Gå til innhold

Hvilke kosttilskudd er nødvendige?


ChristianS

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

...jeg påpeker viktigheten med å trene riktig og spise riktig.

Jeg tror ikke noen vil underslå betydningen av dette.

Og om en holder seg til et strikt og bra regime på trening og kosthold, så kan en ha nytte av tilskudd.

Det handler i så fall om å optimalisere, ikke om å få revolusjonerende endringer.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er hensikten med å benytte tilskudd for å øke styrke og muskelvekst som en erstattning for bra og riktig mat ?

Jeg har ikke påstått at kreatin ikke har effekt, jeg påpeker viktigheten med å trene riktig og spise riktig.

Det er bedre utnyttelse av pengene.

Det du sier er jo uansett totalt urelevant og ikke det som det er spurt om i tråden.

Det heter også kosttilskudd, ikke kosterstattning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier er jo uansett totalt urelevant og ikke det som det er spurt om i tråden.

Det heter også kosttilskudd, ikke kosterstattning.

Det jeg sier er i aller høyeste grad relevant. Ved riktig kost og treningsopplegg er KOSTTILSKUDD unødvendig med mindre personen det gjelder har et sykdomstilfelle.

Det må kunne påstås at personen det gjelder er å anse som mosjonist, en ung sådan. Derfor innlegget mitt med fokus på å gjøre ting riktig fra dag èn.

Vi kan på forumet lese daglig om spørsmål fra unge mennesker som går på hva slags tilskudd man trenger for å bli "fit". Det stackes med bcaa, glutamin, amino, pwo og det ene etter det andre, samtidig som de samme personene bommer forholdsvis grovt på treningsprinsipper. Derfor prøver jeg å fremme en spire om en tankerekke som går på de tingene som skaper kontinuitet med tanke på helsearbeidet .

For det er vel det som er grunnlaget for å trene ?

Eller er det bare for å oppnå sommerformen ?

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått spørsmålet om tilskudd fra unge mennesker som har startet opp med vekttrening. De spørsmålene kommer før de eventuelt spør om hjelp til teknikk og utførelse av øvelser.

Det er helt på det rene at produsentene har truffet blink med markedsstrategien rettet mot unge når det gjelder hva som skal til for å bli "swole"..... Tilskuddsbransjen har blitt en milliardindustri. Og gjett hvem som betaler.

Har det virkelig noe for seg ? Neppe.

Hvor er helsegevinsten i å tilføre kreatin for å bli sterkere i benkpress og knebøy ?

Jeg står uansett bak min påstand som er fremmet i tidligere innlegg rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det du har problem med å forstå, er at selv om du har rett i at kosthold og trening er viktigst, er det urelevant for tråden, og overhodet ikke det trådstarter spør om.

Og hvis vi snur på spørsmålet ditt, hvor er den eventuelle faren ved å

Tilføre kreatin for å øke i knebøy og benkpress?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått spørsmålet om tilskudd fra unge mennesker som har startet opp med vekttrening. De spørsmålene kommer før de eventuelt spør om hjelp til teknikk og utførelse av øvelser.

Jepp - og det er triste greier, helt enig. Om fitnessbloggen kan bidra til å få folk til å begripe at det for de fleste vil være mye mer å vinne på å lære seg riktig teknikk, ved å spise sunt og ved følge et kvalitetssikret opplegg for trening fremfor å stappe i seg ulike tilskudd med fancy navn og stilig emballasje - så er det veldig bra. Og ærlig talt - det tror jeg fitnessbloggen gjør!

:)

Hvor er helsegevinsten i å tilføre kreatin for å bli sterkere i benkpress og knebøy ?

Personlig tror jeg ikke helsegevinsten er målbar - men en kan bli sterkere og for folk - unge som gamle - som konkurrerer i styrkeidretter, så er det et åpenbart poeng, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mangel på magnesium er ikke altfor vanlig, men kan påvirke, ja.

Det gjennomsnittlige magnesiuminntaket i Norge er estimert til 380 mg/10MJ. Anbefalt inntak for kvinner er 280 mg/dag og for menn 350 mg/dag (2004).

Kun 1% av kroppens magnesium er i blodet, derfor er dette vanskelig å måle. Det kan derfor antas at svært mange er magnesiumfattige!

