Gå til innhold

Hybelmat


Astrid Hanssen

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger litt tips til hybel mat, altså frokost, lunsj, middag, kveldsmat og gjerne snacks til prøve pugging osv. Jeg vil holde det sunt, helst billig, og ikke ta så innmari lang tid å lage. I dag for eksempel spiste jeg kyllingfilet, ris og brokkoli til middag, men jeg trenger flere tips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Forskjellige sauser kan ofte gi for eksempel Kylling og Ris en mer spennende smak. bearnaisesaus og peppersaus som noen eksempler, ikke dyrt og ikke vanskelig å lage. Lag store porsjoner, pakk ned og frys eller sett i kjøleskap, så har du fort frokost eller lunsj til neste dag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting som er tørket eller på boks er gull verdt. Hermetisk mais, tomatpuré, knust tomat, sopp, bønner i tomatsaus, greit å ha.

Tørket pasta, lasagne, hvetemel, ris, linser, bønner, varer evig, kjøp fra innvandrerbutikker for store kvanta til lav pris. Egg, when on tilbud, tåler fint 6mnd i kjøleskap.

Bruk tilbud aggressivt. Snart lammesesong ; kilosprisen synker ned til ~70 kroner kiloet, dvs rundt tyve kroner for en middagsporsjon, og kål nesten gratis i butikkene.

Til jul blir ribba latterlig billig, kjøpe, preparere, fryse, tadaa:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørket pasta, lasagne, hvetemel, ris, linser, bønner, varer evig, kjøp fra innvandrerbutikker for store kvanta til lav pris. Egg, when on tilbud, tåler fint 6mnd i kjøleskap.

Egg tåler 6 mnd i kjøleskap? Trodde det var relativt nære ferskvare. Siden jeg er inne på temaet: har hørt/lest at egg holder seg lengre i normal temp enn i kjølern. noen mythbusters her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg tåler 6 mnd i kjøleskap? Trodde det var relativt nære ferskvare. Siden jeg er inne på temaet: har hørt/lest at egg holder seg lengre i normal temp enn i kjølern. noen mythbusters her inne?

Et egg mister mer holdbarhet av en time i romtemp enn i en dag i kjøleskapet.

Har selv spist 6mmd gamle egg plænty av ganger, særlig i tiden etter at det har vært tilbud på coop. Personlig opplevelser teller ikke stort som vitenskapelig bevis, men det er det jeg har.

Egg er ikke ferskvare nei, de er nærmere hermetikk om du oppbevarer de riktig.

Etter nok tid i kjøleskapet vil dehydrering gjøre egget ganske funky, dvs med riimelig fast hvite, men ellers funker skallet som et ganske fint til å holde ting som ikke hører hjemme, utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene! :) Har hørt mye bra om tunfisk, men lurer på om det smaker noe godt? Kan man sammenligne smaken med annen fisk?

Nei, du har neppe hørt noe bra på grunn av smaken. Anbefaler å døyve smaken (eller the lack thereof) så mye som mulig med krydre, sauser, og annet tilbehør. Kommer du over smaken har du utrolig billig og næringsrik mat though.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som "skolemat" er jeg veldig fan av knekkebrød med enten makrell i tomat eller tunfisk, avokado og salt og pepper (avokadoen gir det hele en veldig god og kremet smak/konsistens). Omlett eller omlettwrap er også sunt og billig, ettersom store pakker egg (gårdsutsalg har også billige egg) koster lite og er holdbare lenge.

Til frokost er havregrøt en favoritt, jeg legger havregryn i en beholder og heller på kokende vann (gjør dette på skolen da...) og på med lokk og etter noen minutter er den ferdig. Spriter opp med rosiner og nøtter i blandt, men som regel spises den med bare kanel. Overnightoats har jeg aldri smakt eller laget, men det sies at det er godt.

Til middager kan du egentlig lage veldig mye billig, men tror det lure er å lage mange porsjoner og fryse ned middagene. Kjøtteiggryter(ala bolognese etc) med kjøttdeig/karbonadedeig, masse grønnsaker og gode krydder er enkle å ha mye av i frysen, så varmes det opp mens spagettien eller risen koker og du hakker en frisk salat.

Ellers prøv å følge med når de forskjellige butikkene har tilbud, Coop Mega har iblandt Fryseshow(?) der Findus blir solgt til 40% avslag. Så hamstrer man det og har et lite lager av god fisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

google is your friend?

Hva er Google? Og hvorfor er det vennen min? :(

EDIT:

Ok. Jeg googlet det. Interessant.

Jeg vet at Børge Fagerli anbefaler å legge havregryn i bløt over natten eller i noen timer før man spiser det. Mer av kjemiske årsaker om jeg husker rett, så jeg trodde det kanskje var det samme.

Hadde jeg fått til å lage havregrøt (overnight oats) som smaker som havregrøten til de nye mellommåltidene til Tine hadde jeg blitt MEGET fornøyd. :)

On topic: Kjøp first price 16-pakning med egg på Kiwi! Usikker på hvor mye billigere det er, men jeg er rimelig sikker på det koster det samme eller til og med mindre enn de vanlige 12-pakningene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er Google? Og hvorfor er det vennen min? :(

EDIT:

Ok. Jeg googlet det. Interessant.

Jeg vet at Børge Fagerli anbefaler å legge havregryn i bløt over natten eller i noen timer før man spiser det. Mer av kjemiske årsaker om jeg husker rett, så jeg trodde det kanskje var det samme.

Hadde jeg fått til å lage havregrøt (overnight oats) som smaker som havregrøten til de nye mellommåltidene til Tine hadde jeg blitt MEGET fornøyd. :)

Veldig enkelt, og MYE bedre enn havregrøten fra 14-serien til Tine (som jeg tror du mener). Prøv f.eks. denne oppskriften: http://lindastuhaug.blogg.no/1377763562_oppskrift_overnight_o.html :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...