Gå til innhold

Salt


Indiska

Anbefalte innlegg

For det første, fordi grønnsaker og kjøtt smaker kjedelig for seg selv, for det andre, fordi jeg har en samboer jeg ikke skal påtvinge fitnessmat, og for det tredje, fordi jeg trives med variasjon. Bakgrunnen kan for så vidt være det samme - poenget er at jeg ønsker matvarer med mindre salt enn det vanligvis er. Kanskje har noen sett ost uten salt? Eller hakkede tomater uten? Eller et brød? Eller knekkebrød? Meieriprodukter? Osv. Jeg er sikkert ikke alene i verden om å forsøke å minimere saltinntaket. Det er det jeg er ute etter, ikke noen debatt om væskebehov eller natrium/kalium-balansen.

Drikker jeg mer vann, holder jeg mer vann. Hadde jeg vært i behov av mer væske, hadde jeg blitt tørst. Jeg går på do tilstrekkelig antall ganger til at jeg er velhydrert, jeg har ingen turgor, ingen innsunkne øyne, ingen tørre slimhinner, ingen tørstefølelse, ingen sprukne lepper, ingen hypovolemiske symptomer. Ferdig med det :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ei forstår jeg ikke logikken - holder vann som ille faen, har dårlige nyrer, går på kortikostereoider -> drikker 1-2liter om dagen, vil ikke drikke mer vann..

Ettersom kortikosteroider på mange måter er syntetisk kortisol høres det sannsynlig ut at bruk av slike medikamenter vil få en person til å holde mer vann. Og om du har dårlige nyrer, vil du helst ikke gi dem mer væske å filtrere enn nødvendig. Solid logikk, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelhullsmerkede produkter er vel krav til lite salt - ellers egg/fisk til pålegg - og om dere bruker ferdiggreier iblandt kan dere spe på med ekstra grønt eller kjøtt i retten for å 'spe ut' saltinnholdet.. Tror markedet akkurat har funnet ut at de skal fokusere på mindre salt i maten, så det kommer nok fler alternativer med redusert salt etterhvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.matvaretabellen.no/

Denne er egentlig ganske genial ettersom man kan hake av for enkelte næringsstoffer (stalltips: salt og natrium), for så å rangere matvarer fra høyt til lavt, gjerne innen de ulike matvaregruppene. Kan fort dukke opp en del alternativer man ikke hadde tenkt på fra før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Yoghurt naturell med fukt, korn og honning inneholder ikke salt.

-Bake eget brød med rørte bær eller brunost.

-Havregrøt med h-melk, smør u/salt og bær/frukt.

-Egenproduserte muslibarer/sportsbarer som snack.

-Pannekaker/vafler, grove eller fine med rørte bær eller brunost.

-Lag eget kjøtt/fiske pålegg uten salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...