Gå til innhold

Gourmettråden


Myr

Anbefalte innlegg

Vet ikke. Hva mener du med mye? :)

Pussig. Leste om det stedet i går tror jeg. 

Spist der? :)

Flere ganger. Sist rett før oppussingen i .... mai? Tror jeg det var. De ble vel anmeldt på ny i osloby eller noe for en uke eller to tilbake. Alltid veldig fornøyd og har som sagt ikke fått bedre valuta for pengene på "billiggourmet" i Oslo noe annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke. Hva mener du med mye? :)

Pussig. Leste om det stedet i går tror jeg. 

Spist der? :)

spørsmålet mitt var ikke frekt ment altså! Er bare at folk har litt ulik ide om hva "mye" er. Alt er jo relativt. Men noen kjører jo på med 2-3000kr for 7-rettens og vinpakke og synes det er grei pris med tanke på hvor mye du får. Jeg er der hvor jeg "aldri" synes noe sånn er grei pris uansett hvor godt det er..!

en annen ting er at jeg føler at ofte er det nesten sånn at jo finere og mer eksklusiv restauranten er jo mindre er ofte porsjonene! Jeg liker å betale en god pris (150-250kr) for store, gode porsjoner :p Og igjen - jeg har i likhet med deg spist på Alex sushi.. For all del, god sushi, men for min del føler jeg en større "gourmetopplevelse" av å nyte en deilig, feit, Jack daniels-sausdryppende burger og gratis brus-påfyll på Fridays til halve prisen av 4 sushibiter og ingefær...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere ganger. Sist rett før oppussingen i .... mai? Tror jeg det var. De ble vel anmeldt på ny i osloby eller noe for en uke eller to tilbake. Alltid veldig fornøyd og har som sagt ikke fått bedre valuta for pengene på "billiggourmet" i Oslo noe annet sted.

Kult! Får se om jeg får sjekket det ut. Det var den anmeldelsen jeg leste. Topp karakter tror jeg. :)

spørsmålet mitt var ikke frekt ment altså! Er bare at folk har litt ulik ide om hva "mye" er. Alt er jo relativt. Men noen kjører jo på med 2-3000kr for 7-rettens og vinpakke og synes det er grei pris med tanke på hvor mye du får. Jeg er der hvor jeg "aldri" synes noe sånn er grei pris uansett hvor godt det er..!

en annen ting er at jeg føler at ofte er det nesten sånn at jo finere og mer eksklusiv restauranten er jo mindre er ofte porsjonene! Jeg liker å betale en god pris (150-250kr) for store, gode porsjoner :p Og igjen - jeg har i likhet med deg spist på Alex sushi.. For all del, god sushi, men for min del føler jeg en større "gourmetopplevelse" av å nyte en deilig, feit, Jack daniels-sausdryppende burger og gratis brus-påfyll på Fridays til halve prisen av 4 sushibiter og ingefær...!

Jeg oppfattet det heller ikke som frekt. :)

Om jeg skal vurdere det i forhold til personlige ressurser akkurat nå, så regner jeg alt over kr 500 som mye for å spise ute. På Alex Sushi holdt jeg ikke tilbake og endte vel opp på nærmere kr 1500. Forventet da en topp opplevelse, men synes det var skuffende dårlig prisen tatt i betraktning. Ser på anmeldelser online at mange klager på det samme og at Alex på Frogner er langt bedre.

Har spist på Art of Sushi på Frogner og betalte rundt kr 1000 der også. Vel verdt det! En ekstremt god matopplevelse.

Ellers er jeg forsåvidt enig med deg, men dette er jo Gourmettråden, så en burger på Fridays er vel ikke helt innenfor, uansett om den sikkert er god. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørsmålet mitt var ikke frekt ment altså! Er bare at folk har litt ulik ide om hva "mye" er. Alt er jo relativt. Men noen kjører jo på med 2-3000kr for 7-rettens og vinpakke og synes det er grei pris med tanke på hvor mye du får. Jeg er der hvor jeg "aldri" synes noe sånn er grei pris uansett hvor godt det er..!

en annen ting er at jeg føler at ofte er det nesten sånn at jo finere og mer eksklusiv restauranten er jo mindre er ofte porsjonene! Jeg liker å betale en god pris (150-250kr) for store, gode porsjoner :p Og igjen - jeg har i likhet med deg spist på Alex sushi.. For all del, god sushi, men for min del føler jeg en større "gourmetopplevelse" av å nyte en deilig, feit, Jack daniels-sausdryppende burger og gratis brus-påfyll på Fridays til halve prisen av 4 sushibiter og ingefær...!

 

Selvfølgelig er porsjonene mindre når det er snakk om 3 eller 5 retter ;)  Legg på vinpakke (som du bør gjøre IMHO) så blir du god og mett. Blir du ikke mett så må du bruker mer penger! Flere retter er aldri feil!

