Gå til innhold

Fylla ødelegger treningsuka som var?


AngryJess

Anbefalte innlegg

Jeg vil avklare dette en gang for alle, jeg begynner å bli litt smålei av den evige diskusjonen om en fyllekule på lørdag ødelegger effekten av ukas styrketrening.

Jeg fikk en sms av venninna mi som bekymret seg over at gårsdagens festligheter nå ødela hele treningsuka hun hadde. Hun kunne like gjerne ha droppet å trene de øktene...

Jeg mener at en fyllekule en sjelden gang ikke ødelegger hele treningsuka som var, så lenge man sov godt, spiste riktig og nok både før og etter øktene. Eneste som kan være litt ødeleggende er restitusjonstiden man har i helgen, at den blir da lenger og man kanskje ikke er like godt uthvilt til mandagens økt slik man vanligvis er etter en edru helg.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig med deg. Storkoser meg også med alkohol i helgene selv om jeg ikke alt for ofte blir drita. Ja muligens litt småsliten på mandag men det går vel over så fort man har kommet til treningssenteret ila ettermiddagen. Om man kan drikke så kan man også trene ;)

Synes ikke at det ødelegger. Muskelen og kondisjonen som ble bygget på en mandag kan neppe blir borte fordi du har drukket 5 dager etterpå...

Og det viktigste er jo at selv om noen trener hardere enn andre osv er vi jo bare mennesker. Åssen liv er det når du er 70 og har bare trent hele livet og måtte kutte i alt? Hva er poenget? Lov å spise og drikke det man har lyst på. Sålenge det ikke er hver dag.

Først og fremst er vel det viktigste å kose seg med venner og familie og ikke være nazi på alt pga trening. Tjener man penger med det er det nok noe annet men for oss som har vanlig jobb og trener for moroskyld er det vel det viktigste at vi lever livet vårt.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp!!! Vi vanlige gymrats får ikke noe varig skade av 6 øl på lørdagskveld en gang i måneden, vi må kose oss også med venner som kanskje har andre interesser enn oss :)

En elitutøver som følger en årsplan og skal stille til OL derimot, kan få et lite tilbakefall i progresjonen da han ikke fikk restituering seg tilstrekkelig før neste økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs litt hva målet med treningen er. En fyllekule vil ikke nødvendigvis ødelegge for ukens trening, men vil kunne påvirke treningen og resitusjon for øktene påfølgende uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at det ikke gjør noe i det hele tatt. I hele fjor vår var jeg ute minst en gang i uken, men progresjonen i trening min var også den beste.

Jeg mener at man skal leve med måte. Det betyr ingen svart hvitt sider av ting. Man kan ikke være redd for at et par øl en lørdag ødelegger for en hel treningsuke. Samtidig så må man skjønne at fylla flere ganger i uka heller ikke vil være det optimale.

Trening handler om å gi fysisk og psykisk glede. Hvis trening forhindrer en til å gjøre ting man synes er gøy og man unngår sosiale lag, så påvirker man ikke det psykiske i god retning.

De færreste av oss trener for å være med i OL, da bør man heller ikke leve som om man skal delta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo veldig an på da. Fyllekule i helgen, kan nok spise opp et eventuelt underskudd. Jeg ville nok ikke trent hardt samme dag hvis jeg skulle på fylla på kvelden, da alkohol reduserer restiusjon betraktelig. Da er det bedre å trene fyllesyk på en søndag.

Her er en fin artikkel som Børge Fagerli anbefalte. Den tar for seg problemet, og hvordan man best skal legge opp treningen hvis man skal drikke alkohol uten å miste them gains

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seff kommer det ann på om du drikker deg komplett drita på minst 20 drinker, hvor ofte du havner på fylla, og hva du putter i munn dagen derpå. Og seff målet ditt med trening.