En blodprøve for å måle magnesium vil altså gi en falsk trygghet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Link 1.

"And yet, for some reason doctors think that we get all our nutrients in our very SAD, Standard American Diet and they don’t recognize the need for nutrient supplementation. It all stems back to a medical education that is funded by drug companies that have no vested interest in promoting nutrients. Vitamins and minerals can’t be patented and are relatively inexpensive. My research for The Miracle of Magnesium reminded me that all the metabolic processes in the body, ALL OF THEM, depend on vitamins and minerals, which act as necessary co-factors. Magnesium itself is a co-factor and responsible for the function of 325 enzymes; is an absolute requirement for calcium to be incorporated into bone; keeps toxic chemicals out of the brain; dances with calcium to create nerve impulses and muscle impulses; keeps muscles relaxed, including the heart and blood vessels, and triggers dozens of health conditions if it is deficient."

Link 2

"DO I GET ENOUGH MAGNESIUM?

One method of assessing your magnesium status is to simply contact your health care provider and request detailed magnesium testing. Yet magnesium assessment is typically done using blood serum testing, and these tests can be misleading. Only 1% of magnesium in the body is actually found in blood, and only .3% is found in blood serum, so clinical blood serum testing may not successfully identify magnesium deficiency."

Link 3

"Another reason that Dr. Altura felt magnesium was not given its due is because there has been no lab test that will give an accurate reading of the magnesium status in the tissues. Only one percent of magnesium of the body is distributed in the blood, making a simple sample of magnesium in the blood highly inaccurate. That’s why most doctors who rely on blood tests for magnesium and not magnesium deficiency signs and symptoms and realization that up to 80 percent of the population is deficient, will miss an important diagnosis."

Link 4

"Common Deficiency Symptoms

LTK: How common is magnesium deficiency and what are the symptoms?

Dr. CD: Studies prove up to 70 percent of people are deficient in magnesium. She says that magnesium deficiency can trigger or cause many health issues including the following"

Link 5

"Anytime you're taking any of the following: magnesium, calcium, vitamin D3, or vitamin K2, you need to take all the others into consideration as well, as these nutrients work synergistically with one another"

Interessant intervju med magnesiumforsker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

Ikke for å være en Dick, men gikk noen varsellamper av hos meg ang. flere av disse kildene Kjetil1234

Link 1: The magnesium Miracle - Carolyn Dean.

For det første så blir jeg umiddelbart skeptisk til en side som reklamerer for og selger mirakelkurer. Jeg så over artikkelen og den har ikke en eneste kildereferanse annet en at det er "The doctor of the future" sin mening, denne Carolyn Dean.

Jeg følte jeg måtte sjekke denne dama og det gikk ikke lang tid før det dukket opp Disciplinary Action against Carolyn Dean, M.D.

Hvorav disiplineringshøringen ligger i sin helhet og konkluderer med:

Decision

  1. Dr. Dean has displayed in her professional care of 36 patients a lack of skill and judgment and a disregard for the welfare of these patients of a nature and to an extent that demonstrated that she is unfit to continue in practice.
  2. Dr. Dean is guilty of professional misconduct for failure to maintain the standard of practice of the profession as displayed in her professional care of 36 patients.
  3. Had the Committee not found Dr. Dean guilty of professional misconduct for failing to maintain the standard of practice, it would have found her guilty of professional misconduct for an act relevant to the practice of medicine that, having regard to all the circumstances, would reasonably be regarded by members as unprofessional.

Penalty

Counsel for the College urged revocation of Dr. Dean's certificate of registration as the only appropriate penalty in view of the Committee s decision. Currently Dr. Dean is presumed to be residing in California, but is still licensed to practice in Ontario.

The certificate of registration of Dr. Dean shall be revoked forthwith.

Link 2: Ancient Minerals - Ultra Pure Topical Magnesium

Denne siden slår meg også som suspekt da de pusher det produktet de anbefaler. Siden har i hvert fall referanser for å støtte påstandene og ingen betviler sånn sett at magnesium er viktig. Dette underbygges jo, MEN i deres avsluttende anbefalinger henviser de til Carolyn Dean som omtalt under Link 1.

Link 3: Natural calm magnesium suppliments

Igjen, en side som selger magnesium, og igjen henvises det til Carolyn Dean. Ikke en troverdig kilde. Igjen bestrides ikke faktum at magnesium er viktig, men kildene her holder ikke til å si at svært mange er magnesiumfattige og at man trenger tilskudd.

