Gå til innhold

Salt


Indiska

Anbefalte innlegg

Prøver å begrense inntaket av salt, i alle fall ned til anbefalt nivå, men det virker jo fullstendig håpløst. Det er faen meg salt i alt. Frokost, for eksempel. Brød? Salt. Ost? Salt. Skinke? Salt. Peanøttsmør? Salt. Yoghurt? Salt. Skinkeost? Salt. Kyllingskinke? Salt. Melk? Salt. Leverpostei? Salt. Det eneste uten salt er frukt og grønt.

Selv om jeg lager mat fra bunnen av og ikke spiser halv/helfabrikata, og heller ikke salter maten eller spiser saltede nøtter, blir jo saltinntaket skyhøyt så fort energiinntaket overstiger 1500-2000kcals. Så, derfor; noen som vet om "vanlige" produkter uten salt, eller har andre tips til hvordan man kan få ned inntaket?

Og jeg er ikke interessert i noen (u)faglig diskusjon om salt. Takk på forhånd osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fisk, grønnsaker, kjøtt, usaltede nøtter, avocado osv.

Eksempel (siden du nevner så mye pålegg :) )

Lag din egen roastbiff :-)

Kalorier 110.0

Protein 22.2 g

Karbohydrater 0.0 g

Fett 2.3 g

Kjempeenkelt og kjempedigg. Så kan du velge om du vil bruke det som pålegg i tynne skiver, eller i tykkere skiver / strimler i salater / middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ønsker minst mulig både fordi helse og fordi jeg har ødemer ca overalt jeg gjerne vil få litt ned i omfang. Baker mye rundstykker selv, men hender det er lettere å kjøpe brød. Var mer ute etter matvarer folk har sett som er uten salt - sånn at jeg kan velge disse fremfor de med salt. Det skjer liksom ikke at jeg lager grønnsaker og rent kjøtt hver eneste dag - et sted går fitnessgrensa ass. Lager jeg f.eks lasagne, er det salt i hakkede tomater, tomatpure, melk, ost, karbonadedeig, lasagneplatene og i bønnene, altså i alt unntatt løken og gulerøttene. Shit is crazy, yo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye vann drikker du ila en dag? Og hvor mye/hvilke karbohydrater spiser du? Ref ødem

En del karbohydrater, vil tippe 40%E. Mest frukt, poteter og havregryn/brød (som da er 100% grovt), men kan fint være ris også, litt avhengig av hva vi har til middag. Sammenlagt er det sikkert en del fra meieriprodukter også. Sykler to mil daglig + 2 timer trening og way too much gåing, så det må en del til. Drikker ikke så voldsomt. Har aldri regnet på det, men drikker vel 2-3vannflasker om dagen og litt kaffe, så et sted mellom 1500-2000ml.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Teh Internet has spoken!

Jeg skal innrømme at jeg ikke tenker på saltinnhold i maten. Jeg bruker knapt nok hel- og halvfabrikata, og bruker salt for å få mat til å shmaka bra. Sånn sett kan man si jeg følger oppskriften til Kris Gunnars i bloggposten The Salt Myth

  1. Eat real food.
  2. Add salt whenever appropriate to make your food taste good.
  3. That’s it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å sitere O'Store Aragon (HAIL!): http://www.simplyshredded.com/the-truth-behind-5-food-myths.html

What science really shows:

Large-scale scientific reviews have determined there’s no reason for people with normal blood pressure to restrict their sodium intake. Now, if you already have high blood pressure, you may be “salt sensitive.” As a result, reducing the amount of salt you eat could be helpful.However, it’s been known for the past 20 years that people with high blood pressure who don’t want to lower their salt intake can simply consume more potassium-containing foods.

Why?

Because it’s really the balance of the two minerals that matters. In fact, Dutch researchers determined that a low potassium intake has the same impact on your blood pressure as high salt consumption does. And it turns out, the average guy consumes 3,100 milligrams (mg) of potassium a day—1,600 mg less than recommended.

The bottom line:

Strive for a potassium-rich diet, which you can achieve by eating a wide variety of fruits, vegetables, and legumes. For instance, spinach, broccoli, bananas, white potatoes, and most types of beans each contain more than 400 mg potassium per serving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG BLÅSER I HVA ARAGON SIER, JEG BLÅSER I HVA KRIS GUNNAR SIER, JEG HAR DÅRLIGE NYRER, GÅR PÅ KORTIKOSTEROIDER, HOLDER VANN SOM ILLE FAEN OG JEG SKAL HA MINDRE SALT. JEG SKAL HELLER IKKE HA NOE MER KALIUM.

Jeg skrev alt dette i capslock for å understreke at jeg fremdeles spør etter matvarer med lite salt, og at det ikke skal være nødvendig å skrive en medisinsk anamnese for å få svar på akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ønske om en endring og problemet med "mye salt" er så stort så forstår jeg egentlig ikke hvorfor du ser etter matvarer med lite salt, og likevel sverger til å ikke spise mindre av - produkter, som du så fint oppsummerte inneholder alt mer eller mindre salt.

Jeg ønsker minst mulig både fordi helse og fordi jeg har ødemer ca overalt jeg gjerne vil få litt ned i omfang. Baker mye rundstykker selv, men hender det er lettere å kjøpe brød. Var mer ute etter matvarer folk har sett som er uten salt - sånn at jeg kan velge disse fremfor de med salt.

Lager jeg f.eks lasagne, er det salt i hakkede tomater, tomatpure, melk, ost, karbonadedeig, lasagneplatene og i bønnene, altså i alt unntatt løken og gulerøttene.

Enn å spise matvarer som fra naturens side ikke har tilsatt salt, som kjøtt, fisk, fugl, grønnsaker, frukt, bær, korn etc og automatisk unngår problemstillingen "tilsatt salt"..

Det skjer liksom ikke at jeg lager grønnsaker og rent kjøtt hver eneste dag - et sted går fitnessgrensa ass. Shit is crazy, yo.

Fitnessgrensa? Du sikter til noe som er helserelatert

Det er ikke "fitness" å spise mat uten tilsatt ditt og datt, det er ren fornuft

Ei forstår jeg ikke logikken - holder vann som ille faen, har dårlige nyrer, går på kortikostereoider -> drikker 1-2liter om dagen, vil ikke drikke mer vann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...