Gå til innhold

Hvor mye penger bruker dere på kosthold i måneden?


M.K.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • 2 måneder senere...

Jeg samlet på alle kvitteringene fra april, og kom frem til at det går ca 5000,- i mat pr mnd for meg alene (mannen var på jobb den mnd). Jeg kjøper økologisk hvis det er mulig, kun ren mat, og er veldig opptatt av kvalitet. Pris sjekker jeg aldri, men vi har uansett god økonomi. Jeg tipper vi lett kan legge til 3000,- når mannen er hjemme, om ikke mer. I tillegg kommer ca 2500,- på iherb.com (ingredienser til baking, spesialmat, supermat, kosttilskudd, hud&hårpleie, vaskemidler, sminke osv.. Også ting mange kjøper i dagligvare), pluss litt smågreier på jobb (helsekost), kanskje 500,-. Så på dagligvarer blir det 10.000-12.000,- i mnd. :)

Jeg ser på disse pengene som en investering i nåtidig og fremtidig helse, og synes det er lett verdt det. På en annen side kan det hende jeg måtte tenkt budskjett hvis vi hadde mindre penger. Jeg vil uansett heller ha skikkelig sunn mat enn nye sko, og jeg sparer en del på å ikke drikke, røyke, snuse eller spise junkfood og godteri. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det ikke bare er meg som bruker flere tusen på mat i mnd. Akkurat hvor mye vet jeg ikke, men 3-4000 er det nok kun på meg og inkl. iherb-handling. Jeg kjøper aldri mat ute, ikke drikke heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noen123

kanskje 150-60-70 kroner dagen på meg selv, inkludert kosttilskudd.. varierer nok veeeldig!

er heldigvis i den situasjon at hvor mye jeg bruker på mat ikke er en av bekymringene mine. jobb til sjøs har nok mye av skylden for det, ettersom jeg lever halve året gratis :) men må ærlig innrømme jeg blir litt nysgjerrig av å lese gjennom denne tråden, tror jeg må samle sammen kvitteringer en ukes tid å sjekke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg bruker mellom 800-1000,- i mnd utenom iHerb produkter (men jeg handler ikke ofte/mye).

Jeg kjøper kjøtt/kylling som er priset ned og får ofte kylling, biff, indrefilet til 5-15,-, så det er MYE å spare der! Også kjøper jeg egg på gård som er en god del billigere enn i butikk. I tillegg handler jeg sei og torsk i blokk:)

EDIT: også gjelder det om å sjekke kundeaviser/apper etter tilbud fra uke til uke. Mye å spare på det! Det er jo ofte store forskjeller i pris fra butikk til butikk, f.eks. er Coop Mega en god del dyrere på alt enn Rema 1000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri turt å regne ut - men i og med mat er den største utgiftsposten, og mer eller mindre det eneste jeg bruker noe særlig penger på, vil jeg tippe 5-6000. Sikkert alt, alt for mye, men nekter å ha dårlig samvittighet for å spise god, sunn og næringsrik mat. Trøster meg med at jeg ikke røyker, og nesten aldri drikker alkohol. Finnes virkelig langt verre ting man kunne brukt pengene på, så unner meg heller god mat :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøster meg med at jeg ikke røyker, og nesten aldri drikker alkohol. Finnes virkelig langt verre ting man kunne brukt pengene på, så unner meg heller god mat :D

this shit right here! Helt enig, man bruker gjerne mer på mat, men så sparer man gjerne 500 kr på å droppe helgfylla. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket nettbanken de siste to mnd. Ligger på gjennomsnittlig 4500 kr for kun meg. Prøver å planlegge måltider, følger med på tilbud, kjøper stor og bruker fryseren.Videre kommer lunsj i kantinen utenom på ca 400 kr mnd.

Jeg spiser sunt og det jeg vil, men har en svakhet for pils og kjøper ofte 2-3-4 stk til helgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har de siste månedene satt meg en grense på 800 kr i uka som jeg overfører hver onsdag til en egen matkonto med eget kort (weirdo jeg? nah:rofl:)

Utenom dette kommer enkelte kosttilskudd bestilt på nett, men bruket der er i grunn ganske lavt.

Min mor er flink til å sende med smser når det er gode tilbud på kjøtt osv rundt omkring, og da kjøper jeg ofte større mengder som jeg fryser ned :)

Prøver å venne meg til studentøkonomien som vil komme til høsten :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke våget å tenke så mye på dette, men jeg ligger nok på rundt 5000,-...

Altfor mye, så nå har jeg begynt å se litt mer på priser og handle deretter.

Har dessverre en bitteliten fryser så jeg får ikke lagret så mye der.

Men noen pakker med laksefilet har jeg plass til og jeg skal benytte meg mer av grønnsakssjappene på Grønland :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for mye - tør ikke regne på det engang! :unsure: men som noen nevner over, jeg verken røyker, snuser eller drikker noe serlig med alkohol så da unner jeg meg alt det jeg måtte ville ha av mat... eks, kjøpte moreller til 170kr - og han i kasse spurte meg bokstavlig talt 4 ganger, om jeg virkelig ville kjøpe de? og satt der helt :mellow:.... sier ikke at jeg kjøper akkurat slike ting så ofte, men jeg vet hvor pengene flyr avgårde henn værtfall :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for mye - tør ikke regne på det engang! :unsure: men som noen nevner over, jeg verken røyker, snuser eller drikker noe serlig med alkohol så da unner jeg meg alt det jeg måtte ville ha av mat... eks, kjøpte moreller til 170kr - og han i kasse spurte meg bokstavlig talt 4 ganger, om jeg virkelig ville kjøpe de? og satt der helt :mellow:.... sier ikke at jeg kjøper akkurat slike ting så ofte, men jeg vet hvor pengene flyr avgårde henn værtfall :p

Hadde du kjøpt to pakker snus eller sigaretter hadde han vel ikke sagt noe :p Moreller er absolutt verdt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...