Gå til innhold

Gourmettråden


Myr

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Google was my friend. Noen som har laget retten og isåfall, hvilket kjøttstykke ble brukt og hvordan var resultatet Gamlebyen? Og, tips på temperatur og steketid? Synes 150 grader og 4 timer høres ok ut.

Jeg lager boeuf bourguignon fra tid til annen.

Bruker som regel høyrygg, en ok vin, og masse tid. Blir meget meget bra.

Men et spørsmål, du skriver i ovnen?

Er det sånn å forstå at du setter gryta i ovnen?

Jeg pleier som regel å brune kjøttet i ei stor fin gryte, ta ut kjøttet, oppi med lauken og kvitlauken, så de andre grønnsakene etterhvert for å la de få litt farge og smak, så oppi med kjøttet og vin, og la det stå på laveste/nest laveste på plata i fire timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager boeuf bourguignon fra tid til annen.

Bruker som regel høyrygg, en ok vin, og masse tid. Blir meget meget bra.

Men et spørsmål, du skriver i ovnen?

Er det sånn å forstå at du setter gryta i ovnen?

Jeg pleier som regel å brune kjøttet i ei stor fin gryte, ta ut kjøttet, oppi med lauken og kvitlauken, så de andre grønnsakene etterhvert for å la de få litt farge og smak, så oppi med kjøttet og vin, og la det stå på laveste/nest laveste på plata i fire timer.

Bruning først, så hele gryta i ovnen :)

Litt mer jevn varme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager boeuf bourguignon fra tid til annen.

Bruker som regel høyrygg, en ok vin, og masse tid. Blir meget meget bra.

Men et spørsmål, du skriver i ovnen?

Er det sånn å forstå at du setter gryta i ovnen?

Jeg pleier som regel å brune kjøttet i ei stor fin gryte, ta ut kjøttet, oppi med lauken og kvitlauken, så de andre grønnsakene etterhvert for å la de få litt farge og smak, så oppi med kjøttet og vin, og la det stå på laveste/nest laveste på plata i fire timer.

Fikk meg en sånn en til jul...

[ATTACH]156505[/ATTACH]

...så tenkte å bruke den for det den er verdt. Bruner grønnsakene og kjøttet, så har jeg alt i gryta, på med vin og kraft, og inn i ovnen i ønsket tid. Har laget lammeskanker i den allerede og det ble veldig bra :) Prinsippet blir jo det samme som ditt, bare annen oppvarmingsmåte.

post-1903-14440995365476_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe vettugt å si annet enn Boeuf Bourguignon er føkkings umulig å uttale, så jeg sier heller Biff Burgund ;)

Eller for å bidra litt til gourmettråden så kan jeg anbefale osten gruyére på det sterkeste. Digg som den er, helt konge som smelteost. Prøv f.eks. over potetstappe. Ehrmahgehrd.

Hvis du er litt sånn ost-og-potet-person, så må jo Aligot være midt i blinken for deg? :p

Basically potetpure laga med forskrekkelige mengder ost,fremfor forskrekkelige mengder smør.

Alltid viktig å lage nok:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal lage Boeuf Bourguignon, og det stod mellom bog eller høyrygg når jeg skulle handle. Bogen var på tilbud pga dato og derfor adskillig billigere. Dog er det også mye mindre fett i bogen enn i høyryggen og jeg lurer derfor på hvordan resultatet vil bli etter 3-4 timer i ovn på 150 grader. Any thoughts, Aurelius ?

Kommer antakeligvis til å bli kanondigg med bog og:) Bog er jo ganske så anerkjent grytekjøtt/langtidskjøtt(særlig til barbecue),så jeg har troen. Gjør deg selv en tjeneste og start med kokinga lenge før du tror du må, å måtte servere mat du helst ville latt stå i ovnen eller på plata bare pittelittegranne til, er kjipt. Speed kills.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller tartiflette. Potet, ost, bacon, løk. :love:

Heldige meg som har reblochon hjemme. :D

post-2517-14440995365833_thumb.jpgLitt av personalmaten på Lysverket en gang i starten av Mars<3

Det til venstre er såklart sånn fritert deig jeg ikke husker navnet på,glovarm og fersk og fullstendig druknet i melis.

Kan ikke risikere å få i seg for lite cærbz,vettu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk meg en sånn en til jul...

[ATTACH]156505[/ATTACH]

...så tenkte å bruke den for det den er verdt. Bruner grønnsakene og kjøttet, så har jeg alt i gryta, på med vin og kraft, og inn i ovnen i ønsket tid. Har laget lammeskanker i den allerede og det ble veldig bra :) Prinsippet blir jo det samme som ditt, bare annen oppvarmingsmåte.

vakkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakgården Bar & Spiseri i Trondheim anbefales (y) Det går i tapas som mat, meget god sådan. Ikke fancy gourmetshit, men bare God Mat. Mmmmm. Hvis du vil ha god drikke til maten så ber du om at vinkelneren tryller fram noe god drikke til rettene dere spiser. Det er helt konge å bli servert av en person med peiling på drikke som finner fram den ene godsaken etter den andre.