Men 1 gang i måneden, der man drikker opp sin sixpack med øl, går heller hjem ved midnatt når de andre drar ut på byen, og dagen derpå spiser tålelig normalt kalori-inntak, jeg ser ikke skaden der. Ikke når treningsmålet er å øke muskelmasse over normal tidsperiode eller bare er morsjonist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seff kommer det ann på om du drikker deg komplett drita på minst 20 drinker, hvor ofte du havner på fylla, og hva du putter i munn dagen derpå. Og seff målet ditt med trening.

Men 1 gang i måneden, der man drikker opp sin sixpack med øl, går heller hjem ved midnatt når de andre drar ut på byen, og dagen derpå spiser tålelig normalt kalori-inntak, jeg ser ikke skaden der. Ikke når treningsmålet er å øke muskelmasse over normal tidsperiode eller bare er morsjonist.

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke akkurat sjokkerende nyheter at ukontrollert og overdreven inntak av store mengder alkohol er skadelig og går negativt utover kroppen, uansett om man trener eller ikke.

Men jeg får inntrykk av at det er samme hysteri og oppfatning på at man tar seg et glass vin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser mange har svart, men legger inn my 5 cents i tilegg for å bekrefte det som allerede er sagt:

Drikker selv alt fra 2-6 kvelder i mnd, med alt fra 3-10 enheter pr kveld, og har absolutt ingen merkverdige problemer med fremgang:-) (større å sterkere hver uke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke akkurat sjokkerende nyheter at ukontrollert og overdreven inntak av store mengder alkohol er skadelig og går negativt utover kroppen, uansett om man trener eller ikke.

Men jeg får inntrykk av at det er samme hysteri og oppfatning på at man tar seg et glass vin...

Eller spiser for mye junk :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tull og tøys. Man kan få gode gains selv med ei fyllekule eller kanskje til og med to i uka.

Alkohol kan imidlertid ødelegge for treningen ved å gjøre deg fyllesjuk dagen etter, slik at du ikke får trent. Jeg tipper også at ei skikkelig fyllekule kan ødelegge litt for restitusjonskapasiteten til kroppen, slik at man bruker litt lengre tid på å restituere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste med fyllekulene for min del er at jeg ikke klarer eller orker å trene når jeg er fyllesjuk samt all drittmaten før, underveis og etter.

Merker liten forskjell ellers i selve treningen på mandager om jeg har vært på fylla i helgen eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har i perioder 'satset' på treningen og gått inn for å være edru, men merket null forskjell på det og perioder når jeg går på fylla hver lørdag.

Faktisk vil jeg påstå at jeg kanskje øker bedre når jeg drikker.

Ellers er det jo ulike måter å gå på fylla på også. Om du begynner å drikke relativt sent på lørdagen, drikker med måte og får i deg drikke og litt næring før leggetid, så ser jeg ikke helt problemet.

Blir noe annet om man begynner å drikke tidlig på dag og ikke spiser, osv.

Det er også en psykologisk komponent inne i bildet tror jeg. Å gå ut er for min del noe jeg elsker, så om jeg skulle sette begrensninger for meg selv her, hadde livet mitt blitt kjipere og det hadde gått utover både trening og livskvalitet.

Tviler på at å ligge med en ny og ung fruktbar kvinne hver lørdag er skadelig for testosteronnivåene for å si det sånn. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol i massive mengder er ikke bra for kroppen - enten en trener eller ei.

Moderate mengder derimot, kan faktisk ha gunstige effekter for folk som driver med styrketrening. Alkohol er muskelavslappende og effekten av det kan virke gunstig på restitusjonen for folk som trener tungt. At testosteron-nivåene påvirkes negativt er riktig, men denne virkningen er flyktig og nivået tar seg opp igjen straks en har fått giften ut av kroppen.

Fest er for mange en viktig del av det samlede sosiale liv en lever og det er ingen grunn til å nekte seg slikt om en inntar moderate mengder - selv om en sikter mot verdenstoppen. Og så kan en selvsagt diskutere hva moderate mengder er for noe, men det blir vanskelig å gi noen fasit på. En bamse på 120 kg har andre toleransegrenser enn en fitnessbabe på 55 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...