Gå til innhold

Gourmettråden


Myr

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fiskesuppe med skalldyrkraft og kveite, masse gode grønnsaker, smakt til med timian, safran og en god olivenolje. Brødet baker jeg selvsagt selv.

post-33663-14440980764442_thumb.jpg

Til dessert serverte jeg en hjemmelaget vaniljeis med en porter fra Nøgne Ø. Høres muligens sykt ut med en øl som drikke til dessert, men jeg anbefaler på det sterkeste å prøve det ut! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =xXx=
Sikta ikkje til ein spesiell type, for eg har variert litt. Men sjansen er vel stor for at eg har vore innom "fjortizskvipet" :p

Doppio Passo er en killer, den er ganske søt, men fyldig. Egner seg godt til lørdagskos. Relativt høyt alkoholnivå. Mange damer liker den, men ofte en gjenganger for guttaboys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig skikkelig dårlig på vin,jeg liker de hvite, søte, og tyske. Calle har en jævlig god auslese /beerenauslese. HNNNG. (egentlig er det meste han har skikkelig digg<3)

b3ar ; neste gang du lager fiskesuppe ; varm opp suppa, og leger den i en eggeplomme sammenvispet med en god spiseskje crème fraiche. Juster smaken med syre. Shiiiet <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er egentlig skikkelig dårlig på vin,jeg liker de hvite, søte, og tyske. Calle har en jævlig god auslese /beerenauslese. HNNNG. (egentlig er det meste han har skikkelig digg<3)

Det der er helt standard, og du beskriver de aller fleste som ikke har noe særlig forhold til vin. Jeg er ikke noe unntak selv. Den første vinsmakingen jeg dro på var en rieslingsmaking. Det var rett og slett genialt, som å komme til en godtebutikk for voksne med ekslusivt snadder fra ymse tyske vinmarker. Jeg ble full. Jeg ble frelst.

Jeg likte de søtlige vinene best, fordi hey, det er jo som føkkings candy. Det er litt morsomt for i år var jeg på vinmesse og smakte på favorittvinen fra den første smakingen. Herregud, den var søt! Det er helt weird å tenke på at jeg likte den best som drikkevin for tre-fire år siden. Nå er den altfor søt som drikkevin, og må drikkes til noe spicy asiatisk mat eller til noe nice ost. Søte rieslinger funker bra til sånt. Her er'n forresten.

Søte viner er lettdrikkelige, mye mer enn de "sure" vinene som de ofte kalles. Ripasso (amarone light) har blitt poppis her til lands, bl.a. fordi produsentene vet at folk liker søt vin så de peiser på med sukker. Det blir fort slappe viner, IMHO. Se også på hva folk flest foretrekker av ymse musserende vin og champagne. De fleste liker den musserende best, fordi sjampisen er "sur". Joda, sjampisen har sannsynligvis lite restsødme, men den har lag på lag med aroma og smak som f.eks. en prosecco fra Italia simpelthen ikke har. Den smaker bare så mye mer. Prøv sjampis til sushi. Sushi blir plotseli dobbelt så godt (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se også på hva folk flest foretrekker av ymse musserende vin og champagne. De fleste liker den musserende best, fordi sjampisen er "sur". Joda, sjampisen har sannsynligvis lite restsødme, men den har lag på lag med aroma og smak som f.eks. en prosecco fra Italia simpelthen ikke har. Den smaker bare så mye mer. Prøv sjampis til sushi. Sushi blir plotseli dobbelt så godt (y)

Jeg synes faktisk champagne er mye bedre enn musserende, jeg føler den smaker så mye mer, men pga prisen på champagne må jeg som oftest nøye meg med prosecco. Mange jeg kjenner drikker også musserende fordi sjampisen blir for dyr, men tipper at det er slik som du sier at mange faktisk synes musserende smaker bedre, ikke at jeg forstår hvorfor :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel lov å anbefale resturanter på gourmettråden? For alle som skal en tur til London har obligatorisk middag på Steak & Co!

