Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En lett huskeregel er at 1kg = 2,2lbs. Er egentlig endel fler tall etter 2 tallet, men blir sånn ca riktig. Så bare å gange eller dele med 2,2 :)

Jeg vet, men nå spurte hun ikke hva 1 kg var så :p Det er jo en del tall bak 0,45 også men det er lite praktisk :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har visst lenge at sit-ups ikke funker. Men kan det hjelpe å kutte ut mageøvelser helt 100% fra treninga?

Han mener direkete mageøvelser "presser" fettet eller magen frem:

How to Lose Stubborn Belly Fat, Get Flat Sexy Six Pack Abs the Right Way

:oops:

Mageøvelser direkte på magen skal egentlig være litt unødvendig, da de beste "mageøvelsene" faktisk er basisøvelser som knebøy, mark, chins/pullsups, benk osv. Militærpress stående og roing er også bra. Og roing sittende, fronthev, farmers, waiters, utfall etc etc. Unntaket kan være planken, fordi mange sliter med å få aktivert transversus nok i basisøvelsene, og det får man med planken. Skal ikke lyve, noe ganger er det fantastisk for jenteselvfølelsen å knuse magen med tusen mageøvelser.

Nuvel

Jeg står og går mye på steinheller på jobb. Skifer er ikke akkurat det beste underlaget og jeg merker at jeg blir veldig sliten i bein og rygg av det. I tillegg holder vi den stolte holdning, rygg rett, brystet fram og jeg svaier ryggen. MBT-sko har fikset beina mine, men ryggen blir ganske sliten enda. Lurer rett og slett på om MBT-skoen medvirker til ryggslitasje? Kanskje det er bedre å bare gå i sokkelesten? Høye hæler har jeg forlengst skrinlagt, med mindre man vil ligge i fosterstilling etter en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mageøvelser direkte på magen skal egentlig være litt unødvendig, da de beste "mageøvelsene" faktisk er basisøvelser som knebøy, mark, chins/pullsups, benk osv. Militærpress stående og roing er også bra. Og roing sittende, fronthev, farmers, waiters, utfall etc etc. Unntaket kan være planken, fordi mange sliter med å få aktivert transversus nok i basisøvelsene, og det får man med planken. Skal ikke lyve, noe ganger er det fantastisk for jenteselvfølelsen å knuse magen med tusen mageøvelser.

Feil Velvet. Det er ikke de beste mageøvelsene, MEN de er gode nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, dette er nok kjempeteit spørsmål, men... Man må jo være i kalorioverskudd for å "bygge muskler", men hvis man f.eks. deffer, så må man jo også trene styrketrening, men vil man da i denne perioden kun holde seg på samme vekt (som i hvor tungt man kan løfte), og etterhvert bli svakere? Eller kan man være i kaloriunderskudd og likevel bli sterkere/løfte tyngre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra artikkelStyrkeøvelsene og kostholdet som gir deg sixpack - Fitnessbloggen :

"Øvelsene som gir flat mage

Nå som du forhåpentligvis forstår at magetrening alene aldri vil være nok til å gi flat mage, og at det er viktigere å trene resten av kroppen – om man ønsker seg synlige mageruter, skal vi se litt nærmere på øvelser som gjør det enkelt å bli sterkere, og derfor gir kroppen gode betingelser for å forbrenne fett og bygge muskler.

Felles for øvelsene er at de involverer store muskelgrupper som forenkler belastningsprogresjonen. Kort og godt: De gjør det enkelt for deg å bli sterkere, som igjen gir deg mer muskler og mindre fett.

Knebøy

Frontbøy

Beinpress

Strake markløft

Floor press / board press

Benkpress

Militærpress

Markløft

Foroverbøyd roing

Chins / nedtrekk

Dette er øvelser som vi tradisjonelt kan løfte tungt og ha jevn fremgang i. Det er selvsagt individuelle forskjeller, men for de fleste vil dette stemme ganske bra.

Mageøvelsene som øker yteevnen

Magetrening vil kanskje aldri vært det mest effektive for fettprosenten, men det betyr ikke at du skal hoppe over å trene den. Sammen med dyp ryggmuskulatur fungerer magemusklene som en stabil og sterk kjerne som skal motvirke rotasjon, ekstensjon og fleksjon. En sterk mage vil kunne virke preventivt på smerter og skader i ryggen, øke den idrettslige yteevnen og gjøre deg sterkere i de tunge øvelsene som jeg ramset opp ovenfor

Når det gjelder mageøvelser som vil styrke magemusklene, øke yteevnen og redusere risikoen for skader, så finnes det også en god del øvelser som er effektive:

Planke, og varianter av planke (sideplanke, planke med beinløft, planke på ball, osv)

Rollouts og ulike varianter (med wheel, på ball, osv)

Woodchoppers

Pallof Press

Hengende beinhev (Kan gjøres i «stol», hengende i ribbevegg, eller i chins-stativ)

Som du nå forstår, så er det viktig å ha en balanse mellom tradisjonelle styrkeøvelser og trening av kjernemuskulaturen (dyp ryggmuskulatur og mage). På den måten vil man kunne få det man er ute etter – samtidig som at man ikke legger bort magetreningen helt.

