Gå til innhold

Gourmettråden


Myr

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Litt av greia er at muskler som forventes å brukes mye, og brukes mye,(tommelfingerregel; jo lengre fra midt bakpå kua, jo seigere og grovere kjøtt) inneholder med kollagen og "grovere" muskler enn de som bare er der og fyller kua(som indrefilet). Kollagen og sener og fascia og sånn, trenger lang, lav varme for å brytes ned til gelatin(geeleeee, finn frem en pakke geleee:P), og det får du ikke til ved å slenge kua i ovnen på 200*C til den er rosa.

Følgelig har man grytekoking og bressering og sous vide og denslags snasne metoder;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Mora mi er halvt kanin. Har hatt jævlig mange kjedelige salater opp gjennom årene. Har derfor egentlig hata salater.

Har dog fått noen som har endret hele min virkelighetsoppfatning.

Ser oftere og oftere at restauranter lager slike luksusversjoner av salater kontra de gode gamle salatblader med dressing:P

Når vi lager salat her hjemme er det ingen av vennene mine som lar meg kalle det salat. Vi bruker kyllingfilet, gnocchi, ruccola, basillikum, pinjekjerner, oppkuttet hvitløksbrød og paprika i forskjellige farger (mamma og de har valnøtter og tomater i og)

Strengt tatt ikke salat siden det egentlig ikke er noe salat inni der, men utrolig mye bedre uansett (y) lite crunch da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser oftere og oftere at restauranter lager slike luksusversjoner av salater kontra de gode gamle salatblader med dressing:P

Når vi lager salat her hjemme er det ingen av vennene mine som lar meg kalle det salat. Vi bruker kyllingfilet, gnocchi, ruccola, basillikum, pinjekjerner, oppkuttet hvitløksbrød og paprika i forskjellige farger (mamma og de har valnøtter og tomater i og)

Strengt tatt ikke salat siden det egentlig ikke er noe salat inni der, men utrolig mye bedre uansett (y) lite crunch da...

På norsk pleier vi å tenke på en del forskjellige grønnsaker når vi tenker salat. Men det ligger egentlig ikke i hva definisjonen er.

Salat er..

hurra for engelsk

vi prøver å få en smooth overgang til et sitat

og her greier vi det

kanskje

a cold dish of various mixtures of raw or cooked vegetables, usually seasoned with oil, vinegar, or other dressing and sometimes accompanied by meat, fish, or other ingredients.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Lite spørsmål, hvor går grensa for mørhetsgrad for dere? Her om dagen spiste jeg svinenakke som var langtids-sousvida, og det var så mørt at det hadde leverposteikonsistens nesten. Alt for mørt etter min mening. Har også smakt vanlig, stekt biff som nesten er for mør. Kjøtt skal selvfølgelig være mørt, men når det grenser til å miste kjøttkonsistens og all tyggemotstand, har det vel gått for langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt enig. Kjøttet må fortsatt ha litt tyggemotstand. Det kan bli for mørt og mushy. Det er sikkert en sweet spot for sous vide på ulike typer kjøtt/cuts.

Pulled pork er bedre når den ikke er helt mushy, IMHO. Det er bl.a. derfor jeg ikke kicker helt på kjøttretter i slow cooker, kjøttet blir fort for mushy for min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke så stor fan av den typen pulled pork man får kjøpt i butikken, eller på halvgode spisesteder. Synes det ofte er for salt, og at kjøttet ofte er mer hakket enn dratt. Liker å ha lange kjøttstrimler og ikke kjøtthakk.

Har så langt aldri opplevd at kjøtt har vært for mørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Til en, formodentlig, awesome amarone... Matforslag?

Tenker jeg må ha no langputrbart, men sitter med en midlertidig brainfart.

Pluss, jeg sitter enda med en motforestilling mot å helle mye vin i gryta, med tanke på økonomien min som er.... Skummelt dårlig

Farsert lammelår eller viltgryte? :) Såvidt jeg har fått med meg, passer amarone meget godt til viltkjøtt, men milde varianter kan brukes til lam, storfe osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til en, formodentlig, awesome amarone... Matforslag?

Tenker jeg må ha no langputrbart, men sitter med en midlertidig brainfart.

Pluss, jeg sitter enda med en motforestilling mot å helle mye vin i gryta, med tanke på økonomien min som er.... Skummelt dårlig

Yeah, det er råflott å splashe dyr vin oppi gryteretter. Hvis mulig så bruker jeg gjerne litt billigere vin oppi gryta og drikker den dyre.

Osso bucco kan funke fint med amarone. Dat kalveskank. Noen oppskrifter har hvitvin oppi gryta, det funker bra med rød også. En voksen barolo er heller ikke å forakte. Ellers: Google "amarone pairing" så finner du masse forslag.

Og hvis du først skal åpne ei flaske amarone så kan du prøve en klassisk kombinasjon som mellomrett/dessert: Parmesan med honning og amarone til (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Lenge siden det var liv her nå. Etter gårsdagens whiskyprat, dro jeg innom polet i dag og fikk i en japansk whisky. Nærmere sagt en yamazaki. Har høye forhåpninger da den kommer fra verdens beste destilleri.

http://www.vg.no/forbruker/mat-og-drikke/verdens-beste-whisky-er-ikke-skotsk/a/23328942/

post-1806-14440993064225_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...