Link 4 og Link 5: Begge Carolyn Dean igjen, å samme gjelder igjen.

Alt i alt er ikke dette holdbare kilder. Men nå har jeg brukt 10 minutter på å prøve å sette meg inn i 5 linker, hvorav kun den ene faktisk benytter holdbare referanser, men kun for å backe opp om magnesium og dens virke i seg selv. Men ingen plass finner jeg holdbare påstander angående at såpass mange er magnesiumfattige. Jeg prøver egentlig bare å si at ja magnesium er viktig, men nei konklusjonene kan ikke dras på det grunnlaget som her gjøres. Spesielt da alle linkene handler om Carolyn Dean som:

In 1995, after reviewing her care of 36 patients, the College of Physicians and Surgeons of Ontario (Canada) concluded that Carolyn Dean, M.D. was unfit to practice and revoked her registration certificate. The College's case summary (shown below) states:

  • After being notified in 1993 that a disciplinary hearing would be held, Dean relocated to New York and did not contest the charges against her.
  • Dean had used unscientific methods of testing such as hair analysis, Vega and Interro testing, iridology and reflexology as well as treatment not medically indicated and of unproven value, such as homeopathy, colonic irrigations, coffee enemas, and rotation diets.
  • She did not individualize her patients and objectively try to reach an appropriate diagnosis and treatment. Rather she allowed her bias toward candidiasis and perceived immunodeficiency problems to cause her to pre-diagnose patients without individualizing them.

Summen av dette gjør meg skeptisk til kilden(e)

During the past several years, she has offered email and telephone consultations for which she charges $200 per hour. In 2008, she notified her supporters that she was moving to Hawaii and in 2010 would open a "medical spa" called VitaCosta in Costa Rica.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

jeg vil legge til fra hennes egen nettside:

The entire contents of this website are based upon the opinions of Dr. Carolyn Dean, unless otherwise noted. The information on this website is not intended to replace a one-on-one relationship with a qualified health care professional and is not intended as medical advice. It is intended as a sharing of knowledge and information from the research and experience of Dr. Dean. Dr. Dean encourages you to make your own health care decisions based upon your own research and in partnership with a qualified health care professional.

Og har gitt ut gullkorn som:

Homeopathic Remedies for Children’s Common Ailments

Death by Modern Medicine : Seeking Safe Solutions

How To Change Your Life With Magnesium

The Magnesium Miracle

Magnesium: The Missing Link to Better Health

Og hennes wellness program med bare 104 moduler inkluderer gullkorn som:

Module 4: Sleeping Without the Electricity: At night the natural electrical and magnetic activity dancing between our cells slows down. Or at least, it wants to. But if your body is being bombarded by electromagnetic fields (EMFs) it may not be able to find complete rest. So while I don't suggest you stop living with electricity, I do want you to try sleeping without it. In Module 4 I show you exactly how to pull it off.

Module 6: The Stomach Vacuum : This exercise from ancient India will tone your colon to the point — legend has it — that you'll be able to digest rocks. It feels a little strange at first as it involes moving your internal organs around. It sure does "wake up" your entire gastro-intestinal-tract. Get all the details in the sixth week of the program.

Module 8: Backwards Walking: Sounds kind of crazy, doesn't it? Well, Asians have been walking backwards for thousands of years. It stregthens your lower back, burns ten times more calories than going foward and makes you more conscious. Plus it improves brain function, balance, hearing and vision. Get detailed instructions in week 8.

Jeg vet ikke, men enhver som mener jeg må "tone tykktarmen" føler jeg også produserer sin kunnskap i den regionen. Og det er noe åpenbart hva agendaen til frøken Homeo-naturo-akkupunkturo-spirituell-magnesium-veileder ønsker... $ $ $

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Alt i orden Eirik, du kan så klart tro hva du vil. Du vet hvor jeg står og jeg vet hvor du står ;)

Jeg står ingen plass, jeg har absolutt ingen personlig investering vedrørende magnesium og folks eventuelle mangel. Eneste jeg gjør her er å formane til litt kildekritikk. Det kan godt hende du har 100% rett, men det er ikke troverdige kilder (så langt). Det er det eneste poenget jeg ønsket å få frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...