Gå til innhold

Hybelmat


Astrid Hanssen

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet omtrent hvordan konsistensen skal være på overnight oats? Eventuelt hvor mange gram 1 dl havegryn/yoghurt er?

I ekte hybelånd, oppdaget jeg at jeg ikke hadde desilitermål (proteinshakeren var i bruk!), så jeg tok det på øyemål i kombinasjon med kjøkkenvekten. Brukte 1 dl melk, rundt 65 g havregryn og rundt 60 g yoghurt. Hadde ikke kunstig søtning, men slenger på litt sylte i morgen tidlig.

Spent nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noen som vet omtrent hvordan konsistensen skal være på overnight oats? Eventuelt hvor mange gram 1 dl havegryn/yoghurt er?

I ekte hybelånd, oppdaget jeg at jeg ikke hadde desilitermål (proteinshakeren var i bruk!), så jeg tok det på øyemål i kombinasjon med kjøkkenvekten. Brukte 1 dl melk, rundt 65 g havregryn og rundt 60 g yoghurt. Hadde ikke kunstig søtning, men slenger på litt sylte i morgen tidlig.

Spent nå! :)

Hvordan gikk det? Jeg bruker aldri desilitermål til dette. Slumper bare sammen noe, og konsistensen blir så godt som alltid bra. Blir det litt for tørt, blander jeg bare i noe mer vann/melk rett før det skal spises :)

Om du ikke synes smaken ble så godt, så er det nok fordi du ikke har søtning/smak altså. Anbefaler steviadråper eller saft (fun light eller zeroh!) for en god smak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet omtrent hvordan konsistensen skal være på overnight oats? Eventuelt hvor mange gram 1 dl havegryn/yoghurt er?

I ekte hybelånd, oppdaget jeg at jeg ikke hadde desilitermål (proteinshakeren var i bruk!), så jeg tok det på øyemål i kombinasjon med kjøkkenvekten. Brukte 1 dl melk, rundt 65 g havregryn og rundt 60 g yoghurt. Hadde ikke kunstig søtning, men slenger på litt sylte i morgen tidlig.

Spent nå! :)

Jeg bruker bare vekta når jeg lager overnight oats. Bruker 50/50 melk og yoghurt, og halvparten så mye havregryn. Vanligvis 70 g yoghurt, 70 g melk og 35 g havregryn. Bruker stevia vanilla creme eller vanlig stevia som søtning, og blander i enten blåbær eller bringebær. Har deretter banan eller kiwi oppå før jeg spiser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet omtrent hvordan konsistensen skal være på overnight oats? Eventuelt hvor mange gram 1 dl havegryn/yoghurt er?

I ekte hybelånd, oppdaget jeg at jeg ikke hadde desilitermål (proteinshakeren var i bruk!), så jeg tok det på øyemål i kombinasjon med kjøkkenvekten. Brukte 1 dl melk, rundt 65 g havregryn og rundt 60 g yoghurt. Hadde ikke kunstig søtning, men slenger på litt sylte i morgen tidlig.

Spent nå! :)

Personlig syns jeg rundt 90-100g med både melk og yoghurt/kesam, samt 60g havregryn. En halv dose proteinpulver er heller ikke feil! For å sprite det opp kan du ha i kakao og sjokoladeproteinpulver, en halv banan, noen rosiner og litt musli! Eller jordbær, musli og peanøttsmør <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det? Jeg bruker aldri desilitermål til dette. Slumper bare sammen noe, og konsistensen blir så godt som alltid bra. Blir det litt for tørt, blander jeg bare i noe mer vann/melk rett før det skal spises :)

Om du ikke synes smaken ble så godt, så er det nok fordi du ikke har søtning/smak altså. Anbefaler steviadråper eller saft (fun light eller zeroh!) for en god smak :)

Ok!

Jeg vil kalle det en suksess! Liker egentlig plain havregrøt uten særlig søtning, så jeg er ikke så vanskelig å tilfredsstille. :)

Toppet det hele med lett-solbærsylte og cashewnøtter. Meget godt vil jeg si! Kanskje LITT tørt, men ikke noe å klage på.

Har normalt kjøpt Stevia, men de har det kun på noen få butikker, så jeg kjøpte Sukrin nå i kveld. Ser på pakken at det er 0 kcal og at karbohydratene som er i (100g/100g) angivelig ikke metaboliseres av kroppen? Stemmer dette?

I tillegg kjøpte jeg nå store havregryn glutenfri. Gleder meg til lunsj! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syns jeg rundt 90-100g med både melk og yoghurt/kesam, samt 60g havregryn. En halv dose proteinpulver er heller ikke feil! For å sprite det opp kan du ha i kakao og sjokoladeproteinpulver, en halv banan, noen rosiner og litt musli! Eller jordbær, musli og peanøttsmør <3

Nice.

Jeg begynte faktisk å røre i proteinpulver i går, men det ble for mye følte jeg og begynte å minne mer om en slags havregrøt jeg lærte med Børge en gang i tiden. Får jeg ikke 40 g pulver i, må jeg ta en shake ved siden av uansett, så jeg så ikke noen grunn til å fordele det på to. Laget derfor separat shake. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nice.

Jeg begynte faktisk å røre i proteinpulver i går, men det ble for mye følte jeg og begynte å minne mer om en slags havregrøt jeg lærte med Børge en gang i tiden. Får jeg ikke 40 g pulver i, må jeg ta en shake ved siden av uansett, så jeg så ikke noen grunn til å fordele det på to. Laget derfor separat shake. :)

Jeg bruker 15-20g proteinpulver, altså bare en halv dose i grøten, ser det litt tykt ut har jeg i litt mer melk :) Men, om du ønsker mer protein, så kan du og blante i litt cottage cheese når du skal spise den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaga fiskepinner er også godt og relativt billig! Du trenger torskefilet, griljernmel, salt, pepper,hvetemel, egg og melk, enkelt og greit. For å spe på kan du lage en billig grønnsaksstappe ved siden :) Eller lag store porsjoner med lasagne, enten med kjøttdeig eller diverse grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd noen år på diverse hybler, og det enkelttiltaket som hadde størst innvirkning på både kosthold og økonomi, var investeringen i en liten fryser.

