst få jeg har sett som klarer å aktivere bryst skikkelig i benkpress. Veldig mange vil bare løfte mest mulig og en styrkeløfter, selv om de har optimal teknikk for sin idrett, har sjelden optimal aktivering av enkeltmuskler (nei, jeg snakker ikke om å gjøre benkpress til en konsentrasjonsøvelse, og jeg sier ikke at styrkeløftere gjør noe feil osv osv - ikke start diskusjonen engang). Om du er i nærheten av Oslo vil jeg tro gutta på Optimal Trening kan vise.

Bottom line for all brysttrening er at armen skal bevege seg fra siden og inn mot midtlinjen av kroppen. Du kjenner det om du beveger armen helt ut til siden, legger andre hånden på brystmuskelen som nå er strukket ut, og så tar du armen du strakk ut og beveger slik at du kan klø deg på motsatt skulder - mens albuen peker rett frem. Dette er i prinsippet bevegelsen du gjør når du kjører flyes eller cable crossovers. Det er i prinsippet bevegelsen du skal gjøre i benkpress og pushups også, og her er det veldig mange som sliter med hvordan de skal treffe riktig. Målet er å ikke dytte seg opp fra bakken i pushups eller presse stangen fra seg i benkpress - for det er en tricepsbevegelse (jajaja - jeg vet at man treffer litt i bryst også, men *alle* jeg har hjulpet med benkpress, selv de som mener de har god teknikk, har måttet bite i det sure eplet og innrømmet at de nok har gjort det feil hele tiden).

Så - i alle brystøvelser er fokus at albuene skal ut til siden, og så skal albuene inn mot hverandre. At stangen går opp og ned er kun en bivirkning av at du holder fast i noe slik at armene dine blir kortere/lengre når du beveger albuene inn og ut.

Aha, takk for god forklaring, Tiwas! Dette skal jeg lese om og om igjen, og sjekke ut.

Bor altfor langt nord for Oslo, dessverre. Trener på 3T, og der er det mye dårlig teknikk å spore, så jeg holder meg heller til forum og youtube enn å spørre noen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aha, takk for god forklaring, Tiwas! Dette skal jeg lese om og om igjen, og sjekke ut.

Bor altfor langt nord for Oslo, dessverre. Trener på 3T, og der er det mye dårlig teknikk å spore, så jeg holder meg heller til forum og youtube enn å spørre noen der.

Det gjør du nok lurt i, men les artikkelen jeg la inn og øv på å få kontakt med brystet når du sitter. Når du får det inn kan du gradvis gå over til stang eller pushups. Selv varmer jeg alltid opp med kjempesmal benkpress med albuene ut til siden. Når du har hendene i skulderbredde, men alikevel overdriver hvor mye skuldrene går ut kjenner du ekstra godt hva du jobber med. Gradvis øker jeg bredden frem til første arbeidssettet mitt, der jeg holder normal bredde - og da har jeg allerede 30+ repetisjoner der jeg har kun fokusert på å aktivere, aktivere og aktivere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, takk for god forklaring, Tiwas! Dette skal jeg lese om og om igjen, og sjekke ut.

Bor altfor langt nord for Oslo, dessverre. Trener på 3T, og der er det mye dårlig teknikk å spore, så jeg holder meg heller til forum og youtube enn å spørre noen der.

Nicolai Hildre er vel PT på 3T, om jeg er ikke tar feil :) Han har litt peil på benking!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...