Jump to content

Lakjet

Members
  • Content Count

    24
  • Joined

  • Last visited

  1. Jeg gjør hva jeg vil, Eirik. Og du skaper falsk trygghet, hvem av oss er verst? Forskningen peker begge veier.
  2. Dette har blitt diskutert her inne så sinnsykt mange ganger. Mange studier viser at det er helseskadelig, andre ikke. Personlig tror jeg at forskerne er kjøpt og betalt av produsentene, men det får nå så være. Tenker at det er greit å moderere inntaket. Drikke cola zero o.l hver dag er neppe en god idé på sikt.
  3. Ser veldig bra ut. Press med beina i marken og stram magen mer i begge. Småplukk!
  4. Dessverre er jeg ikke enig, pga de samme punktene jeg allerede har nevnt. Glutes kompenserer, det er derfor bevegelsesmønsteret skiftes i mange tilfeller. Jimmyboy: Ja, som flere har nevnt så er det små korreksjoner. Enkle cues som vil bidra til bedre muskelbalanse og motorisk kontroll over tid. Personlig tenker jeg at dette helt åpenbart er en god gevinst for lite arbeid.
  5. Ja du tenker på en måte riktig. Men cluet er at glutes kommer mye mer inn i bildet. De fleste av 'oss' har sterke glutes og svake hams, derfor går hofta opp slik for å finne en sterk posisjon. Man kan godt si at det ikke er en big deal. Men selv foretrekker jeg å fjerne svakheter istedet for å bygge opp et feilaktig mønster. Etter jeg begynte å kjøre strikt i bøy og mark (perlestrikt), så hadde jeg vanvittige kramper i hams de første månedene. Har jo trent i mange år!! Da innså jeg hvordan mitt tidligere bevegelsesmønster hadde progressivt forårsaket ubalanse. Jobber fortsatt med å rette opp dette.
  6. Betennelse kommer som regel pga svakhet/stramhet/overbelastning (el alle tre). Ankler tar lang tid å rehabilitere- har ikke sett på deg men et generelt råd du kan prøve er å strekke achilles, soleus og gastronemicus samt trene disse lett. Tren også fremsiden av leggen. Hvis problemet har vært lenge så kan du påberegne noe tid til å bli frisk, ta deg god tid og ikke utsett deg for situasjoner som forverrer det.
  7. Treninga var det eneste stedet som jeg ikke deppa etter jeg slo opp med dama for noen år siden. Men om du ikke allerede har kjærligheten til gymmet så ser jeg at det kan bli vrient, eneste du må klenge deg til blir kanskje disiplin.
  8. Godt å høre Det er hamstrings og quads som styrer hoftetilten i grove trekk. Spes under belastning. Når denne tilter feil vei går ryggen ned og hofta opp pga ubalanse.
  9. Hehe, du har tatt deg nær av det jeg sier tidligere. Så forsøker å jobbe med 'diskusjonsteknikken' min Nei, av hoften. Det er hoftebøyerne og hofteekstensor som holder den i balanse. Når hofta roterer frem, er det ekstensorer som svikter. Enten pga motorisk feil, immobilitet, svakhet, osv. Oftest alle tre. Jeg skjønner poenget ditt, men det som er, er at glutes da vil kompensere for ovennevnte.
  10. Du ser feil på det. (no offense) Hofta går opp for å utnytte glutes bedre, da ham er svak. Grunnen til foroverrotering er at ham ikke klarer å holde igjen. Ham skal bakoverrotere, eller balansere om du vil. Et feilaktig motorisk mønster er også en stor del av årsaken som fører til at denne ubalansen oppstår.
  11. Me too. Og Cressey er DA MAN Svak VMO og vastus intermedius er også noe av problemet, de korte quads som er mest med i bildet i den nedre delen av løftet. Håvard, ikke glem at quads har i oppgave å fremoverrotere hofta og ekstensjon av beinet. Og hva skjer? Ekstensjon skjer for tidlig, og utaktisk fremoverrotering, da balansen mellom quad og posterior chain ikke er god.
  12. Jeg ser helst at det går i en bevegelse, og ikke tilter hit og dit pga ubalanse i muskelatur. Er det noe krise? Nei, overhode ikke. Fin knebøy! Men mitt råd uansett, og du har selvsagt lov til å være uenig.
  13. Quads og glutes tar over. ryggen faller ned. Hva er det som holder bekkenet bakoverrotert og ryggen oppe? Det er jo hams og spinal erectors i all hovedsak.
×
×
  • Create New...