Sist jeg var der før jul så ble samtlige bord rundt oss misunnelige når vinkelneren kom og snakket seg varm i trøya om drikken og serverte nye greier flere ganger i løpet av kvelden. Da blir det fort stusselig å sitter der med en flaske Cava fordi det var det du så på menyen. Bruk vinkelneren! Er dere to så kan dere dele alle glassene i to, slik at dere får halve glass av alt. Mer å smake på! Plotseli finner han fram noe greier som ikke står på menyen. Det er fedt.

Det var to drikker som skilte seg ut. Den første var en portvin. Jeg har ikke drukket særlig med portvin før, men det skal det blir mer av. Kopke 1975 er dødsdigg. Funka veldig bra til noen oster, og god til crema catalana også.

Den andre er Iseple fra Egge Gård, samme gård som lager Lier-epler. Det er rett og slett fruktvin av epler, 10% alkohol. Eplemosten legges ut første frostnatta slik at vannet fryser, og man får en herlig konsentrert drikk. Litt á la eiswein, bare med epler istedenfor druer.Den smaker helt insane eple, mye mer eple enn f.eks. calvados. Utrolig god syre som balanseres flott med masse sødme slik at den på ingen måte er for sur. Den er ganske pricy, men til en passende anledning så er det bare snadder å by på noe sånt. Enten som drikke til dessert, eller bare som en liten dessert i seg selv. Løp & kjøp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakgården Bar & Spiseri i Trondheim anbefales (y) Det går i tapas som mat, meget god sådan. Ikke fancy gourmetshit, men bare God Mat. Mmmmm. Hvis du vil ha god drikke til maten så ber du om at vinkelneren tryller fram noe god drikke til rettene dere spiser. Det er helt konge å bli servert av en person med peiling på drikke som finner fram den ene godsaken etter den andre.

Sist jeg var der før jul så ble samtlige bord rundt oss misunnelige når vinkelneren kom og snakket seg varm i trøya om drikken og serverte nye greier flere ganger i løpet av kvelden. Da blir det fort stusselig å sitter der med en flaske Cava fordi det var det du så på menyen. Bruk vinkelneren! Er dere to så kan dere dele alle glassene i to, slik at dere får halve glass av alt. Mer å smake på! Plotseli finner han fram noe greier som ikke står på menyen. Det er fedt.

Det var to drikker som skilte seg ut. Den første var en portvin. Jeg har ikke drukket særlig med portvin før, men det skal det blir mer av. Kopke 1975 er dødsdigg. Funka veldig bra til noen oster, og god til crema catalana også.

Den andre er Iseple fra Egge Gård, samme gård som lager Lier-epler. Det er rett og slett fruktvin av epler, 10% alkohol. Eplemosten legges ut første frostnatta slik at vannet fryser, og man får en herlig konsentrert drikk. Litt á la eiswein, bare med epler istedenfor druer.Den smaker helt insane eple, mye mer eple enn f.eks. calvados. Utrolig god syre som balanseres flott med masse sødme slik at den på ingen måte er for sur. Den er ganske pricy, men til en passende anledning så er det bare snadder å by på noe sånt. Enten som drikke til dessert, eller bare som en liten dessert i seg selv. Løp & kjøp :)

Må faktisk innrømme at jeg aldri fikk vært på Bakgården mens jeg bodde i Trondheim:(

Men Iseplen høres jo helt magisk ut, midt i min gate som elsker av både eple og søte ting<3

Apropos; hvilken vinkelner hadde du? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må faktisk innrømme at jeg aldri fikk vært på Bakgården mens jeg bodde i Trondheim:(

Men Iseplen høres jo helt magisk ut, midt i min gate som elsker av både eple og søte ting<3

Apropos; hvilken vinkelner hadde du? :)

Jeg kan garantere at du kommer til å elske den. Den må bare prøves. Smakseksplosjon :D En smule dyr på studentbudsjett. 340kr for ei halvflaske.

Nasif var vinkelneren, jeg vet ikke etternavnet hans. Har hatt han begge gangene jeg har vært på Bakgården. Flink fyr, kan masse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan garantere at du kommer til å elske den. Den må bare prøves. Smakseksplosjon :D En smule dyr på studentbudsjett. 340kr for ei halvflaske.

Nasif var vinkelneren, jeg vet ikke etternavnet hans. Har hatt han begge gangene jeg har vært på Bakgården. Flink fyr, kan masse :)

Livet er for kort til å ikke kose seg. 340 kr for litt flytende nytelse har jeg råd til, om jeg så må spise rotter resten av uka.

Nasif ja, trivelig kar han!:)

Har du tilfeldigvis vært innom og spist på To Rom og Kjøkken? (=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet er for kort til å ikke kose seg. 340 kr for litt flytende nytelse har jeg råd til, om jeg så må spise rotter resten av uka.

Nasif ja, trivelig kar han!:)

Har du tilfeldigvis vært innom og spist på To Rom og Kjøkken? (=

Oh yes, det er favorittrestauranten min i Trondheim (y) Hvis jeg skal ute og feire noe spesielt så blir det stort sett To Rom og Kjøkken. Sist nå så ble det Bakgården bare for å variere ;)

De er flinke på To Rom og Kjøkken. Fine dining, men ikke for fint. De legger seg litt under Credo på fancyfaktor, men det er ikke meg imot. Vinene er bedre på Credo, men så er det dyrere der óg. Hvis jeg skal anbefale én restaurant i Trondheim så blir det To Rom og Kjøkken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...