En 100 liter tar ikke all verden med plass (D x B x H): 582 x 595 x 890 mm .

Brotip: I samme slengen investerer du i The Family Meal av Ferran Adria, så har du oppskrifter skalert for både 2, 6, 20 og 75 personer; perfekt for fryser'n :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd noen år på diverse hybler, og det enkelttiltaket som hadde størst innvirkning på både kosthold og økonomi, var investeringen i en liten fryser.

En 100 liter tar ikke all verden med plass (D x B x H): 582 x 595 x 890 mm .

Brotip: I samme slengen investerer du i The Family Meal av Ferran Adria, så har du oppskrifter skalert for både 2, 6, 20 og 75 personer; perfekt for fryser'n :)

Dette har jeg tenkt på selv, ettersom jeg i dag har en fryseboks som ikke engang har plass til en Grandiosa. Greit nok, jeg har ikke stekeovn heler. :)

Men er det noe penger å spare på å lage i større skala egentlig? Kostnaden skulle vel bli det samme eller er det noe jeg ikke ser?

Rent praktisk er det dog en kjempefordel. Jeg bodde i en større leilighet første året jeg studerte og laget lett mat til en hel uke søndagskveld, henholdsvis lunsj og middag da. Gjorde uken mye lettere og det ble heller aldri lettvinte (og dyre) løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har jeg tenkt på selv, ettersom jeg i dag har en fryseboks som ikke engang har plass til en Grandiosa. Greit nok, jeg har ikke stekeovn heler. :)

Men er det noe penger å spare på å lage i større skala egentlig? Kostnaden skulle vel bli det samme eller er det noe jeg ikke ser?

Rent praktisk er det dog en kjempefordel. Jeg bodde i en større leilighet første året jeg studerte og laget lett mat til en hel uke søndagskveld, henholdsvis lunsj og middag da. Gjorde uken mye lettere og det ble heller aldri lettvinte (og dyre) løsninger.

du svarte vel på ditt eget spørsmål ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noe penger å spare på å lage i større skala egentlig? Kostnaden skulle vel bli det samme eller er det noe jeg ikke ser?

Rent praktisk er det dog en kjempefordel. Jeg bodde i en større leilighet første året jeg studerte og laget lett mat til en hel uke søndagskveld, henholdsvis lunsj og middag da. Gjorde uken mye lettere og det ble heller aldri lettvinte (og dyre) løsninger.

Tja, i kroner og øre ligger innsparingene mest i å kunne kjøpe større kvanta og å benytte seg av ulike sesongtilbud; type lammekjøtt på høsten, ribbe til jul, høyrygg kjøpt på harrytur etc. Videre er den største gevinsten knyttet til det du allerede er inne på; det praktiske. Her sparer du myyye tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg tåler 6 mnd i kjøleskap? Trodde det var relativt nære ferskvare. Siden jeg er inne på temaet: har hørt/lest at egg holder seg lengre i normal temp enn i kjølern. noen mythbusters her inne?

Ifølge denne artikkelen kan norske egg godt holde i 6 mnd, og de holder seg best vistnok best i 12 grader, men det er vell en uvanlig temperatur(?), så ville satset på kjøleskap.

http://www.matoppskrift.no/artikkel/Egg-holder-seg-lenge

Ellers så skal holdbarheten øke om du snur de en gang i uken(ikke spør hvorfor), og om du putter et egg i vann og det synker skal det være bra( om det flyter dårlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste du gjør som student i forhold til mat, sunnhet og budsjett er å planlegge! Ender du opp med å kjøpe en burger eller mat i kantinen for 60-100 kr per dag ryker budsjettet veldig raskt.

Som student gjennom flere år er det noen ting som er rimlig å kjøpe.

- 5kg med ris. Ca 40-50kr, så koster det samme som 1 bole i bag, bare 5x så mye. Ta på syltetøyglass eller lignende for å lage enkle bokser å helle fra. Holder en god stund, og er veldig rimlig per måltid.

- Kjøp deg matbokser som du kan ha maten i.

- Svinekjøtt i frossen pakninger koster typ 20-35kr per kilo.

- Fårikålkjøtt er veldig rimlig. Typ 35kr per kilo. Dersom du tar vekk flesket og beina har du mange rimlige og billige måltider.

- Frossen Kyllingfilet. Rimlig og greit.

- Rema 1000 sine fiskepakker. Ca 80kr per kilo.

- Brokkoliblandinger og andre frossenblandinger er bra.

- Proteinpulver er veldig rimlig. 1000kr for 9kg => 100kr for 900g => 10kg for 90g => 3 scoops for ca 10kr + melk.

- Hva angår kaffe så bør du begynne å like Krone kaffen. Den kjøres ofte på 10krs tilbud på ica, så der kan du få 24 pakker for 240kr. VS å kjøpe evergood etc til 25kr for pakken. 24 pakker i stedet for 10 pakker. STOR besparelse. Evt så kjører ofte Rema 1000 her tilbud på Friele.

Se også opp for tilbud etc. I perioder har jeg frysen full av tilbudsvarer. Koster penger der og da, men over tid sparer du raskt inn pengene og vel så det. Lever i snitt på ca 60kr i mat om dagen. Og da har man kjøtt/fisk til alle måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...