Gå til innhold

Gourmettråden


Myr

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Oh yes, det er favorittrestauranten min i Trondheim (y) Hvis jeg skal ute og feire noe spesielt så blir det stort sett To Rom og Kjøkken. Sist nå så ble det Bakgården bare for å variere ;)

De er flinke på To Rom og Kjøkken. Fine dining, men ikke for fint. De legger seg litt under Credo på fancyfaktor, men det er ikke meg imot. Vinene er bedre på Credo, men så er det dyrere der óg. Hvis jeg skal anbefale én restaurant i Trondheim så blir det To Rom og Kjøkken :)

<3

Da må du huske og hilse fra Christian neste gangen du er der!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Will do!

On-topic:

Vinbladet fra Vinmonopolet er en fin kilde til informasjon om mat og drikke, da først og fremst drikke. Du kan få det gratis i Posten ved å abonnere på det, eller du kan laste ned alle utgavene som PDF eller bruke Vinbladet-appen til iPad eller Android-nettbrett. Søk på "Vinbladet" i App Store / Google Play så finner du det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Will do!

On-topic:

Vinbladet fra Vinmonopolet er en fin kilde til informasjon om mat og drikke, da først og fremst drikke. Du kan få det gratis i Posten ved å abonnere på det, eller du kan laste ned alle utgavene som PDF eller bruke Vinbladet-appen til iPad eller Android-nettbrett. Søk på "Vinbladet" i App Store / Google Play så finner du det :)

Det er en av de store høydepunktene i måneden da det ramler ned i postkassa. Ingenting slår å sitte på ramma, og lese om vin.

Ellers:

http://nyetimber.com/our-wines/

Noen som har noen erfaring med de her? Veit at Classic cuvee fra 98 fikk helt sinnssyke kritikker rundt 2000-2002. Og de blir, såvidt jeg har skjønt, regna som noe av det mest fantastiske som har skjedd for boblevin... Der de viser at det ikke trenger å være champagne for å ha latterlig høy kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Soju.

Noen ide om hvor jeg kan få tak i?

okveine?

Har snakket med Polet om å få de til å ta inn for meg flere ganger, og de kan ta jobben, men det kommer til å ta tid og blir horribelt dyrt :eek:

Det er mulig du kan sjarmere folka som driver Nam Kang eller et av de få andre stedene som har det på menyen til å selge deg en flaske.....

Men ellers blir det England som nærmeste land jeg vet selger godsakene.

Jeg har dog en flaske eller to i kjelleren ("privatimport" hehe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Denne tråden må leve videre! Gårsdagens Valentines-middag:

Økologisk kyllingbryst med timian, parmesan og parmaskinke, sopp-risotto og ristede gresskarkjerner.

I glasset er det en psycho god riesling - Scätzel Nietsteiner Pettenthal Riesling Trocken 2012 - dekantert i 2,5 time.

Den fant jeg på Aperitif (Dyrisk gode rieslinger), og tenkte at det var lenge siden jeg har drukket en skikkelig god riesling. Rieslinger til ~150kr er gode de, men oppi 200-300kr så tar det helt av. Fuck me, det var digg! Foodgasm :D

post-21835-14440997672446_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Oppskrifta på kyllingen fra forrige post er Jamie Oliver sin. Shmakabra! (y) Her har du video av framgangsmåten:

Hvis du bruker økologisk kyllingbryst så kan du med fordel dele brystet i to horisontalt slik at du får to tynnere stykker siden slike bryst vanligvis er ganske store. Fjern skinnet om du ikke vil sprøsteke det. Jamie serverer retten med asparges, det er digg. Men ganske ofte er ikke aspargesen man før kjøpt i butikken særlig lekker ut av sesong, så du kan variere tilbehøret som du vil.

Pro tip: Du kan ha parmaskinke og parmesan på begge sider av kyllingen om du vil. Extra awesomeness! Bare legg på ost+skinke på den "plaine" siden av kyllingen etter at du har lagt den i panna. Blir det igjen noen skiver med parmaskinke så kan du steke disse lett i panna etter at kyllingen er ferdigstekt om du vil, og servere som tilbehør. Extra extra awesomeness :D

Retten er enda diggere med risotto. Alt er diggere med risotto :D Har du ikke smakt risotto så skylder du deg selv å gjøre det ASAP. Det er slettes ikke så vanskelig å lage, du må bare gidde å stå ved stekeplata i 20 minutter mens den lages. Selv om den ikke blir perfekt så er det digg. Så lenge risen blir nogenlunde passe kokt så er det fedt nok. . Se video på Youtube om du vil. Er dere to som lager mat så er det genialt om én lager risotto mens den andre lager resten. Det viktigste er i grunn timingen. Når risottoen er ferdig så er det rett på tallerkenen og spise.

. Den kan du fint lage på forhånd slik at du slipper å stresse med alt samtidig. Det er digg med noe crunchy tekstur til den bløte risottoen om du ikke har sprø grønnsaker eller noe annet med tekstur.

Vil du ha en digg vin til denne retten så kan jeg trygt anbefale . Psycho god paring, garantert suksess (y) Veldig bra kjøp til 150kr. Den er egentlig i bestillingsutvalget, men en del pol har den inne likevel. Sjekk på for å finne ut hvilke.

Husk å avkjøle vinen før servering. Her har du oversikt over . En måte å gjøre det på er å ha vinen i kjøleskapet, og så ta den ut og gjerne åpne den ca. 20 minutter før servering. Da er den rundt 7-8 grader, fin temperatur for en ung og tørr riesling. Alternativt kan du sette vinen i kjøleskapet ca. to timer før servering hvis den har stått framme i romtemperatur. Det er bedre å ha vinen litt for kald enn litt for varm, i og med at vinen varmes opp i glasset om den får stå litt.

Dette er superdigg helgemat! Vel bekomme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 5 uker senere...

Beerenauslese er en søt vin, på senhøstede druer. Dette er ikke en riesling, druen er optima, en krysning av riesling, silvaner og müller-thurgau laget en gang på 30-tallet. Den har gått litt av moten etter at riesling tok av internasjonalt og dyrkes ikke mye lenger, det er vel knappe 150-200 hektar igjen plantet med optima totalt i Tyskland, men det lages fortsatt bra viner på den både i Mosel og Rheinhessen. På nese kan den minne litt om riesling, men i munnen har den markant lavere syre og mangler rieslings kompleksitet. Jeg har drukket utmerkede optima'er, både tørre og søte.

Peter Freimuth er en meget kompetent produsent og 1996 et godt år i Mosel, så dette kan absolutt være bra saker. Drikk den avkjølt som dessertvin, gjerne til noe friskt med bær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...
  • 5 uker senere...

Helgens måltid: Bakt kveite med safranrisotto, rødbet- og søtpotetchips, smørstekt østerssopp og karameliserte gresskarkjerner. Georg Breuer Nonnenberg 2009 i glasset. Shabby anrettet, men WGAF. Helt greit :joyful:

post-21835-14441004607909_thumb.png

Champagnetips: Dn.no har testet all champagne i basisutvalget hos Vinmonopolet. Masse godt til 250-350kr her. Skal du spontankjøpe sjampis er det greit å ta en titt på lista her først :)

http://www.dn.no/smak/2015/05/15/0843/Vinguiden/polets-beste-sommerbobler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...