 

Burger på TGI Fridays absolutt kan gi matglede (uten at jeg har vært der selv), men "gourmet" er det neppe. Comfort food VS. Gourmet food. For min del er det viktig å sette pris på enkel mat som smaker godt. En enkel pastarett kan gi glede om den er god. En ulekker shepherd's pie er superdigg. Fancy 5-retters gourmetmiddag er også superdigg, bare på en annen måte og med høyere bling-faktor og gjerne eksklusive råvarer. Med gode paringer med mat og drikke, og en gjennomtenkt meny så blir slike måltid like mye opplevelser som måltid. En digg burger kan du alltids lage hjemme, mens et gourmetmåltid med flere retter kan de fleste ikke lage selv. Bare å smake flere glass ulike viner er verdt noe i seg selv om du liker god drikke, for skulle du kjøpt alle flaskene selv hadde det blitt ganske dyrt. På gourmetrestaurant betaler du like mye for opplevelsen som for maten :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstyrsmanien i matlaging er vel ikke noe forskjellig fra utstyrsmanien i alle andre hobbyer, vi har fryktelig mye penger å bruke på "gøy" og da bruker vi det på unødvendig dyre matlagingsgadgets, eller andre gadgets. I tillegg tror jeg at en del menn tror at det er feigt å lage mat med mindre de har den største grillen i nabolaget. Demomdet.jpg :D

Jeg synes at det er morsomt hvordan sousvide-entusiastene understreker hvor utrolig enkelt det er, når de kan lage mat som smaker godt og kun bruke fem timer til tilberedningen, for deretter å benytte seg av omtrent alle teknikkene som de som ikke bruker sousvide uansett gjør etterpå. 

Jeg trenger suvidd for å kunne lage hollandaise. Umulig uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clotildes ovnsbakte poteter er en vinner, i alle fall om du bruker gåsefett istedenfor olje :D Hvis du vil ha "sprø utenpå, myk inni"-poteter så trenger du ikke lete lenger. Gåsefettgainz. Som tilbehør til lammekoteletter var det meget bra. Legger du til en Nervi Gattinara 2010 som gjerne har fått 2-3 timer med lufting så har du et velsmakende måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje det er i denne tråden jeg skal spørre om hvitvinstips da, selv om jeg kanskje beveger meg bort fra gourmet når jeg nå søker mindre dyre viner. Prøver uansett :)

Liker veldig tørre viner med mye friskhet, og favoritten min er chablis. Jeg har en premier cru til 300 for spesielle anledninger, men jeg leter egentlig etter noe tilsvarende i smak som kanskje koster rundt mellom 100 og 150 også. Har en del alterantiver i 200-kronersklassen, men greit å ha noen billigere alternativer også.

Tips mottas med stor takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er i denne tråden jeg skal spørre om hvitvinstips da, selv om jeg kanskje beveger meg bort fra gourmet når jeg nå søker mindre dyre viner. Prøver uansett :)

Liker veldig tørre viner med mye friskhet, og favoritten min er chablis. Jeg har en premier cru til 300 for spesielle anledninger, men jeg leter egentlig etter noe tilsvarende i smak som kanskje koster rundt mellom 100 og 150 også. Har en del alterantiver i 200-kronersklassen, men greit å ha noen billigere alternativer også.

Tips mottas med stor takk :)

Det passer bra at jeg nylig har sett gjennom utvalget for vin til 100-150kr til vinlotteriet på jobb :) Flere av de er i bestillingsutvalget, men det bør ikke være avskrekkende. Bestill en ukes tid i forveien, så står flaskene klar til henting på ditt nærmeste pol uten fraktkostnad. Flere av disse har jeg ikke smakt selv, og har da sett på anmeldelser og tips.

 

Chablis er digg, og spesielt de litt mer kostbare. Utvalget til 100-150kr er ikke mye å skryte av. Du må gjerne opp mot 150-200kr før det begynner å svinge IMHO. Vin fra klassiske vinområder som Chablis er bare dyrere enn vin fra andre områder. Vil du ha chablis til litt over 150kr så ta en titt på Gérard Duplessis Petit Chablis 2012 og Chablis Pierre de Prehy 2013.

 

Fra Loire i Frankrike får du et par digge muscadet-viner til en billig penge. De ligger ofte en god stund på bunnfall ("sur lie", som det kalles) slik at du får mer kompleksitet enn i andre unge viner: Dom. De la Louvetrie Muscadet Sevre et Main Sur Lie 2011  og Domaine de la Chauvinière Muscadet Sèvre et Maine Sur Lie 2011.

 

I prisklassen 100-150kr får du generelt sett mest for pengene ved å kjøpe tysk riesling. Kanskje det beste kjøpet er Mosbacher Riesling Trocken 2013/2014. Andre kandidater er Kühling-Gillot Qvinterra Riesling trocken 2014 og Pflüger Dürkheimer Buntsandstein Riesling Trocken 2013. Alle er friske (som riesling alltid er) og tørre, dog ikke knusktørre. Alt fra Markus Molitor er digg, selv om ingen av dem er knusktørre og mange av dem er søte. Fra Italia har du Angelucci Leonate Pecorino Colline Pescaresi 2014.

