Gå til innhold

Hvilke kosttilskudd er nødvendige?


ChristianS

Anbefalte innlegg

Hvordan i all verden kan man anta at svært mange er magnesiumfattige på bakgrunn av magnesiumets fordeling mellom kroppsvev? Kan man ikke i like stor grad ikke anta dette?

Det eneste vi kan dra ut av dette er at en blodprøve for å sjekke magnesiumstatus hos friske har lite for seg.

Derimot er blodprøve for å sjekke magnesium hos underernærte, spesielt ved reernæring, svært viktig, da det å opprettholde normale blodkonsentrasjoner av magnesium er superviktig. Dette gjøres i stor grad på sykehus, spesielt om klinisk ernæringsfysiolog er involvert i behandlingen av pasienten.

Tok nok i litt hardt ettersom jeg ikke delte noen kilder, enig i at det ikke nødvendigvis peker den veien ut i fra det jeg skrev. Finner ingen norske studier på dette, men tviler på at det er så mye annerledes i amerika enn her i norge. Blir bare synsing.

Å sjekke blodverdiene til magnesium har vi vel fått avklart at er mer eller mindre ubrukelig, da 1% vises, og denne er varierende.

Finner ikke en eneste norsk side som snakker om testing av intracellulær magnesium, som da er den eneste måten å undersøke de faktiske nivåene av magnesium i kroppen, som for meg peker i retning av at de ikke bruker denne metoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tok nok i litt hardt ettersom jeg ikke delte noen kilder, enig i at det ikke nødvendigvis peker den veien ut i fra det jeg skrev. Finner ingen norske studier på dette, men tviler på at det er så mye annerledes i amerika enn her i norge. Blir bare synsing.

Å sjekke blodverdiene til magnesium har vi vel fått avklart at er mer eller mindre ubrukelig, da 1% vises, og denne er varierende.

Finner ikke en eneste norsk side som snakker om testing av intracellulær magnesium, som da er den eneste måten å undersøke de faktiske nivåene av magnesium i kroppen, som for meg peker i retning av at de ikke bruker denne metoden.

Å måle magnesium i blod er av enorm verdi i klinisk praksis, og gjøres regelmessig, spesielt i forbindelse med underernæring. Det er ikke mer eller mindre ubrukelig.

Å bruke det til å si noe om magnesiumstatus er derimot mindre verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å måle magnesium i blod er av enorm verdi i klinisk praksis, og gjøres regelmessig, spesielt i forbindelse med underernæring. Det er ikke mer eller mindre ubrukelig.

Å bruke det til å si noe om magnesiumstatus er derimot mindre verdt.

Enorm verdi, dog særdeles unøyaktig? Her er det noe som ikke stemmer i mine ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enorm verdi, dog særdeles unøyaktig? Her er det noe som ikke stemmer i mine ører.

Unøyaktig for å si noe om totalkonsentrasjon av magnesium i kroppen, men nøyaktig for å si noe om magnesiumkonsentasjonen i blodet. Sistnevnte er viktig i forbindelse med underernæring, sikkert pga. muligheten for elektrolyttforstyrrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unøyaktig for å si noe om totalkonsentrasjon av magnesium i kroppen, men nøyaktig for å si noe om magnesiumkonsentasjonen i blodet. Sistnevnte er viktig i forbindelse med underernæring.

Slik jeg forstår det, er blodverdiene meget varierende. Derfor vil man kun måle dette nøyaktig med intracellulær magnesium test. Dette støttes av forskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enorm verdi, dog særdeles unøyaktig? Her er det noe som ikke stemmer i mine ører.

Ved underernæring og påfølgende reernæring kan det oppstå forstyrrelser i elektrolyttene. Derfor følger man blodkonsentrasjonene av blant annet magnesium ved reernæring slik at man kan korrigere dette underveis ved behov. Dersom blodkonsentrasjonene av magnesium endrer seg mye kan det være fatalt.

Måler man magnesium i blod så får man et godt mål på magnesium i blod, og det er poenget. Så slipper man at folk dør under reernæring slik som for eksempel skjedde med mange krigsfanger etter krigen.

Du kan google reernæringssyndrom/refeeding syndrome om du vil vite mer om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved underernæring og påfølgende reernæring kan det oppstå forstyrrelser i elektrolyttene. Derfor følger man blodkonsentrasjonene av blant annet magnesium ved reernæring slik at man kan korrigere dette underveis ved behov. Dersom blodkonsentrasjonene av magnesium endrer seg mye kan det være fatalt.

Måler man magnesium i blod så får man et godt mål på magnesium i blod, og det er poenget. Så slipper man at folk dør under reernæring slik som for eksempel skjedde med mange krigsfanger etter krigen.

Du kan google reernæringssyndrom/refeeding syndrome om du vil vite mer om dette.

Makes sense!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår det, er blodverdiene meget varierende. Derfor vil man kun måle dette nøyaktig med intracellulær magnesium test. Dette støttes av forskning.