Så, mens tunge baseøvelser som knebøy, markløft og benkpress vil kunne forbedre fettprosenten din, har også den tradisjonelle magetreningen sin plass i et treningsprogram – bare med et litt annet utgangspunkt.

Det skal også nevnes som en digresjon at du egentlig kan trene så mye du vil, men så lenge du ikke også er flink med kostholdet, kan du se langt etter magerutene."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1200 under BASALforbrenningen? Da har du ikke spist stort i dag, gitt. (typ ingenting, basalforbrenningen til jenter pleier vel å ligge på rundt 13-1500?) Kalorimessig går du da kanskje opp i opp, men det er jo ikke akkurat sunt..

Nei jeg er fullt klar over det, fy meg. Har vært litt dårlig de siste dagene, ikke helt i toppform når det kommer til matlyst. Kvalm etter trening og særlig etter jeg nettop prøvde ut kreatin monohydrat av typen. Begynt på kreatin alkalyn selv, og litt dumme bivirkninger her i gården. Noen som vet hva dette kommer av?

Skal få i meg mer næring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, dette er nok kjempeteit spørsmål, men... Man må jo være i kalorioverskudd for å "bygge muskler", men hvis man f.eks. deffer, så må man jo også trene styrketrening, men vil man da i denne perioden kun holde seg på samme vekt (som i hvor tungt man kan løfte), og etterhvert bli svakere? Eller kan man være i kaloriunderskudd og likevel bli sterkere/løfte tyngre?

Det å bli sterkere er ikke det samme som å øke i muskelmasse. Man kan fint bli sterkere uten å legge på seg særlig med muskler. Mye av økt styrke kommer fra nevrale tilpasninger. Det er riktignok lettere å øke i styrke når man ligger i kalorioverskudd (er en grunn til at styrkeløftere ikke ser ut som fitnessutøvere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å bli sterkere er ikke det samme som å øke i muskelmasse. Man kan fint bli sterkere uten å legge på seg særlig med muskler. Mye av økt styrke kommer fra nevrale tilpasninger. Det er riktignok lettere å øke i styrke når man ligger i kalorioverskudd (er en grunn til at styrkeløftere ikke ser ut som fitnessutøvere).

Åja, det visste jeg ikke, men vil da disse musklene synes?

Hvordan vil det for eksempel være hvis man går ned til en ok/lav fettprosent, og deretter øker kaloriinntaket igjen? Vil dette legge seg som ekstra fett, og deretter begynne å øke i muskelmasse, eller er det mulig å beholde samme fettprosent, spise mer og øke i muskelmasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, det visste jeg ikke, men vil da disse musklene synes?

Hvordan vil det for eksempel være hvis man går ned til en ok/lav fettprosent, og deretter øker kaloriinntaket igjen? Vil dette legge seg som ekstra fett, og deretter begynne å øke i muskelmasse, eller er det mulig å beholde samme fettprosent, spise mer og øke i muskelmasse?

Mulig jeg formulerte meg litt dårlig. En nybegynners økte styrke vil i stor grad bestå av nevrale tilpasninger de første månedene. Etter hvert vil det bli vanskeligere å øke i styrke uten nok kalorier til å bygge mer muskelmasse. Altså.. en som har trent i 10 år vil i mye større grad kreve kalorioverskudd for å øke i styrke ettersom de nevrale tilpasningene er mye mindre.Økt styrke for en som har trent i lang tid kommer dermed som et resultat av økt muskelmasse. Økt styrke kommer av en kombinasjon av økt muskelmasse samt nevrale tilpasninger.

Ligger man i moderat overskudd og trener riktig, vil man kunne legge på seg muskelmasse og minimalt med fettmasse (leangains).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg formulerte meg litt dårlig. En nybegynners økte styrke vil i stor grad bestå av nevrale tilpasninger de første månedene. Etter hvert vil det bli vanskeligere å øke i styrke uten nok kalorier til å bygge mer muskelmasse. Altså.. en som har trent i 10 år vil i mye større grad kreve kalorioverskudd for å øke i styrke ettersom de nevrale tilpasningene er mye mindre.Økt styrke for en som har trent i lang tid kommer dermed som et resultat av økt muskelmasse. Økt styrke kommer av en kombinasjon av økt muskelmasse samt nevrale tilpasninger.

Ligger man i moderat overskudd og trener riktig, vil man kunne legge på seg muskelmasse og minimalt med fettmasse (leangains).

Ahaaa, tusen takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...