 

Et par av de beste billigboblene: Delorme Crémant de Bourgogne Rosé Brut og Crémant de Bourgogne Blanc de Noirs.

 

Til slutt: Et tips på en litt annerledes hvitvin. Fra Hellas, av alle steder. Du finner den i basisutvalget i de største polene. Assyrtiko Wild Ferment 2014 (y)

 

 

Endret av Tronaldo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått reservert bord på Måltid i Kristiansand før de legger ned 19 desember. Utvilsomt landsdelens beste restaurant! Veldig synd de legger ned, men glad jeg får oppleve å spise der en siste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått reservert bord på Måltid i Kristiansand før de legger ned 19 desember. Utvilsomt landsdelens beste restaurant! Veldig synd de legger ned, men glad jeg får oppleve å spise der en siste gang :)

Jobbet med et par karer som gikk til Måltid for noen år tilbake, har hørt mye bra om maten derifra, så bare å glede seg.

Ellers bør Engø Gård på Tjøme definitivt prøves ut. Jeg får ikke overtalt deg til å ta deg en tur @Tronaldo ?


Forøvrig skal Kontrast og BokBacka være veldig gode stalltips for digg mat i oslo.

Apropos sushien så er det konsensus om at Alex på solli er hakket vassere, men i det siste har flere ymtet frempå med at Hanami på tjuvholmen skal være beste sushien i byen. Det er ihvertfall der Alexkokkene spiser sushi etter service^^

Endret av Aurelius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nice! Forventer rapport etterpå :)

 

 

Det er en stund til da. Skal på siste åpningsdag, men skal prøve å huske rapport etterpå :)

Jobbet med et par karer som gikk til Måltid for noen år tilbake, har hørt mye bra om maten derifra, så bare å glede seg.
Ellers bør Engø Gård på Tjøme definitivt prøves ut. Jeg får ikke overtalt deg til å ta deg en tur @Tronaldo ?


Forøvrig skal Kontrast og BokBacka være veldig gode stalltips for digg mat i oslo.

Apropos sushien så er det konsensus om at Alex på solli er hakket vassere, men i det siste har flere ymtet frempå med at Hanami på tjuvholmen skal være beste sushien i byen. Det er ihvertfall der Alexkokkene spiser sushi etter service^^

Spiste der i fjor høst og det var helt fantastisk. Jeg og kona hadde 5-retters med vinmeny, men fikk egentlig 10-12 retter (apitisers) og satt og koste oss i 3-4 timer. Fantastisk mat og fantastiske entusiastiske folk som driver det. Skal muligens se Star Wars TFA før vi skal spise, så mye mulig det blir årets beste dag :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet med et par karer som gikk til Måltid for noen år tilbake, har hørt mye bra om maten derifra, så bare å glede seg.
Ellers bør Engø Gård på Tjøme definitivt prøves ut. Jeg får ikke overtalt deg til å ta deg en tur @Tronaldo ?

 

Jeg kan overtales til litt av hvert når det gjelder god mat og drikke, men akkurat Engø Gård står ikke så høyt på listen. I alle fall ikke enda, siden jeg ikke hadde hørt om den før nå. Make me an offer I can't refuse ;)

Det er dessverre begrenset med ressurser, og akkurat nå så prioriterer jeg å bygge opp begynnelsen på en aldri så liten vinkjeller. Det har jeg egentlig ikke råd til, men skal det bli noe særlig moden vin om 5 - 10 - 15 år så må man begynne et sted :)

 

Vinkjeller 0.1: Lagring alt fra 2-3 år til 15 år

Vinkjeller1.thumb.jpg.9bad5837235b465350

 

Brukings / lagring 1 - 3 år

Vinkjeller22.thumb.jpg.40a1fcc29c9bf5088

 

 

Endret av Tronaldo
Fikse bilder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag 9.november er det forresten vinmesse på Royal Garden i Trondheim :D Der kan du smake så mye du vil fra 50 importører, over 1000 viner å smake på. Billett kjøpes her: https://vinpuls.hoopla.no/sales/vinpulsmesse-hoest/

Jøss! Det høres jo absolutt ut som noe for meg. Jeg prøver jo å lære meg å like rødvin også nå, så da er det jo en god plass å starte. Det er også dagen etter jeg kommer hjem fra Oslo, så det kan ikke se noen grunn til å ikke dra. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider



Forøvrig skal Kontrast og BokBacka være veldig gode stalltips for digg mat i oslo.
 

Kan skrive under på det. Var på Kontrast i våres, og Bokbacka nå nylig, og begge var veldig bra, og lever topp Nordisk mat. Kontrast var nok hakket vassere, men også noe dyrere mener jeg. Ellers vil jeg påstå det desverre var litt lite mat på Bokbacka, vi hadde vell full pakke med ekstrarett, og ble ikke supermett, noe som jeg regner med er relevant for mange her på forumet, men uansett en bra opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...