Blodprøver og urinprøver er etter hva jeg kan forstå, ikke bare en god måte å måle magnesiumnivået på, men også den tryggeste og mest effektive måten å gjøre det på:

Magnesium balance, like that of other ions, is a function of intake and excretion. […] In the healthy adult, there is no net gain or loss of magnesium from bone so that balance is achieved by the urinary excretion of the approximately 100 mg (4.1 mmol) that is absorbed. Changes in intake are balanced by changes in urinary magnesium reabsorption, principally in the loop of Henle and the distal tubule.

In contrast to other ions, magnesium is treated by the body as an orphan: there are no hormones that have a substantial role in regulating urinary magnesium excretion, and bone, the principal reservoir of magnesium, does not readily exchange with circulating magnesium. […]

The inability to readily mobilize magnesium stores means that, with negative magnesium balance, the initial losses come primarily from the extracellular fluid; equilibration with bone stores does not begin for several weeks. Thus, the plasma magnesium concentration falls rapidly with negative magnesium balance, leading to a marked reduction in magnesium excretion, unless urinary magnesium wasting is present.

Utdrag fra UpToDate via Helsebiblioteket. Regulation of magnesium balance – Topic 844 Version 13.0 – Literature review current through: May 2014. | This topic last updated: Mar 11, 2014

Usikker på kildekritikk? Bli kjent med TONE:

http://www.ntnu.no/viko/kildekritikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva du prøver å oppnå med å bestride utsagnet mitt, da vi allerede har fastslått at kun 1% av kroppens magnesium er i blodet og at det er varierende verdier. Derfor kan det ikke gi en god nok eller effektiv status på magnesium, med mindre pasientene har kritisk lave verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva du prøver å oppnå med å bestride utsagnet mitt, da vi allerede har fastslått at kun 1% av kroppens magnesium er i blodet og at det er varierende verdier. Derfor kan det ikke gi en god nok eller effektiv status på magnesium, med mindre pasientene har kritisk lave verdier.

Tja, hvis jeg skulle forsøke å oppnå noe så må det vel være å bidra konstruktivt hvis jeg kan:

#1 Skal du måle magnesium i kroppen er det blod- og urinprøve som er måten å gjøre det på.

#2 Regelmessig måling av blod- og urinprøver gir en effektiv status av det som faktisk er viktigst; mengden i blodet.

#3 Verdiene svinger, men hos friske mennesker regulerer kroppen dette selv.

#4 Så lenge inntaket gjennom kosten er tilstrekkelig over tid, trenger du ikke tilskudd.

#5 Så lenge du ikke utviser symptomer på mangel eller opphopning, er inntaket gjennom kosten til alle praktiske formål tilstrekkelig, og derfor ingen grunn til å teste via blod eller urin. Ei heller grunn til å ta tilskudd.

Og sist men ikke minst;

#6 Kildekritikk er en fin ting, som både lett å tilegne seg og å benytte seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvis jeg skulle forsøke å oppnå noe så må det vel være å bidra konstruktivt hvis jeg kan:

#1 Skal du måle magnesium i kroppen er det blod- og urinprøve som er måten å gjøre det på.

#2 Regelmessig måling av blod- og urinprøver gir en effektiv status av det som faktisk er viktigst; mengden i blodet.

#3 Verdiene svinger, men hos friske mennesker regulerer kroppen dette selv.

#4 Så lenge inntaket gjennom kosten er tilstrekkelig over tid, trenger du ikke tilskudd.

#5 Så lenge du ikke utviser symptomer på mangel eller opphopning, er inntaket gjennom kosten til alle praktiske formål tilstrekkelig, og derfor ingen grunn til å teste via blod eller urin. Ei heller grunn til å ta tilskudd.

Og sist men ikke minst;

#6 Kildekritikk er en fin ting, som både lett å tilegne seg og å benytte seg av.

Da følger du det, alt i orden for min del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du asperger, Kjetil?

(Og ja, jeg er seriøs, og nei, det er ikke et personangrep eller et dømmende utsagt, og ja, et eventuelt svar vil bidra positivt til diskusjonens premisser, så nei, ikke moderer bort et helt legitmit spørsmål jeg vil benytte som utgangspunkt for motsvar i overskuelig fremtid)

Jeg har ikke noe å bidra med i diskusjonen, men det irriterer meg når folk skriver/sier no offence, men du er ubrukelig.

For du kan ikke ikke med personangrep, for så si at det ikke er det, og plutselig er det helt okei.

