Gå til innhold

Aspartam i "vanlige" og mye brukte produkter


Rakle

Anbefalte innlegg

Det er for mange en kjent sak at cola zero, fun light saft, skyr (med smak, ikke naturell) osv. inneholder søtstoffet aspartam. Men det er langt fra alle som er klar over det. Hva mener dere om å bruke produkter med slike stoffer som en del av daglig kosthold?

(I Danmark har jeg foressten funnet fun light saft uten aspartam, som heller var søtet med stevia. Vet noen om denne forhandles i Norge eller eventuelt over grensen til Sverige?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er for mange en kjent sak at cola zero, fun light saft, skyr (med smak, ikke naturell) osv. inneholder søtstoffet aspartam. Men det er langt fra alle som er klar over det. Hva mener dere om å bruke produkter med slike stoffer som en del av daglig kosthold?

(I Danmark har jeg foressten funnet fun light saft uten aspartam, som heller var søtet med stevia. Vet noen om denne forhandles i Norge eller eventuelt over grensen til Sverige?)

Mener den finnes i sverige ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har blitt diskutert her inne så sinnsykt mange ganger. Mange studier viser at det er helseskadelig, andre ikke. Personlig tror jeg at forskerne er kjøpt og betalt av produsentene, men det får nå så være.

Tenker at det er greit å moderere inntaket. Drikke cola zero o.l hver dag er neppe en god idé på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Here we go again.

Har du noen grunn til å tro at de mengdene aspartam man får i seg gjennom kosten kan være et problem?

Les gjerne denne:

Rent vann er giftigere enn aspartam

Skal du opp i nivået som potensielt kan gi deg milde bivirkinger, må du drikke 30-40 liter lettbrus hver eneste time!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pepsi Max og annen lettbrus er så utbredt blant folket, at hvis det var generelt farlig ville flere følt det på kroppen. Bakgrunnen til mye av diskusjonen er ikke at folk erfarer noe negativt med aspartam, men at det skrives artikler om stoffet, noe som gir grunn til bekymring. Det utelukker selvfølgelig ikke at det kan være et problem for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for mange en kjent sak at cola zero, fun light saft, skyr (med smak, ikke naturell) osv. inneholder søtstoffet aspartam. Men det er langt fra alle som er klar over det. Hva mener dere om å bruke produkter med slike stoffer som en del av daglig kosthold?

(I Danmark har jeg foressten funnet fun light saft uten aspartam, som heller var søtet med stevia. Vet noen om denne forhandles i Norge eller eventuelt over grensen til Sverige?)

At de ikke vet om det er jo 100% deres egen feil, for det skal vell stå på innholdsfortegnelsen?

Aspartam er også blitt erklært ufarlig så mange ganger at det egentlig burde vært avfeid godt.

Tror Markus metern hadde fått tak i fun light stevia i Norge, men ifølge han var det alt for dyrt i lengden atm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Dette har blitt diskutert her inne så sinnsykt mange ganger. Mange studier viser at det er helseskadelig, andre ikke. Personlig tror jeg at forskerne er kjøpt og betalt av produsentene, men det får nå så være.

Tenker at det er greit å moderere inntaket. Drikke cola zero o.l hver dag er neppe en god idé på sikt.

Spiller ingen rolle hva du tror, "kjøpt og betalt" etc, alle instanser som skal bedømme stoffet finner det ufarlig så fremst man ikke inntar astronomiske mengder (som forsåvidt gjelder det aller meste) Ikke skap en falsk frykt blant andre mindre kildekritiske uten grunn og basert på hva du føler på din kropp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har blitt diskutert her inne så sinnsykt mange ganger. Mange studier viser at det er helseskadelig, andre ikke. Personlig tror jeg at forskerne er kjøpt og betalt av produsentene, men det får nå så være.

Tenker at det er greit å moderere inntaket. Drikke cola zero o.l hver dag er neppe en god idé på sikt.

Har du noen studier som er relevant for mennesker som viser at det er helseskadelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Du vet eirich, at om du heller 1 liter pepsi max/fun light eller annen aspartamholdig væske over en maurtue, så dør maurene.... :troll:

Så det vil si at alt som er 1 liter veske som helles på maur er tilsvarende farlig? Ante ikke at diesel var på samme nivå som Cola Zero, her har FHI en jobb å gjøre! Få folkehelseinstituttet på banen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet eirich, at om du heller 1 liter pepsi max/fun light eller annen aspartamholdig væske over en maurtue, så dør maurene.... :troll:

Mistenker at det der var halvseriøst, men hvorfor skal vi bry oss om at maur dør av funlight/pepsimax, og hvem fant på å helle det på maur!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, en kommentar fra en gammel aspartamdiskusjon jeg ikke klarer å glemme :D

Minner meg om denne

Forskere satte støt i en frosk, da hoppet den.

De kappet så bakbeina av frosken, og ga den ett nytt støt. Den hoppet ikke.

Forskerene konkluderte da med at frosker ikke reagerer på strøm om du kapper av de bakbeina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet eirich, at om du heller 1 liter pepsi max/fun light eller annen aspartamholdig væske over en maurtue, så dør maurene.... :troll:

ykOo7q5.png

Mistenker at det der var halvseriøst, men hvorfor skal vi bry oss om at maur dør av funlight/pepsimax, og hvem fant på å helle det på maur!?

Infa kommer med who-gives-a-fuck-argumentet, etterfulgt av WTF-argumentet. Alltid en vinner (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...