Gå til innhold

Hvor mye penger bruker dere på kosthold i måneden?


M.K.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi kjøper IKKE sjokolade

Vi kjøper IKKE potetgull

Vi kjøper IKKE røyk

Vi kjøper IKKE Se & Hør

Jeg syns hele debatten om matpriser er tøvete. De som klager mest, er ofte de som kjøper mest av varene nevnt over. Sunn mat kan selvsagt være dyrt, ( dyre Prior kyllingprodukter, dyre spesielle økologiske grønnsaker ) eller ganske rimelig ( Norsk fryst Vacuumpakket laks, firsprice kyllingfilet, norske standard gulerøtter, paprika, løk, purrre mv ) Alt er hva man gjør det til selv.

Uten å ta hensyn til det ovestående, blir hele debatten litt laim. Jeg betaler ikke bare for at maten skal være sunn, jeg betaler også for at den skal være litt ekstra god og velsmakende, samt apetittelig og innbydende å sette tenna i.

Akkurat nå ligger det en hel, helt dau laks i svalen å venter på meg. Kostet ca 120kr, er nok til 4 personer 2 middager. Serveres med gulerøtter, løk, purre, blomkål, tomat, paprika osv. Stekes i langpanna. Totalkostnad ca 220-250kr for 8 middager ?

Kan ikke kalle det dyrt i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser lunsj på jobben hver dag (300kr fastpris i mnd). Frokost spiser jeg ikke.

Lager middag hjemme hver dag, kan tenke meg jeg bruker en plass mellom 50 og 100kr hver dag på mat. Kosttilskudd bruker jeg lite av, men har en liten bestilling fra gymgrossisten annenhver mnd. Men ca 3000kr totalt på mat hver mnd tror jeg er ganske nærme sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn

Prøver å holde meg under 100kr middagen, men det er litt vanskelig. Lunsj er 300mnd fast i måneden. Frokost koster mellom 20-40kr. Så gjennomsnittlig havner jeg på 4000kr for mat. Kosttilskuddene regner jeg med at det går 500-600kr i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror flere ville fått en overraskelse om dere faktisk sjekket hvor mye penger dere brukte i måneden i nettbanken. Spesielt småhandling summerte seg opp til ubehagelige summer her :S Men noen nyttårsforsetter skal man jo ha!

(Bare for å sette ting i perspektiv, en halvannen liter med brus/farris om dagen kommer jo opp i over 9000 kr pr år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det, utrolig mange små utgifter som folk ikke tenker over som til sammen utgjør en stor sum når alt kommer til alt. Bare noe så simpelt som kanel f.eks, de som spiser havregrøt med kanel hver dag kjøper fort en 20 bokser i året, noe som tilsvarer i overkant av 300 kr. En agurk (som koster utrolig mye i forhold til kaloriinnholdet) per uke blir fort 600 kr i året.

Bruker selv gjennomsnittlig 120-140 kr per dag på alt som går inn i munnen :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker rundt 2500-3000 kr i mat til meg selv hver måned, ikke inkludert iherb-shopping ;) Brukte tidligere rundt 2000 kr, men når jeg gikk over til et litt annet kosthold med mer proteiner og grønnsaker, gikk kostnadene naturlig nok opp.. Har nok også sammenheng med at jeg var veganer før, og det er billig mat, hehe!

Blir nok også litt ekstra pga at jeg har en del allergier/intoleranser, og derfor bruker endel helsekostmat. Skulle bodd nærmere Sverige :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror flere ville fått en overraskelse om dere faktisk sjekket hvor mye penger dere brukte i måneden i nettbanken. Spesielt småhandling summerte seg opp til ubehagelige summer her :S Men noen nyttårsforsetter skal man jo ha!

(Bare for å sette ting i perspektiv, en halvannen liter med brus/farris om dagen kommer jo opp i over 9000 kr pr år)

Jeg og samboeren har ei "matkasse". Den 15. i hver måned tar vi begge ut 2000 kr hver slik at vi har 4000 i matbudsjettet per måned. Når vi handler, bruker vi kun fra matkassa. Genialt! Da har vi (jeg) full kontroll over hvor mye vi bruker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser for ca. 1500 i måneden, inkludert noen middager ute hver uke. Blir fort billig av å ikke spise kjøtt og bo i utlandet :) Kanskje ikke så relevant siden jeg ikke bruker norske priser, når det er sagt så tenker jeg alltid mat foran pengene uansett hva, har ikke en pris på sunnhet og matglede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...