Der serverer de helt fantastiske proteiner (aka biff) som man selv steker ferdig ved bordet på en liten slags "stekeplate" på tallerkenen. Man velger selv smør å steke i, saus, krydder og tilbehør. Heaven on a plate!! Synes vi burde få noe liknende til Norge.

Hjemmeside http://www.steakand.co.uk

post-24342-14440981681965_thumb.jpg

Steika alene er verdt en tur til London :love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel lov å anbefale resturanter på gourmettråden? For alle som skal en tur til London har obligatorisk middag på Steak & Co!

Der serverer de helt fantastiske proteiner (aka biff) som man selv steker ferdig ved bordet på en liten slags "stekeplate" på tallerkenen. Man velger selv smør å steke i, saus, krydder og tilbehør. Heaven on a plate!! Synes vi burde få noe liknende til Norge.

Hjemmeside http://www.steakand.co.uk

[ATTACH=full]144121[/ATTACH]

Steika alene er verdt en tur til London :love:

Har selv spist på flere restauranter som har samme konseptet - elsker det!

Ja må jo være lov å anbefale restauranter så lenge slike deilige bilder følger med ;)

Savner aktivitet på denne tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg et voldsomt ambivalent forhold til sånne "DIY" restauranter.

Jeg har ofte opplevd det som helt latterlig awesome.

Men jeg har også vært på restauranter som tar betalt jækla godt for at jeg selv skal gjøre det.

Og fuckit, jeg mener selv at jeg ligger litt over snittet når det kommer til cooking skills.

Men ikke satan at jeg kan steike en biff bedre enn en "vanlig" kokk.

Type; jeg vil heller at Aurelius skal lage en biff riktig til meg enn å betale mye for å potensielt vökke opp selv :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg et voldsomt ambivalent forhold til sånne "DIY" restauranter.

Jeg har ofte opplevd det som helt latterlig awesome.

Men jeg har også vært på restauranter som tar betalt jækla godt for at jeg selv skal gjøre det.

Og fuckit, jeg mener selv at jeg ligger litt over snittet når det kommer til cooking skills.

Men ikke satan at jeg kan steike en biff bedre enn en "vanlig" kokk.

Type; jeg vil heller at Aurelius skal lage en biff riktig til meg enn å betale mye for å potensielt vökke opp selv :p

Takk skal du ha,men biffsteiking er ikke mitt forte; gjør heller som kokker gjør - vakuum,vannbad og 54 grader, kjøl, svi av i panne, ferdig;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten... Jeg har vel spurt deg om det før, men husker ikke riktig.

Marco Pierre White (mancrush så det holder) snakker mye om hvordan han ikke er noen ekstrem fan av vakumbad.

Mest fordi fett som regel "renders" (smelter på norsk?) ved høyere temperatur en du ønsker kjernetemperaturen.

Og fuck it... rendra fett er satans amazing.

Det og så er jeg fan av det rustikke.

Det er lite som er mer sexy enn noen som kan lage en perfekt biff på grill. Som mestrer flamme og varme :p

Bor nok en liten pyroman i meg :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten... Jeg har vel spurt deg om det før, men husker ikke riktig.

Marco Pierre White (mancrush så det holder) snakker mye om hvordan han ikke er noen ekstrem fan av vakumbad.

Mest fordi fett som regel "renders" (smelter på norsk?) ved høyere temperatur en du ønsker kjernetemperaturen.

Og fuck it... rendra fett er satans amazing.

Det og så er jeg fan av det rustikke.

Det er lite som er mer sexy enn noen som kan lage en perfekt biff på grill. Som mestrer flamme og varme :p

Bor nok en liten pyroman i meg :p

True enough, for å rendre fett må man gjerne litt opp i temperatur, og med mindre man har tilgang på tørris eller flytende nitrogen så man kan cryosteke, kan det bli tricky.

Hvis vi utelukker barbecue, hva om vi kjører kjøttstykket sous vide først, og så gir det en rask tur på grillen, for det beste av begge verdener?

Men ja, direktegrille kjøtt til perfeksjon er skikkelig vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...