Søkte også litt rundt på wikipedia, og et av de støreste kjennetegnene til folk med asperger er blant annet dette (ifølge wikipedia):

Manglende evne til å vise empati overfor andre er muligvis det mest dysfunksjonelle aspektet ved Asperger syndrom.[3] Personer med Asperger syndrom har problemer med grunnleggende elementer i sosial interaksjon. Den sosiale svekkelsen kan vise seg i en manglende evne til å utvikle vennskap og i liten interesse for å delta i aktiviteter sammen med andre. De mangelfulle sosiale evnene kan også vise seg i en manglende evne til å kunne "gi og ta" sosialt eller emosjonelt, og i svekket nonverbal atferd inkludert redusert blikk-kontakt, ansiktsmimikk, kroppsholdning og bevegelser.[2]

Kan til en grad forstå hva du prøver å sikte til, men er villig til å påstå at ingen oppgående person, spesielt ikke oppegående personer med relevant kompetanse ville ha stilt denne "diagnosen" til kjetil basert på innleggene hans i denne tråden.

Noe som igjen fører til at, ihvertfall jeg føler, uansett hvordan du skal legimitere det, at innlegget ditt er et personangrep på kjetil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe å bidra med i diskusjonen, men det irriterer meg når folk skriver/sier no offence, men du er ubrukelig.

For du kan ikke ikke med personangrep, for så si at det ikke er det, og plutselig er det helt okei.

Søkte også litt rundt på wikipedia, og et av de støreste kjennetegnene til folk med asperger er blant annet dette (ifølge wikipedia):

Manglende evne til å vise empati overfor andre er muligvis det mest dysfunksjonelle aspektet ved Asperger syndrom.[3] Personer med Asperger syndrom har problemer med grunnleggende elementer i sosial interaksjon. Den sosiale svekkelsen kan vise seg i en manglende evne til å utvikle vennskap og i liten interesse for å delta i aktiviteter sammen med andre. De mangelfulle sosiale evnene kan også vise seg i en manglende evne til å kunne "gi og ta" sosialt eller emosjonelt, og i svekket nonverbal atferd inkludert redusert blikk-kontakt, ansiktsmimikk, kroppsholdning og bevegelser.[2]

Kan til en grad forstå hva du prøver å sikte til, men er villig til å påstå at ingen oppgående person, spesielt ikke oppegående personer med relevant kompetanse ville ha stilt denne "diagnosen" til kjetil basert på innleggene hans i denne tråden.

Noe som igjen fører til at, ihvertfall jeg føler, uansett hvordan du skal legimitere det, at innlegget ditt er et personangrep på kjetil.

Men det du har problem med å forstå, er at hva du måtte mene om personangrep er urelevant for tråden, og overhodet ikke det trådstarter spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du asperger, Kjetil?

(Og ja, jeg er seriøs, og nei, det er ikke et personangrep eller et dømmende utsagt, og ja, et eventuelt svar vil bidra positivt til diskusjonens premisser, så nei, ikke moderer bort et helt legitmit spørsmål jeg vil benytte som utgangspunkt for motsvar i overskuelig fremtid)

Nei, full retard her i gården.

Kan til en grad forstå hva du prøver å sikte til, men er villig til å påstå at ingen oppgående person, spesielt ikke oppegående personer med relevant kompetanse ville ha stilt denne "diagnosen" til kjetil basert på innleggene hans i denne tråden.

Noe som igjen fører til at, ihvertfall jeg føler, uansett hvordan du skal legimitere det, at innlegget ditt er et personangrep på kjetil.

Takk for støtten buddy. Jeg må allikevel tåle å ta imot litt trøkk, så mye kontroversielt som jeg bidrar med på det forumet her. Overlever ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtten buddy. Jeg må allikevel tåle å ta imot litt trøkk, så mye kontroversielt som jeg bidrar med på det forumet her. Overlever ;)

Det virker som at du tror bidrag som er kontroversielle (og politisk ukorrekte) er mer verdifulle og nyttige nettopp fordi de er kontroversielle. Hvis dette er riktig, hvorfor mener du isåfall dette? Slik jeg forstår det, er du også tilhenger av logiske slutninger. Hvor er logikken i at kontroversielt = verdifullt/bra? Det virker som du støtter deg på at "dette er kontroversielt og politisk ukorrekt" som en slags formildende omstendighet for at du får mye motbør, når motbøren egentlig er en konsekvens av helt andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som at du tror bidrag som er kontroversielle (og politisk ukorrekte) er mer verdifulle og nyttige nettopp fordi de er kontroversielle. Hvis dette er riktig, hvorfor mener du isåfall dette? Slik jeg forstår det, er du også tilhenger av logiske slutninger. Hvor er logikken i at kontroversielt = verdifullt/bra? Det virker som du støtter deg på at "dette er kontroversielt og politisk ukorrekt" som en slags formildende omstendighet for at du får mye motbør, når motbøren egentlig er en konsekvens av helt andre ting.

Ok, da mener du det keeg. Jeg orker ikke diskutere mer as, for å være ærlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke kosttilskudd som er nødvendige? Spiser du godt.. Så ingen.

Men.. Ønsker du å bli svær så er det jo egentlig bare å trykke alt du kan få tak i rett i nebbet.

Husker jeg spurte en av "de store" på gymmet når jeg startet å trene om hvilke tilskudd som var bra og ta. Svaret jeg fikk var "Alt!" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...